Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Ja, selvfølgelig kan han uttale seg basert på egen erfaring.

Men når han bruker sitt eget "snevre" grunnlag for å underbygge argumentet om at kvinnelige forfattere er mer "ensidige" enn mannlige,

Så snakker han jo mot bedre vitende og må regne med å bli korrigert av folk med videre erfaring...

Hadde jo vært fint hvis han fikk øynene opp for at det er masse å velge i blant kvinnelige forfattere også..

"Men når han bruker sitt eget "snevre" grunnlag for å underbygge argumentet om at kvinnelige forfattere er mer "ensidige" enn mannlige,"

Hva vet du egentlig om mitt grunnlag til å stille spørsmål rundt litteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

He, he - er du i kranglehumør???

Nope. Og jeg burde valgt en helt annen overskrift. Enig i det.

Men innlegget mitt er det da intet galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Har du lest noe av Karin Fossum?

Forøvrig har jeg det sånn med kvinnelige vokalister; jeg klarer ikke å like noen av dem!

Ja. Har lest alt unntatt hennes siste.

Jeg er ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Og jeg burde valgt en helt annen overskrift. Enig i det.

Men innlegget mitt er det da intet galt med.

Tja, uten at jeg har lest så veldig mange av innleggene, så kan du kanskje ha tråkket noen på tærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ynes det er en betimelig og interessant diskusjon jeg..Jeg skjønner ikke hvorfor man MÅ få piggene ut av den..(Også blirjo ting bare teit, om folk som..Anne Holt og Sue Monk Kidd skal betegnes som forfattere på riktig lksom..De skriver jo skit!)

:-)

Begynte å lure på om jeg var den eneste som synes Sue Monk Kidd var oppskrytt, så takk for selskapet. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller Gerd Branteberg, Vera Henriksen, Torborg Nedreaas, Zadie Smith, Isabel Allende, Alice Hoffman og Margaret Atwood.

Og krim: P.D. James og Helene Tursten.

*noterer Zadie Smith*

Og vil legge til Toni Morrison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Tja, uten at jeg har lest så veldig mange av innleggene, så kan du kanskje ha tråkket noen på tærne...

Nja. Det var svært få som hisset seg opp. De fleste er faktisk enig med meg.

Men jeg dro til alt for mye i overskriften. Jeg mener tross alt ikke at flertallet av våre kvinnelige forfattere er elendige. Jeg mener dog at de har fryktelig mye å gå på sammenlignet med våre mannlige forfattere.

Og jeg spør hvorfor det er sånn. En nylig kåring over de beste bøkene de siste 20 årene underbygger det jeg skriver.

For øvrig fikk jeg enkelte boktips jeg skal ta med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere store kvinnlige forfattere i litteraturhistorien, da.

Amalie Skram, Sigrid Undset (hun fikk faktisk Nobelprisen i litteratur!), Herbjørg Wassmo, Tove Nilsen er noen eksempler.

Herbjørg Wassmo?

Fri og bevare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye til gode, med andre ord. Jeg liker Nick Hornbys bøker kjempegodt. De er poengterte, godt og morsomt skrevet og klarer det kunststykket å være lettleste samtidig som de tilfører leseren en hel masse.

* nikker ivrig *

"Et godt menneske" var en liten nedtur etter min mening, men de andre har jeg kost meg veldig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Diskusjonen burde ikke ligge på hvorvidt de er lik mange bra kvinnelige forfattere som mannlige, men på HVORFOR det ikke er det."

Og det var egentlig det jeg spurte om.

Men jeg tror jeg valgte en lite rutinert innfallsvinkel og hisset på meg halve dol. Det burde jeg forstått. Det er mest kvinner her, og mange tok vel innlegget mitt personlig. :)

Vi er vel ikke så fryktelig hissige, noen av oss, da - bare uenige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* nikker ivrig *

"Et godt menneske" var en liten nedtur etter min mening, men de andre har jeg kost meg veldig med.

"Et godt menneske" var den jeg likte minst, men den var fremdeles over middels god, synes jeg.

