Gå til innhold

attføring-gravid, etc.

Anbefalte innlegg

Gjest linda
Skrevet

Jeg fikk vite her en dag av en venninne at hun "mister" attføringen sin i 9 uker i forbindelse med fødsel.(2 uker før og 6 uker etter) og for denne perioden får engangsstønad. Er det en spesiell sum trygdekontoret gåår ut i fra eller hvordan regnes det? Jeg har sos.stønad og mister denne for 16 uker ved engangsstønad og dette tilsvarer 22.000kr. Jeg lurer på hva slags retningslinjer dere på trygdekontoret regner ut fra.(disse 9 ukene er jo fødselspermisjonen som er forbeholdt mor). Jeg har nemlig sendt en klagesak til fylkesmannen, men har ikke tenkt på å hente informasjon fra trygdekontoret, hvordan dere gjør det i en slik situasjon. Hun vil jo sitte igjen med mye mer enn meg, hvorfor er det slik? Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

Nå vil jeg først poengtere at jeg IKKE er ansatt i trygdeetaten, jeg driver mitt eget trygderådgivningsfirma.

Engangsstønad ved fødsel utgjør kr 32.138 (fast sum til den som ikke har rett på fødselspenger, beløpet er fastsatt av Stortinget).

Gjest linda
Skrevet
  Irene Grøneng skrev (På 3.4.2001 den 10.55):

Nå vil jeg først poengtere at jeg IKKE er ansatt i trygdeetaten, jeg driver mitt eget trygderådgivningsfirma.

Engangsstønad ved fødsel utgjør kr 32.138 (fast sum til den som ikke har rett på fødselspenger, beløpet er fastsatt av Stortinget).

Jeg vet at enganstønaden er 32.000, men jeg lurer på hvilke satser det regnes etter, når man trekkes i lønn/livsopphold/trygd/attføring i forbindelse med utbetaling av engangsstønaden.

Irene Grøneng
Skrevet
  linda skrev (På 3.4.2001 den 14.01):

Jeg vet at enganstønaden er 32.000, men jeg lurer på hvilke satser det regnes etter, når man trekkes i lønn/livsopphold/trygd/attføring i forbindelse med utbetaling av engangsstønaden.

sosialkontorets regler kjenner jeg ikke, men du kal legge inn et spørsmål til madammimm (som er innom her avogtil)

• 1 måned senere...
Gjest (Anonymous)
Skrevet

Jeg kan fortelle deg at vi som har attføring, ikke kan ta ut fødselpermisjon utover de 6 ukene, for da kan vi miste rettigheten til fortsatt tiltak.Iallefall så får vi ikke "lønn" i denne tiden.Så vi har det ikke så enkelt vi heller.

Gjest linda
Skrevet
  (Anonymous) skrev (På 20.5.2001 den 23.06):

Jeg kan fortelle deg at vi som har attføring, ikke kan ta ut fødselpermisjon utover de 6 ukene, for da kan vi miste rettigheten til fortsatt tiltak.Iallefall så får vi ikke "lønn" i denne tiden.Så vi har det ikke så enkelt vi heller.

Jeg vet det.Hun er en god venninde så jeg vet hva som gjelder, mare ikke hvordan trygdekontoret regner. At man mister tiltaket hvis man har fortsatt "fødselspermisjonen". Men med en mann i full jobb som kan ta ut fødselspermisjon med full lønn kan jo begge "arbeide" for inntekten, mens en er hjemme med barnet. Det var bare et spm. og ikke en ting jeg mente var enkel. Jeg ville bare som sagt vite hvordan trygdekontoret regnet på slike saker.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...