Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

"Men når han bruker sitt eget "snevre" grunnlag for å underbygge argumentet om at kvinnelige forfattere er mer "ensidige" enn mannlige,"

Hva vet du egentlig om mitt grunnlag til å stille spørsmål rundt litteratur?

Det avslørte du allerede i hovedinnlegget ditt siden du tok opp dette som et tema - som du sa deg enig i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Det avslørte du allerede i hovedinnlegget ditt siden du tok opp dette som et tema - som du sa deg enig i...

Hæ? Avslører jeg manglende litterær kunnskap fordi jeg har store problemer med å finne dyktige forfattere som ikke er menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Avslører jeg manglende litterær kunnskap fordi jeg har store problemer med å finne dyktige forfattere som ikke er menn?

Nei, men du avslører at du ikke har fått med deg bredden i litteratur skrevet av kvinner, siden du hevder at kvinnelige forfattere skriver så "likt".

Men selvfølgelig, hvis du stort sett leser bøker innen samme genre, så vil det jo begrense seg hvor variert det kan bli..

Har du lest Isabel Allendes "Åndenes hus"?

Er akkurat ferdig med den, og er helt overveldet av hvor mye detaljer den dama klarer å få ned på uten at boka blir tunglest av den grunn.. Leste også "Lykkens Datter" for noen år siden. Og hadde samme inntrykk av den.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Noen norske.

Lars Saabye, Ingvar Ambjørnsen, Jan Kjærstad (jeg har ikke lest alt av ham), Erlend Loe, Per Petterson, Frode Grytten, Roy Jackobsen, Kjell Askildsen, Jan Wiese (han har jeg kun lest en bok av), Jostein Gaarder (men jeg kom aldri gjennom Sofies Verden), Hamsun.

Vel, det var kjapt fra husken.

På kvinnesiden ville jeg slitt med å komme opp med en eneste en. Eller ... jeg ville ikke kommet opp med en eneste en.

Nå er det er par av de på lista di jeg ikke har lest noe av. Men de jeg har lest noe av er ikke mer enn middelmådige. Jostein Gaarder er kanskje litt over middelmådig.

Jeg synes ikke det finnes noen gode nålevende norske forfattere, uansett kjønn.

De gode er for lengst døde (Hamsun, Undset, Ibsen,...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nei, men du avslører at du ikke har fått med deg bredden i litteratur skrevet av kvinner, siden du hevder at kvinnelige forfattere skriver så "likt".

Men selvfølgelig, hvis du stort sett leser bøker innen samme genre, så vil det jo begrense seg hvor variert det kan bli..

Har du lest Isabel Allendes "Åndenes hus"?

Er akkurat ferdig med den, og er helt overveldet av hvor mye detaljer den dama klarer å få ned på uten at boka blir tunglest av den grunn.. Leste også "Lykkens Datter" for noen år siden. Og hadde samme inntrykk av den.

Anbefales!

Ja, den leste jeg for mange år siden.

Mener å huske at jeg likte den.

Men nå var det stort sett norske forfattere jeg snakket om. Dog kom ikke det godt nok fram da linken jeg la ved ligger i et eget innlegg, noe som medførte at de færreste leste den. Men det er kanskje like greit. Den var ikke spesielt god.

Jeg leser for øvrig ikke bøker innen en bestemt genre. Jeg leser til og med krim, selv om jeg ikke er spesielt begeistret for genren, med få unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nå er det er par av de på lista di jeg ikke har lest noe av. Men de jeg har lest noe av er ikke mer enn middelmådige. Jostein Gaarder er kanskje litt over middelmådig.

Jeg synes ikke det finnes noen gode nålevende norske forfattere, uansett kjønn.

De gode er for lengst døde (Hamsun, Undset, Ibsen,...)

Jeg sliter med de gamle fortellerne. Føler faktisk at forfatterne har utviklet seg med tiden. Men Sult er en sabla god bok.

Ibsen kjenner jeg best fra skolen, men jeg tror ikke jeg hadde likt bøkene noe bedre i dag.

