Gå til innhold

Hva betyr disse ordene for noe?

Anbefalte innlegg

Gjest Uskker

Jeg lurer på om det er noen som vet hva dette er for noe? Jeg søkte på bivirkninger på en medisin og fikk dette: Hva betyr disse ordene?

Endokrine? Gynekomasti? galaktoré? Gastrointestinale? Parkinsonisme? ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? tardiv dyskinesi? Gastrointestinale? Obstipasjon? Sirkulatoriske? Ortostatisme? Akkommodasjonsproblemer? Urogenitale? Vannlatingsbesvær. malignt neuroleptikasyndrom? Agranulocytose? Gastrointestinale? Sirkulatoriske:? Takykardi?

Er det noen som vet hva disse betyr for noe?

Tusen takk for svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236742-hva-betyr-disse-ordene-for-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Endokrine? Som har med hormoner å gjøre.

Gynekomasti? Forstørret brystkjertel (hos menn).

galaktoré? Melkesekresjon fra brystene

Gastrointestinale? Som har med mage-tarmsystemet å gjøre

Parkinsonisme? Skjelvinger og stivhet

ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? Parkonsonlignende symptomer

tardiv dyskinesi? Tardiv = som kommer sent i sykdomsforløpet. Dyskinesi= unormale bevegelser

Obstipasjon? Forstoppelse

Sirkulatoriske? Har med blodomløpet å gjøre

Ortostatisme? Kortvarig blodtrykksfall når en reiser seg brått opp fra liggende eller sittende.

Akkommodasjonsproblemer? Problemer med å fokusere synet klart.

Urogenitale? Har med urinveier og kjønnsorgan å gjøre

Vannlatingsbesvær. Selvforklsrende?

malignt neuroleptikasyndrom? Samling av symptomer som en sjelden gang sees ved overdosering av antipsykotisk medisin.

Agranulocytose? Mangel på produksjon av hvite blodlegemer.

Takykardi? Rask hjerterytme

Endokrine= har med kjertler og hormoner å gjøre

Gynekomasti= Forstørrelse av bystkjertler hos menn

Galaktoré= utskillese av brystmelk

Gastrointestinale= noe som har med mage-tarm kanalen å gjøre

Parkinsonisme= sykdomssymtomer som stivhet, skjelving og ukontrolerte bevegeleser

Ataksi=Sviktende evne til å samordne muskelbevegelser

Rigiditet=Stivhet

Tremor = skjelving

hypokinesi= hemmet bevegelsesevne

tardiv dyskinesi= abnorme bevegelser

Obstipasjon= forstoppelse

Sirkulatoriske=sirkulasjon

Ortostatisme= svimmelhet ved blodtrykksfeil

Akkommodasjonsproblemer= at øyet har problemer med tilpassing for å se på ulike avstander

Urogenitale= det som har med urin og kjønnsorganger å gjøre

Vannlatingsbesvær= problemer med å tisse

malignt neuroleptikasyndrom?

Agranulocytose = mangel på en type hvite blodlegemer

Sirkulatoriske= sirkulasjon, kretsløpet

Takykardi=økt hjerteslagfrekvens

Gjest a survivor

Endokrine? Som har med hormoner å gjøre.

Gynekomasti? Forstørret brystkjertel (hos menn).

galaktoré? Melkesekresjon fra brystene

Gastrointestinale? Som har med mage-tarmsystemet å gjøre

Parkinsonisme? Skjelvinger og stivhet

ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? Parkonsonlignende symptomer

tardiv dyskinesi? Tardiv = som kommer sent i sykdomsforløpet. Dyskinesi= unormale bevegelser

Obstipasjon? Forstoppelse

Sirkulatoriske? Har med blodomløpet å gjøre

Ortostatisme? Kortvarig blodtrykksfall når en reiser seg brått opp fra liggende eller sittende.

Akkommodasjonsproblemer? Problemer med å fokusere synet klart.

Urogenitale? Har med urinveier og kjønnsorgan å gjøre

Vannlatingsbesvær. Selvforklsrende?

malignt neuroleptikasyndrom? Samling av symptomer som en sjelden gang sees ved overdosering av antipsykotisk medisin.

Agranulocytose? Mangel på produksjon av hvite blodlegemer.

Takykardi? Rask hjerterytme

"malignt neuroleptikasyndrom? Samling av symptomer som en ssjelden gang sees ved overdosering av antipsykotisk medisin."

Dette har ikke noe med overdosering å gjøre. Det kan oppstå på en liten dose også. Det er iallefall jeg informert om.

Nils Håvard Dahl, psykiater

"malignt neuroleptikasyndrom? Samling av symptomer som en ssjelden gang sees ved overdosering av antipsykotisk medisin."

Dette har ikke noe med overdosering å gjøre. Det kan oppstå på en liten dose også. Det er iallefall jeg informert om.

Nå har jeg lest noen artikler om dette i dag.

Alle nevner at det er en klar sammenheng melom dose og NMS.

Det betyr imidlertid ikke at et meget sjeldent forekommende syndrom (jeg har aldri sett det på mine 23 år i psykiatrien) ikke kan forekomme også ved små doser. Dette er imidlertid ekstremt sjelden.

Detaljeringsgraden i et svar av denne type må være begrenset. Det er dog mulig å skrive flere lærebøer om hvert av ordene det spørres om i det opprinnelige innlegget.

Annonse

Gjest a survivor

Nå har jeg lest noen artikler om dette i dag.

Alle nevner at det er en klar sammenheng melom dose og NMS.

Det betyr imidlertid ikke at et meget sjeldent forekommende syndrom (jeg har aldri sett det på mine 23 år i psykiatrien) ikke kan forekomme også ved små doser. Dette er imidlertid ekstremt sjelden.

Detaljeringsgraden i et svar av denne type må være begrenset. Det er dog mulig å skrive flere lærebøer om hvert av ordene det spørres om i det opprinnelige innlegget.

Takk. Det forstår jeg.

Samtidig håper jeg at du forstår min kommentar.

Takk for info om at du ikke har sett dette i løpet av 23 år. Ingen av legene ved mitt sykehus hadde heller sett det, i løpet av en enda lengre periode.

Statens Legemiddelverk har hvert år siden 1985 registert mellom 1 og 5 årlige tilfeller av MNS. Ofte blant eldre mennesker.

Generelt sett er det underrappotering av bivirkninger. Men uansett, så vet jeg at dette er en sjelden bivirkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...