Gå til innhold

Jeg forakter staten Israel


musikeren

Anbefalte innlegg

Hva vi som enkeltpersoner kan gjøre er vel ganske begrenset.

Men pressen kunne kanskje kjent sin besøkelsestid bedre?

Dog er det vel grenser for hvor mye nød, krig og faenskap vi kan klare å følge med i og sette oss inn i også.....og fremdeles klare å glede oss over de små ting her i livet.....

"Men pressen kunne kanskje kjent sin besøkelsestid bedre?"

Selfølgelig. Ingen insigelser der.

"Dog er det vel grenser for hvor mye nød, krig og faenskap vi kan klare å følge med i og sette oss inn i også.....og fremdeles klare å glede oss over de små ting her i livet....."

Det er sant. Det er synd, men vi kan faktisk ikke gape over alt som trenger engasjement. Og det er uungåelig at media styrer hva den gemene hop engasjerer seg mest i.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 347
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    77

  • Goliath

    25

  • gripp

    22

  • keinstein

    18

Mest aktive i denne tråden

Norsk presse...når sjekket noen sist hvilke politiske holdninger _lærere_ på journalistutdanning står for i den aktuelle debatten?

Jeg blir ikke nervøs når en lærer sier han står på den ene eller den andre siden. Derimot blir jeg _fryktelig_ nervøs når en lærer som klart står på den ene siden er så naiv at han tror hans undervisning likevel er nøytral og objektiv.

Jeg tror ikke det er mulig å være nøytral og objektiv. Jeg tror at selv jeg påvirker verden, selv om jeg bare er en liten sykepleier - og at en lærer med fin tittel, flere erfaringer og som er mer bereist og som har snakket med både den ene og den andre, vil ha _enda_ mer påvirkningskraft enn meg.

Selve bare tilstedeværelsen av et kamera kan på et øyeblikk forandre en situasjon fra den ene ytterlighet til den andre.

Jeg tror derfor ikke medier er nøytrale eller objektive, heller, verken de norske eller resten av verdens.

Og det er ok. Det er når de påstår at de _er_ objektive, når de er så uvitende at de ikke forstår de er bare mennesker uten den fulle og hele oversikten, det er da det kan bli farlig.

Jeg er enig med deg.

De "skumle" er som du sier, lærere (og journalister) som påstår (tror??) de er helt objektive, og derfor samtidig hevder at deres synspunkter og ståsteder er korrekte.

Det finnes ingen absolutt sannhet i slike konflikter, og alle som tror de sitter med den ene og fulle sannhet mangler noe vesentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men pressen kunne kanskje kjent sin besøkelsestid bedre?"

Selfølgelig. Ingen insigelser der.

"Dog er det vel grenser for hvor mye nød, krig og faenskap vi kan klare å følge med i og sette oss inn i også.....og fremdeles klare å glede oss over de små ting her i livet....."

Det er sant. Det er synd, men vi kan faktisk ikke gape over alt som trenger engasjement. Og det er uungåelig at media styrer hva den gemene hop engasjerer seg mest i.

"......................................"

Du møter ingen innsigelser fra meg på det Prozak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å mas om 60-70 år gammel historie, tusenårsriket og verdenskalifatet. Du siterer kun ekstremiteter, keinstein. Men mindre du faktisk mener at all muslimer er ekstremister og jødehatere, så er dette 100% irrelevant. Ingen har forsvart sturmuftien som samarbeidet med hitler.

"........................................"

Slutt å mase sjøl da vel.

Internett er bare mitt - Mitt - MITT! Ha deg vekk med meningene dine. Nå vil jeg være sjef.

Jeg bestemmer at jøder ikke truer noen. De vil bare være i fred. Visst er de steinharde, og visst er de farlige. Med sine kumpaner; supermektige kristne og jøder i USA og andre deler av verden er de livsfarlige. Hvor mange skal dø før de er fjernet?

