Gå til innhold

Jeg forakter staten Israel


musikeren

Anbefalte innlegg

Jeg ser det grusomme i det staten Israel gjør nå, og jeg skulle ønske de fant en annen måte å møte ekstremismen og fanatismen på.

Samtidig ser jeg håpløsheten i den situasjonen de er og har vært i. De er "damned if they do, and damned if they don't".

Uansett hva de gjør, vilke tilbaketrekninger de foretar, vilke landområder de trekker seg ut av - så vil det være militante fanatikere som vil gjøre hva de kan for å holde konflikten ved like, og gjennomføre så mange terrorangrep mot sivile israelere som mulig.

Uten en buffersone og svært strenge sikkerhetstiltak, så vil Israel bli mer sårbare for dette.

Den eneste måten Israel vil kunne senke guarden på, er hvis de omkringliggende land slutter å støtte opp om terrorismen - og i stedet gjør hva de kan for å trygge Israels eksistens.

Desverre gjør de tvert om, ved å sørge for at Hamas, Hizbollah etc får styrket sin militære kraft og mulighet til å rette terrorangrep dypt inn i Israel.

Jeg aner derfor ikke hva løsningen på dette er, og jeg kan forstå hvorfor staten Israel ser seg nødt til å svare slik de gjør.

For hva er alternativet?

Javisst er det vanskelig. Ingen nekter på det. Men jeg nekter å akseptere at dette er en god måte å gjøre det på, når man ser på de faktiske tallene.

"Samtidig ser jeg håpløsheten i den situasjonen de er og har vært i. De er "damned if they do, and damned if they don't"."

Greit nok. Men se på tallene for drepte sivile palestinere (og andre) og drepte sivile israelere. Er det ikke et voldsomt misforhold her? Hvem er det som egentlig har mest grunn til å være desperate?

Og at Israel okkuperer landområder er jo hevet over enhver tvil. Spørsmålet er bare om man mener at de hadde rett til å ta disse områdene i utgangspunktet.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 347
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    77

  • Goliath

    25

  • gripp

    22

  • keinstein

    18

Mest aktive i denne tråden

Du mener at drap av nær 1000 sivile er berettiget, fordi terroristene gjemmer seg blant disse?

"......................................"

Berettiget blir et merkelig ord å benytte her.

Hvor berettiget er det av Hizbollah å benytte en slik taktikk?

Hvor berettiget er det av Libanon å la Hizbollah få operere fritt fra deres land, uten samtidig å tåle konsekvensene av deres handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FN har for lenge siden vedtatt at Libanon skal avvæpne hizbollah (fn-res. 1559). Denne var bakgrunnen for Israels tilbaketrekking fra Libanon i 2000. Brudd på denne resolusjonen gjennom stadige angrep fra libanesisk område, er den direkte årsak til krigen.

De kunne jo heller få hjelp av storebroren sin (USA) til å ta problemet ved roten og hindre fanatikere fra andre land i midtøsten i å verve seg i Hizbollah. Da kanskje det hadde vært enklere å hindre angrep fra Libanesisk område.

-hvis ikke får vi bare fjerne de sivile og la hissigproppene ta livet av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Libanon har jo ikke vært interessert i å bekjempe Hizbollah - men heller tvert i mot bistått dem, gjennom å la de få etablere seg med ekstremt mye våpen i Libanon.

Libanon har aldri vært interessert i bistand fra Israel.

Tja...Hezbollah var jo egentlig en "legitim" motstandsbevegelse frem til (ca.) 2000 (?), som ble dannet for å kjempe mot Israels okkupasjon i Libanon.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det vanskelig. Ingen nekter på det. Men jeg nekter å akseptere at dette er en god måte å gjøre det på, når man ser på de faktiske tallene.

"Samtidig ser jeg håpløsheten i den situasjonen de er og har vært i. De er "damned if they do, and damned if they don't"."

Greit nok. Men se på tallene for drepte sivile palestinere (og andre) og drepte sivile israelere. Er det ikke et voldsomt misforhold her? Hvem er det som egentlig har mest grunn til å være desperate?

Og at Israel okkuperer landområder er jo hevet over enhver tvil. Spørsmålet er bare om man mener at de hadde rett til å ta disse områdene i utgangspunktet.

"......................................"

Hvis hizbollah var så bekymret for tapstallene, kunne de bare latt være å sende raketter inn i Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått Staten Israel fullstendig i vrangstrupen den siste måneden.

