Gå til innhold

Jeg forakter staten Israel


musikeren

Anbefalte innlegg

Palestinerne er jo også semitter...

Den egentlige, korrekte betydningen av betegnelsen "semitt" er jo alle fra "området". Men dagens praksis dikterer betydningen av "anti-semitt" til å være det samme som "jødehater". La oss ikke rote oss bort i hva ordene _egentlig_ betyr :-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 347
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    77

  • Goliath

    25

  • gripp

    22

  • keinstein

    18

Mest aktive i denne tråden

Hvordan hadde du foretrukket at Israel reagerte? Sitte med hendene i fanget mens kidnappere og selvmordsbombere fikk operere fritt og rakettene haglet ned over dem ?

Du mener at drap av nær 1000 sivile er berettiget, fordi terroristene gjemmer seg blant disse?

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forventer du mer av dem?

Hvorfor? De er da for faen et land, en stat, som har hatt en demokratisk valgt regjering og styre i lange tider. Og de er et ganske moderne land, som overhodet ikke er styrt av prester som utnytter den vanlige borgers analfabetisme til å diktere alt de skal tenke og tro.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at drap av nær 1000 sivile er berettiget, fordi terroristene gjemmer seg blant disse?

"......................................"

Det er selvsagt ikke "berettiget" (hva nå det måtte bety).

Like fullt ville enhver stat (også Norge forhåpentligvis) gjort det samme i en tilsvarende situasjon. Det er statens soleklare plikt å beskytte borgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den egentlige, korrekte betydningen av betegnelsen "semitt" er jo alle fra "området". Men dagens praksis dikterer betydningen av "anti-semitt" til å være det samme som "jødehater". La oss ikke rote oss bort i hva ordene _egentlig_ betyr :-)

"........................................"

Men jeg synes jo det er greit å være presis når man skal forklare hva man er imot!

sionister, jøder, semitter, muslimer, arabere osv. det er jo en viss nyanseforskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den egentlige, korrekte betydningen av betegnelsen "semitt" er jo alle fra "området". Men dagens praksis dikterer betydningen av "anti-semitt" til å være det samme som "jødehater". La oss ikke rote oss bort i hva ordene _egentlig_ betyr :-)

"........................................"

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=antisemitt&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=semitt&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått Staten Israel fullstendig i vrangstrupen den siste måneden.

Hva er det med disse folka som slakter ned kvinner og barn? Sender millioner på flukt. Bomber et land tilbake til steinalderen.

1/3 av de drepte er barn. Haugevis er kvinner.

Til sammenligning er mer enn 100 av de rundt 150 Hizbollah har drept soldater.

Det er bemerkelsesverdig at militærmakten Israel treffer så jævla dårlig at de kun har drept svært få Hizbollah-soldater sammenlignet med hvor mange sivile de har slakta ned, mens Hizbollah med sine enkle våpen har en treffprosent på soldater på mer enn 75 %.

Og for hva? Hvor mange nye Hizbollah-soldater har ikke Israel produsert nå? Hvor mange andre terrorister produserer de ikke på løpende bånd om dagen? Hatet mot Israel vil i Midtøsten nå bli verre enn noensinne.

Og det er ikke det minste bemerkelsesverdig.

Selv vi som sitter trygt her i Norge begynner å nære et voldsomt hat mot denne militærmakta.

Og alt de sier når de bomber litt og slakter sivile er "unnskyld". Herregud. Har ikke disse folka et snev av respekt for liv? De sier muslimene ikke har det. På tide de ser seg selv i speilet. Det holder ikke å si "unnskyld".

Sionistene i styringa er intet annet enn terrorister av det verste slaget.

Og nå er jeg vel antisemitt jeg også.

Antisemitt = de av oss som ikke støtter opp om massemord utført av jøder.

Skriver under her ja - godt formulert, og med et par ironiske snerter som sikkert går en del av leserne her inne hus forbi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? De er da for faen et land, en stat, som har hatt en demokratisk valgt regjering og styre i lange tider. Og de er et ganske moderne land, som overhodet ikke er styrt av prester som utnytter den vanlige borgers analfabetisme til å diktere alt de skal tenke og tro.

"........................................"

De naive her på saiten unngår å berøre kjernespørsmålet, nemlig om man forventer at israelske myndigheter passivt skal sitte å se at borgerne terroriseres av stadige hizbollah-angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? De er da for faen et land, en stat, som har hatt en demokratisk valgt regjering og styre i lange tider. Og de er et ganske moderne land, som overhodet ikke er styrt av prester som utnytter den vanlige borgers analfabetisme til å diktere alt de skal tenke og tro.

"........................................"

....og det betyr at de skal snakke de andre "villere" til rette på noen måte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du foretrukket at Israel reagerte? Sitte med hendene i fanget mens kidnappere og selvmordsbombere fikk operere fritt og rakettene haglet ned over dem ?

