Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Da kan du ikke ha lest noe særlig stort spekter fra kvinnelige forfattere!

Jeg finner ikke mange likhetstrekk mellom f.eks. Anne Holt, Isabel Allende, Herbjørg Vassmo, og seriene til Margit Sandemo.

Og ingen av de overnevnte er engang i nærheten av å minne om bøkene til de kvinnelige forfatternesom jeg ikke husker ikke navnene på i farta, men som har skrevet bøkene med titlene: "Vannmelonen" "Blir jeg bred over baken i denne?","Shopaholikeren" "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til?" "En barnepikes betroelser" + diverse andre underholdene "billig-pockets" som jeg har moret meg stort over det siste året..

Disse igjen har ikke stort til felles med Harry Potter....

Så kanskje du burde utvide reportoaret ditt før du uttaler deg??

Hva er det du furter over? Jeg har ikke engang uttalt meg om hvilke bøker jeg har lest og ikke lest, og med unntak av Anne Holt, Unni Lindell og Liza Marklund, har jeg ikke uttalt meg annet enn generelt om kvinnelige forfattere.

Jeg har lest bøker av flere av forfatterne du her nevner.

Jeg hadde aldri ment det jeg gjør hvis jeg kun hadde lest bøker av 10-20 kvinnelige forfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er pussig..Jeg kjøper nå stadignoe jentegreier, fordi jeg virkelig, virkelig skulle ønske at jeg ikke hadde rett..Men jenter kan særdeles sjelden spille. i hvertfll rockn roll!

Men Joni og Patti er nå fortsatt jentene sine da.

:-)

"Men jenter kan særdeles sjelden spille. i hvertfll rockn roll!"

Næsjda. Se på Joan Jett og Lita Ford. Sistnevnte ble desverre helt ramponert og ødelagt av en feilslått kommersialiseringsprosess, men hun var sammen med førstnevnte helt råe kvinnelige rockegitarister på slutten av 70-tallet.

Og for ikke å snakke om gode, gamle Etheridge.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg..Jeg har ogå hørt den der at det liksom skal være slik at menn ikke forstår verdien av kvinnelige forfattere, og at de "egentlig" er like gode..Det er ikke sant. Majoiten av kvinnelige forfattere skriver feelgoodromaner, krim ller rett og slett dårlige bøker. Langt mellom Dostovjeskiene liksom..(Vel..Det er de jo på mannefronten ogå..men alså..;-))

Diskusjonen burde ikke ligge på hvorvidt de er lik mange bra kvinnelige forfattere som mannlige, men på HVORFOR det ikke er det.

:-)

Nettopp! For det lurer jeg veldig på. Hvorfor er det ikke like mange gode kvinnelige forfattere? Er det forlagene sin skyld? Litteraturagentene? Eller skriver ikke kvinner de store historiene?

Noen ganger lurer jeg på om kvinner skriver for snevert. Det blir for smått, for navlebeskuende, til at de appellerer til det store publikummet. Og når en kvinne først får en bestselger, så er det av typen "Bridget Jones", som er så overfladisk at den bare _må_ favne om mange.

Tråden har riktignok vært godt for noe. Jeg har fått mange forfattere på lista av de som må sjekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Er nok ikke så veldig enig med deg her, SDD.

Forfattere du kan teste ut som jeg kommer på her og nå:

Ursula K. LeGuin: The Dispossessed (sci.fi)

Margery Allingham: The Case of the late Pig (krim)

Andre Norton (ingen spesielle titler å anbefale, sci-fi/fantasy)

P. D. James (krimbøker, bl.a. om påskekrimdetektiven Dalglish)

--

Leser mest bøker skrevet av menn jeg og, men det er nok mer fordi jeg leser bøker i genre som tradisjonelt har vært mannsdominerte.

Og selv om jeg har få kvinner som favorittforfattere, skriver den gjennomsnittlige kvinnelige forfatter langt bedre enn den gjennomsnittlige mannlige ;-)

Men som sagt: Det er stort sett norske forfattere jeg legger til grunn. Det er norske forfattere jeg har lest mest av.

Det blir vanskelig å uttale seg like generelt om en hel verden av kvinnelige forfattere, da jeg naturligvis ikke har lest prosentvis i nærheten av like mange bøker utgitt i den store verden som prosentvis i lille Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg burde valgt en annen overskrift. Det var ikke meningen å si våre kvinnelige forfattere er "elendige". Det var satt veldig på spissen. For langt på spissen.

