Gå til innhold

Elendige kvinnfolk


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Det går naturligvis på smak og behag også, og uten å ane stort om hvor seriøs denne topplista er, ser jeg jo at mange av mine favorittbøker og favorittforfattere er der.

Jeg stortrives i Saabyes makabre verden og med Ambjørnsens smånevrotiske livsbetraktninger, og nettopp "makabert" og "nevrotisk" går igjen hos mine favoritter, og jeg ser også at topplista har rangert bøker av denne typen veldig høyt.

Kvinner skriver ikke sånn. Selv krimbøkene til Lindell, Holt og Fossum står for meg som noe tilnærmet gladbøker. De klarer ikke engang å få meg til å lee på øyelokka når de platt beskriver diverse mord ned til minste detalj.

Jeg innrømmer at jeg av og til sliter litt ekstra når det kommer en mann og ber meg anbefale en god bok til ham ja. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    50

  • Prozak

    36

  • Glimtipper

    16

  • Ugga Bugga

    13

Mest aktive i denne tråden

Skjønnlitteratur er vanskelig å si noe objektivt om, ja. Det er derfor jeg er særdeles subjektiv i min vurdering ;)

"Skjønnlitteratur er vanskelig å si noe objektivt om, ja. Det er derfor jeg er særdeles subjektiv i min vurdering ;)"

Ok, da er jeg selvfølgelig helt og holdent enig :-)

"......................................2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går naturligvis på smak og behag også, og uten å ane stort om hvor seriøs denne topplista er, ser jeg jo at mange av mine favorittbøker og favorittforfattere er der.

Jeg stortrives i Saabyes makabre verden og med Ambjørnsens smånevrotiske livsbetraktninger, og nettopp "makabert" og "nevrotisk" går igjen hos mine favoritter, og jeg ser også at topplista har rangert bøker av denne typen veldig høyt.

Kvinner skriver ikke sånn. Selv krimbøkene til Lindell, Holt og Fossum står for meg som noe tilnærmet gladbøker. De klarer ikke engang å få meg til å lee på øyelokka når de platt beskriver diverse mord ned til minste detalj.

men da skal jeg huske på det når jeg skriver.....ja, jeg tror du har rett - jeg føler at alle jeg kjenner skal lese det og derfor er jeg litt snill - men kanskje hun jeg skriver om skal få opplevelsen av å møte en som vil ha analfisting -i stedet for at hun ikke vil mer på grunn av at han ikke har reine truser? :)

så fårsjempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"Eller er det bare det at jeg som mann ikke klarer å sette meg inn i en kvinneverden, og derfor ikke får noe utbytte av deres litteratur?"

Høyst sannsynlig ja. Jeg har det ihvertfall motsatt. Liker best kvinnelige forfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Jeg tviler ikke på at de finnes. Men de dyktige ser ut til å være unntakene."

Problemet er bare at _din_ (og denne blogge-forfatteren) sin oppfating av "dyktig" i denne sammenhengen er helt og holdent subjektivt. Derfor synes jeg kanskje ordet "dyktig" blir litt feil, da det tross alt er smak man snakker om. Det blir som en gjøk her for en tid siden som sa at Katie Mehlua ikke kunne synge - som en måte å si at han personlig ikke liker syngingen hennes.

"......................................."

Men denne bloggfyren legger ikke bare sin subjektive oppfatning til grunn. Han legger også en nylig kåret liste over våre 100 norske bøker til grunn.

Jeg har til nå tenkt at det er min subjektive oppfatning av bøker som gjør at jeg ikke liker det de fleste kvinner skriver, men jeg ser jo også at denne kåringa (uten at jeg vet hvor seriøs den er) er veldig enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg liker noe av det, men det må være kvalitet på språket, ikke skrevet som en barnebok :)"

Å, men i all verden. Det er overhodet ingen tendenser i hverken sci-fi eller fantasy til å skrive "som barnebøker" - med mindre bøkene faktisk er MENT å skulle være barne/ungdomsbøker.

Av Elisabeth Moon vil jeg sterkt anbefale The Deed of Paksenarrion trillogien (Sheepfarmer's Daughter, Devided Alliegiance og Oath of Fealty). Det er en "low-key" fantasy historie, med minimalt med magi og slikt. Derimot er det veldig detaljert, spesiellt i den første boken, mht. livet i et militærkompani, militære strategier/taktikker etc. Måten hun portretterer hovedpersonen fra ung jypling, opp i livet, ned gjennom de verste helveter, så opp igjen, og ned igjen, og opp igjen - er veldig, veldig bra. Og hovedpersonen er kvinne, selvfølgelig :-)

Ellers kommer Barbara Hambley på andreplass hos meg. Hun har skrevet den kjente Dragonsbane-serien (Dragonsbane, Dragonshadow, Knight of the Deamon Queen og Dragonstar). Der er også hovedpersonen (for det meste) kvinne, og det hele har et ganske sterkt feminint preg mtp. perspektiv, innfallsvinkler etc. Glimrende bøker.

"......................................"

