Gå til innhold

Trenger hjelp til å forstå meg selv

Anbefalte innlegg

Gjest tanketom

Hei

Har de siste 3-4 årene mistet mye selvtillit. Vet egentlig ikke årsaken til dette. Sammen med dette så har jeg også mistet mye kreativitet, evnen til å tilegne meg kunnskap, konsentrasjon, for å nevne noen ting.

I arbeidslivet mangler jeg fullstendig energi og tiltakslyst. Har rett og slett ikke guts til noe lenger.

Dette har vedvart over lang tid, men jeg kan ta meg selv i nakken og få gjennomført prekære ting. På den måten skjuler jeg mye av hvordan jeg har det ovenfor både venner og familie.

Det er vanskelig å forklare hvordan jeg har det, det virker nesten som ikke det er noen følelser tilstede. Jeg føler meg ikke direkte deprimert, kanskje mer sint og fortvilet uten at jeg kan si det helt sikkert.

I perioder så kan det gå forholdsvis bra, men omtrent hver 10-14 dag så møter jeg veggen. Dette kan vare 4-5 dager. Da mister jeg fullstendig kontakt med omverdenen. Da ønsker jeg heller å være alene hjemme, og orker ikke å ta telefon eller få besøk.

I disse periodene så føler jeg meg ikke direkte deprimert,heller helt tappet for følelser. Da orker jeg ikke å gjøre verken husarbeid eller noe fysisk. Begynner jeg på noe så går jeg lei etter få minutter. Klarer heller ikke å tenke klart i denne perioden. Tankene bare stokker seg.

Drikker også mye alkohol i denne perioden, dvs hver dag etter jeg kommer hjem fra jobb. Det virker som det gjør at jeg kommer i mer kontakt med følelsene mine.

Føler ikke jeg kjenner meg selv lenger, er blitt fullstendig fremmed for meg selv. Selvtilliten svekkes for hver dag, humøret er fullstendig borte. Er verken sint, lei eller glad. Skulle ønske jeg kunne føle noen av tinga ihvertfall..

Fortsetter under...

Vil du ha et godt råd? Bestill time hos legen din og fortell ham/henne nøyaktig hvordan du har det. Ta evt. med utskrift av innlegget ditt hvis du ikke får til å snakke om det. Du vil helt sikkert få henvisning til psykolog, og da er mye av jobben allerede gjort. Det hjelper!

Lykke til :)

Gjest tanketom

Dette var en meget god beskrivelse av sykdommen depresjon.

Søk hjelp hos fastlegen din.

Har lest litt rundt på nettet angående depresjon og det er "dessverre" akkurat slik jeg føler..Det er en trøst å vite at det er ikke slik jeg egentlig er, men en tilstand som man kan bearbeide og seire over. Takk. Vil ta kontakt med fastlegen min i morgen, vil så gjerne at dette skal ta slutt.

Har lest litt rundt på nettet angående depresjon og det er "dessverre" akkurat slik jeg føler..Det er en trøst å vite at det er ikke slik jeg egentlig er, men en tilstand som man kan bearbeide og seire over. Takk. Vil ta kontakt med fastlegen min i morgen, vil så gjerne at dette skal ta slutt.

Selv om du ikke kjenner deg igjen så godt så kan depresjon oppleves forskjellig fra person til person.

Du må ikke direkte føle deg deppa hvis du er deprimert. Depresjonen kan fungere slik at du ikke kjenner følelsene dine og dermed ikke føle deg deppa men likegyldig, fjern giddaslaus ingen ting betyr noe osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...