Hva er det med disse folka som slakter ned kvinner og barn? Sender millioner på flukt. Bomber et land tilbake til steinalderen.

1/3 av de drepte er barn. Haugevis er kvinner.

Til sammenligning er mer enn 100 av de rundt 150 Hizbollah har drept soldater.

Det er bemerkelsesverdig at militærmakten Israel treffer så jævla dårlig at de kun har drept svært få Hizbollah-soldater sammenlignet med hvor mange sivile de har slakta ned, mens Hizbollah med sine enkle våpen har en treffprosent på soldater på mer enn 75 %.

Og for hva? Hvor mange nye Hizbollah-soldater har ikke Israel produsert nå? Hvor mange andre terrorister produserer de ikke på løpende bånd om dagen? Hatet mot Israel vil i Midtøsten nå bli verre enn noensinne.

Og det er ikke det minste bemerkelsesverdig.

Selv vi som sitter trygt her i Norge begynner å nære et voldsomt hat mot denne militærmakta.

Og alt de sier når de bomber litt og slakter sivile er "unnskyld". Herregud. Har ikke disse folka et snev av respekt for liv? De sier muslimene ikke har det. På tide de ser seg selv i speilet. Det holder ikke å si "unnskyld".

Sionistene i styringa er intet annet enn terrorister av det verste slaget.

Og nå er jeg vel antisemitt jeg også.

Antisemitt = de av oss som ikke støtter opp om massemord utført av jøder.

En av årsakene til treffprosenten er vel at Hizbollah mer eller minrte uten unntak hjemmer seg blant uskyldige sivile, men den militære krigsmakten til Israel gjør hva de kan for ikke sette sine egne sivile i faresonen under krigshandlingene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Selvfølgelig er vi antisemitter. Alle som ikke uten forbehold støtter staten Israel er det.

Merkelig ting å si... semitter er ikke bare jøder bosatt i den kunstige staten Israel... semitter er alle som kommer fra/stammer fra de semittiske folkegrupper, og dem er det mange av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo heller få hjelp av storebroren sin (USA) til å ta problemet ved roten og hindre fanatikere fra andre land i midtøsten i å verve seg i Hizbollah. Da kanskje det hadde vært enklere å hindre angrep fra Libanesisk område.

-hvis ikke får vi bare fjerne de sivile og la hissigproppene ta livet av hverandre.

Mulig det, men vi må ha klart for oss hvem som er den aggressive part i denne krigen.

Uten den evige strømmen av raketter fra hizbollah, hadde vi unngått krigen og Libanon fortsette sin positive utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berettiget blir et merkelig ord å benytte her.

Hvor berettiget er det av Hizbollah å benytte en slik taktikk?

Hvor berettiget er det av Libanon å la Hizbollah få operere fritt fra deres land, uten samtidig å tåle konsekvensene av deres handlinger?

Og igjen var vi nede på land og folk igjen. Nei, det er selvfølgelig ikke berettighet av Libanon å (som enkelte påstår) støtte Hezbollah, og å ikke gjøre noe for å avvæpne dem - så lenge de opererer som en terrororganisajon. Hvem har sagt det? Men hvor mange Israelske sivile liv har gått tapt p.g.a Hezbollah? Og hvor mange libanesiske liv har gått tapt som følge av Israels krigføring? Det er umulig å rettferdiggjøre 700 drepte Israelske sivile med 50 drepte Israelske.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...Hezbollah var jo egentlig en "legitim" motstandsbevegelse frem til (ca.) 2000 (?), som ble dannet for å kjempe mot Israels okkupasjon i Libanon.

"........................................."

Og når de så startet rakettangrep mot Israel, godt gjemt blant sivile libanesere - så er det Israel og ikke Libanon som skal ta ansvaret for konsekvensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at man selvsagt kan forvente en politikk og oppførsel som er mer intelligent, mindre ekstrmistisk og mer sivilisert enn det som fremvises av terroristgrupper. Er du virkelig uenig i dette? Mener du virkelig at en opplyst stat, med et utdannet folk, ikke skal måtte oppføre seg mer i tråd med dette enn et land med analfabeter og prester som bestemmer hva folk skal tenke (satt på spissen i Palestina-tilfellet, selvfølgelig)?

Det tror jeg ikke at du egentlig mener. Hvis du henvder det, så vil jeg gjette at det er den mest praktiske "holdningen" for å ikke forstyrre en ubetinget støtte av Israel.

"........................................"