Jeg husker dog en Amalie Skram-bok jeg likte ganske godt. Det er mange år siden jeg leste den, men hvis jeg ikke husker utrolig feil var det Forrådt.

Men det er lenge siden. Jeg husker vi leste den på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med de gamle fortellerne. Føler faktisk at forfatterne har utviklet seg med tiden. Men Sult er en sabla god bok.

Ibsen kjenner jeg best fra skolen, men jeg tror ikke jeg hadde likt bøkene noe bedre i dag.

Jeg husker dog en Amalie Skram-bok jeg likte ganske godt. Det er mange år siden jeg leste den, men hvis jeg ikke husker utrolig feil var det Forrådt.

Men det er lenge siden. Jeg husker vi leste den på videregående.

"Jeg sliter med de gamle fortellerne. Føler faktisk at forfatterne har utviklet seg med tiden. Men Sult er en sabla god bok."

Jeg føler det motsatte av deg, at det bare går nedover.

"Ibsen kjenner jeg best fra skolen, men jeg tror ikke jeg hadde likt bøkene noe bedre i dag."

Jeg leste Peer Gynt lenge etter at jeg var ferdig med skolen, og syntes det var veldig bra. Jeg hadde trodd det skulle være tungt å lese, men det var det ikke. Det var derimot veldig godt språk, på rim hele veien, og ganske morsomt til tider.

"Jeg husker dog en Amalie Skram-bok jeg likte ganske godt. Det er mange år siden jeg leste den, men hvis jeg ikke husker utrolig feil var det Forrådt."

Jeg er ikke så begeistret for Amalie Skram. Husker ikke hva jeg har lest av henne, husker bare at det stort sett dreide seg om fattigdom, alkoholisme, sykdom, utroskap osv osv, og det ble litt traurig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Jeg sliter med de gamle fortellerne. Føler faktisk at forfatterne har utviklet seg med tiden. Men Sult er en sabla god bok."

Jeg føler det motsatte av deg, at det bare går nedover.

"Ibsen kjenner jeg best fra skolen, men jeg tror ikke jeg hadde likt bøkene noe bedre i dag."

Jeg leste Peer Gynt lenge etter at jeg var ferdig med skolen, og syntes det var veldig bra. Jeg hadde trodd det skulle være tungt å lese, men det var det ikke. Det var derimot veldig godt språk, på rim hele veien, og ganske morsomt til tider.

"Jeg husker dog en Amalie Skram-bok jeg likte ganske godt. Det er mange år siden jeg leste den, men hvis jeg ikke husker utrolig feil var det Forrådt."

Jeg er ikke så begeistret for Amalie Skram. Husker ikke hva jeg har lest av henne, husker bare at det stort sett dreide seg om fattigdom, alkoholisme, sykdom, utroskap osv osv, og det ble litt traurig i lengden.

Jeg trodde jeg skulle slite med Sult da jeg leste den igjen for ett års tid siden, men det gikk fint. Litt tungt de første sidene, men så går det seg til.

Det samme gjelder for øvrig enkelte nynorskbøker jeg har lest. F.eks. bøkene til Frode Grytten. Jeg fikk hakaslepp da jeg fikk min første Grytten-bok i postkassa for en del år siden, og så den var på nynorsk.

Men det var glemt etter de første par sidene. Jeg ante faktisk ikke at nynorsk kunne være så pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den leste jeg for mange år siden.

Mener å huske at jeg likte den.

Men nå var det stort sett norske forfattere jeg snakket om. Dog kom ikke det godt nok fram da linken jeg la ved ligger i et eget innlegg, noe som medførte at de færreste leste den. Men det er kanskje like greit. Den var ikke spesielt god.

Jeg leser for øvrig ikke bøker innen en bestemt genre. Jeg leser til og med krim, selv om jeg ikke er spesielt begeistret for genren, med få unntak.

Jeg er vel nærmest "altetende" når det gjelder bøker. Og har ingen favoritter hverken blant spesielle forfattere eller genre.

