Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det du sier, det er absolutt et hinder for integrering. Et totalforbud syns jeg likevel er unødvendig drastisk. Men jeg syns det skal være lov å nekte dem å bruke ansiktslør i gitte situasjoner, som f.eks på jobb.

Ja, det er jo en mulighet. Men Dorthe sier at disse kvinnene _ikke_ ville ha noen som helst kontakt med henne. De går hvis hum kommer inn i samme rom som dem...

Den følelsen får jeg også. De er totalt utilnærmelige.

Og hvis de virkelig bruker dette plagget i protest mot vestlige kvinner er det svært betenkelig, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Burka er ikke et religiøst plagg og står ikke omtalt i Koranen.

Og jeg synes det er mye kosligere å se et ansikt og burkaen virker lammende på meg... Ville aldri tatt kontakt med en slik person. Og det hjelper vel ikke på integreringen heller!

Men ved å nekte mennesker å ikle seg religiøsbetinga plagg/symboler, samt kulturbetinga plagg, så innfører vi faktisk deler av det samme strenge regimet vi så sterkt fordømmer.

Jeg repeterer meg selv igjen og igjen ...men forstår dere ikke at det blir å svekke demokratiet og de godene vi faktisk er så heldige å leve under - når vi begynner å forby disse tingene fordi de ikke passer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved å nekte mennesker å ikle seg religiøsbetinga plagg/symboler, samt kulturbetinga plagg, så innfører vi faktisk deler av det samme strenge regimet vi så sterkt fordømmer.

Jeg repeterer meg selv igjen og igjen ...men forstår dere ikke at det blir å svekke demokratiet og de godene vi faktisk er så heldige å leve under - når vi begynner å forby disse tingene fordi de ikke passer oss.

Jeg er ikke enig med deg. Om jeg var i Iran så ville jeg kledd meg anstendig.

Det handler litt om respekt for oss også. Og når det igjen går utover integreringen, så forstår jeg ikke helt hvorfor de skal kle seg i burka.

At de bruker hodeplagg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en mulighet. Men Dorthe sier at disse kvinnene _ikke_ ville ha noen som helst kontakt med henne. De går hvis hum kommer inn i samme rom som dem...

Den følelsen får jeg også. De er totalt utilnærmelige.

Og hvis de virkelig bruker dette plagget i protest mot vestlige kvinner er det svært betenkelig, mener jeg!

Kvinnene er mer moralistiske enn mennene i de kulturer som betrakter puritanisme som en viktig egenskap. Kvinnene er mye mer intolerante mot hverandre, og bruker puritanismen som et verktøy for å rivalisere og undertrykke.

I f eks Pakistan er det vanlig at svigermor er den mest voldelige og kontrollerende overfor svigerdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg. Om jeg var i Iran så ville jeg kledd meg anstendig.

Det handler litt om respekt for oss også. Og når det igjen går utover integreringen, så forstår jeg ikke helt hvorfor de skal kle seg i burka.

At de bruker hodeplagg er greit.

Enig med du :)

"Jeg er ikke enig med deg. Om jeg var i Iran så ville jeg kledd meg anstendig."

Ikke bare hadde du villet, men kanskje hadde du til og med måttet!

Bodde i utlandet i noen år jeg også og selvsakt gjorde vi det vi kunne for å ikke tråkke de på tærne der. Vi prøvde å skjønne deres kultur og oppføre oss slik som dem. (nå var det et annet land men prinsippet er det samme)

Det handler som du sier om respekt for det landet en kommer til, de lover og regler som gjelder der.

Verden er nå ennå delt opp i flere land da, ikke noe vi kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnene er mer moralistiske enn mennene i de kulturer som betrakter puritanisme som en viktig egenskap. Kvinnene er mye mer intolerante mot hverandre, og bruker puritanismen som et verktøy for å rivalisere og undertrykke.

I f eks Pakistan er det vanlig at svigermor er den mest voldelige og kontrollerende overfor svigerdatter.

Kanskje like greit at jeg er som jeg er da, med mine "syndige" laster etc. Ellers kunne jeg fort ende opp som en selvforherliget moralist...

Kanskje derfor vi trenger litt "synd" i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med du :)

"Jeg er ikke enig med deg. Om jeg var i Iran så ville jeg kledd meg anstendig."

Ikke bare hadde du villet, men kanskje hadde du til og med måttet!

Bodde i utlandet i noen år jeg også og selvsakt gjorde vi det vi kunne for å ikke tråkke de på tærne der. Vi prøvde å skjønne deres kultur og oppføre oss slik som dem. (nå var det et annet land men prinsippet er det samme)

Det handler som du sier om respekt for det landet en kommer til, de lover og regler som gjelder der.