De kunne jo hjulpet Libanon (via FN igjen?) å bli kvitt alle de utenlandske geriljasoldatene som gjemmer seg blant de sivile istedenfor å bombe hele hurven, både sivile og soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under her ja - godt formulert, og med et par ironiske snerter som sikkert går en del av leserne her inne hus forbi ;-)

Ironi er greiest når det passer som virkemiddel for å påpeke det en selv mener, men ikke nødvendigvis hos andre :-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo hjulpet Libanon (via FN igjen?) å bli kvitt alle de utenlandske geriljasoldatene som gjemmer seg blant de sivile istedenfor å bombe hele hurven, både sivile og soldater.

FN har for lenge siden vedtatt at Libanon skal avvæpne hizbollah (fn-res. 1559). Denne var bakgrunnen for Israels tilbaketrekking fra Libanon i 2000. Brudd på denne resolusjonen gjennom stadige angrep fra libanesisk område, er den direkte årsak til krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....og det betyr at de skal snakke de andre "villere" til rette på noen måte da?

Det betyr at man selvsagt kan forvente en politikk og oppførsel som er mer intelligent, mindre ekstrmistisk og mer sivilisert enn det som fremvises av terroristgrupper. Er du virkelig uenig i dette? Mener du virkelig at en opplyst stat, med et utdannet folk, ikke skal måtte oppføre seg mer i tråd med dette enn et land med analfabeter og prester som bestemmer hva folk skal tenke (satt på spissen i Palestina-tilfellet, selvfølgelig)?

Det tror jeg ikke at du egentlig mener. Hvis du henvder det, så vil jeg gjette at det er den mest praktiske "holdningen" for å ikke forstyrre en ubetinget støtte av Israel.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Jeg forakter i det hele tatt folk som med overlegg og kaldt blod slakter ned og dreper uskyldige og endatil små barn.

Men noe av poenget er at jeg forventer mer av staten Israel enn av ekstreme terroristgrupperinger. Det gjør kanskje ikke du?

Jeg ser det grusomme i det staten Israel gjør nå, og jeg skulle ønske de fant en annen måte å møte ekstremismen og fanatismen på.

Samtidig ser jeg håpløsheten i den situasjonen de er og har vært i. De er "damned if they do, and damned if they don't".

Uansett hva de gjør, vilke tilbaketrekninger de foretar, vilke landområder de trekker seg ut av - så vil det være militante fanatikere som vil gjøre hva de kan for å holde konflikten ved like, og gjennomføre så mange terrorangrep mot sivile israelere som mulig.

Uten en buffersone og svært strenge sikkerhetstiltak, så vil Israel bli mer sårbare for dette.

Den eneste måten Israel vil kunne senke guarden på, er hvis de omkringliggende land slutter å støtte opp om terrorismen - og i stedet gjør hva de kan for å trygge Israels eksistens.

Desverre gjør de tvert om, ved å sørge for at Hamas, Hizbollah etc får styrket sin militære kraft og mulighet til å rette terrorangrep dypt inn i Israel.

Jeg aner derfor ikke hva løsningen på dette er, og jeg kan forstå hvorfor staten Israel ser seg nødt til å svare slik de gjør.

For hva er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Skriver under her ja - godt formulert, og med et par ironiske snerter som sikkert går en del av leserne her inne hus forbi ;-)

Selv meningen bak kronikken til Gaarder gikk jo flere her inne hus forbi, så det er ikke overraskende. :)

Mange leser det de selv vil lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo hjulpet Libanon (via FN igjen?) å bli kvitt alle de utenlandske geriljasoldatene som gjemmer seg blant de sivile istedenfor å bombe hele hurven, både sivile og soldater.

Libanon har jo ikke vært interessert i å bekjempe Hizbollah - men heller tvert i mot bistått dem, gjennom å la de få etablere seg med ekstremt mye våpen i Libanon.

Libanon har aldri vært interessert i bistand fra Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at man selvsagt kan forvente en politikk og oppførsel som er mer intelligent, mindre ekstrmistisk og mer sivilisert enn det som fremvises av terroristgrupper. Er du virkelig uenig i dette? Mener du virkelig at en opplyst stat, med et utdannet folk, ikke skal måtte oppføre seg mer i tråd med dette enn et land med analfabeter og prester som bestemmer hva folk skal tenke (satt på spissen i Palestina-tilfellet, selvfølgelig)?

Det tror jeg ikke at du egentlig mener. Hvis du henvder det, så vil jeg gjette at det er den mest praktiske "holdningen" for å ikke forstyrre en ubetinget støtte av Israel.

"........................................"

Du overgår det selv i tullprat. Ut fra din vudering skal altså et velutviklet og utdannet samfunn, la seg bombe i stumper og stykker.

Eller kanskje mener du at man skal sette seg ned å forhandle med terroristene?

Det blir så tøvete at det nesten er pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...