Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Bare av nyskjerrighet: Eksempler på mannlige forfattere du karaktiserer som "dyktige"?

".........................................."

Tja. Noen norske.

Lars Saabye, Ingvar Ambjørnsen, Jan Kjærstad (jeg har ikke lest alt av ham), Erlend Loe, Per Petterson, Frode Grytten, Roy Jackobsen, Kjell Askildsen, Jan Wiese (han har jeg kun lest en bok av), Jostein Gaarder (men jeg kom aldri gjennom Sofies Verden), Hamsun.

Vel, det var kjapt fra husken.

På kvinnesiden ville jeg slitt med å komme opp med en eneste en. Eller ... jeg ville ikke kommet opp med en eneste en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Du mener ikke at Wassmo er en stor forfatter???

*stønner ved tanken på elendighetsbeskrivelsene*

Hun er da så vidt jeg vet en av de norske forfatterne som selger mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er da så vidt jeg vet en av de norske forfatterne som selger mest...

Det er lov å mislike det hun skriver for det...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker absolutt best kvinnelige forfattere :-)

Karin Fossum, Tove Nilsen, Anne Karin Elstad og Herbjørg Wassmo f.eks.?

Jeg tror nok det har litt med typen bøker de skriver. Kvinnelige forfattere skriver bøker jeg lettere kan identifisere meg med. Sånn blir det kanskje med deg og mannlige forfattere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Noen norske.

Lars Saabye, Ingvar Ambjørnsen, Jan Kjærstad (jeg har ikke lest alt av ham), Erlend Loe, Per Petterson, Frode Grytten, Roy Jackobsen, Kjell Askildsen, Jan Wiese (han har jeg kun lest en bok av), Jostein Gaarder (men jeg kom aldri gjennom Sofies Verden), Hamsun.

Vel, det var kjapt fra husken.

På kvinnesiden ville jeg slitt med å komme opp med en eneste en. Eller ... jeg ville ikke kommet opp med en eneste en.

Kjenner bare noen få av disse selv.

"Lars Saabye, Ingvar Ambjørnsen"

Gode, men ikke mer enn middelmådige etter min mening. Definitivt veldig oppskrytt i en del tilfeller.

"Jostein Gaarder (men jeg kom aldri gjennom Sofies Verden),"

Hakket over middelmådig.

(Nå er jeg selvfølgelig jødehater :-)

"Hamsun."

To hakk over middelmådig - men "bonus" fordi han er en av de store, gamle.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg liker absolutt best kvinnelige forfattere :-)

Karin Fossum, Tove Nilsen, Anne Karin Elstad og Herbjørg Wassmo f.eks.?

Jeg tror nok det har litt med typen bøker de skriver. Kvinnelige forfattere skriver bøker jeg lettere kan identifisere meg med. Sånn blir det kanskje med deg og mannlige forfattere også?

Jupp. Det er en god teori. Og det var jeg også inne på over her.

I tillegg har vi en del krimforfattere her til lands, mange av dem kvinner, og krim selger uansett. Selv om disse kvinnene knapt kan sies å skrive kvalitetskrim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Kjenner bare noen få av disse selv.

"Lars Saabye, Ingvar Ambjørnsen"

Gode, men ikke mer enn middelmådige etter min mening. Definitivt veldig oppskrytt i en del tilfeller.

"Jostein Gaarder (men jeg kom aldri gjennom Sofies Verden),"

Hakket over middelmådig.

(Nå er jeg selvfølgelig jødehater :-)

"Hamsun."

To hakk over middelmådig - men "bonus" fordi han er en av de store, gamle.

".........................................."

Men har du lest noe av Ambjørnsen utover hans meste kjente bøker, som Pellen og Proffen og Elling?

For jeg klarer verken Elling eller Proffen.

Men han skriver fantastiske noveller og mindre bøker. Jeg har aldri lest noe av den mannen jeg ikke liker, og jeg tror jeg har lest alt (bortsett fra at det holdt med en Elling-bok og en Pelle og Proffen-bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du lest noe av Ambjørnsen utover hans meste kjente bøker, som Pellen og Proffen og Elling?