Ånei - jeg mener at "en får bruke hue, den som har et" -og jeg er svært kritisk til Israels grenser av 67 f.eks. De burde vært så smarte at de ville gjøre det som var "forventet" av dem - men jeg tror at det er anderledes å sitte her i trygge Norge å mene at "alle burde være snille med hverandre" -enn å leve der nede med BARE fiender rundt seg. Jeg har rett og slett ikke noen tro på at det var så lurt at Israel ble plassert der i det hele tatt.....fordi det ligger i nabolandenes politikk at Israel SKAL UTSLETTES.

Jeg tåler like lite som deg at barn blir ofret i krig, -og det er STYGGE scener - som vi alle bør ta innover oss.

Men det er et forbasket skittent spill som de spiller fra nabolandene.

Og at musikeren forstår de som er jødehatere - det forstår jeg ikke. det er vel en forsvinnende liten del av verdens jøder som bor i Israel. På samme måte som man ikke kan anklage sin libanesiske nabo i Norge for dritten som Hezbolla utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var saklig, flisa. Snart anklager du vel oss som er politisk uenige med Israel for å støtte tamiltigrene og de andre terroristene på sri-lanka også?

"......................................"

nei jeg gjør ikke det. Musikeren føler avsky over at barn blir drept i krig - og det er jeg helt enig med han i. Det skjer hver dag over hele verden. Hvorfor ligger hatet KUN på Israel/jøder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hvordan, musikeren ?

Du mener at drap av nær 1000 sivile er berettiget, fordi terroristene gjemmer seg blant disse?

"......................................"

Svar på spørsmålet mitt først: Hvordan hadde du foretrukket at Israel reagerte? Sitte med hendene i fanget mens kidnappere og selvmordsbombere fikk operere fritt og rakettene haglet ned over dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått Staten Israel fullstendig i vrangstrupen den siste måneden.

Hva er det med disse folka som slakter ned kvinner og barn? Sender millioner på flukt. Bomber et land tilbake til steinalderen.

1/3 av de drepte er barn. Haugevis er kvinner.

Til sammenligning er mer enn 100 av de rundt 150 Hizbollah har drept soldater.

Det er bemerkelsesverdig at militærmakten Israel treffer så jævla dårlig at de kun har drept svært få Hizbollah-soldater sammenlignet med hvor mange sivile de har slakta ned, mens Hizbollah med sine enkle våpen har en treffprosent på soldater på mer enn 75 %.

Og for hva? Hvor mange nye Hizbollah-soldater har ikke Israel produsert nå? Hvor mange andre terrorister produserer de ikke på løpende bånd om dagen? Hatet mot Israel vil i Midtøsten nå bli verre enn noensinne.

Og det er ikke det minste bemerkelsesverdig.

Selv vi som sitter trygt her i Norge begynner å nære et voldsomt hat mot denne militærmakta.

Og alt de sier når de bomber litt og slakter sivile er "unnskyld". Herregud. Har ikke disse folka et snev av respekt for liv? De sier muslimene ikke har det. På tide de ser seg selv i speilet. Det holder ikke å si "unnskyld".

Sionistene i styringa er intet annet enn terrorister av det verste slaget.

Og nå er jeg vel antisemitt jeg også.

Antisemitt = de av oss som ikke støtter opp om massemord utført av jøder.

Hehe "Hizbollah med sine enkle våpen har en treffprosent på soldater på mer enn 75 %"

Jeg antar du da ikke tenker på rakettene som skytes inn i Israel. De har knapt vært i nærheten av militære anlegg.

Hvis du tenker på kampene som nå foregår, skjer den (til din oppdatering) på libanesisk område, et område hvor det ikke finnes israelske sivile p.t.

Ta en titt på prosentregningen din igjen, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overgår det selv i tullprat. Ut fra din vudering skal altså et velutviklet og utdannet samfunn, la seg bombe i stumper og stykker.

Eller kanskje mener du at man skal sette seg ned å forhandle med terroristene?

Det blir så tøvete at det nesten er pinlig.

Nå er det jo ikke slik at det beste man kan gjøre for å forebygge terrorister er å bombe uskyldige mennesker.

Staten Israel har mange ting de kan ta tak i, blant annet behandlingen av palestinere. De behandles som annenrangs borgere. Undertrykkelse og urettferdighet skaper terrorister.