Kanskje jeg har fått anbefalt bøker for ungdom? -ler-

Takk for en detaljert anbefaling, jeg skal definitivt sjekke henne ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker helt tåpelig å generalisere på den måten..

Dette er vel et typisk sak om at "smaken er som baken"?

Noen liker en type bøker, andre liker en annen type. Og det som avgjør om boka/forfatteren vurderes som god eller ikke, er jo nettopp smaken til den som leser boka!

Alle forfatterne, uansett kjønn, har sine temaer og sine måter å skrive på , som igjen appelerer til mange forskjellige målgrupper.

Å snakke om "bra og dårlig" om ting som dreier seg om smak,

blir som å sammenligne epler og pærer og så diskutere hva som smaker best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

men da skal jeg huske på det når jeg skriver.....ja, jeg tror du har rett - jeg føler at alle jeg kjenner skal lese det og derfor er jeg litt snill - men kanskje hun jeg skriver om skal få opplevelsen av å møte en som vil ha analfisting -i stedet for at hun ikke vil mer på grunn av at han ikke har reine truser? :)

så fårsjempel?

Jeg lover å lese den. :)

Men sånn til orientering er det lite analfisting i mine favorittbøker, og det er få forfattere som beskriver sex ned til minste detalj. Det er dog helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne bloggfyren legger ikke bare sin subjektive oppfatning til grunn. Han legger også en nylig kåret liste over våre 100 norske bøker til grunn.

Jeg har til nå tenkt at det er min subjektive oppfatning av bøker som gjør at jeg ikke liker det de fleste kvinner skriver, men jeg ser jo også at denne kåringa (uten at jeg vet hvor seriøs den er) er veldig enig med meg.

Jeg kjenner ikke til den kåringen, så jeg skal selvfølgelig ikke protestere eller mene noe konkret om den.

Men slike kåringer (også denne) gjøres stort sett alltid av en jurie med en håndfull individer - som også har sine helt subjektive grunner for å mene ditt og datt. Og du ville ikke tro hvor mye kamaratskap, utstøting av folk p.g.a trynefaktor, oppløfting av folk p.g.a. personlige tjenester etc., styrer det meste innenfor kulturmiljøene :-)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hvilken link?

Den ligger helt nederst. Siden administrasjonen her ikke klarer å fikse opp linkproblemet la jeg linken i et eget innlegg. Gidder ikke selv lese innlegg hvor jeg må dra meg fra side til side for hver eneste setning jeg leser, og forventer ikke at andre gidder det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forresten lest Harry Potter-bøkene?

Man kan vel vanskelig argumentere for at Rowling er en dårlig forfatter :-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Har du forresten lest Harry Potter-bøkene?

Nope.

Men det er mest fordi fantasigenren ikke helt appellerer til meg.

Jeg har ikke engang lest Ringenes Herre, men den har jeg i hvert fall her. Og jeg kommer nok til å lese den en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel vanskelig argumentere for at Rowling er en dårlig forfatter :-)

"........................................"

*klasker meg i panna*

Tenk at jeg kunne glemme J.K.Rowling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Synes det virker helt tåpelig å generalisere på den måten..

Dette er vel et typisk sak om at "smaken er som baken"?

Noen liker en type bøker, andre liker en annen type. Og det som avgjør om boka/forfatteren vurderes som god eller ikke, er jo nettopp smaken til den som leser boka!

Alle forfatterne, uansett kjønn, har sine temaer og sine måter å skrive på , som igjen appelerer til mange forskjellige målgrupper.

Å snakke om "bra og dårlig" om ting som dreier seg om smak,

blir som å sammenligne epler og pærer og så diskutere hva som smaker best..

"Alle forfatterne, uansett kjønn, har sine temaer og sine måter å skrive på , som igjen appelerer til mange forskjellige målgrupper."

Det er der jeg er veldig uenig med deg. Jeg har lest mye, men synes de fleste kvinner (det finnes selvsagt unntak) skriver tilnærmet helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg har sagt det til deg tidligere, les noe av Bergljot Hobæk Haff!

Og det skal jeg gjøre.

Må bare komme meg gjennom en del bøker jeg har liggende her.

Holder på med Alkymisten nå, og etter 60 sider har jeg gåsehud på ryggen. Det er virkelig en fantastisk god bok. Det virker som om hvert eneste ord er omhyggelig gjennomtenkt, og samtlige setninger langt mer enn den vanlige fyllmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle forfatterne, uansett kjønn, har sine temaer og sine måter å skrive på , som igjen appelerer til mange forskjellige målgrupper."

Det er der jeg er veldig uenig med deg. Jeg har lest mye, men synes de fleste kvinner (det finnes selvsagt unntak) skriver tilnærmet helt likt.

"Jeg har lest mye, men synes de fleste kvinner (det finnes selvsagt unntak) skriver tilnærmet helt likt."

Det blir jo litt som at for meg høres all tekno og hip-hop lik ut . Men jeg påstår jo ikke at det er kvalitativt dårlig av den grunn :-)

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...