Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Jeg mener nei. Selv om jeg misliker burka syns jeg dette må være noe disse damene setter foten ned for selv. De er like intelligente som deg og meg og klarer selv å gjøre seg opp en mening. Såpass tiltro og respekt må vi vise dem.

Jeg viser gjerne kvinnene respekt, men det er ikke kvinner som står for burka, det er menn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Meget godt poeng!

I Koranen står et at en kvinne skal være tildekket, for ikke å være en fristelse for menn. Samtidig står det at menn skal respektere kvinner,,,

Men det å dekke seg til står faktisk i Koranen!

Det står vel minst like mye rart i Koranen som i Bibelen. De muslimene som ønsker å leve etter Koranen, må få lov til det så lenge de ikke skader andre mennesker. Jeg skjønner helt ærlig ikke folks engasjement i slike saker. Så lenge de ikke plager noen og så lenge de gjør dette frivillig (vet at det sikkert ikke er alle som gjør det frivillig!), så la dem få lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke så sta at ingen kan få meg til å endre mening. Kommer noen med gode nok argumenter, så skal du ikke se bort fra at jeg endrer mening. Aller helst skulle jeg visst hvilke argumenter burka-folket har! Vi vet så lite om hva som rører seg i hodene deres, at vi egentlig ikke er kompetente til å avgjøre noe som helst mht til burka eller ikke burka...

Som Hidi sier står det i Koranen at kvinner skal tildekkes for ikke å friste mennene og dermed er kvinner som ikke dekker seg til fritt vilt og er sjøl skyld i dersom de blir utsatt for seksuelt overgrep.

Naboen min måtte dekke seg til om natta den uka hun hadde mensen, det var nemlig forbudt med samleie den tida og hvis han likevel ønsket det så kom ikke hun til Paradis for det var hennes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det ikke at det er frivillig. Det fører med seg alt for mye dritt.

Jeg tror bare at vi kan slå fast at vi er helt uenig :o)

Hvilken dritt fører det med seg?

Ikke vondt ment, er bare nysgjerrig og helt sikkert uvitende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hidi sier står det i Koranen at kvinner skal tildekkes for ikke å friste mennene og dermed er kvinner som ikke dekker seg til fritt vilt og er sjøl skyld i dersom de blir utsatt for seksuelt overgrep.

Naboen min måtte dekke seg til om natta den uka hun hadde mensen, det var nemlig forbudt med samleie den tida og hvis han likevel ønsket det så kom ikke hun til Paradis for det var hennes skyld.

Helt klart et problem, men da bør vi kanskje begynne med mennene først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei. Selv om jeg misliker burka syns jeg dette må være noe disse damene setter foten ned for selv. De er like intelligente som deg og meg og klarer selv å gjøre seg opp en mening. Såpass tiltro og respekt må vi vise dem.

Nå er de sannsynligvis ikke like intelligente som oss.

Fakta er at disse menneskene har giftet seg med sine fettere og kusiner i alle år, noe som over tid har gjort dem mindre intelligente.

Men langt verre er de kulturelle hensynene som må tas, og for disse kvinnene er deres syn på verden like selvfølgelig som vår.

Det lar seg ikke forandre på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg viser gjerne kvinnene respekt, men det er ikke kvinner som står for burka, det er menn!

Hvordan vet du at de blir tvunget til det? Kanskje de fleste som går i burka har valgt det selv?

Uansett, når de bor i Norge kan de når som helst nekte å bruke burka. Dette er et fritt land. De kan når som helst skille seg også. Jeg syns ikke det er riktig å betrakte dem som hjelpeløse ofre, de har faktisk lovverket på sin side allerede og har full mulighet til å velge andre klær om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, da er jeg selvsagt enig. Men Dorthe skrev noe om å forby hijab også, og jeg trodde det var det du også mente.

Jeg er imot hijab også. Men det er meg og ikke hidi :o) Det setter oss 100 år tilbake i tid til den gangen gifte kvinner måtte skjule håret. Jeg ønsker ikke en utvikling tilbake. Jeg ønsker ikke at dattera mi skal bli voldtatt fordi hun ikke dekker håret fordi hun frister menn.

Nå bor jeg midt i Oslogryta da så dette er faktisk en aktuell ting og ikke noe jeg bare leser om i avisen. Jeg ser utrolig mye rart men ting er ikke PK å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de blir tvunget til det? Kanskje de fleste som går i burka har valgt det selv?

Uansett, når de bor i Norge kan de når som helst nekte å bruke burka. Dette er et fritt land. De kan når som helst skille seg også. Jeg syns ikke det er riktig å betrakte dem som hjelpeløse ofre, de har faktisk lovverket på sin side allerede og har full mulighet til å velge andre klær om de vil.

Hvis du tror på det, så er du veldig naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot hijab også. Men det er meg og ikke hidi :o) Det setter oss 100 år tilbake i tid til den gangen gifte kvinner måtte skjule håret. Jeg ønsker ikke en utvikling tilbake. Jeg ønsker ikke at dattera mi skal bli voldtatt fordi hun ikke dekker håret fordi hun frister menn.