Det er jo på grunn av overskrifta du fikk mange svar. Så interesserte som vi Doldamene er av ditt kjærlighetsliv så trodde vi selvfølgelig at det kom en saftig historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å prøve... Men siden jeg og du allerede er enig om at litteraturs kvalitet er subjektivt, så lar jeg det være her og nå ;)

Vi kan jo bytte ut begrepene "dårlig" og "bra" med "ræv" og "kult"? Da blir det uomtvistelig subjektivt uansett :-)

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, det er pussig..Jeg kjøper nå stadignoe jentegreier, fordi jeg virkelig, virkelig skulle ønske at jeg ikke hadde rett..Men jenter kan særdeles sjelden spille. i hvertfll rockn roll!

Men Joni og Patti er nå fortsatt jentene sine da.

:-)

Og Nico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo bytte ut begrepene "dårlig" og "bra" med "ræv" og "kult"? Da blir det uomtvistelig subjektivt uansett :-)

".........................................."

-ler- Godt tiltak for å heve diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

"Men jenter kan særdeles sjelden spille. i hvertfll rockn roll!"

Næsjda. Se på Joan Jett og Lita Ford. Sistnevnte ble desverre helt ramponert og ødelagt av en feilslått kommersialiseringsprosess, men hun var sammen med førstnevnte helt råe kvinnelige rockegitarister på slutten av 70-tallet.

Og for ikke å snakke om gode, gamle Etheridge.

"......................................."

Joa, men de er nå fortsatt i knusende minoritet..Det er et pussig fenomen..Men jeg registrerer at det finnes, i motsetning til mange av mine venninner som på rammealvor mener at Bronco busters og Mensen har samme potensiale som Ramones og Clash.:-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg..Jeg har ogå hørt den der at det liksom skal være slik at menn ikke forstår verdien av kvinnelige forfattere, og at de "egentlig" er like gode..Det er ikke sant. Majoiten av kvinnelige forfattere skriver feelgoodromaner, krim ller rett og slett dårlige bøker. Langt mellom Dostovjeskiene liksom..(Vel..Det er de jo på mannefronten ogå..men alså..;-))

Diskusjonen burde ikke ligge på hvorvidt de er lik mange bra kvinnelige forfattere som mannlige, men på HVORFOR det ikke er det.

:-)

"Langt mellom Dostovjeskiene liksom"

Så kan det jaggu diskuteres hvor bra han skrev også, da. Det samme gjelder Kafka. Disse blir ofte omtalt som overmenneskelige, mens på mange måter var de lite annet enn tungskrevne forfattere som var så tidlig ute at de ikke var befengt med altfor mange klisjeéer.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Men der er det enda dårligere stilt. Selv om det finnes enkelte syrehuer fra 60-tallet jeg stadig setter på. :)"

Helt uenig. Eller - det kommer an på om du mener _musikere_/komponister eller artister.

Av dagens popartister er det definitivt flere gode kvinnelige enn mannlige. (Uavhengig av hva jeg personlig synes om pop-genren generellt, selvfølgelig.)

Og når vi ser på de _gode_ perioden for musikk - 60 og 70-tallet, så var det ganske enkelt mange, mange flere mannlige artister enn kvinnelige. Likevel er det en lang rekke enormt gode kvinnelige artister fra den tiden.

Men totalt sett, med tanke på de store artistene og musikerne, så er jeg enig i at det er en stor overvekt av menn.

"........................................"

Nja. Ser vi kun på nåtid klarer jeg ikke å komme på en eneste kvinne jeg ville kjøpt et album av. Alanis Morrisett for 10 år siden, men ikke nå.

Men det samme gjelder i stor grad menn.

Det er mulig det er jeg som begynne å bli gammel, og ikke lenger forstår hva faen som feiler de unge og deres musikksmak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Og Nico.

Nico er bra dame..Og PJ Harvey..Og sikkert mange flere..Men de er, enten man vil eller ikke, i knusende minoritet.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er pussig..Jeg kjøper nå stadignoe jentegreier, fordi jeg virkelig, virkelig skulle ønske at jeg ikke hadde rett..Men jenter kan særdeles sjelden spille. i hvertfll rockn roll!

