Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Tja, hva som helst kan jo skjule seg under/bak en burka. En jalla med maskinpistol, f.eks.

Skal de bruke burka må vi innføre visse restriksjoner. Ingen bilkjøring, ikke jobb som lærer, lege, sykepleier, kundebehandler, etc. Inget pass/id kort.

Koranen sier at håret skal tildekkes (åpent for diskusjon det også), ikke ansiktet, så mussene kan ikke påberope seg religion i denne saken.

Jeg stemmer for å forby skiten. Tyrkia har gjort det for lenge siden.

Hijab er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Nåja, en skal vel ikke skylde på mannfolkene i ett og alt men, kan det muligens være slik at kvinnfolka har blitt prakka ned med at dette er riktig siden de var så små at de knappt skjønte hva det var snakk om?

Alle har vel hørt historier om kvinnfolk som gjør de rareste ting og aldri kommer seg ut av voldelige, psykopatiske forhold?

Og de har kommet inn i det i voksen alder de fleste av de, og alikavel blir de "hjernevasket".

Jeg tror respekteog redselen for mennenes vilje og respekten og redselen for samfunnets/landets vilje er så stor at de bare "må gjøre ditt og datt". Og da kan det vel se ut til at de gjør det av egen fri vilje enkelte ganger, for oss som er utenfor.

Men dette er bare tanker, jeg har liten om noe greie på det i det hele tatt.

Du skrev:

"Nåja, en skal vel ikke skylde på mannfolkene i ett og alt men, kan det muligens være slik at kvinnfolka har blitt prakka ned med at dette er riktig siden de var så små at de knappt skjønte hva det var snakk om?"

Enig. Men akkurat det samme kan vi jo si om mannfolkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at vi klarer å forandre deres syn og deres tro. Når til og med norske jenter går med hijab på skolen har det allerede gått for langt.

Titt på sentrumsskolene i Oslo og få sjokk ;o)

Jeg har jobbet på en sentrumsskole i Oslo, men det er endel år siden da... Kan huske at det var kun en etnisk norsk elev i klassen. Ingen med hijab den gangen, men ser at "problemet" har blitt større nå.

Det å få tredd et forbud over hodene har jeg ikke så mye tro på. Jeg tror på å få til en dialog der vi kommer med våre synspunkter og de med deres. _Kanskje_ kan vi da få større forståelse for hverandres meninger? Evt. komme fram til et slags kompromiss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a voldtekter på kvinner fordi mennene mener de har rett til det siden kvinner ikke er tildekket, ungene som kaller andres mødre for horer fordi de ikke bruker hijab eller burka, eksamen på skolen hvor ingen kan se om vedkommende er søstra osv.

Jeg har bare så dårlig feeling på hijab og burka, det er kjipt å ikke se hvem man snakker med. Man kan ikke tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk.

Helt enig med deg i det. For meg er det garantert umulig å prate med noen med hijab ;-)

Jeg tenker selvsagt at dette er et problem for oss, men vet ikke om problemet for oss å se dem _med_ hijab er større enn det det vil være for dem å gå _uten_ hijab...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på... Hvorfor kommer det idiotinnvandrerkjerringer og lovpriser både burka og barka og hijab og alt det andre? Hva mener de, egentlig? Er de virkelig så hjernevaska?

Ja til undertrykking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nok ikke nødvendig, da alle skjønte meningen i setningen, allikevel. Bortsett fra at det _kunne_ forstås som at _kvinnene_ skulle tvangsinnlegges.

Unnskyld forstyrrelsen. Og god natt!

:o)

He he, jeg ser nå at setningen _kan_ tolkes litt rart.

God morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på en sentrumsskole i Oslo, men det er endel år siden da... Kan huske at det var kun en etnisk norsk elev i klassen. Ingen med hijab den gangen, men ser at "problemet" har blitt større nå.

Det å få tredd et forbud over hodene har jeg ikke så mye tro på. Jeg tror på å få til en dialog der vi kommer med våre synspunkter og de med deres. _Kanskje_ kan vi da få større forståelse for hverandres meninger? Evt. komme fram til et slags kompromiss?

Det er sant at det var færre med hijab for noen år siden. Det blir mer og mer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det. For meg er det garantert umulig å prate med noen med hijab ;-)

Jeg tenker selvsagt at dette er et problem for oss, men vet ikke om problemet for oss å se dem _med_ hijab er større enn det det vil være for dem å gå _uten_ hijab...

Det er et fryktelig vanskelig spørsmål. Jeg har ikke noe i mot den vanlige muslim, det er som smurf78 skrev i går at de er som oss.

