Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Dersom det er salgstall som skal vurderes, så kan man jo hevde at også Margit Sandemose er en "stor" forfatter...

For meg blir det helt feil å nevne Wassmo sammen med Undset og Skram.

Ingen kan sammenlignes med Undset og Skram. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke på kultursidene på Dagbladet. Står mye om det der.

Men jeg tror det er såkalte litteraturvitere her til lands.

Jeg synes lista ser god ut.

Gidder ikke sjekke, men det skulle ikke forundre meg om flesteparten av dem er menn.

Dessuten er det og har alltid vært flere mannlige forfattere, så da er det ikke så rart at flere av dem blir gode også.

Ellers støtter jeg teorien som du var inne på, om å kjenne seg igjen i det universet man beskriver. Jeg har lest mange bøker som jeg har likt veldig godt, men som min mann ikke har likt. Jeg har da ikke hatt følelsen av å ha lest "kvinnelitteratur", men det er kanskje noe med tilnærmingsmåten, detaljene etc som likes bedre av kvinner enn av menn.

Det samme fenomenet kan jo gjøre seg gjeldende i bøker av mannlige forfattere.

Tildels vil kvinner ikke like dette, tildels vil kvinner være så vant dette, jf overvekten av mannlige forfatter (særlig før), og dels er det jo en kjent sak at kvinner er mer tilpasningsdyktige enn menn! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er den god?

Den er kjempegod! Det tok meg litt tid å venne meg til nynorsken og til å venne meg til fortellerstilen. Men etter et par kapitler var jeg helt hekta. Den vant Brageprisen for noen år siden, og var en absolutt verdig vinner!

Det er en av de bøkene som har festet seg mest hos meg.

At det i tillegg er en debutbok imponerer meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker absolutt best kvinnelige forfattere :-)

Karin Fossum, Tove Nilsen, Anne Karin Elstad og Herbjørg Wassmo f.eks.?

Jeg tror nok det har litt med typen bøker de skriver. Kvinnelige forfattere skriver bøker jeg lettere kan identifisere meg med. Sånn blir det kanskje med deg og mannlige forfattere også?

Men jeg er jente og har alltid foretrukket mannlige forfattere. Jeg har ikke noe "mannlig følelsesliv" på noe vis. Vet ikke hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er salgstall som skal vurderes, så kan man jo hevde at også Margit Sandemose er en "stor" forfatter...

For meg blir det helt feil å nevne Wassmo sammen med Undset og Skram.

Margit Sandemo eller Axel Sandemose? Margit Axel? Sandemo Sandemose?

Forøvrig er det umulig å argumentere mot at Margit Sandemo er en stor forfatter. Salgstallene taler for seg selv, og sier at folk kjøper det hun skriver. Men det er én måte å måle på - hvis du måler med kafta-målestokken, så blir hun ikke mye å skryte av. Men mindre kommersielle forfattere blir heller ikke store hvis du måler dem med Sandemo-målestokken.

Det er også mer en én måte å være en god forfatter på. Det er mer enn én ting som utgjør en bok eller liknende. Språk er et eksempel på ett element. Interessant/fengende historie er et annet. Skildringer er et annet eksempel, som innebærer mange undergrupper. Det er veldig sjelden at alle disse elementene er overveldende bra hos en og samme forfatter.

Og dessuten - det FINNES ingen objektiv kvalitet på kunst og sanselige opplevelser (annet enn håndgripelige selvfølgeligheter). Uansett hvor mye du leser Kants tulleri om kritikk av estetisk sans og bla-bla-bla. Det er og blir synsing, og det er subjektivt.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit Sandemo eller Axel Sandemose? Margit Axel? Sandemo Sandemose?

Forøvrig er det umulig å argumentere mot at Margit Sandemo er en stor forfatter. Salgstallene taler for seg selv, og sier at folk kjøper det hun skriver. Men det er én måte å måle på - hvis du måler med kafta-målestokken, så blir hun ikke mye å skryte av. Men mindre kommersielle forfattere blir heller ikke store hvis du måler dem med Sandemo-målestokken.

Det er også mer en én måte å være en god forfatter på. Det er mer enn én ting som utgjør en bok eller liknende. Språk er et eksempel på ett element. Interessant/fengende historie er et annet. Skildringer er et annet eksempel, som innebærer mange undergrupper. Det er veldig sjelden at alle disse elementene er overveldende bra hos en og samme forfatter.

Og dessuten - det FINNES ingen objektiv kvalitet på kunst og sanselige opplevelser (annet enn håndgripelige selvfølgeligheter). Uansett hvor mye du leser Kants tulleri om kritikk av estetisk sans og bla-bla-bla. Det er og blir synsing, og det er subjektivt.

"........................................"

kafta-målestokken?

Det var du som begynte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Princess Peach

Innlegget mitt var egentlig et resultat av en link jeg la ved, og hvis folk hadde lest den linken ville de sett at det var norske forfattere jeg snakket om.

Men jeg la ved linken i et eget innlegg (siden linkvedlegg i hovedinnlegget ville medført at dere måtte dra innlegget fra side til side for hver setning - da dol ikke takler linker lenger), og den ble derfor borte helt nederst.

SDD, du må lære deg å bruke tinyurl! Da slipper du å tenke på at innlegget ditt blir herpa pga lange linker. Gå til http://www.tinyurl.com/

Easy peasy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kafta-målestokken?

Det var du som begynte...

:-)

Det var et forsøk på å finne et enkelt ord for såkalt "høyverdig" literatur. Altså - Kafta ville blitt tatt opp i den norske forfatterforeningen. Sandemo eller Kalbing ville ikke blitt tatt opp der, fordi de har et språk som klassifiseres som kiosk-litteratur. Av "de høye herrer - og damer" klassifiseres sistnevnte som mindreverdig i forhold til førstnevnte.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Velbekomme. :)

Du må lage en egen tråd om det der. Gjøre dolere oppmerksomme på eksistensen av tinyurl.

Utrolig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Princess Peach

Du må lage en egen tråd om det der. Gjøre dolere oppmerksomme på eksistensen av tinyurl.

Utrolig praktisk.

Ja, jeg skal gjøre det med en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Det var et forsøk på å finne et enkelt ord for såkalt "høyverdig" literatur. Altså - Kafta ville blitt tatt opp i den norske forfatterforeningen. Sandemo eller Kalbing ville ikke blitt tatt opp der, fordi de har et språk som klassifiseres som kiosk-litteratur. Av "de høye herrer - og damer" klassifiseres sistnevnte som mindreverdig i forhold til førstnevnte.

"........................................"

Kafta? Mener du Kafka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kafta? Mener du Kafka?

Steike. Jeg klarte å skrive feil hver eneste gang! Ja, jeg mente selvfølgelig KafKa :-)

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Ikke nødvendigvis virkelige historier, men historier fra et liv jeg kan kjenne meg igjen i.

Jepp, og av den grunn liker du best mannlige forfattere! See :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er jente og har alltid foretrukket mannlige forfattere. Jeg har ikke noe "mannlig følelsesliv" på noe vis. Vet ikke hva det er.

Søren og...der røyk teorien min :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...