Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Og det skal jeg gjøre.

Må bare komme meg gjennom en del bøker jeg har liggende her.

Holder på med Alkymisten nå, og etter 60 sider har jeg gåsehud på ryggen. Det er virkelig en fantastisk god bok. Det virker som om hvert eneste ord er omhyggelig gjennomtenkt, og samtlige setninger langt mer enn den vanlige fyllmassen.

Alkymisten er en veldig bra bok. En bok av de man gjerne tar ut av bokhylla og leser flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Også vi som har vært så rørende enige i det siste.. Tsk, tsk. ;)

Stabilt gode kvinnelige forfattere i den forstand at de har skrevet flere gode bøker, er - i mine øyne - bl.a. Atwood, Alice Hoffman, Zadie Smith, Hobæk Haff, Val McDermid, Fossum, Fay Weldon og cityoens favoritt Elin Brodin. Det er ikke mye søtladent over de fleste av disses skriverier.

En enkeltstående godbit er Arundhati Roys "The God of Small Things". "Simon og Eiketrærne" av Marianne Fredriksson er en annen stor favoritt, men den kan nok bli for søt, muligens? Den handler om medmenneskelighet og ulike typer kjærlighet, i alle fall - nydelig skildret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover å lese den. :)

Men sånn til orientering er det lite analfisting i mine favorittbøker, og det er få forfattere som beskriver sex ned til minste detalj. Det er dog helt greit. :)

hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Jeg har lest mye, men synes de fleste kvinner (det finnes selvsagt unntak) skriver tilnærmet helt likt."

Det blir jo litt som at for meg høres all tekno og hip-hop lik ut . Men jeg påstår jo ikke at det er kvalitativt dårlig av den grunn :-)

"........................................."

Det gjør jeg. Jeg påstår at tekno og hophop er dårlig. :)

Jeg burde muligens valgt en annen overskrift, for jeg mener jo ikke at samtlige av våre kvinnelige forfattere er elendige. Men jeg mener at flertallet av dem ikke er i nærheten av sine mannlige kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger helt nederst. Siden administrasjonen her ikke klarer å fikse opp linkproblemet la jeg linken i et eget innlegg. Gidder ikke selv lese innlegg hvor jeg må dra meg fra side til side for hver eneste setning jeg leser, og forventer ikke at andre gidder det heller. :)

Ok -jeg har ikke annet enn sånne vinduer opp jeg serru: http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3246407

og

http://www.doktoronline.no/forum/bin/user/myreplies.wa

kjekt? :)

de står avlange ved siden av hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vi som har vært så rørende enige i det siste.. Tsk, tsk. ;)

Stabilt gode kvinnelige forfattere i den forstand at de har skrevet flere gode bøker, er - i mine øyne - bl.a. Atwood, Alice Hoffman, Zadie Smith, Hobæk Haff, Val McDermid, Fossum, Fay Weldon og cityoens favoritt Elin Brodin. Det er ikke mye søtladent over de fleste av disses skriverier.

En enkeltstående godbit er Arundhati Roys "The God of Small Things". "Simon og Eiketrærne" av Marianne Fredriksson er en annen stor favoritt, men den kan nok bli for søt, muligens? Den handler om medmenneskelighet og ulike typer kjærlighet, i alle fall - nydelig skildret.

Ja, "The God of Small Things" er veldig bra! Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Nei si det..Bokhylla mi er preget av mye menn..(desverre..det er platahylla mi også..)

Men det er da hederlige unntak? Bergljot Hobeekk Haff, Amalie Skram, Sylvia Plath, Anais Nin, Elizabeth Wurtzel, Simone de Beauvoir, Flannery O`Connor... Sånn rent blandt annet.

Historisk sett kan jeg jo fin forklare forskjellen, men hvorfor det fortsatt er slik at det er lest menn som lager den feteste kunsten er verre.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Men det er mest fordi fantasigenren ikke helt appellerer til meg.

Jeg har ikke engang lest Ringenes Herre, men den har jeg i hvert fall her. Og jeg kommer nok til å lese den en dag.

Fantasygenren appellerer ikke til meg heller, men Harry Potter er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg. Jeg påstår at tekno og hophop er dårlig. :)

Jeg burde muligens valgt en annen overskrift, for jeg mener jo ikke at samtlige av våre kvinnelige forfattere er elendige. Men jeg mener at flertallet av dem ikke er i nærheten av sine mannlige kolleger.

