Gå til innhold

Jeg forakter staten Israel


musikeren

Anbefalte innlegg

"Hintet til ordbruken din, "muslimrottene" Ordbruken din forteller om en meget fordomsfull person"

Håh-håh...tenk om noen hadde sagt noe á la "jødejævler"? Steike, da hadde det haglet med beskyldninger om nazisme, kommunisme og spedbarnsspising, kan jeg love deg :-)

"........................................."

I innlegget øverst står det "møkkamennesker" om jøder.

Ikke sett noen reaksjon på det fra deg, hykler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 347
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    77

  • Goliath

    25

  • gripp

    22

  • keinstein

    18

Mest aktive i denne tråden

Altså, det med faren for å få en Hizbollahrakett i hodet før krigen brøt ut nå er ganske sterkt overdrevet. Hizbollah har skutt en del raketter fra Libanon, men de har da altså i løpet av disse seks årene siden sept 2000 tatt livet av 20 israelske soldater og seks sivile... Og tallene finner du på Israel sin egen hjemmesiden, hvis du lurer på hva kilden min er.

Ikke det at jeg overhode forsvarer Hizbollah på noe som helst vis. Men det kan jo være greit å ha litt perspektiv på ting....

Hvis man tar en bodycount palestinere vs israelere, så leder israel klart mht antall drap.

Uten at jeg på noen som helst måte forsvarer palestinske selvmordsbombere heller. Forskjellen på meg og deg er at jeg fordømmer volden på begge sider, mens du er evig opptatt av å forsvare drapene Israel begår....

Og så hopper du bukk over at angrepene ble kraftig intensivert før krigen begynte samt at de startet å ta gisler i "sympati" med sine trosbrødre i Gaza.

Skal du fortelle en historie så få med deg hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel som jødisk stat er historie uansett. Siden araberne i Israel står for befolkningsveksten. Og Tviler på at jødene vil bli behandlet særlig bra når araberne kommer i flertall.

på lørdagsrevyen på nrk intervjuet de noen arabere i haifa. De støttet hizbollah og at det ble skutt raketter mot SIN BY,SITT LAND..

Der tror jeg nok du tar ganske så feil, basert på konklusjoner av informasjon du neppe ser i sammenheng med resten av virkeligheten :-)

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en hver krig vil det være nødvendig å drepe uskyldige for å forsvare sine egne uskyldige. Det skjer i alle kriger - desverre.

At Israel finner det akseptabelt at de libanesiske tapene blant uskyldige er vesentlig større enn sine egne, er fullt ut forståelig.

Det som er mindre forståelig er at ikke Libanon for lengst har innsett rekkevidden og konsekvensene av den politikken de bevisst har valgt å følge når det gjelder Hizbollah.

Og nå betaler de prisen for det.

Det som er provoserende nå er jo at hibollah har fått blod på tann. De har fått mektige sterke israel til å inngå våpenhvilen å vunnet krigen. Slik det blir framstilt. Sannheten er jo at israel antagelig kunne annektere libanon som en utvidet del av Israel lett som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg nok du tar ganske så feil, basert på konklusjoner av informasjon du neppe ser i sammenheng med resten av virkeligheten :-)

"........................................."

hmmm..

http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110007760

så er ikke bare jeg som er bekymret for europa og for Israel.

Er det tilfeldig at en Israel med glede importer en haug med østeuropeere som kanskje hadde en kvart oldemor som var jøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk helt uinteressant hvor mange liv som går tapt på hver side i en krig som dette - ikke minst fordi hvert eneste uskyldige liv som går tapt er ett for mye.

Det interessante for utviklingen av denne konflikten (til det bedre eller værre) er hvordan de ulike aktørene kan føle seg trygge på at ikke deres folk blir angrepet igjen - både på kort og lang sikt.

Og så lenge Hizbollah ikke blir avvæpnet og fordrevet fra Libanon, så vil Israel gjøre hva de føler de må for å beskytte sine egne.

Hvis det betyr at 100 uskyldige libanesere må dø, for hver uskyldige israeler - så er det et regnestykke de fleste land ville akseptert i sitt favør, hvis det var det som måtte til for å forsvare sitt eget folk.

Bare se hva de allierte gjorde under bombingen av Tyskland på slutten av 2. verdenskrig.

