Gå til innhold

stå opp hver dag

Anbefalte innlegg

Gjest Pijja, 23

hei jeg har ødelagt døgnrytmen min, i årevis. Jeg har utrolig lyst til å begynne å ordne den. Problem er at det ikke er lett, siden jeg ikke har fast jobb jeg kan stå opp til hver dag. Har noen timer skole i uken (nå er det jo sommerferie).

At jeg har bipolar lidelse har bidratt til dette. Hadde jobb en liten periode, men lavt stoffskifte gjorde så jeg ikke klarte den mer (Dette er nå rettet på).

Jeg har ikke hatt full tidsskjema med jobb og skole siden jeg var 16 år!! (halv dag skole noen av årene)

Skal bestille meg vekking over telefon. Når kl er det man MÅ/BØR stå opp samme tid hver dag?

Må det være kl 08. eller er det sunnere med kl 07.30

Eller kan det drøye til 09.00 eller 10.00 siden jeg har ingenting å gjøre?

Hjelper det å ordne døgnrytmen å trene oftere?

Jeg trener mye hver sommer for da har jeg energi til det meste, og om vinter går jeg i dvale :^(

Fins det noe å gjøre mot det? Kan jeg prøve lyslampe? Føler meg ikke deprimert lenger, stabil på 2 året (syntes jeg selv, lege synes jeg svinger LITT).

vær så snill hjelp meg

Jeg har en slags tvangstanke at ting må være helt riktig, ellers er det bare å la det være. Det gjelder å følge oppskrift på mat helt riktig, bestille ting, og nå f.eks at det er mye viktigere for å fikse din biologiske døgnrytme klokke at du MÅ stå opp 08.00, eller er det 07.30??

Har lett for å sitte opp om natten på internett...

Sover ofte for mange timer.

Når jeg sover færre timer, må kroppen min ta det igjen jeg får nemlig leddsmerter og kriblinger i beina, hadde jeg "bare" vært trøtt i hodet ville jeg kanskje greid å holde ut til senere på kvelden og fikse døgnrytme, dagene jeg har sovet for lite.

Vil ha jobb, men virker som jeg bare klarer ha det på sommerstid, eller vil jeg klare det om jeg fikser døgnrytme, tørr liksom ikke søke, siden jeg er så redd jeg ville falle fra bare pga dette med søvnen!

Mamma var kjempestreng på døgnrytme, at jeg skulle sove på natten og uansett om det var helg ikke stå opp senere enn 10.00!!

Ødela jeg døgnrytmen ville hele livet bli ødelagt! Ikke visste jeg hvor rett hun hadde!!

hjelp meg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234784-st%C3%A5-opp-hver-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Natteravnen

Forstår problematikken, tror jeg :)

Jeg har falt inn i gamle vaner igjen, mitt tips er at du finner på noe du kan gjøre før du begynner å stå opp klokka 8 og har hele dagen fri. Alle jeg kjenner jobber så jeg ble bare gående hjemme og bli smårar. (Jeg syns det er spesielt ille på morning og formiddagen). Vet ikke med deg men, lykke til ihvertfall :)

Gjest humlemor

tusen takk:)))

påenget er å stå opp til samme tid hver dag, om det blir kl 8 eller kl 9 er ikke så nøye, bare du har en fast rutine. de som er deprimerte sliter oftest mest om morgenen, er mere tunge da og kommer seg utpå ettermiddagen og kvelden g da er det jo fristende å sove bort de vonde timene om morgenen, men ikke spesiellt lurt da. hvis du står opp 9 på hverdager og 10 i helgene så kjenner du litt forskjell på hverdag og helg, og det er jo også viktig, dessuten så kommer du deg i seng i normal tid om kvelden for da er du trøtt siden du har stått opp kl 9. bare forslag da... jobber i psykiatrien og har sett mye av dette.

Hei.

Finnes det noe dagsenter for mennesker med psykiske problemer der du bor?

I såfall så kunne du jo ha begynt å stikke innom der en tur i ukedagene, og ha som mål at du feks. skal være der klokka 11.00, og spise sammen med de andre 12.00.

Her jeg bor er det et valdig fint dagsenter. Og her er alt fra veldig syke til ganske oppadgående folk. Vi kan trene igjennom senteret, delta på håndarbeidsaktiviterer, få samteler med de som jobber der og få ta kurs i mange forskjellige ting etter ønske.

I tillegg har de en tv-stue så "dagdrivere" som meg kan få med faste programmer på tv på dagtid.

Jeg har iallefall fått det bedre etter at jeg begynte å gå på dagsenteret. Bedre døgn og spiserytme og. Jeg hadde _veldig_ mange fordommer mot dagsenteret. Trodde det var en shabby plass der veldig syke mennesker satt i en sofa og drakk kaffe og glodde i veggen hele dagen det var det ikke.

Kanskje kan noe sånnt være til nytte?

Annonse

Gjest Pijja, 23

Hei.

Finnes det noe dagsenter for mennesker med psykiske problemer der du bor?

I såfall så kunne du jo ha begynt å stikke innom der en tur i ukedagene, og ha som mål at du feks. skal være der klokka 11.00, og spise sammen med de andre 12.00.

Her jeg bor er det et valdig fint dagsenter. Og her er alt fra veldig syke til ganske oppadgående folk. Vi kan trene igjennom senteret, delta på håndarbeidsaktiviterer, få samteler med de som jobber der og få ta kurs i mange forskjellige ting etter ønske.

I tillegg har de en tv-stue så "dagdrivere" som meg kan få med faste programmer på tv på dagtid.

Jeg har iallefall fått det bedre etter at jeg begynte å gå på dagsenteret. Bedre døgn og spiserytme og. Jeg hadde _veldig_ mange fordommer mot dagsenteret. Trodde det var en shabby plass der veldig syke mennesker satt i en sofa og drakk kaffe og glodde i veggen hele dagen det var det ikke.

Kanskje kan noe sånnt være til nytte?

vil helst ikke ha så mye med psykiatrien og slike sentre å gjøre, var innlagt i nesten 2 år, det får holde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...