Verden er nå ennå delt opp i flere land da, ikke noe vi kan gjøre med det.

Må innrømme at jeg hadde vært drittredd for å bli arrestert i Iran. Hadde gått med burka bare for å unngå det...

*grøsser i hele sjelen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du leid ut hybelen til disse for lang tid? Jeg hadde gjort det jeg kunne for å få disse to ut, tror jeg.

"........................................."

De har bodd der siden de giftet seg, nærmere 18 mnd.. det som forundrer meg mest er hvordan hans oppførsel har endret seg, jeg var i utgangspunktet skeptisk når hun gledesstrålende fortalte hun skulle gifte seg i tyrkia osv... men makan til endringer som jeg ser! Tviler på hun gjør det, hun er veldig "umoden" tross alderen og dette ekteskapet er så hellig at hun godtar det meste.. litt vanskelig å si noe også synes jeg. Hun jobber mer enn 100%, unner seg veldig lite selv, han er servitør av yrke men har ikke fagbrev nok så det holder her i norge, derfor vasker han opp på en restaurant sånn av og til mens han samtidig snakker nedlatene om arbeidsplassen. Når det er sagt har han allerede vært hjemme på 2 ferier i tyrkia på 18 mnd.... er det rart hun jobber baken av seg?

Regner vel med at han holder ut i tre år også er det mest sannsynlig farvel (håper jeg tar feil).

Det som irriterer meg mest er at han opptrer så arrogant overfor oss andre, han spankulerer rundt her som sjefen sjøl, noe han visstnok er siden han er mann.. jeg er jo skilt og har barn utenfor ekteskap så kunne vært festlig og vite hva han tenker om meg;) hehe,

hadde egentlig bestemt meg for ikke å engasjere meg mer i denne diskusjonen, håper som sagt at jeg tar feil og tilføyer også at jovisst, det finnes sikkert ok muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fryktelig vanskelig spørsmål. Jeg har ikke noe i mot den vanlige muslim, det er som smurf78 skrev i går at de er som oss.

Men jeg tror jeg står over de ekstreme, de fører alt for mange problemer med seg.

Det er fryktelig synd at de ekstremt religiøse muslimene skal ødelegge for flertallet av muslimer :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burka er heller ikke påbudt i Iran - ihvertfall ikke overalt. Hijab derimot er rimelig "loven".

"......................................."

Bilder jeg har sett av de to jeg vet om i Iran, viser de uten hijab ute blant folk. De blir sett på som "moderne" muslimer. De bor i (eller rett utenfor?) hovedstaden. Mulig reglene ikke er like strenge overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det umulig å prate med noen med et skaut på hodet?

Alvorlig?

Har aldri merket det som et problem jeg... har jobbet med muslimer med skaut på hodet, ser da ingen problem med å snakke med dem...

Snakk om å gjøre ting vanskelig da... det er et skaut vi snakker om, ikke heldekkende afghansk blå burka med gitter foran øynene!

Sorry, jeg mente burka, ikke hijab!

Burka hadde gjort det plent umulig for meg å få til kommunikasjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig synd at de ekstremt religiøse muslimene skal ødelegge for flertallet av muslimer :-(

Det er jeg helt enig i.

Samt de som ikke gidder å lære norsk og ikke vil ha noe med nordmenn å gjøre, de ødelegger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om i Norge ja.

Det er her vi snakker om frihet til å bruke de klærne vi vil.

Greit nok at noen muslimske land påtvinger de som bor i det, enten vestlige eller innfødte, å dekke oss til.

Men skal Norge være like ille som de landene da? Det er jo det som er poenget her.

Når man begynner å forby ulike klesplagg her i Norge, så er det steg tilbake i friheten spør du meg og ikke fremover.

Da følger vi strenge muslimske land sine eksempler, istede for å fremme frihet.

man behøver ikke forby det. Men arbeidsgiver bør ha rett til å si at de ikke godtar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg lurer på. Dette hodeplagget...her jeg bor er det mange unge jenter og damer som bærer dette.

Samtidig har de unge jentene supertrange olabukser på, skjørt, sko ol. som andre unge jenter på deres alder.

Jeg vil da påstå at supertrange olabukser og snertne sko trekker blikk til kroppen det også eller?

Har ikke skjønt ennå jeg hvorfor det er så viktig å dekke til hodet/håret når kroppen "vises" såpass som iallefall jeg mener det gjør.