Men jeg tror jeg står over de ekstreme, de fører alt for mange problemer med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Kva er den prinsipielle skilnaden på å pålegge kvinner å gå med burka (som i Afghanistan under Taliban) og å forby dei å gjere det?

Kvifor er det eine forkasteleg og det andre prisverdig?

Intensjonen er nok i stor grad god, men kan ein løyse problemet med tvang (åpent eller fordekt) og manglande integrasjon mm. på andre måtar enn å forby?

Mvh,

Forskjellen er faktisk ikke ubetydelig, iom. at det finnes faktiske, saklige grunner mot å tillate folk å gå rundt helt anonyme og "forlkedde". Det finnes ingen fornuftige grunner til å _kreve_ at folk går rundt slik.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke liberalt å gå inn for forbud av et kontroversielt klesplagg. Per definisjon.

Men det er jo liberalt,politisk, å tale de konservative midt imot. Om man anser kvinner i burka som undertrykte ofre for en konservativ overmakt, kan det kanskje anses som liberalt... Men det er kun vår samtidige og normative holdning, den forandrer seg over tid.

Liberalt eller ikke- jeg aner ikke hvor jeg står selv. Vanskelige spørsmål, idet de er prinsippielle og dermed ikke bør være kun emosjonelle.

Personlig vil jeg like å se folks ansikter, hår og habbit.

Men er det riktig av meg å prøve å forby andre å gjemme slike personlige uttrykk?

Hmmm... Skal jammen tenke på det! Og det håper jeg også andre gjør, ikke bare utifra sin første innskytelse.

"Liberalt eller ikke- jeg aner ikke hvor jeg står selv. Vanskelige spørsmål, idet de er prinsippielle og dermed ikke bør være kun emosjonelle."

Dette er faktisk ikke kun et prinsippielt spørsmål. Som andre sier her, så kan man ikke late som om det ikke er en umulighet med identifikasjon etc. Det er et plagg som er identisk med å forkle seg for at ingen skal gjenkjenne deg. Religions/kulturfrihet blir egentlig en sekundær faktor her.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg også, mange sier det er frivillig for muslimske kvinner, men er det det??

jeg har et par på hybel her hos meg, han er tyrkisk og hun norsk (hun er undertrykt og han en "verdensmester og arrogant) jeg ser det hver dag hvordan han som muslim påtvinger henne sitt levesett, hun må ligge på sofaen og sove når hun har mensen, hun er da uren og derfor er det hennes skyld om han skulle bli fristet til sex om hun ligger ved siden av ham.. hun får ikke lov til og oppbevare svinekjøtt i frys eller kjøleskap ei heller kjøpe kjøtt som ikke er hallal... det neste blir vel at hun kommer med burka!! og en ting til, når de har hatt sex går han rett i dusjen for og "rense seg" som han sier..

det siste som skjedde var i ettermiddag, da bad han henne spørre meg om jeg kunne endre uttaket på kjøkkenvifta mi (jeg lager svinestek)!!!! gjett hvem som skal spesialisere seg på retter med svinekjøtt fremover?;)

sikkert mange som er uenige med meg, men jeg får muslimer mer og mer opp i halsen:)

Har du leid ut hybelen til disse for lang tid? Jeg hadde gjort det jeg kunne for å få disse to ut, tror jeg.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at for muslimer er svinekjøtt like uaktuelt og urent som kattekjøtt for oss. Det kan være en fin øvelse å snu om på ting-finne ut hvordan vi ville reagert dersom våre største tabuer ble eksponert for oss...

Men jeg skjønner jo også ditt ståsted, som huseier. Du skal ikke behøve å omlegge dine vaner til fordel for en leietaker. Da burde de heller finne annet tilholdssted.

Det er faktisk ikke noe vi skal snu på. Aversjon mot svinekjøtt er IKKE en del av norsk kultur, og har ALDRI vært det. Vi skal IKKE innrette oss på en flekk. Det eneste som kreves er normal folkeskikk, og i dette tilfellet innebærer det av vi ikke dytter svinekjøtt i trynet på muslimer. Når det gjelder denne situasjonen, så bør vedkommende muslim flytte.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vanskelig å svare deg på det, så lenge du ikke føler du kan utdype hvor du står.

Du har vel dine grunner, og jeg håper du er reflektert og veloverveid. Muslimhatet brer om seg i visse deler av samfunnet, og det ser vi tom her på dol.

Jeg liker ikke polarisering i debatter, det er så forenklende. Hva dine personlige erfaringer angår kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg, på langt nær kommme med noen bastante uttalelser om en stor gruppe mennesker.