Men Joni og Patti er nå fortsatt jentene sine da.

:-)

Ikke glem Janis Joplin da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heller ikke du klarer å nevne noen dyktige norske kvinner. Det er nevnt et par stykker her, blant annet Bergljot Hobæk Haff, men hun har jeg ikke lest ennå. Det skal jeg gjøre.

Jeg er ikke enig med deg hva Fossum angår. Hun er riktignok langt bedre enn de andre såkalte krimdronningene her til lands, men i nærheten av de beste mannlige forfattere her på berget, vil jeg ikke si hun er.

Oppfattet ikke at det skulle være kun norske - for å snu den andre veien så ville jeg faktisk ikke nevnt så mange mannlige norske blant mine favoritter, heller. Mange av de mest populære mannlige (nåtidige) norske forfatterne har jeg store problemer med å like.. Eggen, Nesbø, Loe, Staalesen - kommer ikke helt inn i bøkene deres; Eggen er direkte tragisk synes jeg, og Nesbø altfor klisjepreget. Loes første var artig (pga. gjenkjennelsesmomentet, antagelig), resten har blitt krampaktig. Med Staalesen har jeg ennå til gode å komme lenger enn til side noen-og-seksti i trilogien; jeg har forsøkt fire ganger nå.

Jeg liker noen mannlige, da: Kjærstad, Roy Jacobsen, Gert Nygårdshaug, "og sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Enig med deg..Jeg har ogå hørt den der at det liksom skal være slik at menn ikke forstår verdien av kvinnelige forfattere, og at de "egentlig" er like gode..Det er ikke sant. Majoiten av kvinnelige forfattere skriver feelgoodromaner, krim ller rett og slett dårlige bøker. Langt mellom Dostovjeskiene liksom..(Vel..Det er de jo på mannefronten ogå..men alså..;-))

Diskusjonen burde ikke ligge på hvorvidt de er lik mange bra kvinnelige forfattere som mannlige, men på HVORFOR det ikke er det.

:-)

"Diskusjonen burde ikke ligge på hvorvidt de er lik mange bra kvinnelige forfattere som mannlige, men på HVORFOR det ikke er det."

Og det var egentlig det jeg spurte om.

Men jeg tror jeg valgte en lite rutinert innfallsvinkel og hisset på meg halve dol. Det burde jeg forstått. Det er mest kvinner her, og mange tok vel innlegget mitt personlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men de er nå fortsatt i knusende minoritet..Det er et pussig fenomen..Men jeg registrerer at det finnes, i motsetning til mange av mine venninner som på rammealvor mener at Bronco busters og Mensen har samme potensiale som Ramones og Clash.:-o

Hm. La oss ikke diskutere Ramones, for der kan jeg skrive ganske mye om hvor elendige de faktisk var, og hvor tullete oppskrytt de er. De kunne knappt spille, og synge kunne gjøken definitivt ikke. Møl.

Men, uansett: Ja, disse kvinnene er i mindretall. Men er det én ting som er hevet over enhver tvil, så er det at andelen kvinnelige rockemusikere er forsvinnende liten i forhold til menn. Det blir derfor helt logisk at andelen av disse som er virkelig gode, blir tilsvarende liten. Det ER rett og slett nesten ikke kvinnelige gitarister i verden, sammenliknet med hvor mange mannlige det er. Det samme gjelder bassister og trommiser. Ergo har vi hele basisen for rock'n'roll - og den er totalt dominert av menn. Det kommer den sannsynligvis til å fortsette å være - det er sikkert en kjønnsmessig årsak til det.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

"Langt mellom Dostovjeskiene liksom"

Så kan det jaggu diskuteres hvor bra han skrev også, da. Det samme gjelder Kafka. Disse blir ofte omtalt som overmenneskelige, mens på mange måter var de lite annet enn tungskrevne forfattere som var så tidlig ute at de ikke var befengt med altfor mange klisjeéer.

"........................................"

Nei nå må du gi deg! Forfattere med kvalitet og nerve som hvertfall ikke jeg kan bestride..De lager ikke sånne lenger! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Toni Morrison skriver nydelige, poetiske romaner som jeg leser med glede. Men de gir meg liksom ingenting i ettertid.

Jeg har "Paradis" i bokhyllen, så den kommer jeg nok til å lese. Jeg begynte på den for ti(?) år siden men kom ikke så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...