Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Jeg må si meg helt enig med han fyren her, og har mange ganger tenkt det samme selv.

Jeg kan ikke komme på en eneste kvinnelige forfatter jeg faktisk rangerer som god. Jeg kunne (naturligvis) nevnt haugevis av menn. Jeg har ikke lest en eneste bok av en kvinnelig forfatter som faktisk har gitt meg noe.

Hvorfor skriver kvinner dårligere bøker enn menn?

Eller er det bare det at jeg som mann ikke klarer å sette meg inn i en kvinneverden, og derfor ikke får noe utbytte av deres litteratur? For egen del føler jeg at kvinner skriver for rosenrødt. For snilt. Mens våre beste forfattere (alle menn) er langt mer makabre og kontroversielle i sine skriblerier. Kvinnene er for feige.

Det kan til og med enkelt sees i krim - som jo (i svært stor grad) er en genre hvor det ser ut som om de fleste forfattere arbeider etter den samme malen. Jeg skulle klart å lese en hvilken som helst bok (i hvert fall fra Norge) og fastsatt kjønnet på forfatteren uten å vite navnet på forfatteren.

Hvorfor er det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Jeg liker Sigrid Undset og Karen Blixen.

Ellers er jeg nok enig med deg i at de fleste gode forfattere er menn.

Ja, og så Bergljot Hobæk Haff, hun står visst også på denne berømmelige listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det reelle størrelser det er snakk om her, da? Hvor mange kvinnelige forfattere eksisterer det i forhold til mannlige?

Gode norske kvinnelige:

Bergljot Hobæk Haff

Amalie Skram

Kjenner ikke Anne Holt, men mange mener vel at hun er god.

(Tre veldig forskjellige.)

At utenlandske (amerikanske eller engelske) kvinnelige forfattere, er det veldig mange gode.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg diskutert med mennesker mange, mange ganger. Jeg sliter virkelig med å finne gode, kvinnelige forfattere (skjønnlitteratur). Og jeg er jo hunkjønn selv. Jeg kan komme på en del romaner som er unntak, men da har ofte den kvinnelige forfatteren skrevet elendige bøker før og senere.

Det er synd, for det er sjelden mannlige forfattere beskriver gode kvinnelige karakterer. Ofte har de kun en eller to personlighetstrekk, som oftest flotte mennesker og grusomt kjedelige.

Men... Jeg skal selvfølgelig bli en sædeles flink kvinnelig forfatter som ikke skriver slitsomme følelsesorgier av noen bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det reelle størrelser det er snakk om her, da? Hvor mange kvinnelige forfattere eksisterer det i forhold til mannlige?

Gode norske kvinnelige:

Bergljot Hobæk Haff

Amalie Skram

Kjenner ikke Anne Holt, men mange mener vel at hun er god.

(Tre veldig forskjellige.)

At utenlandske (amerikanske eller engelske) kvinnelige forfattere, er det veldig mange gode.

"........................................"

Anne Holt? Kjære deg mann, hun burde ikke ha tittelen forfatter en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Holt? Kjære deg mann, hun burde ikke ha tittelen forfatter en gang ;)

Å? Ifølge hvem? Hun selger da mange bøker? Personlig er jeg lite interessert i krim, og synes Jo Nesbø i beste fall er grei tidtrøyte.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg diskutert med mennesker mange, mange ganger. Jeg sliter virkelig med å finne gode, kvinnelige forfattere (skjønnlitteratur). Og jeg er jo hunkjønn selv. Jeg kan komme på en del romaner som er unntak, men da har ofte den kvinnelige forfatteren skrevet elendige bøker før og senere.

Det er synd, for det er sjelden mannlige forfattere beskriver gode kvinnelige karakterer. Ofte har de kun en eller to personlighetstrekk, som oftest flotte mennesker og grusomt kjedelige.

Men... Jeg skal selvfølgelig bli en sædeles flink kvinnelig forfatter som ikke skriver slitsomme følelsesorgier av noen bøker.