Jeg hadde ikke noe i mot islam, før det setter hele vår eksistens på spill for å jage jødene og de vantro ut av det hellige land og mele sin egen kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Jeg forakter i det hele tatt folk som med overlegg og kaldt blod slakter ned og dreper uskyldige og endatil små barn.

Men noe av poenget er at jeg forventer mer av staten Israel enn av ekstreme terroristgrupperinger. Det gjør kanskje ikke du?

Der kom sannheten endelig. Du er rasist. Du forventer MER av en rase enn en annen

Du forventer deg ikke at muslimrotter kan oppføre seg, kort og godt, fordi israelere bude være MER siviliserte enn dem.

Kan du svare på HVORFOR ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skvetten

Slutt å mas om 60-70 år gammel historie, tusenårsriket og verdenskalifatet. Du siterer kun ekstremiteter, keinstein. Men mindre du faktisk mener at all muslimer er ekstremister og jødehatere, så er dette 100% irrelevant. Ingen har forsvart sturmuftien som samarbeidet med hitler.

"........................................"

60-70 år gammel historie - betyr at det fremdeles er nært.

Dersom du har opplevd Holocaust og noen så snakker om "endelige løsninger" og "fjerne Israel fra kartet" i tillegg til at du er terrormål over hele verden, samt nektes innreise i flere land fordi du er jøde, kan det tenkes det får innvirkning på hvordan og hvor sterkt du oppfatter ting.

Det er ikke sikkert trussel mot liv og helse oppfattes likedan av en som har levd i fred de siste 60-70 år som av dem som har levd med terrortrusler de siste 60-70 år og i tillegg kanskje har mistet de fleste av sine slektninger i Holocaust. Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skvetten

Hva som gjør oss så sinte ved Israel? Mest sannsynlig mediedekningen. Den styre det meste av folks oppfatninger og engasjement. Så da blir spørsmålet heller hvorfor media dekker israel/libanon, og ikke borgerkrigen på sri-lanka. Det kan ikke jeg svare på, men en av trekløveret her inne har sikkert en stalinist-konspirasjonsteori som forklarer det :-)

"..........................................."

Neida, jeg tror faktisk svaret på det er at vi fremdeles ikke teller svarte liv på samme måten som vi teller hvite?

Muligens er årsaken så enkel som at det er lettere å identifisere seg med noen av samme hudfarge som oss selv - da kunne det ha vært meg, liksom. Bare tenk på - beklager å trekke den inn, - tsunamikatastrofen - som vel berørte oss så sterkt fordi nordmenn og skandinaver omkom?

I tillegg har vi den underlige tanken at "de som har lidd mye, vil ha mer medfølelse med andre som lider". Amos Oz har vel påpekt at den forventningen gjelder jøder - mens man derimot forstår palestins aggressjon, fordi de har jo opplevd så mye lidelse at derfor slår de tilbake.

Jeg lurer på om Israel ville ha slått så hardt dersom den følte at verden sto på deres side og fordømte terror? Nå har innbyggerne der erfaringer fra Europa (holocaust), Sovjet (jøder var forfulgte bak jernteppet) og den arabiske verden (jøder ble kastet ut eller dårlig behandlet etter opprettelsen av staten Israel) - og man lærer av historien?

I hvert fall kan man bli paranoid av historien, eller regne med at "når det virkelig gjelder, står vi alene, som forrige gang" - og da finner man andre løsninger enn om man opplever seg som en vel integrert del av verden?

Jeg bare filosoferer, naturligvis - men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser i aviser og særlig når man leser avisinnlegg, debatter og kronikker, så er det lett å gå surri hva som er fakta og hva som ikke er det. Og det er ikke lett å finne informasjon som ikke er ladet den ene eller den andre veien, Disse kildene er vel så nøytrale som man får dem.

http://www.fn.no/temasider/konflikten_i_libanon_israel_og_palestina

http://www.fn.no/temasider/konflikten_i_libanon_israel_og_palestina/ekstremister_paa_begge_sider

http://www.un.org/News/Press/docs/2006/iha1212.doc.htm

http://www.btselem.org/english/About_BTselem/Index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-70 år gammel historie - betyr at det fremdeles er nært.

