Gå til innhold

Sushi spiser jeg ikke - hvalkveis (grøss)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et par tusen -dør- årlig av snylteren hvalkveis, mange tusen blir syke og den lille marken er svært vanlig i norsk fisk.

"For å sjekke utbredelsen til plageånden dissekerte Einar Strømnes nesten 600 sei, torsk og uer fra Helgelandskysten. Resultatene hans er ingen lystig lesing. Hold deg fast! Han fant hvalkveis i 99 prosent sei, 95 prosent torsk og 80 prosent uer. Riktignok trivdes de fleste hvalkveisene i leveren og buken og der fettkonsentrasjonen var høyest, men halvparten av all fisken hadde også hvalkveis i selve fiskekjøttet.

Strømnes undersøkte også magesekk og tarm til 43 vågehval, grindhval og nise. Alle hvalene var infisert. Hvalkveisen trivdes best i vågehvalen. I vågehvalmagen var det flest hunner. De kunne bli opptil 23 centimeter lange, mens hannene måtte nøye seg med 18 centimeter. Til sammenligning blir hvalkveisen i menneskemagen sjeldent mer enn tre til fire centimeter lang."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135319

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_2/Artikler/matHvalkveis

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

18

• jubalong70

5

• Prozak

2

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Å stryke med under en sushimiddag må bli som å stryke med under supergod sex.

Det er faen ikke den verste måten man kan gå ut på.

Skrevet

Å bli spist levende i løpet av en mnd, av hundrevis av mark?

Da er det bedre å bli jafset på 3 sek av en krokodille.

Skrevet

Er det noen registrerte tilfeller her til lands av dette?

".........................................."

Skrevet

"Er du så uheldig å spise rå fisk med hvalkveis, kan du etter fire til seks timer få akutte symptomer som sterke magesmerter, kvalme, diaré og oppkast.

I den kroniske fasen kan du få smerter, kvalme og oppkast i flere uker og helt opptil to år. Blod i avføring kan forekomme.

I enkelte tilfeller penetrerer hvalkveisen tarmveggen. Det kan føre til betennelse og blokkert tarm. I sjeldne tilfeller kan hvalkveisen fortsette fra tarmveggen og inn i bukhulen og videre inn i andre organer."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er farlig å leve, men småting som sinnssyk god sushi gjør livet litt artigere.

Det samme med sex. Jeg kan ikke droppe å pule fordi jeg kan dø av det.

Sannsynligheten for å daue av sushi er nok uansett langt mindre enn faren for å daue på veien eller av et piano som ramler ned fra syvende.

Skrevet

Er det noen registrerte tilfeller her til lands av dette?

".........................................."

Det er det som er problemet. Det forveksles med andre sykdommer.

Skrevet

Sushien får ingen ta fra meg. Ingen skremselskriver eller andre advarsler.

Da tar man bort en stor bit ved det å nyte livet - mitt liv altså!

Skrevet

Det er det som er problemet. Det forveksles med andre sykdommer.

Hvis man VET at så og så mange dør årlig p.g.a dette, så er det vel litt...spenstig...at det forveksles så til de grader at det ikke finnes ett eneste registrert tilfelle?

"..........................................."

Skrevet

Jeg bare signerer på den!

Skrevet

Hvor stod det at et par tusen dør? Det står at 1000-2000 japanere blir _infisert_. Det er uansett ikke spesielt mange med tanke på at det bor ca 128,085,000 mennesker i Japan.

Du bør nok finne andre grunner til å ikke like sushi. :-)

Skrevet

Hvis man VET at så og så mange dør årlig p.g.a dette, så er det vel litt...spenstig...at det forveksles så til de grader at det ikke finnes ett eneste registrert tilfelle?

"..........................................."

Jeg syns også det.

Rå kylling, rått svinekjøtt og rå fisk er helt pyyyyython, så det kan være det samme hva levende som fins i det før det er grundig stekt og kokt.

Jeg har selv sett anisakismark i fisk i forsvarets kantiner, men det gjør ikke så mye, bare det er kokt.

Skrevet

Hvor stod det at et par tusen dør? Det står at 1000-2000 japanere blir _infisert_. Det er uansett ikke spesielt mange med tanke på at det bor ca 128,085,000 mennesker i Japan.

Du bør nok finne andre grunner til å ikke like sushi. :-)

Det var bare Japan.

Skrevet

Det var bare Japan.

eh... ja? Sushiens hjemland liksom. Hvis det ikke er vanligere der, blir i alle fall ikke jeg spesielt redd.

På bakgrunn av informasjonen jeg har lest til nå, må det være mye farligere å spise torskelever. Og det er absolutt ikke en matrett jeg er villig til å risikere liv og helse for! :-)

Skrevet

eh... ja? Sushiens hjemland liksom. Hvis det ikke er vanligere der, blir i alle fall ikke jeg spesielt redd.

På bakgrunn av informasjonen jeg har lest til nå, må det være mye farligere å spise torskelever. Og det er absolutt ikke en matrett jeg er villig til å risikere liv og helse for! :-)

Torskelever skal du ikke spise for mye av, ikke mye noe slags lever i det hele tatt.

Skrevet

Torskelever skal du ikke spise for mye av, ikke mye noe slags lever i det hele tatt.

Nei, jeg har nok med å holde min egen lever i sjakk. :-)

Skrevet

Veggis-sushi er også godt....:)

Det blir som pølse med lompe uten pølse.

Skrevet

Nei, jeg har nok med å holde min egen lever i sjakk. :-)

Den som lever postei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...