Heh.

Det er mulig de greier å nedkjempe Hizbollah om de turer frem på denne måten ja.

Men innen den tid er det så mange som har mistet sine barn, sine ektefeller og alle trygge rammer rundt sine liv at andre ekstremister vil bli nedrent av mennesker som vil hevne seg på Israel - og som er mer enn villige til å ofre sitt eget liv for å få sin hevn.

Og skulle det eskalere for langt, eller feil type menneske rammes (en med innflytelse, kontakter og ressurser), hadde det ikke forundret meg om man fikk en palestinsk atomprøvesprengning i Tel Aviv.

Terrorgruppene ville selvsagt aldri gjøre dette; men et menneske som har mistet sine barn eller sin familie vil helt klart kunne se dette som en passende hevn.

Og deri ligger et av mine bekymringselementer ved Israels framferd nå.

De sørger for økende rekruttering til de ekstreme gærningene, og for hver sivil Israel dreper, øker sannsynligheten for at et enkeltmenneske som har midler og ressurser rammes - og prøver å si farvel med et nukleært smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk presse...når sjekket noen sist hvilke politiske holdninger _lærere_ på journalistutdanning står for i den aktuelle debatten?

Jeg blir ikke nervøs når en lærer sier han står på den ene eller den andre siden. Derimot blir jeg _fryktelig_ nervøs når en lærer som klart står på den ene siden er så naiv at han tror hans undervisning likevel er nøytral og objektiv.

Jeg tror ikke det er mulig å være nøytral og objektiv. Jeg tror at selv jeg påvirker verden, selv om jeg bare er en liten sykepleier - og at en lærer med fin tittel, flere erfaringer og som er mer bereist og som har snakket med både den ene og den andre, vil ha _enda_ mer påvirkningskraft enn meg.

Selve bare tilstedeværelsen av et kamera kan på et øyeblikk forandre en situasjon fra den ene ytterlighet til den andre.

Jeg tror derfor ikke medier er nøytrale eller objektive, heller, verken de norske eller resten av verdens.

Og det er ok. Det er når de påstår at de _er_ objektive, når de er så uvitende at de ikke forstår de er bare mennesker uten den fulle og hele oversikten, det er da det kan bli farlig.

det som er ironisk. Er at den avisen i norge jeg synes i dag som har den mest åpne debatt. Hvor både høyreorienterte og venstreorienterte får debbattere fritt med med hverandre faktisk er klassekampen..

helt sprøtt.

Feks har vg og dagbladet nå omtrent sluttet å refere til utenlandsk opprinnelse ved voldskriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er ironisk. Er at den avisen i norge jeg synes i dag som har den mest åpne debatt. Hvor både høyreorienterte og venstreorienterte får debbattere fritt med med hverandre faktisk er klassekampen..

helt sprøtt.

Feks har vg og dagbladet nå omtrent sluttet å refere til utenlandsk opprinnelse ved voldskriminalitet.

"Feks har vg og dagbladet nå omtrent sluttet å refere til utenlandsk opprinnelse ved voldskriminalitet."

Er voldskriminalitet foretatt av mennesker med utenlands opprinnelse verre enn voldskriminalitet foretatt av etnisk norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schweppes

Selv meningen bak kronikken til Gaarder gikk jo flere her inne hus forbi, så det er ikke overraskende. :)

Mange leser det de selv vil lese.

for mange av oss blir vi svært såret når han omtaler de ti bud som noen morsomme steintavler.men det er vel bare muslimene som har lov til å bli krenket å få selve utenriksministeren på al jazzera til å beklage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Feks har vg og dagbladet nå omtrent sluttet å refere til utenlandsk opprinnelse ved voldskriminalitet."

Er voldskriminalitet foretatt av mennesker med utenlands opprinnelse verre enn voldskriminalitet foretatt av etnisk norske?

Ja. Fordi det kommer i tillegg til det vi hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Feks har vg og dagbladet nå omtrent sluttet å refere til utenlandsk opprinnelse ved voldskriminalitet."

Er voldskriminalitet foretatt av mennesker med utenlands opprinnelse verre enn voldskriminalitet foretatt av etnisk norske?

Nei selvfølgelig ikke.

