Gå til innhold

Spebarnsernæring - reaksjoner på melk

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter, begge født ved haste keisersnitt. Mitt første barn hadde melkeallergi og fikk fra 3 mnd alder Nutramigen som kosttillegg fram til han var ca. 1,5 år. Mitt barn nr. 2 har også reagert på melk i mors kosthold symptomer kolikk, luftsmerter og oppkast. Melkeallergi er ikke påvist (prikktest hos spesialist). Nutramigen ble ikke foreskrevet, spesialist gav diagnosen kolikk relatert til bl.a. melkeprodukter i mors kosthold og mente dette ville være over ved 6 mnd. alder. Jeg har flere ganger prøvd å introdusere melk i eget kosthold og gi litt morsmelkserstatning, men dette gir fortsatt plager som oppkast, luftsmerter, uro og gråt ved leggetid. Barnet er nå 7 mnd og ikke lenger like interessert i brystmelk på dagtid. Ammer morgen og kveld, og nattammer fortsatt minst to ganger. Dette er nok mye kos, men jeg vegrer meg for å slutte fordi jeg er redd han ikke skal få nok melk. Med redusert amming på dagtid lurer jeg på om han får i seg nok næringsstoffer. Jeg gir grøt laget på vann og noe morsmelk, vann å drikke. Han spiser også litt brød med leverpostei. Vil ikke ha Nutramigen. Har du noen råd?

Fortsetter under...

Hvis du gir han variert kost ellers, trenger han ikke melk. Det er ikke nødvendigvis melka som gir næringen, men det sammensatte kostholdet.

Jeg ville holdt han langt unna melk. Brokkoli er like godt som kalsiumkilde...

Husk at kua har 4 mager til å fordøye melk med. Vi mennesker har ikke nok enzymer som spalter melkeproteiner fra kuer, da disse er "lengre" enn vanlige proteiner fra morsmelk.

En annen grunn til at morsmelk er best, er fordi den har en tilpasset næringsmengde for ditt barn, i tillegg til immunstoffer.

Hvis du er flink å gi variert mengde karbohydrater, fett og proteiner, vil han klare seg utmerket på det.

Jeg ville auansett gitt alle barn som går over til fast føde et multivitamintilskudd. Ikke syntetiske sansasol'er, men f.eks. mivi total fra helsekosten.

D-vitamin og fiskefettsyrer er også viktig nå om vinteren.

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Forstår av spørsmålet ditt at barnet får morsmelk og også morsmelkerstatning. Å gi morsmelkerstatning som er basert på kumelk direkte til barnet gir som oftest en sterkere reaksjon dersom barnet har en intolelranse eller er allergisk overfor kumelksproteiner. Jeg har forstått at spesialister på allergi mener at det er usikkre resultat på prikktest av så små barn. Den beste måten å finne ut om barnet reagerer på kumelksproteiner er å fjerne alle kumelksprodukter fra din kost over en periode på 2 uker samt å ungå matvarere som inneholder kumelk til barnet(også morsmelkerstattning som ikke er spesiallaget for barn som reagerer på kumelk) for å se om symptomene forsvinner, noe jeg antar du sikkert har prøvd. Når barnet er symptomfritt introduseres kumelksproteiner gradvis i din kost for å se om barnets symptomer kommer tilbake. Utifra dette vurderer spesialister bruk av annen type melkeprodukter. Jeg ville anbefale deg å unngå å introdusere kumelksproduketer og å fortsette å gi barnet morsmelk ved siden av fast føde gjennom barnets første leveår. Å få morsmelk fire ganger i døgnet i denne alderen ved siden av 2-3 måltider med fast føde høres bra ut. Det er vanlig at barn i denne alderen har liten tid/interesse i perioder å die om dagen men tar det heller igjen i løpet av natten. Tilby begge bryst når barnet vil ha slik at produksjonen vedlikeholdes. Dersom barnet er uinteressert i å die over en periode, kan man også pumpe å gi på kopp eller i grøten slik du forteller. Denne perioden er ofte forbigående. Du kan tilsett en liten teskje med olje i grøt og grønnsaksmåltider slik at du øker energiinntaket. Velg brød som ikke inneholder melk, margarin som er melkefritt og melkefritt pålegg på brødet. Les innholdsfortegnelsene nøye for det er utrolig mye matvarer som inneholder melk. Sørg for at barnet får tran eller annen type D-vitaminer og at du selv får tilskudd av kalsium og D-vitaminer.De fleste barn vokser dette av seg i løpet av 1.-2.leveår slik du opplevde med ditt første barn.Hvis du går inn på www.shdir.no/ernaering/publikasjoner finner du nyttig informasjon som du kan laste ned. Lykke til.

• 9 måneder senere...
Gjest et lite " men "

Hvis du gir han variert kost ellers, trenger han ikke melk. Det er ikke nødvendigvis melka som gir næringen, men det sammensatte kostholdet.

Jeg ville holdt han langt unna melk. Brokkoli er like godt som kalsiumkilde...

Husk at kua har 4 mager til å fordøye melk med. Vi mennesker har ikke nok enzymer som spalter melkeproteiner fra kuer, da disse er "lengre" enn vanlige proteiner fra morsmelk.

En annen grunn til at morsmelk er best, er fordi den har en tilpasset næringsmengde for ditt barn, i tillegg til immunstoffer.

Hvis du er flink å gi variert mengde karbohydrater, fett og proteiner, vil han klare seg utmerket på det.

Jeg ville auansett gitt alle barn som går over til fast føde et multivitamintilskudd. Ikke syntetiske sansasol'er, men f.eks. mivi total fra helsekosten.

D-vitamin og fiskefettsyrer er også viktig nå om vinteren.

Ville bare si at kua har faktisk kun to magesekk, ikke fire som du skrev :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...