Gå til innhold

Er min svoger psykopat?

Anbefalte innlegg

Kjære Doktor Online,

jeg håper du kan hjelpe meg med noe som er et stort problem for min søster, og etter hvert også for hele familien. Vi lurer på om hennes mann kan ha psykopatiske trekk. Grunnen til dette, er at han er utrolig egoistisk og selvopptatt, utrolig ansvarsløs, utrolig dominerende og manipulerende, og sykelig sjalu. Han har en hobby som han iløpet av deres 14 år lange samliv har dyrket 7 dager i uka, året rundt. Dette er en kostbar hobby, som han har lagt mange penger i, i en slik grad at han feks til tider ikke har hatt råd til å kjøpe mat til familien,han har aldri råd til klær til barna, samt at han har hatt problemer med å klare faste utgifter. Når min søster har tatt disse tingene opp med ham, har han alltid avfeid henne med at han ikke er mer ute enn andre ektemenn! Våre foreldre har i alle år holdt barna med klær, annet nødvendig utstyr, samt at de ofte har handlet inn mat til dem. Han tar aldri noe intiativ til at familien kan gjøre noe sammen, han er alltid opptatt med denne hobbyen, som altså krever mesteparten av hans tid og penger.Hvis min søster har tatt initiativ, er han alltid opptatt. Min søster har vært hjemmeværende, for han mener nemlig dette er det beste for barna. Når hun har ytret ønske om å ta utdannelse, er svaret at de ikke har råd. Han er sykelig sjalu, hvis min søster en sjelden gang har vært hos en venninne, blir hun alltid kryssforhørt når hun er tilbake. Han skal vite hvem som var der, og hva de snakket om. Hvis de to er ute sammen, følger han henne alltid med blikket hvis hun ikke er sammen med ham til enhver tid. Noen få ganger har hun vært ute på byen med venninner på egen hånd, da har han ringt henne uavbrutt, og til slutt fått henne til å gå med på at han skulle komme og hente henne. Det hører også med at han alltid forsøker å få henne fra å dra ut med venninner. En annen vane han har, er å sjekke mobilen hennes, lese meldinger hun har fått, og han har slettet telefonnumre til personer han ikke vil hun skal ha kontakt med. Pga at min svoger bruker all sin tid på hobbyen, har min søster i alle år vært så godt som alene med ansvaret for barna. De sjeldne gangene han har passet dem, overlater han enten de minste til den eldste, og drar ut selv. Eller han legger seg rett og slett til å sove, selv når barna har vært ned til ett års alder, og alene med ham. Dette er noe vi andre i familien har sett ved selvsyn, da vi har kommet på overraskende besøk. Han skal styre og bestemme absolutt alt innen familien, alt fra hvilken farge de skulle ha på veggene når de skulle male om, til blomsterkasser på verandaen. Dersom min søster har kritisert oppførselen eller handligene hans på noen måte, har han alltid vært sur i dagevis etterpå, og snakker ikke til henne eller barna. Defor blir det helst til at hun tier stille. Min søster har i disse årene følt at hun har levd i et fengsel, fratatt sin rett til å bestemme noe som helst selv angående sitt eget liv. Nå har hun møtt veggen, og blitt innlagt på psykiatrisk avdeling. Dette sier min svoger rett ut at han ikke har noe ansvar for, det må skyldes andre forhold, i hennes barndom. Dette til tross for at psykolger hevder at min søsters problemer i hovedsak skyldes nettopp ekteskapet med ham. Hun ønsker å bryte ut, men han innprenter henne at hun ikke vil klare seg på egne ben, og han vil forlange omsorg for barna. Til tross for at min søster hevder hun ikke føler noe for mannen sin, kvier hun seg for å ta ut skilsmisse. Etter hva jeg vet, har han aldri vært fysisk voldelig mot henne, men han liker derimot å filleriste hunden, samt plage katten. Min svoger er også misunnelig på andre, han rakker alltid ned på folk som oppnår noe, og kan alltid alt mulig bedre enn alle andre, uansett hva det dreier seg om.Jeg kan legge til at flere i min familie har prøvd å snakke med ham, da blir de imidlertid uglesett fordi de blander seg i ting som ikke angår dem. Det som jeg har beskrevet ovenfor, kan vel ikke kalles normale variasjoner i personlighet; det må vel kunne kalles avvik?

Håper på råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234751-er-min-svoger-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan sette en merkelapp på ham: drittsekk!

Råd: selvfølgelig å støtte din søster alt du kan i prosessen med å gå fra ham. Skaff en en GOD advokat (hun kommer sikkert til å trenge en i mange år, han høres ut som en som kommmer til å saksøke henne for alt mulig og neppe betale bidrag). Følg henne til trygdekontoret, arbeidskontoret osv. og finn ut av hva hun vil få av støtte. Det kan godt henne hun får hjelp til utdannelse. Hjelp henne med barna.Forsikre henne om og om igjen at hun gjør det rette.

Ut fra min personlige erfaring med mennesketypen psykopat, vil jeg si vedkommende nok ikke passer helt godt inn i dette begrepet.

Først og fremst fordi du gir inntrykk av at de fleste som har kontakt med ham skjønner at det er noe som er riv ruskende galt.

Men fyren høres ut til å ha en del av trekkene ja, og det vil nok være klokt for både barn og barnas mor at dette ekteskapet avsluttes.

Gitt at den beskrivelse du har i ditt innlegg her er korrekt; selvsagt.