Noen som kan opplyse meg?

endel jenter. Også av utenlandsk opprinnelse som går med hijab opplever seksuell trakkasering fra endel kjekkas superselvsikre unge menn med innvandrerbakgrunn.

Så hjelper ikke.SOm han australske imamen sier. Man må holde seg på rommet sitt med hijaben på. Så får man være i fred. *puke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Dette hodeplagget...her jeg bor er det mange unge jenter og damer som bærer dette.

Samtidig har de unge jentene supertrange olabukser på, skjørt, sko ol. som andre unge jenter på deres alder.

Jeg vil da påstå at supertrange olabukser og snertne sko trekker blikk til kroppen det også eller?

Har ikke skjønt ennå jeg hvorfor det er så viktig å dekke til hodet/håret når kroppen "vises" såpass som iallefall jeg mener det gjør.

Noen som kan opplyse meg?

endel jenter. Også av utenlandsk opprinnelse som går med hijab opplever seksuell trakkasering fra endel kjekkas superselvsikre unge menn med innvandrerbakgrunn.

Så hjelper ikke.SOm han australske imamen sier. Man må holde seg på rommet sitt med hijaben på. Så får man være i fred. *puke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder jeg har sett av de to jeg vet om i Iran, viser de uten hijab ute blant folk. De blir sett på som "moderne" muslimer. De bor i (eller rett utenfor?) hovedstaden. Mulig reglene ikke er like strenge overalt?

Du har nok rett i det. Det er en yngre generasjon iranere som ikke alltid er så interesserte i å følge befalingene til mullahene og de andre religiøse skrikapene.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har bodd der siden de giftet seg, nærmere 18 mnd.. det som forundrer meg mest er hvordan hans oppførsel har endret seg, jeg var i utgangspunktet skeptisk når hun gledesstrålende fortalte hun skulle gifte seg i tyrkia osv... men makan til endringer som jeg ser! Tviler på hun gjør det, hun er veldig "umoden" tross alderen og dette ekteskapet er så hellig at hun godtar det meste.. litt vanskelig å si noe også synes jeg. Hun jobber mer enn 100%, unner seg veldig lite selv, han er servitør av yrke men har ikke fagbrev nok så det holder her i norge, derfor vasker han opp på en restaurant sånn av og til mens han samtidig snakker nedlatene om arbeidsplassen. Når det er sagt har han allerede vært hjemme på 2 ferier i tyrkia på 18 mnd.... er det rart hun jobber baken av seg?

Regner vel med at han holder ut i tre år også er det mest sannsynlig farvel (håper jeg tar feil).

Det som irriterer meg mest er at han opptrer så arrogant overfor oss andre, han spankulerer rundt her som sjefen sjøl, noe han visstnok er siden han er mann.. jeg er jo skilt og har barn utenfor ekteskap så kunne vært festlig og vite hva han tenker om meg;) hehe,

hadde egentlig bestemt meg for ikke å engasjere meg mer i denne diskusjonen, håper som sagt at jeg tar feil og tilføyer også at jovisst, det finnes sikkert ok muslimer.

Det er jo litt håpløst for deg å skulle si noe også, selv om du ser det som hun ikke later til å se.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnes noen forskrudde mennesker her i landet som tror de har rett til å voldta noen på grunnlag av hva de har på hodet, så mener du at folks hodeplagg bør lovreguleres?

Hvis en eller annen skrudd psykiatrisk pasient mener han har rett til å drepe alle som går med rød genser, ville du da ha foreslått å lovregulere fargen på genserene til folk?

mange ser på det å gå med hijab som et politisk og religiøst synbol. Det ble derfor forbud for hijab i den franske skolen ,men også kalott og eller synlige davidstjerne /kors

Det skaper vel større problem for innvandrerkvinner som evt kunne tenke seg å gå uten slør når det å være skikkelig muslim innebærer å gå med slør mener endel muslimer Og det sosiale presset

Det at barn må dekke seg til er også veldig foruroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei benekter ikke noe som helst. Og hvis statistikken er som du sier er det veldig synd. Det er rart at muslimer i andre land enn sitt eget frenstår som så voldelige. På meg virker det som muslimer i eget lang er veldig fredelige. Tror mye av greia går på dårlig integrasjon, ikke nettopp det at de er muslimer. Uansett, er selv motstander av burka.

Fredelig og fredelig, fru blom. Det er helt åpenbart en del aksepterte elementer, handlinger etc. i mange land, som er voldelige. Dette tullet med forsvar av "ære" ved å møte opp med førti innavlede fettere og kveste noen som har sagt noe stygt om deg, f.eks.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...