Har lest svært gode, og mindre gode,bøker, skrevet av begge kjønn. Men du har nok et poeng i at jeg ofte identifiserer meg lettere med bøker skrevet av kvinner - avhengig av temaet selvfølgelig...

Noen av de "beste" (les: mest underholdende) bøkene jeg har lest, er nok typiske "kvinnebøker" som trolig ikke ville ha slått an noe særlig hos en mann.

Sett fra et litterært synspunkt så er de kanskje ikke av særlig kvalitet. Men hvis man måler kvaliteten utifra underholdningsverdien, så scorer de høyt ihvertfall hos meg!

Men igjen: Smaken er som baken osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle slite med Sult da jeg leste den igjen for ett års tid siden, men det gikk fint. Litt tungt de første sidene, men så går det seg til.

Det samme gjelder for øvrig enkelte nynorskbøker jeg har lest. F.eks. bøkene til Frode Grytten. Jeg fikk hakaslepp da jeg fikk min første Grytten-bok i postkassa for en del år siden, og så den var på nynorsk.

Men det var glemt etter de første par sidene. Jeg ante faktisk ikke at nynorsk kunne være så pent.

Nynorsk kan være pent, ja. F.eks. i Tarjei Vesaas sine bøker, eller i Arne Garborgs "Haugtussa".

Men nå begynner jeg å snakke om gamle klassikere.

Jeg har ikke lest noe av Grytten, men noterer meg herved navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Jeg er uansett ikke overvettes begeistra for krimbøker. Bøker basert på virkelige historier er de jeg liker aller best! :-)

Jeg elsker krim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker krim!

Jeg følger aldri med på påskekrimmen heller jeg da... Tror jeg kanskje er litt "rar"? ;-)

Den eneste påskekrimmen jeg har sett er "Malstrøm", og den skulle jeg gjerne sett igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Jeg følger aldri med på påskekrimmen heller jeg da... Tror jeg kanskje er litt "rar"? ;-)

Den eneste påskekrimmen jeg har sett er "Malstrøm", og den skulle jeg gjerne sett igjen!

Den har jeg ikke sett og den MÅ jeg se!

Og i påsken må jeg ha krim, både en spennende bok og Poirot på tv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den har jeg ikke sett og den MÅ jeg se!

Og i påsken må jeg ha krim, både en spennende bok og Poirot på tv. :)

Huff, nei.. Poirot har jeg _prøvd_ å se på, men det fenger meg bare ikke :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Huff, nei.. Poirot har jeg _prøvd_ å se på, men det fenger meg bare ikke :-/

Det er koselig synes jeg. Og så har det nok blitt en påske-vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg ser i linken jeg la ved er det minste like mange kvinnelige (om ikke flere) forfattere i Norge som det er menn.

Amalie Skram har jeg lest. Det er mange år siden og jeg syntes det var greit nok. Men det er så gammelt, og litteraturen har forandret seg mye siden den gang. Mitt største problem med kvinnelige forfattere er at de er så uhyre lite kontroversielle, i motsetning til menn. Jeg synes de skriver likt hele gjengen.

Anne Holt har jeg lest en del av (utrolig nok), og hun må være den dårligste krimforfatteren jeg noensinne har vært borti fra Norge. Liza Marklund er verre.

Jeg vet hun selger. Men det kan kanskje være fordi flertallet av bokkjøperne i Norge er kvinner? Og kvinner fråtser jo til og med i legeromaner og kiosklitteratur.

Det er merkelig dette med Anne Holt. Hun er den dårligste krimforfatteren jeg har vært borte i i Norge. Og bokklubbene klarte å hause henne opp noe innmari.

Marklund er også kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er merkelig dette med Anne Holt. Hun er den dårligste krimforfatteren jeg har vært borte i i Norge. Og bokklubbene klarte å hause henne opp noe innmari.

Marklund er også kjedelig.

Jeg fatter ikke hvorfor hun selger. Det må være på navnet. Absolutt alle har jo hørt om Anne Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...