Dersom du har opplevd Holocaust og noen så snakker om "endelige løsninger" og "fjerne Israel fra kartet" i tillegg til at du er terrormål over hele verden, samt nektes innreise i flere land fordi du er jøde, kan det tenkes det får innvirkning på hvordan og hvor sterkt du oppfatter ting.

Det er ikke sikkert trussel mot liv og helse oppfattes likedan av en som har levd i fred de siste 60-70 år som av dem som har levd med terrortrusler de siste 60-70 år og i tillegg kanskje har mistet de fleste av sine slektninger i Holocaust. Tenker jeg.

"Dersom du har opplevd Holocaust og noen så snakker om "endelige løsninger" og "fjerne Israel fra kartet" i tillegg til at du er terrormål over hele verden, samt nektes innreise i flere land fordi du er jøde, kan det tenkes det får innvirkning på hvordan og hvor sterkt du oppfatter ting."

Vel, jeg vet ikke hvilke land - andre enn arabiske muslimsk-styrte land som nekter jøder innreise.

At jøder over hele verden er terrormål er vel også en smule overdrevet.

Poenget er at Holocaust ikke kan brukes som argument for Israels fascisme på vestbredden.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke treff på linken

Nei, ikke jeg heller, lenger! Jeg måtte i et møte, og da jeg kom tilbake var det skjedd noe.

Men det er bloggen til Voxpopul, man kan dessuten finne artikkelen han henviser til i The New Yorker for i dag. Skal prøve å finne tilbake til det.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skvetten

Når man leser i aviser og særlig når man leser avisinnlegg, debatter og kronikker, så er det lett å gå surri hva som er fakta og hva som ikke er det. Og det er ikke lett å finne informasjon som ikke er ladet den ene eller den andre veien, Disse kildene er vel så nøytrale som man får dem.

http://www.fn.no/temasider/konflikten_i_libanon_israel_og_palestina

http://www.fn.no/temasider/konflikten_i_libanon_israel_og_palestina/ekstremister_paa_begge_sider

http://www.un.org/News/Press/docs/2006/iha1212.doc.htm

http://www.btselem.org/english/About_BTselem/Index.asp

Flotte linker - takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å mase sjøl da vel.

Internett er bare mitt - Mitt - MITT! Ha deg vekk med meningene dine. Nå vil jeg være sjef.

Jeg bestemmer at jøder ikke truer noen. De vil bare være i fred. Visst er de steinharde, og visst er de farlige. Med sine kumpaner; supermektige kristne og jøder i USA og andre deler av verden er de livsfarlige. Hvor mange skal dø før de er fjernet?

Jeg hadde ikke noe i mot islam, før det setter hele vår eksistens på spill for å jage jødene og de vantro ut av det hellige land og mele sin egen kake.

Rall rall rall.

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skvetten

"Dersom du har opplevd Holocaust og noen så snakker om "endelige løsninger" og "fjerne Israel fra kartet" i tillegg til at du er terrormål over hele verden, samt nektes innreise i flere land fordi du er jøde, kan det tenkes det får innvirkning på hvordan og hvor sterkt du oppfatter ting."

Vel, jeg vet ikke hvilke land - andre enn arabiske muslimsk-styrte land som nekter jøder innreise.

At jøder over hele verden er terrormål er vel også en smule overdrevet.

Poenget er at Holocaust ikke kan brukes som argument for Israels fascisme på vestbredden.

"........................................"

Nei vel - og hvilke argumenter bruker man når det gjelder at norske jøder må ha beskyttelse for å gå i synagogen, da? Og ikke bare norske jøder, jøder over hele verden (Sverige, Danmark, Finland, osv.osv.osv.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skvetten

Jepp.

Og rasist og anti-semettist.

Og i Israel (og blant Israelsvennene) settes han i samme bås som David Irving.