Men har noe med prinsippet å gjøre. At man vil skjule at når det begås kriminalitet er det spessielt en gruppe som ikke er etnisk norske som står bak.hvorfor skal man dekke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girasol

Antagelig forakter du deg selv også. Høres ut som et tema for gruppa psykiatri.

Heh... hvor i all verden kom det meningsløse tøvet der fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Feks har vg og dagbladet nå omtrent sluttet å refere til utenlandsk opprinnelse ved voldskriminalitet."

Er voldskriminalitet foretatt av mennesker med utenlands opprinnelse verre enn voldskriminalitet foretatt av etnisk norske?

"Er voldskriminalitet foretatt av mennesker med utenlands opprinnelse verre enn voldskriminalitet foretatt av etnisk norske?"

Her må man skille mellom handlingene i seg selv, og det store bildet. Handlingen i seg selv er ikke avhengig av om vedkommende er norsk eller utenlandsk. Men hvis det store bildet viser at flere utenlandske enn norske begår lovbrudd, så er det _selvfølgelig_ ikke uinteressant.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke.

Men har noe med prinsippet å gjøre. At man vil skjule at når det begås kriminalitet er det spessielt en gruppe som ikke er etnisk norske som står bak.hvorfor skal man dekke over det.

Jeg tror ikke det blir dekket over, jeg tror bare at når det ene ikke er verre enn det andre, så er det heller ikke nødvendig og poengtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig. Og syns som Jostein Gaarder at grensene fra 48 er til å respektere og forsvare, men ikke de som ble satt i 67, etter at Israel hadde kriget seg til mer enn de var tilstått.

På tv for et år siden omtrent, var det intervjuer med en ung israelsk kvinne i en av "nybygger"-landsbyene Israel har vært frekke nok til å bygge på palestinsk jord. Hun var ung og pen, med baby på armen, og snakket et uforfalsket New York-amerikansk og hun vrei hånlig på munnen da hun uttalte at palestinerne kunne "get the hell outta here!"

Hun var innvandret fra USA, for bare to år siden, sa hun.

Jepp, det er også det forfulgte Israel, eller?

Det er en grunn til dette.

Det er ren demografi som gjør at Israel gjerne vil ha jøder fra USA eller andre steder i verden til landet sitt.

Bosetterne er de mest ekstreme. Ingen tvil om det. Israel er faktisk et rimelig sekulært land. Og ikke ekstreme mennesker som mener at de er guds utvalgte folk. De er like religiøse som alle de som er medlem i statskirken i norge er. De vil ha fred og ro. Men nå snakker de ikke om fred lenger.De snakker bare om ro.

Og dere vet den forbaskede muren alle selvfølgelig hater. Selvmordsangrep har blitt markant lavere etter den ble bygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Hva som gjør oss så sinte ved Israel? Mest sannsynlig mediedekningen. Den styre det meste av folks oppfatninger og engasjement. Så da blir spørsmålet heller hvorfor media dekker israel/libanon, og ikke borgerkrigen på sri-lanka. Det kan ikke jeg svare på, men en av trekløveret her inne har sikkert en stalinist-konspirasjonsteori som forklarer det :-)

"..........................................."

"Hva som gjør oss så sinte ved Israel? Mest sannsynlig mediedekningen."

Ja det tror jeg du har rett i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for mange av oss blir vi svært såret når han omtaler de ti bud som noen morsomme steintavler.men det er vel bare muslimene som har lov til å bli krenket å få selve utenriksministeren på al jazzera til å beklage.

"men det er vel bare muslimene som har lov til å bli krenket å få selve utenriksministeren på al jazzera til å beklage"

Nei. Moralsk sett har hverken muslimer eller du rett på noen slags form for beskyttelse mot at folk latterliggjør deres religion. Man har full frihet til å bekjenne seg til hvilken religion man måtte ønske, og man har også full frihet til å mene og si (og evt. latteliggjøre) enhver religion man måtte ønske. Dette er også kjent som "yttringsfrihet".

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh... hvor i all verden kom det meningsløse tøvet der fra?

Du sitter jo å utrykker den største forakt for din egen kulturkrets, din egen styreform og land bygd på det samme verdigrunnlag som ditt eget.

Eller du er kanskje muslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...