Og før du hyler opp, jeg forsvarer ikke terrorisme. Men når det er et faktum, så burde den sterkeste se på faktiske løsninger, ikke forverre problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsakene til treffprosenten er vel at Hizbollah mer eller minrte uten unntak hjemmer seg blant uskyldige sivile, men den militære krigsmakten til Israel gjør hva de kan for ikke sette sine egne sivile i faresonen under krigshandlingene.....

Vi har Israel. Bortenfor står en kjempegjeng med sivile libanesere. Fra midten av den gjengen kommer det opp en jevn strøm med raketter - ca. 500 i døgnet. Treffprosenten er ca. 0.00025%, og en sjelden gang blir en Israeler drept. Det er imidlertid sjeldent annet enn moderate til alvorlige skader.

Så - i stedet for å utføre et "presision-strike", altså - gå inn og fjerne vedkommende som skyter opp raketter - så skyter Israel hele gjengen. Men - før de åpner bombeluka roper de ned "Alle sivile - kom dere unna - vi skal bombe Hezbollah!" De sivile ser på de sønderbombede veiene rundt seg, og resten av den ødelagte infrastrukturen. "Vi advarte alle sivile", sier Israel etterpå. "Vi har vårt på det rene. Ingen tredjepart får være med å etterforske om det kanskje ble begått en feil et sted."

Resultat: 400 døde libanesiske sivile. Muligens et par terrorister i midten. Der fikk de, de jævlene! De skadet tross alt tre av oss!

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

En av årsakene til treffprosenten er vel at Hizbollah mer eller minrte uten unntak hjemmer seg blant uskyldige sivile, men den militære krigsmakten til Israel gjør hva de kan for ikke sette sine egne sivile i faresonen under krigshandlingene.....

Tallene taler uansett for seg selv. Et land er bombet flere tiår tilbake, haugevis av mennesker har dødd mens 1 million er sendt på flukt, og antall terrorister kommer til å øke grasalt i tiden framover, noe som igjen går utover Israels sivilbefolkning.

Hva har Israel tjent på statsterrorismen de bedriver? Absolutt ingenting. De har gjort vondt langt verre.

Ja, Hezbollah gjemmer seg blant sivilbefolkningen, men hvis et par massemordere gjemmer seg på Sandvika Storsenter er det ikke legitimt å bombe storsentreret med uskyldige folk på lørdagshandel sønder og sammen for å ta massemorderne.

Den respekten for liv militærmaskinen Israel her utviser er ikke et hakk bedre enn den vi ser blant terrorister og selvmordsbombere, og vi bør forvente mer av en opplyst militærmakt enn av hjernevaska selvmordsbombere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg gjør ikke det. Musikeren føler avsky over at barn blir drept i krig - og det er jeg helt enig med han i. Det skjer hver dag over hele verden. Hvorfor ligger hatet KUN på Israel/jøder?

HVORFOR kommer du med anklagelser om jødehat?

Jeg skulle til å svare deg når det gjalt fokuset, i forhold til andre steder i verden etc., men så måtte du slenge på en påstand om jødehat på slutten, og da gidder jeg rett og slett ikke.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen var vi nede på land og folk igjen. Nei, det er selvfølgelig ikke berettighet av Libanon å (som enkelte påstår) støtte Hezbollah, og å ikke gjøre noe for å avvæpne dem - så lenge de opererer som en terrororganisajon. Hvem har sagt det? Men hvor mange Israelske sivile liv har gått tapt p.g.a Hezbollah? Og hvor mange libanesiske liv har gått tapt som følge av Israels krigføring? Det er umulig å rettferdiggjøre 700 drepte Israelske sivile med 50 drepte Israelske.

"......................................"

Det er faktisk helt uinteressant hvor mange liv som går tapt på hver side i en krig som dette - ikke minst fordi hvert eneste uskyldige liv som går tapt er ett for mye.

Det interessante for utviklingen av denne konflikten (til det bedre eller værre) er hvordan de ulike aktørene kan føle seg trygge på at ikke deres folk blir angrepet igjen - både på kort og lang sikt.

Og så lenge Hizbollah ikke blir avvæpnet og fordrevet fra Libanon, så vil Israel gjøre hva de føler de må for å beskytte sine egne.

Hvis det betyr at 100 uskyldige libanesere må dø, for hver uskyldige israeler - så er det et regnestykke de fleste land ville akseptert i sitt favør, hvis det var det som måtte til for å forsvare sitt eget folk.

Bare se hva de allierte gjorde under bombingen av Tyskland på slutten av 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...