Det håper jeg også du er klar over, selv om din erfaring er dårlig. Kanskje trekker du slutninger instinktivt, det gjør jo alle, egentlig. Menneskelig! Som mange muslimer gjør vis-a-vis nordmenn, vi må bare la innskytelsene gå via intellektet.

Så får de fastlåste sørge for fortsette kampanjene. Jeg har derimot tro på dialog.

:-)

Polarisering er uheldig. Men det er nøyaktig like uheldig å være så redd for å være politisk ukorrekt at man ikke tør å kalle en krakk for en krakk.

Faktum er at de vi som regel kaller "muslimer", kommer fra steder i verden som har kulturer som faktisk er direkte usympatiske og uakseptable for så godt som hele den vestlige verden. Maset om dialog når det er konkrete uakseptable ting er mildt sagt trøttende.

Og å nekte på at de fleste muslimske kulturer har et grusomt undertrykkende kvinnesyn er bare dumt. Muslimer som tar avstand fra dette sier jo selv at det slik.

Og hva mener du vi skal "gjøre" med en muslim som denne leieboeren som nevnes her? Han kaster kjærringa ut av soverommet når hun har mensen - i stedet for å selv sove et annet sted. Hva slags _dialog_ tror du har noen som helst effekt på slike inngrodde holdninger? (Og dette er jo en av de mindre brutale, om enn idiotisk patetiske, holdningene som finnes i disse kulturene.)

(Forøvrig er det ikke bare muslimer som har dårlig kvinnesyn - i Russland og Kina er det ganske så likt.)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er født muslim, selvom han ikke finnes praktiserende. Moren min er norsk. Og jeg er ateist. Kjenner overhode ikke igjen noe av det som snakkes om her. Dere har en tendens til å dra alle over en kam uansett. Både pappa, broren min og jeg er så norske som man kan få blitt. Broren min fikk barn før han gifta seg. Jeg har samboer etc. Både jeg og broren min spiser svinekjøtt. Mener t.o.m. at jeg har sett pappa spise det. Og han lager alltid pølser til mamma. Jeg røyker. Faren min drikker alkohol og det gjør både jeg og broren min. Kjenner ikke mange muslimer selv, men hadde en venninne fra Bosnia hvor det er mange muslimer. Hun var muslim og helt normal. Husk at det finnes masse "hvite" muslimer også. Virker av og til som det er de mørke dere ikke liker. (Uten å være sikker på dette). Har selvfølgelig truffet familien min som er veldig internasjonal. Traff tanta og onkelen min som er fra Pakistan nettopp. + fetteren min som bor i Sveits. Kjenner ikke igjen noe av det dere sier. De er jo akkurat som oss. Satt faktisk og tenkte på det da jeg traff dem. Om motsetningene mellom dem og oss, men ble litt overraska over hvor like de var oss.

Så konklusjonen er at ikke alle er slik. Selvom dere som nevnte det her har vært borti noen situasjoner er ikke det synonymt med at alle er slik.

Ingen benekter at ikke alle kan dras over én kam. Men vær så snill - 90% av all voldskriminalitet i Oslo begås av folk med muslimsk bakgrunn. Kom ikke å si at vi ikke har _helt klare_ tendenser her, selv om selvfølgelig ikke alle muslimer fra alle verdensdeler er negative individer.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over hva dere snakker om, men sånne diskusjoner har en tendens til å ende opp med å dra alle over en kam. Folk trekker fram alle de negative egenskapene til muslimer og virker som de mener alle muslimer. Ville bare vise at de fleste muslimer er akkurat som deg og meg.

Man mener stort sett aldri ALLE (med unntak av noen få ekstreme individer). Det burde derfor være åpenbart at man generaliserer i slike diskusjoner, uten at man skulle være nødt til å presisere at det selvsagt ikke gjelder alle sammen for hver eneste setning man skriver. Jeg tiltror folk flest såpass intelligens at de forstår og gjenkjenner en generalisering, og ser den for det det er.

.................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neheiii, som jeg skrev tidligere, jeg har ikke geie på dette her, men hva er det hodeplagget jeg snakker om til da?

Hijab. Det er et skaut som dekker håret.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vi trenger likevel ikke å gjøre oss så "små" at vi rakker ned på folk med burka her i Norge.

Forøvrig kjenner jeg til en skilt alenemamma i Iran. Hun og datteren bruker ikke burka, noe som er helt uproblematisk.

Men burka er heller ikke påbudt i Iran - ihvertfall ikke overalt. Hijab derimot er rimelig "loven".

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på... Hvorfor kommer det idiotinnvandrerkjerringer og lovpriser både burka og barka og hijab og alt det andre? Hva mener de, egentlig? Er de virkelig så hjernevaska?

Ja til undertrykking!

Ja, du kan få sagt det...

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...