Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Tja, hva med Harper Lee?

Eller Gerd Branteberg, Vera Henriksen, Torborg Nedreaas, Zadie Smith, Isabel Allende, Alice Hoffman og Margaret Atwood.

Og krim: P.D. James og Helene Tursten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg har ikke lest henne, så jeg vet ikke :-)

Men hun er vel ikke type forfatter-foreningen forfatter, er hun? Det blir jo også f.eks vanskelig å si at Sandemo er en dårlig forfatter, når man ser på salgstallene. Det er flere måter å måle "kvalitet" på, og heller ikke i litteraturens verden eksiterer det noe som heter "objektiv kvalitet".

"......................................."

Skjønnlitteratur er vanskelig å si noe objektivt om, ja. Det er derfor jeg er særdeles subjektiv i min vurdering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg google litt her. Hva liker du ved henne?

Jeg er alltid på jakt etter gode bøker å lese :)

Jeg liker at hun virker tøff, ser/legger merke til utrolig mye rart ved folk, KAN mye, er morsom, skarp, en fryd å lese.

Første jeg fant av henne var "The Shipping News" fra Newfoundland. Så har hun skrevet ganske mye fra Wyoming og Texas ("The Biggest Hole In Texas") og faktisk tror jeg det at "Brokeback Mountain" ble bygd på en av novellene hennes. Jeg har ikke lest novellesamlingene, bare romanene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg liker med henne? Hun skriver fantastisk godt og fengende, og hun gjør grundig research i det hun skriver om. Men hvis du ikke liker fantasy og/eller sci-fi, så er det jo meningsløst :-)

"....................................."

Jeg liker noe av det, men det må være kvalitet på språket, ikke skrevet som en barnebok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at hun virker tøff, ser/legger merke til utrolig mye rart ved folk, KAN mye, er morsom, skarp, en fryd å lese.

Første jeg fant av henne var "The Shipping News" fra Newfoundland. Så har hun skrevet ganske mye fra Wyoming og Texas ("The Biggest Hole In Texas") og faktisk tror jeg det at "Brokeback Mountain" ble bygd på en av novellene hennes. Jeg har ikke lest novellesamlingene, bare romanene.

Takk for det :)

Da skal jeg prøve meg på en av bøkene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Se nå på argumentene til fyren, da. Han sammenlikner bl.a fire forfattere, to han aldri har lest noe av, og snakker om hvem som er bedre? Dette er jo direkte flaut.

Det er godt mulig det er en interessant debatt og et relevant spørsmål, men denne gjøken her klarer ikke å belyse det :-)

"......................................."

Jeg skummet ganske kjapt gjennom det han skrev.

Hvis han snakker om forfattere han ikke har lest noe av blir det naturligvis for dumt, men hvis han er som meg så tenker han muligens som så at de skriver likt hele gjengen uansett. :) For det er i hvert fall min erfaring.

Men jeg skal lese noe av Bergljot Hobæk Haff, som jeg ser nevnt her flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min absolutte favoritt: Elisabeth Moon.

".........................................."

Jeg henviste altså til Annie Proulx, det går litt unna her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste altså til Annie Proulx, det går litt unna her.

Var det svar til meg? I såfall skjønte jeg det ikke :-)

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Eller Gerd Branteberg, Vera Henriksen, Torborg Nedreaas, Zadie Smith, Isabel Allende, Alice Hoffman og Margaret Atwood.

Og krim: P.D. James og Helene Tursten.

Jeg tviler ikke på at de finnes. Men de dyktige ser ut til å være unntakene.

Jeg er mest belest innen norsk litteratur, og det er stort sett norske forfattere jeg her legger til grunn for min påstand.

Utover skolepensum og litt Hamsun, er jeg heller ikke spesielt bevandret innen gammel litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mange gode bøker av kvinner jeg. Marianne Fredriksson f.eks. er en knakende god forfatter. :o)

Det med manns- og kvinneunivers tror jeg du har mye rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Da skal jeg prøve meg på en av bøkene hennes.

Det er ikke Elisabth Moon han henviser til der :-)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at de finnes. Men de dyktige ser ut til å være unntakene.

Jeg er mest belest innen norsk litteratur, og det er stort sett norske forfattere jeg her legger til grunn for min påstand.

Utover skolepensum og litt Hamsun, er jeg heller ikke spesielt bevandret innen gammel litteratur.

