Gå til innhold

Ansatt i samboers firma?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Pernilla-

Min samboer gjennom flere år, driver sitt eget firma, som består av rengjøring ++.

Jeg er gravid nå, og ser på det som umulig å bli ansatt noe sted. Men jeg har begynt å være med ham på jobb, hvor jeg hjelper til, slik at han får gjordt jobbene raskere, og da klarer gape over langt flere jobber, raskere. Det utgjør ganske mye, det jeg gjør. Og selvfølgelig gjør jeg det, vi har bodd sammen i flere år, og venter nå vårt andre barn.

Jeg er nygravid nå. Men når den tid kommer, MÅ jeg ta til takke med engangsstønaden, eller kan man få fødselspenger pga at jeg jobber sammen med min samboer noe? Må da min samboer dokumentere for noe? MÅ jeg ha en fast utbetalt lønn pr mnd? Vi har hittill ikke tatt ut fast lønn, hverken ham eller jeg, men tar ut felles, det vi trenger pr mnd i mat og slike kostnader.

hvordan gjøre dette best mulig for å få utnyttet fødselstrygen? Er dette lov?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25094-ansatt-i-samboers-firma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

For det første må du ha lønn i ditt eget navn for å få rett til fødselspenger.

for det andre bør dere legge vekt på å ha alt det formelle i orden, arbeidsavtale, skattetrekk, lønnsslipper, arbeidsgiveravgift, innmelding i arbeidstakerregisteret m.v.

Hvis alt det formelle er i orden skal det ikke være noe problem å få dette arbeidet med i beregningen av rett til fødselspenger (du må ha vert i arbeid, hatt sykepenger, fødselspenger, dagpenger el.l.) 6 av de siste 10 mndr før du tar permisjon), men det kommer an på en tolkning av arbeidsavtalen om du får samme lønn eller om det blir siste 3 år eller skjønn siden det er så nært forhold og åpent for "tilpasninger".

Dere bør derfor prøve å la uttak av lønn gjenspeile faktisk arbeidsinnsats (og ikke la alt gå på deg mens han ikke tqr ut noe, da blir det sannsynligvis gjennomskjæring (=trøbbel).)

vær forberedt på at Tk kommer til å kreve omfattede dokumentasjon, så det vil være en fordel om andre ansatte eller f.eks regnskapsfører eller revisor er forberedt på å dokumentere at du faktisk legger ned arbeidsinnsats i firmaet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...