For jeg klarer verken Elling eller Proffen.

Men han skriver fantastiske noveller og mindre bøker. Jeg har aldri lest noe av den mannen jeg ikke liker, og jeg tror jeg har lest alt (bortsett fra at det holdt med en Elling-bok og en Pelle og Proffen-bok).

Ellin-bøkene er jo veldig bra, spør du meg. Og så har jeg lest litt her og der, uten at jeg husker hva. Og ja - han er en god forfatter. Men for meg fenger han sjedent mer enn middels - ergo middelmådig.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Det er en god teori. Og det var jeg også inne på over her.

I tillegg har vi en del krimforfattere her til lands, mange av dem kvinner, og krim selger uansett. Selv om disse kvinnene knapt kan sies å skrive kvalitetskrim.

Jeg er uansett ikke overvettes begeistra for krimbøker. Bøker basert på virkelige historier er de jeg liker aller best! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Det var svært få som hisset seg opp. De fleste er faktisk enig med meg.

Men jeg dro til alt for mye i overskriften. Jeg mener tross alt ikke at flertallet av våre kvinnelige forfattere er elendige. Jeg mener dog at de har fryktelig mye å gå på sammenlignet med våre mannlige forfattere.

Og jeg spør hvorfor det er sånn. En nylig kåring over de beste bøkene de siste 20 årene underbygger det jeg skriver.

For øvrig fikk jeg enkelte boktips jeg skal ta med videre.

Vel, jeg er ikke enig med deg. Jeg har lest like mange bra bøker av kvinnelige som av mannlige forfattere.

Har du forresten lest "Skråninga" av Carl Frode Tiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er uansett ikke overvettes begeistra for krimbøker. Bøker basert på virkelige historier er de jeg liker aller best! :-)

Samme her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er uansett ikke overvettes begeistra for krimbøker. Bøker basert på virkelige historier er de jeg liker aller best! :-)

Altså: Ikke nødvendigvis virkelige historier, men historier fra et liv jeg kan kjenne meg igjen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Vel, jeg er ikke enig med deg. Jeg har lest like mange bra bøker av kvinnelige som av mannlige forfattere.

Har du forresten lest "Skråninga" av Carl Frode Tiller?

Nei. Er den god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Potter er knappt fantasy. Det er barnebøker. "Fantasy" brukes mer om voksenlitteratur.

"........................................"

I utgangspunktet var det ment som barnebøker, men de siste appelerer minst like mye til voksne (har jeg hørt, jeg har ikke lest dem). Det er jo en grunn til at folk flokker seg om bokhandlerne her til lands når Harry Potter kommer på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Det var svært få som hisset seg opp. De fleste er faktisk enig med meg.

Men jeg dro til alt for mye i overskriften. Jeg mener tross alt ikke at flertallet av våre kvinnelige forfattere er elendige. Jeg mener dog at de har fryktelig mye å gå på sammenlignet med våre mannlige forfattere.

Og jeg spør hvorfor det er sånn. En nylig kåring over de beste bøkene de siste 20 årene underbygger det jeg skriver.

For øvrig fikk jeg enkelte boktips jeg skal ta med videre.

- og hvem sto bak den kåringen, da? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

- og hvem sto bak den kåringen, da? ;-)

Du får sjekke på kultursidene på Dagbladet. Står mye om det der.

Men jeg tror det er såkalte litteraturvitere her til lands.

Jeg synes lista ser god ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke på kultursidene på Dagbladet. Står mye om det der.

Men jeg tror det er såkalte litteraturvitere her til lands.

Jeg synes lista ser god ut.

Har du link til lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men noen liten ubetydelig forfatter er hun ikke... :-)

Dersom det er salgstall som skal vurderes, så kan man jo hevde at også Margit Sandemose er en "stor" forfatter...

For meg blir det helt feil å nevne Wassmo sammen med Undset og Skram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...