Du burde lese Zadie Smiths "Hvite tenner". Den er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler ikke på at de finnes. Men de dyktige ser ut til å være unntakene.

Jeg er mest belest innen norsk litteratur, og det er stort sett norske forfattere jeg her legger til grunn for min påstand.

Utover skolepensum og litt Hamsun, er jeg heller ikke spesielt bevandret innen gammel litteratur.

"Jeg tviler ikke på at de finnes. Men de dyktige ser ut til å være unntakene."

Problemet er bare at _din_ (og denne blogge-forfatteren) sin oppfating av "dyktig" i denne sammenhengen er helt og holdent subjektivt. Derfor synes jeg kanskje ordet "dyktig" blir litt feil, da det tross alt er smak man snakker om. Det blir som en gjøk her for en tid siden som sa at Katie Mehlua ikke kunne synge - som en måte å si at han personlig ikke liker syngingen hennes.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg ser i linken jeg la ved er det minste like mange kvinnelige (om ikke flere) forfattere i Norge som det er menn.

Amalie Skram har jeg lest. Det er mange år siden og jeg syntes det var greit nok. Men det er så gammelt, og litteraturen har forandret seg mye siden den gang. Mitt største problem med kvinnelige forfattere er at de er så uhyre lite kontroversielle, i motsetning til menn. Jeg synes de skriver likt hele gjengen.

Anne Holt har jeg lest en del av (utrolig nok), og hun må være den dårligste krimforfatteren jeg noensinne har vært borti fra Norge. Liza Marklund er verre.

Jeg vet hun selger. Men det kan kanskje være fordi flertallet av bokkjøperne i Norge er kvinner? Og kvinner fråtser jo til og med i legeromaner og kiosklitteratur.

Hvilken link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge meg, selvfølgelig. Det er da jeg som skriver dette.

Legg forøvrig merke til ";)", det var altså en spøk. Helt seriøst synes jeg hun er grei for å kaste bort litt tid, men jeg ville ikke skrevet henne opp som en "god, kvinnelig forfatter" når man skal bevise det finnes.

Enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg har lest mange gode bøker av kvinner jeg. Marianne Fredriksson f.eks. er en knakende god forfatter. :o)

Det med manns- og kvinneunivers tror jeg du har mye rett i.

Det går naturligvis på smak og behag også, og uten å ane stort om hvor seriøs denne topplista er, ser jeg jo at mange av mine favorittbøker og favorittforfattere er der.

Jeg stortrives i Saabyes makabre verden og med Ambjørnsens smånevrotiske livsbetraktninger, og nettopp "makabert" og "nevrotisk" går igjen hos mine favoritter, og jeg ser også at topplista har rangert bøker av denne typen veldig høyt.

Kvinner skriver ikke sånn. Selv krimbøkene til Lindell, Holt og Fossum står for meg som noe tilnærmet gladbøker. De klarer ikke engang å få meg til å lee på øyelokka når de platt beskriver diverse mord ned til minste detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker noe av det, men det må være kvalitet på språket, ikke skrevet som en barnebok :)

"Jeg liker noe av det, men det må være kvalitet på språket, ikke skrevet som en barnebok :)"

Å, men i all verden. Det er overhodet ingen tendenser i hverken sci-fi eller fantasy til å skrive "som barnebøker" - med mindre bøkene faktisk er MENT å skulle være barne/ungdomsbøker.

Av Elisabeth Moon vil jeg sterkt anbefale The Deed of Paksenarrion trillogien (Sheepfarmer's Daughter, Devided Alliegiance og Oath of Fealty). Det er en "low-key" fantasy historie, med minimalt med magi og slikt. Derimot er det veldig detaljert, spesiellt i den første boken, mht. livet i et militærkompani, militære strategier/taktikker etc. Måten hun portretterer hovedpersonen fra ung jypling, opp i livet, ned gjennom de verste helveter, så opp igjen, og ned igjen, og opp igjen - er veldig, veldig bra. Og hovedpersonen er kvinne, selvfølgelig :-)

Ellers kommer Barbara Hambley på andreplass hos meg. Hun har skrevet den kjente Dragonsbane-serien (Dragonsbane, Dragonshadow, Knight of the Deamon Queen og Dragonstar). Der er også hovedpersonen (for det meste) kvinne, og det hele har et ganske sterkt feminint preg mtp. perspektiv, innfallsvinkler etc. Glimrende bøker.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...