Nå bor jeg midt i Oslogryta da så dette er faktisk en aktuell ting og ikke noe jeg bare leser om i avisen. Jeg ser utrolig mye rart men ting er ikke PK å si.

Greit, men jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å skille mellom religiøse hodeplagg og andre hodeplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de sannsynligvis ikke like intelligente som oss.

Fakta er at disse menneskene har giftet seg med sine fettere og kusiner i alle år, noe som over tid har gjort dem mindre intelligente.

Men langt verre er de kulturelle hensynene som må tas, og for disse kvinnene er deres syn på verden like selvfølgelig som vår.

Det lar seg ikke forandre på null komma niks.

Til det med intelligens må jeg bare si at mitt inntrykk er at svært mange muslimske jenter er veldig skarpe og gjør det langt over gjennomsnittet bra på skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et problem, men da bør vi kanskje begynne med mennene først?

Jeg tviler på at vi klarer å forandre deres syn og deres tro. Når til og med norske jenter går med hijab på skolen har det allerede gått for langt.

Titt på sentrumsskolene i Oslo og få sjokk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det med intelligens må jeg bare si at mitt inntrykk er at svært mange muslimske jenter er veldig skarpe og gjør det langt over gjennomsnittet bra på skolen..

Godt mulig mange virker intelligente, men fakta er at innavl tærer på vettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg lurer på. Dette hodeplagget...her jeg bor er det mange unge jenter og damer som bærer dette.

Samtidig har de unge jentene supertrange olabukser på, skjørt, sko ol. som andre unge jenter på deres alder.

Jeg vil da påstå at supertrange olabukser og snertne sko trekker blikk til kroppen det også eller?

Har ikke skjønt ennå jeg hvorfor det er så viktig å dekke til hodet/håret når kroppen "vises" såpass som iallefall jeg mener det gjør.

Noen som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dritt fører det med seg?

Ikke vondt ment, er bare nysgjerrig og helt sikkert uvitende:-)

Bl.a voldtekter på kvinner fordi mennene mener de har rett til det siden kvinner ikke er tildekket, ungene som kaller andres mødre for horer fordi de ikke bruker hijab eller burka, eksamen på skolen hvor ingen kan se om vedkommende er søstra osv.

Jeg har bare så dårlig feeling på hijab og burka, det er kjipt å ikke se hvem man snakker med. Man kan ikke tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg også, mange sier det er frivillig for muslimske kvinner, men er det det??

jeg har et par på hybel her hos meg, han er tyrkisk og hun norsk (hun er undertrykt og han en "verdensmester og arrogant) jeg ser det hver dag hvordan han som muslim påtvinger henne sitt levesett, hun må ligge på sofaen og sove når hun har mensen, hun er da uren og derfor er det hennes skyld om han skulle bli fristet til sex om hun ligger ved siden av ham.. hun får ikke lov til og oppbevare svinekjøtt i frys eller kjøleskap ei heller kjøpe kjøtt som ikke er hallal... det neste blir vel at hun kommer med burka!! og en ting til, når de har hatt sex går han rett i dusjen for og "rense seg" som han sier..

det siste som skjedde var i ettermiddag, da bad han henne spørre meg om jeg kunne endre uttaket på kjøkkenvifta mi (jeg lager svinestek)!!!! gjett hvem som skal spesialisere seg på retter med svinekjøtt fremover?;)

sikkert mange som er uenige med meg, men jeg får muslimer mer og mer opp i halsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Dette hodeplagget...her jeg bor er det mange unge jenter og damer som bærer dette.

Samtidig har de unge jentene supertrange olabukser på, skjørt, sko ol. som andre unge jenter på deres alder.

Jeg vil da påstå at supertrange olabukser og snertne sko trekker blikk til kroppen det også eller?

Har ikke skjønt ennå jeg hvorfor det er så viktig å dekke til hodet/håret når kroppen "vises" såpass som iallefall jeg mener det gjør.

Noen som kan opplyse meg?

He he, jeg har lurt på det samme. Jeg tror ikke nødvendigvis de går med hodeplagg for ikke å friste menn, jeg tror de gjør det for å vise tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, men jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å skille mellom religiøse hodeplagg og andre hodeplagg.

For meg så kan de nekte alle religiøse symboler, men dette er vel egentlig kulturellt og ikke religiøst.

Jeg har opplevd at både venninna mi og arbeidskolleger har blitt tvunget til å bruke hijab. Og ikke alltid av mennene sine men av andre muslimske kvinner. Sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a voldtekter på kvinner fordi mennene mener de har rett til det siden kvinner ikke er tildekket, ungene som kaller andres mødre for horer fordi de ikke bruker hijab eller burka, eksamen på skolen hvor ingen kan se om vedkommende er søstra osv.

Jeg har bare så dårlig feeling på hijab og burka, det er kjipt å ikke se hvem man snakker med. Man kan ikke tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk.

Men da er det voldtektsmennene som er problemet, og ikke et tøystykke noen har på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...