Hver gang han kommer ut med ny bok, og amazon åpner for forhåndsbestilling og slikt, kommer det haugevis av "omtaler" av boka som dømmer den nord og ned - lenge før den blir utgitt ;-)

Jeg var på møtet han hadde på Norli bokhandel - og den ene nazisten (fra 1940-45) etter den andre reiste seg opp og ga ham støtte. I det hele tatt var Holocaust sterkt overdrevet, som flere sa. Pinlig taushet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tror faktisk svaret på det er at vi fremdeles ikke teller svarte liv på samme måten som vi teller hvite?

Muligens er årsaken så enkel som at det er lettere å identifisere seg med noen av samme hudfarge som oss selv - da kunne det ha vært meg, liksom. Bare tenk på - beklager å trekke den inn, - tsunamikatastrofen - som vel berørte oss så sterkt fordi nordmenn og skandinaver omkom?

I tillegg har vi den underlige tanken at "de som har lidd mye, vil ha mer medfølelse med andre som lider". Amos Oz har vel påpekt at den forventningen gjelder jøder - mens man derimot forstår palestins aggressjon, fordi de har jo opplevd så mye lidelse at derfor slår de tilbake.

Jeg lurer på om Israel ville ha slått så hardt dersom den følte at verden sto på deres side og fordømte terror? Nå har innbyggerne der erfaringer fra Europa (holocaust), Sovjet (jøder var forfulgte bak jernteppet) og den arabiske verden (jøder ble kastet ut eller dårlig behandlet etter opprettelsen av staten Israel) - og man lærer av historien?

I hvert fall kan man bli paranoid av historien, eller regne med at "når det virkelig gjelder, står vi alene, som forrige gang" - og da finner man andre løsninger enn om man opplever seg som en vel integrert del av verden?

Jeg bare filosoferer, naturligvis - men...

"Neida, jeg tror faktisk svaret på det er at vi fremdeles ikke teller svarte liv på samme måten som vi teller hvite?"

Snakk for deg selv. Jeg har hverken blitt oppdratt, eller vokst opp, i miljøer som skiller på hudfarge mht. menneskeverd. Mange gjør nok det - akkurat som pakistanere ikke teller europeiske liv på samme måten som pakistanske.

"tsunamikatastrofen - som vel berørte oss så sterkt fordi nordmenn og skandinaver omkom?"

Vel, det har jo ikke med hudfarge å gjøre, men at de faktisk kommer herfra. Selv om jeg ser hva du forsøker å få frem av idéer.

"den forventningen gjelder jøder - mens man derimot forstår palestins aggressjon, fordi de har jo opplevd så mye lidelse at derfor slår de tilbake."

Jeg aksepterer overhodet ikke egen lidelse som noen gyldig årsak til å påføre andre lidelse. Hverken for jøder, europeerer eller arabere.

"(jøder ble kastet ut eller dårlig behandlet etter opprettelsen av staten Israel)"

- og arabere ble kastet ut av Israel...

"- og man lærer av historien?"

Lærer og lærer, fru Blom. Men jeg ser poenget ditt, ja.

"I hvert fall kan man bli paranoid av historien, eller regne med at "når det virkelig gjelder, står vi alene, som forrige gang" - og da finner man andre løsninger enn om man opplever seg som en vel integrert del av verden?"

Kanskje. Kanksje ikke. Men du glemmer at USA har støttet Israel ukritisk, og aldr har tatt til ordet når Israel har gjort feil. Hele den amerikanske kongressens rikdom er avhengig av rike personer og institusjoner som er jødiske - det er klar de støtter israel i absolutt alt de gjør, helt uavhengig av hvor mange menneskerettigheter som blir ignorert.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vel - og hvilke argumenter bruker man når det gjelder at norske jøder må ha beskyttelse for å gå i synagogen, da? Og ikke bare norske jøder, jøder over hele verden (Sverige, Danmark, Finland, osv.osv.osv.)?

Vet ikke? Jeg har ikke opplevd på jødene her i omegn blir terrorisert? Ei heller har noen forsøkt å sprenge synagogen.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du møter ingen innsigelser fra meg på det Prozak....