JA!

Svogeren din har definitivt det jeg vil kalle psykopatiske trekk! Tror faktisk jeg vil gå så langt som til å si at han er nærmere prototypen på en psykopat, enn bare å ha "trekk"

Psykopatenes karaktertrekk er jo nettopp at de er egoistiske og manipulerende med et stort behov for kontroll. Og de er svært ustabile og vanskelige å forholde seg til for folk rundt seg.

Det er også typisk at de har liten / ingen evne til empati, eller å leve seg inn i andres følelser og situasjoner.

De har også store problemer med å se seg selv med andres øyne, og oppfatter ofte seg selv som nærmest feilfrie, og at motgang derfor alltid er "alle andre" sin skyld!

Siden psykopater ikke selv forstår at de er "annerledes" eller hvordan de oppfattes av andre, så er det ofte vanskelig å få dem til å forandre seg, eller søke behandling og hjelp!

Derfor er nok din svoger i god tro når han fraskriver seg skylden for din søsters problemer.

Han forstår rett og slett ikke

hvordan påvirkning oppførselen hans har på andre mennesker, for han mangler evnen til å sette seg inn i andres følelser og situasjon.

Dermed blir er det først og fremst opp til psykopatenes nærmeste å "redde seg selv", ved å komme unna dem!

Håper din søster kommer seg bort ifra ham og får et bedre liv!

Ønsk henne lykke til!

Ut fra min personlige erfaring med mennesketypen psykopat, vil jeg si vedkommende nok ikke passer helt godt inn i dette begrepet.

Først og fremst fordi du gir inntrykk av at de fleste som har kontakt med ham skjønner at det er noe som er riv ruskende galt.

Men fyren høres ut til å ha en del av trekkene ja, og det vil nok være klokt for både barn og barnas mor at dette ekteskapet avsluttes.

Gitt at den beskrivelse du har i ditt innlegg her er korrekt; selvsagt.

Takk for ditt svar.

Det er først og fremst vi i den nærmeste familien som har forstått at noe er helt galt. Dels fordi vi jo står min søster nær, og dermed har fått se hvordan mannen hennes oppfører seg; dels pga betroelser fra min søster. Andre mennesker som kommer i kontakt med min svoger, forstår ikke at det er noe galt, iallefall ikke før det har gått en stund. Han er en intelligent mann, og han mangler ikke talegaver. I møte med nye mennesker, er han vennlig og jovial.Det har jeg selv observert, feks i et stort familieselskap, hvor jeg hørte et litt fjernt familiemedlem uttale at min søster er heldig,som har en slik kjekk mann!Du skriver at du har personlig erfaring med psykopater; kan du anbefale litteratur om temaet? Dette er noe jeg kan tenke meg å vite litt mer om.

Mvh

Annonse

Takk for ditt svar.

Det er først og fremst vi i den nærmeste familien som har forstått at noe er helt galt. Dels fordi vi jo står min søster nær, og dermed har fått se hvordan mannen hennes oppfører seg; dels pga betroelser fra min søster. Andre mennesker som kommer i kontakt med min svoger, forstår ikke at det er noe galt, iallefall ikke før det har gått en stund. Han er en intelligent mann, og han mangler ikke talegaver. I møte med nye mennesker, er han vennlig og jovial.Det har jeg selv observert, feks i et stort familieselskap, hvor jeg hørte et litt fjernt familiemedlem uttale at min søster er heldig,som har en slik kjekk mann!Du skriver at du har personlig erfaring med psykopater; kan du anbefale litteratur om temaet? Dette er noe jeg kan tenke meg å vite litt mer om.

Mvh

*hopper inn her*

Kan anbefale Alv Dahl: Sjarmør og tyrann.

Takk for ditt svar.

Mvh

Har ikke lest noe særlig litteratur om emnet selv, men ser at mange anbefaler boka "Sjarmør og tyrann".

At kun den nærmeste familie ser at noe er alvorlig galt, gjør det nok mer sannsynlig at fyren havner inn under psykopatbegrepet, forøvrig.

Et av kjennetegnene til psykopaten er dette med at h*n er sjarmerende, både den parasittiske typen såvel som den kontrollerende typen.

I de verste tilfellene skjønner ikke en gang de nærmeste at vedkommende har slike trekk - sjarmen oppsluker alle negative inntrykk.

Ikke veldig uvanlig at familie og venner til et psykopatoffer i noe tid etter et brudd med en psykopat har sympati med psykopaten og ikke med offeret - da de ikke er i stand til å se eller skjønne at psykopaten har gjort noe galt. Utrolig, men slik er det.

Lykke til for deg og dine ihvertfall; håper dere blir kvitt dette destruktive elementet i familien dere plages med.

Kansje ikke helt psykopat.

Veldig selvsenteret og veldig opptatt av og dekke sine egene behov.

Narcissistisk personlighetsforstyrrelse preges av storhetsfølelse, gjerne kalt grandiositet, i fantasi og atferd. Overdriver egne prestasjoner og talenter og venter å bli lagt merke til. Fantasier om suksess, makt og skjønnhet, føler at de har krav på spesielle rettigheter og særbehandling, for eksempel at de ikke må stå i kø. Reagerer sterkt på kritikk, med raseri og skamfølelse eller følelse av å bli ydmyket. Krever oppmerksomhet og beundring og er preget av sterk misunnelse i forhold til andre som er bedre enn dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...