Min absolutte favoritt: Elisabeth Moon.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Ifølge hvem? Hun selger da mange bøker? Personlig er jeg lite interessert i krim, og synes Jo Nesbø i beste fall er grei tidtrøyte.

"........................................."

I følge meg, selvfølgelig. Det er da jeg som skriver dette.

Legg forøvrig merke til ";)", det var altså en spøk. Helt seriøst synes jeg hun er grei for å kaste bort litt tid, men jeg ville ikke skrevet henne opp som en "god, kvinnelig forfatter" når man skal bevise det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Holt? Kjære deg mann, hun burde ikke ha tittelen forfatter en gang ;)

Nei, man kan si mye rart om Anne Holt (og det gjør man vel som regel også), men hun er ingen _god_ forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min absolutte favoritt: Elisabeth Moon.

".........................................."

Nå måtte jeg google litt her. Hva liker du ved henne?

Jeg er alltid på jakt etter gode bøker å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Men det skulle jeg vel egentlig ikke vært ettersom jeg er kvinnfolk.

Orker ikke slike søte bøker. Her går det i Stephen King og Dean Koontz. Flotte forfattere begge to:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nå på argumentene til fyren, da. Han sammenlikner bl.a fire forfattere, to han aldri har lest noe av, og snakker om hvem som er bedre? Dette er jo direkte flaut.

Det er godt mulig det er en interessant debatt og et relevant spørsmål, men denne gjøken her klarer ikke å belyse det :-)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge meg, selvfølgelig. Det er da jeg som skriver dette.

Legg forøvrig merke til ";)", det var altså en spøk. Helt seriøst synes jeg hun er grei for å kaste bort litt tid, men jeg ville ikke skrevet henne opp som en "god, kvinnelig forfatter" når man skal bevise det finnes.

Nei, jeg har ikke lest henne, så jeg vet ikke :-)

Men hun er vel ikke type forfatter-foreningen forfatter, er hun? Det blir jo også f.eks vanskelig å si at Sandemo er en dårlig forfatter, når man ser på salgstallene. Det er flere måter å måle "kvalitet" på, og heller ikke i litteraturens verden eksiterer det noe som heter "objektiv kvalitet".

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg google litt her. Hva liker du ved henne?

Jeg er alltid på jakt etter gode bøker å lese :)

Hva jeg liker med henne? Hun skriver fantastisk godt og fengende, og hun gjør grundig research i det hun skriver om. Men hvis du ikke liker fantasy og/eller sci-fi, så er det jo meningsløst :-)

"....................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere store kvinnlige forfattere i litteraturhistorien, da.

Amalie Skram, Sigrid Undset (hun fikk faktisk Nobelprisen i litteratur!), Herbjørg Wassmo, Tove Nilsen er noen eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Er det reelle størrelser det er snakk om her, da? Hvor mange kvinnelige forfattere eksisterer det i forhold til mannlige?

Gode norske kvinnelige:

Bergljot Hobæk Haff

Amalie Skram

Kjenner ikke Anne Holt, men mange mener vel at hun er god.

(Tre veldig forskjellige.)

At utenlandske (amerikanske eller engelske) kvinnelige forfattere, er det veldig mange gode.

"........................................"

Så vidt jeg ser i linken jeg la ved er det minste like mange kvinnelige (om ikke flere) forfattere i Norge som det er menn.

Amalie Skram har jeg lest. Det er mange år siden og jeg syntes det var greit nok. Men det er så gammelt, og litteraturen har forandret seg mye siden den gang. Mitt største problem med kvinnelige forfattere er at de er så uhyre lite kontroversielle, i motsetning til menn. Jeg synes de skriver likt hele gjengen.

Anne Holt har jeg lest en del av (utrolig nok), og hun må være den dårligste krimforfatteren jeg noensinne har vært borti fra Norge. Liza Marklund er verre.

Jeg vet hun selger. Men det kan kanskje være fordi flertallet av bokkjøperne i Norge er kvinner? Og kvinner fråtser jo til og med i legeromaner og kiosklitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...