Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Nja. Ser vi kun på nåtid klarer jeg ikke å komme på en eneste kvinne jeg ville kjøpt et album av. Alanis Morrisett for 10 år siden, men ikke nå.

Men det samme gjelder i stor grad menn.

Det er mulig det er jeg som begynne å bli gammel, og ikke lenger forstår hva faen som feiler de unge og deres musikksmak. :)

Ikke mange popartister jeg kjøper musikk av heller, nei :-) (Alanis Morisette har foresten aldri vært en vanlig pop-artist.)

Men hvis du hører på radio for tiden, så er de streite tyggegummilåtene, som er hørbare, hovedsaklig fremført av kvinner. Kommer det en mannlig låt, så er det mest sannsynlig et elendig og patetisk boyband.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Oppfattet ikke at det skulle være kun norske - for å snu den andre veien så ville jeg faktisk ikke nevnt så mange mannlige norske blant mine favoritter, heller. Mange av de mest populære mannlige (nåtidige) norske forfatterne har jeg store problemer med å like.. Eggen, Nesbø, Loe, Staalesen - kommer ikke helt inn i bøkene deres; Eggen er direkte tragisk synes jeg, og Nesbø altfor klisjepreget. Loes første var artig (pga. gjenkjennelsesmomentet, antagelig), resten har blitt krampaktig. Med Staalesen har jeg ennå til gode å komme lenger enn til side noen-og-seksti i trilogien; jeg har forsøkt fire ganger nå.

Jeg liker noen mannlige, da: Kjærstad, Roy Jacobsen, Gert Nygårdshaug, "og sånn".

Innlegget mitt var egentlig et resultat av en link jeg la ved, og hvis folk hadde lest den linken ville de sett at det var norske forfattere jeg snakket om.

Men jeg la ved linken i et eget innlegg (siden linkvedlegg i hovedinnlegget ville medført at dere måtte dra innlegget fra side til side for hver setning - da dol ikke takler linker lenger), og den ble derfor borte helt nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

"Diskusjonen burde ikke ligge på hvorvidt de er lik mange bra kvinnelige forfattere som mannlige, men på HVORFOR det ikke er det."

Og det var egentlig det jeg spurte om.

Men jeg tror jeg valgte en lite rutinert innfallsvinkel og hisset på meg halve dol. Det burde jeg forstått. Det er mest kvinner her, og mange tok vel innlegget mitt personlig. :)

Jeg ynes det er en betimelig og interessant diskusjon jeg..Jeg skjønner ikke hvorfor man MÅ få piggene ut av den..(Også blirjo ting bare teit, om folk som..Anne Holt og Sue Monk Kidd skal betegnes som forfattere på riktig lksom..De skriver jo skit!)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ikke mange popartister jeg kjøper musikk av heller, nei :-) (Alanis Morisette har foresten aldri vært en vanlig pop-artist.)

Men hvis du hører på radio for tiden, så er de streite tyggegummilåtene, som er hørbare, hovedsaklig fremført av kvinner. Kommer det en mannlig låt, så er det mest sannsynlig et elendig og patetisk boyband.

"......................................."

Sant nok. men jeg klarer ikke den stræite tyggegummimusikken heller. Får mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nå må du gi deg! Forfattere med kvalitet og nerve som hvertfall ikke jeg kan bestride..De lager ikke sånne lenger! ;-)

Enig med deg der. Dostojevski (stavemåte?) har fantastiske personskildringer og flotte historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå må du gi deg! Forfattere med kvalitet og nerve som hvertfall ikke jeg kan bestride..De lager ikke sånne lenger! ;-)

"Nei nå må du gi deg! Forfattere med kvalitet og nerve som hvertfall ikke jeg kan bestride..De lager ikke sånne lenger! ;-)"

Og vet du hvorfor? La oss si at du var den første som fant på å feste strenger på en planke og spille på denne. Da ville du vært den opprinnelige, ekte gitaristen. Alle som kom etter ville bare vært imitatorer. Uansett om du spillte helt elendig, så ville du hatt heltestatus.

Dostojevski og Kafka er, som sagt, tunge forfattere som ALDRI hadde fått den statusen de har idag, hvis det ikke var for at de var foregangsmenn og kom såpass tidlig i sin sjanger at klisjéene ikke var etablert ennå.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. men jeg klarer ikke den stræite tyggegummimusikken heller. Får mark.

Nei, det er jo ikke min stil heller :-)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt: Det er stort sett norske forfattere jeg legger til grunn. Det er norske forfattere jeg har lest mest av.

Det blir vanskelig å uttale seg like generelt om en hel verden av kvinnelige forfattere, da jeg naturligvis ikke har lest prosentvis i nærheten av like mange bøker utgitt i den store verden som prosentvis i lille Norge.