Og "Gutter er gutter" er helt vidunderlig. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere store kvinnlige forfattere i litteraturhistorien, da.

Amalie Skram, Sigrid Undset (hun fikk faktisk Nobelprisen i litteratur!), Herbjørg Wassmo, Tove Nilsen er noen eksempler.

Du mener ikke at Wassmo er en stor forfatter???

*stønner ved tanken på elendighetsbeskrivelsene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tintintin

Men heller ikke du klarer å nevne noen dyktige norske kvinner. Det er nevnt et par stykker her, blant annet Bergljot Hobæk Haff, men hun har jeg ikke lest ennå. Det skal jeg gjøre.

Jeg er ikke enig med deg hva Fossum angår. Hun er riktignok langt bedre enn de andre såkalte krimdronningene her til lands, men i nærheten av de beste mannlige forfattere her på berget, vil jeg ikke si hun er.

Hmmmm,

ikke for å fornærme Mrs. Fossum, men Hobæk Haff bør slippe å bli nevnt i samme setning som henne da:-)

Hvis du virkelig ikke har lest noen av bøkene til Haff bør du snarest gjøre det, start med feks. "Skammen". Hvis du etter det fortsatt mener at det ikke finnes gode kvinnelige,norske forfattere vet jeg ikke om det er noe håp for deg:-)

Av utenlandske kan jeg nevne Toni Morrison. Leser veldig mye og registrerer som deg at de fleste forfattere er mannlige, men deler ikke ditt syn på at de er bedre enn de kvinnelige. Egentlig flaks for deg at du ikke har lest alle de bra bøkene av de gode kvinnelige forfatterne ennå, tenk så mye bra du har i vente da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hmmmm,

ikke for å fornærme Mrs. Fossum, men Hobæk Haff bør slippe å bli nevnt i samme setning som henne da:-)

Hvis du virkelig ikke har lest noen av bøkene til Haff bør du snarest gjøre det, start med feks. "Skammen". Hvis du etter det fortsatt mener at det ikke finnes gode kvinnelige,norske forfattere vet jeg ikke om det er noe håp for deg:-)

Av utenlandske kan jeg nevne Toni Morrison. Leser veldig mye og registrerer som deg at de fleste forfattere er mannlige, men deler ikke ditt syn på at de er bedre enn de kvinnelige. Egentlig flaks for deg at du ikke har lest alle de bra bøkene av de gode kvinnelige forfatterne ennå, tenk så mye bra du har i vente da:-)

Men jeg mener naturligvis ikke at det ikke finnes gode forfattere blant kvinnene, dog har jeg aldri funnet noen som er i nærheten av like dyktige som de beste mennene.

Jeg tar dog med meg diverse tips jeg får her. Men jeg forbereder meg på å bli skuffa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tintintin

Men jeg mener naturligvis ikke at det ikke finnes gode forfattere blant kvinnene, dog har jeg aldri funnet noen som er i nærheten av like dyktige som de beste mennene.

Jeg tar dog med meg diverse tips jeg får her. Men jeg forbereder meg på å bli skuffa. :)

Å hjelp, nå har jeg lest artikkelen du linket til.Må si at det overrasker meg om du synes denne "forfatteren" har gode poeng. På toppen av det hele kommer det fram at han ikke har tatt seg bryet med å lese feks. Undset fordi hun ikke har blitt pådyttet han i samme grad som verker av menn, og derfor ikke kan være like god. Jadda!

Kanskje greit å ta litteraturdebatten med utgangspunkt i noen som faktisk har LEST noen bøker?

Knis.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener naturligvis ikke at det ikke finnes gode forfattere blant kvinnene, dog har jeg aldri funnet noen som er i nærheten av like dyktige som de beste mennene.

Jeg tar dog med meg diverse tips jeg får her. Men jeg forbereder meg på å bli skuffa. :)

Bare av nyskjerrighet: Eksempler på mannlige forfattere du karaktiserer som "dyktige"?

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...