Men du vet at det ikke egentlig er noen objektiv kvalitet du kan bedømme der, ikke sant?

Jeg bare lurer, selvfølgelig :.-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Også vi som har vært så rørende enige i det siste.. Tsk, tsk. ;)

Stabilt gode kvinnelige forfattere i den forstand at de har skrevet flere gode bøker, er - i mine øyne - bl.a. Atwood, Alice Hoffman, Zadie Smith, Hobæk Haff, Val McDermid, Fossum, Fay Weldon og cityoens favoritt Elin Brodin. Det er ikke mye søtladent over de fleste av disses skriverier.

En enkeltstående godbit er Arundhati Roys "The God of Small Things". "Simon og Eiketrærne" av Marianne Fredriksson er en annen stor favoritt, men den kan nok bli for søt, muligens? Den handler om medmenneskelighet og ulike typer kjærlighet, i alle fall - nydelig skildret.

Men heller ikke du klarer å nevne noen dyktige norske kvinner. Det er nevnt et par stykker her, blant annet Bergljot Hobæk Haff, men hun har jeg ikke lest ennå. Det skal jeg gjøre.

Jeg er ikke enig med deg hva Fossum angår. Hun er riktignok langt bedre enn de andre såkalte krimdronningene her til lands, men i nærheten av de beste mannlige forfattere her på berget, vil jeg ikke si hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det..Bokhylla mi er preget av mye menn..(desverre..det er platahylla mi også..)

Men det er da hederlige unntak? Bergljot Hobeekk Haff, Amalie Skram, Sylvia Plath, Anais Nin, Elizabeth Wurtzel, Simone de Beauvoir, Flannery O`Connor... Sånn rent blandt annet.

Historisk sett kan jeg jo fin forklare forskjellen, men hvorfor det fortsatt er slik at det er lest menn som lager den feteste kunsten er verre.

:-)

Simone de Beauvoir, ja. Der har vi en god kvinnelig forfatter. Min favoritt er "Mandarinene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasygenren appellerer ikke til meg heller, men Harry Potter er bra.

Harry Potter er knappt fantasy. Det er barnebøker. "Fantasy" brukes mer om voksenlitteratur.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Men du vet at det ikke egentlig er noen objektiv kvalitet du kan bedømme der, ikke sant?

Jeg bare lurer, selvfølgelig :.-)

"........................................"

Joa. Jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

men da skal jeg huske på det når jeg skriver.....ja, jeg tror du har rett - jeg føler at alle jeg kjenner skal lese det og derfor er jeg litt snill - men kanskje hun jeg skriver om skal få opplevelsen av å møte en som vil ha analfisting -i stedet for at hun ikke vil mer på grunn av at han ikke har reine truser? :)

så fårsjempel?

Skriver du på en bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det..Bokhylla mi er preget av mye menn..(desverre..det er platahylla mi også..)

Men det er da hederlige unntak? Bergljot Hobeekk Haff, Amalie Skram, Sylvia Plath, Anais Nin, Elizabeth Wurtzel, Simone de Beauvoir, Flannery O`Connor... Sånn rent blandt annet.

Historisk sett kan jeg jo fin forklare forskjellen, men hvorfor det fortsatt er slik at det er lest menn som lager den feteste kunsten er verre.

:-)

Ugh...*hark*...Anais Nin...der har vi ihvertfall et eksempel på oppskrytt møl :-)

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nei si det..Bokhylla mi er preget av mye menn..(desverre..det er platahylla mi også..)

Men det er da hederlige unntak? Bergljot Hobeekk Haff, Amalie Skram, Sylvia Plath, Anais Nin, Elizabeth Wurtzel, Simone de Beauvoir, Flannery O`Connor... Sånn rent blandt annet.

Historisk sett kan jeg jo fin forklare forskjellen, men hvorfor det fortsatt er slik at det er lest menn som lager den feteste kunsten er verre.

:-)

Ja! Jeg kunne skrevet nøyaktig det samme om kvinnelige musikere.

Men der er det enda dårligere stilt. Selv om det finnes enkelte syrehuer fra 60-tallet jeg stadig setter på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Potter er knappt fantasy. Det er barnebøker. "Fantasy" brukes mer om voksenlitteratur.

"........................................"

Ok, det er kanskje derfor det appellerer til meg, fordi det er barnslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...