Og jeg som har så lite norsk litteratur da...

Nuvel, får sjekke bokhyllene når jeg kommer hjem.

Men sitter vel med et generelt inntrykk av at kvinnelige norske forfattere er svært dyktige til å skrive bøker om typiske kvinnetemaer, med kvinner som målgruppe.

Og det skal bli fryktelig kaldt et visst sted før jeg plukker opp bøker av Undset og Wassmo igjen - for å si det slik ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hm. La oss ikke diskutere Ramones, for der kan jeg skrive ganske mye om hvor elendige de faktisk var, og hvor tullete oppskrytt de er. De kunne knappt spille, og synge kunne gjøken definitivt ikke. Møl.

Men, uansett: Ja, disse kvinnene er i mindretall. Men er det én ting som er hevet over enhver tvil, så er det at andelen kvinnelige rockemusikere er forsvinnende liten i forhold til menn. Det blir derfor helt logisk at andelen av disse som er virkelig gode, blir tilsvarende liten. Det ER rett og slett nesten ikke kvinnelige gitarister i verden, sammenliknet med hvor mange mannlige det er. Det samme gjelder bassister og trommiser. Ergo har vi hele basisen for rock'n'roll - og den er totalt dominert av menn. Det kommer den sannsynligvis til å fortsette å være - det er sikkert en kjønnsmessig årsak til det.

"........................................"

Ramones sine 4 første album er fantastisk gode. Minimalistisk, ja. Dårlig vokal, ja. Dårlige på instrumenter, ja (det er naturligvis derfor de hele veien kjørte deres svært minimalistiske togrepsriff), men de har en helvetes driv og utrolig fengende låter.

Jeg rangerer dem som tidenes beste punkband.

Men innen den genren hadde det ikke tatt seg ut med drevne gitarriff og en feiende, flott vokal. Det er punkens sjarm.

The Clash var for øvrig helt på høyde med Ramones, men jeg taklet aldri deres epoke etter London Calling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og jeg som har så lite norsk litteratur da...

Nuvel, får sjekke bokhyllene når jeg kommer hjem.

Men sitter vel med et generelt inntrykk av at kvinnelige norske forfattere er svært dyktige til å skrive bøker om typiske kvinnetemaer, med kvinner som målgruppe.

Og det skal bli fryktelig kaldt et visst sted før jeg plukker opp bøker av Undset og Wassmo igjen - for å si det slik ;-)

Og jeg har for lite utenlandsk litteratur, men jeg jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramones sine 4 første album er fantastisk gode. Minimalistisk, ja. Dårlig vokal, ja. Dårlige på instrumenter, ja (det er naturligvis derfor de hele veien kjørte deres svært minimalistiske togrepsriff), men de har en helvetes driv og utrolig fengende låter.

Jeg rangerer dem som tidenes beste punkband.

Men innen den genren hadde det ikke tatt seg ut med drevne gitarriff og en feiende, flott vokal. Det er punkens sjarm.

The Clash var for øvrig helt på høyde med Ramones, men jeg taklet aldri deres epoke etter London Calling.

Smak og behag. Jeg synes Ramones er ræv - og det er helt uavhengig av enkelhet (jeg _liker_ enkelhet). The Clash derimot, synes jeg har selve grunnerven som etterhvert ble til punk.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må da få uttale seg basert på sine egne erfaringer, selv om de ikke er så spredte som dine?

Ja, selvfølgelig kan han uttale seg basert på egen erfaring.

Men når han bruker sitt eget "snevre" grunnlag for å underbygge argumentet om at kvinnelige forfattere er mer "ensidige" enn mannlige,

Så snakker han jo mot bedre vitende og må regne med å bli korrigert av folk med videre erfaring...

Hadde jo vært fint hvis han fikk øynene opp for at det er masse å velge i blant kvinnelige forfattere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det..Bokhylla mi er preget av mye menn..(desverre..det er platahylla mi også..)

Men det er da hederlige unntak? Bergljot Hobeekk Haff, Amalie Skram, Sylvia Plath, Anais Nin, Elizabeth Wurtzel, Simone de Beauvoir, Flannery O`Connor... Sånn rent blandt annet.

Historisk sett kan jeg jo fin forklare forskjellen, men hvorfor det fortsatt er slik at det er lest menn som lager den feteste kunsten er verre.

:-)

Fordi kvinnfolk måtte fø unger og dermed måtte ha en jobb hvor det seg inn penger jamt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest noe av Karin Fossum?

Forøvrig har jeg det sånn med kvinnelige vokalister; jeg klarer ikke å like noen av dem!

Bare EN bok er fin som Fossum-dama har skrevet (ifølge meg da..) Og det var den om Jonas Eckel - veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...