"Du møter ingen innsigelser fra meg på det Prozak...."

Det var heller ikke meningen...:-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Jeg forakter i det hele tatt folk som med overlegg og kaldt blod slakter ned og dreper uskyldige og endatil små barn.

Men noe av poenget er at jeg forventer mer av staten Israel enn av ekstreme terroristgrupperinger. Det gjør kanskje ikke du?

Der kom ekstremist-kongen inn i diskusjonen, endelig. Ergo er tråden offisiellt død og ødelagt :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tror faktisk svaret på det er at vi fremdeles ikke teller svarte liv på samme måten som vi teller hvite?

Muligens er årsaken så enkel som at det er lettere å identifisere seg med noen av samme hudfarge som oss selv - da kunne det ha vært meg, liksom. Bare tenk på - beklager å trekke den inn, - tsunamikatastrofen - som vel berørte oss så sterkt fordi nordmenn og skandinaver omkom?

I tillegg har vi den underlige tanken at "de som har lidd mye, vil ha mer medfølelse med andre som lider". Amos Oz har vel påpekt at den forventningen gjelder jøder - mens man derimot forstår palestins aggressjon, fordi de har jo opplevd så mye lidelse at derfor slår de tilbake.

Jeg lurer på om Israel ville ha slått så hardt dersom den følte at verden sto på deres side og fordømte terror? Nå har innbyggerne der erfaringer fra Europa (holocaust), Sovjet (jøder var forfulgte bak jernteppet) og den arabiske verden (jøder ble kastet ut eller dårlig behandlet etter opprettelsen av staten Israel) - og man lærer av historien?

I hvert fall kan man bli paranoid av historien, eller regne med at "når det virkelig gjelder, står vi alene, som forrige gang" - og da finner man andre løsninger enn om man opplever seg som en vel integrert del av verden?

Jeg bare filosoferer, naturligvis - men...

Du er en meget klok skvett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skvetten

Og jeg er helt enig i at skylden må fordeles på flere parter her.

Men det som i alle tilfeller teller mest, er sivile liv. Det går alltid foran enhver politisk eller militær agenda, selv om det i noen tilfeller gjøres grusomheter som man ikke nødvendigvis vet hvordan man skulle ha unngått. Det hindrer ikke det at det er meget relevant å kritisere og påpeke dette, uansett hvem, hva og hvor.

"......................................."

Problemet med sivile...jeg tenker hvordan jeg selv ville ha reagert om Hizbolla hadde slått seg til i kjelleren min. Jeg er kanskje ikke enige med dem religiøst og politisk. Samtidig har jeg opplevd ting som gjør at jeg både forstår deres synspunkter og deler noen av dem. Jeg har barn som trenger husly, kan ikke bare flytte. Kan bli drept som "kollaboratør" om jeg nekter dem å være der - mistenkt for å støtte erkefienden Israel. Så jeg lar dem bli.

Eller kanskje de slår seg til vegg i vegg eller inne i sykehuset der jeg jobber. De kan forsyne meg med penger, medisiner og utstyr som redder liv, men de skyter også derfra.

Vanskelige valg. Så de får bli. De bruker sykebiler til å frakte mer enn pasienter. De skyter fra eller søker tilflukt og skjuler seg på sykehuset. Men hjelper som sagt også til med å redde liv.

Hva ville du ha gjort i den situasjonen?

For jeg må jo si jeg etterlyser palestinere som sier stopp, sier nei, ikke vil være med på voldsspiralen - men som ikke tør. Det er lett å bli drept om man ikke holder munn. Selv Yassir Arafat nølte med å si imot Hamas og Hizbollah, så hva da med "mannen i gata".

Men på den måten dras både sivile og sykehus inn i konflikten når man skyter tilbake... Burde Israel la være å skyte tilbake for å forsvare egne sivile? Og hva gjør FN-styrkene? Toer sine hender når Hizbollah kjører over grensen til Israel - mens de stopper israelere fra å forfølge dem tilbake inn i Libanon...

Likevel tror jeg det er håp om fred -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...