Gå til innhold

Tunnell-panikk


Gjest Stinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Stinemor

Hei!

Jeg har alltid fått litt "klaus" i lange tunneller. Men i går opplevde jeg noe skikkelig ekkelt: Jeg kjørte E6 sørfra inn mot Oslo, og skulle gjennom Nordby-tunnellen. I det jeg kjørte inn i den, fikk jeg skikkelig vondt i magen og begynte å kaldsvette - akkurat slik som når man skal til å besvime. Jeg så for meg at jeg kom til å svime av i 90 km i en tunnell med tett trafikk - vurderte å stoppe (det var ikke noe sted å komme av veien), sette på nødblinken etc. På et vis kom jeg meg gjennom tunnellen - helt stiv i kroppen, med vinduet på vidt gap - hjertet dunket av all kraft og jeg pustet som en blåsebelg... Etterpå ble jeg helt "vissen" - og ble kvalm med tanke på hjemturen...

Da var heldigvis tunnellen stengt...

Hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette tror jeg er tunellfobi. Det er ikke sjelden, og invalidiserer spesielt mange øyboere som har blitt "velsignet" med tunell i stedet for ferge.

Behandlingen er som for andre spesifikke fobier - eksponeringsterapi. Det er enkelt og alltid vellykket såfremt pasienten er motivert og følger opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...