Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Jeg syns man skal tillate hijab - slike plagg hvor man kan se ansiktet - for ID og sånn - men Burka burde været forbudt overalt.

Jeg er enig med deg og forstår ikke at noen mener at burka er greit.

Det er ikke et religiøst plagg, men kulturelt, og hjelper ikke på integreringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Nei, men ekstreme islamister vil bruke dette som enda en unnskyldning for å hate vesten.

Men burka er ikke et religiøst plagg engang, men kun kuturelt!

Og skal vi la ekstreme muslimer bestemme over oss i redsel for reaksjoner? Det blir feil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at finlandshette er forbudt, så at man ønsker å forby andre plagg som dekker til ansiktet er ikke det minste rart! Dette har med vår alles sikkerhet å gjøre, særlig i disse tider hvor vi kan forvente oss terroraksjoner. Hadde gjerne sett at også hijaben ble forbudt.

I Moss var det en periode forbudt å gå med hettegenser. og det er ikke kødd engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Du tar feil....

Mista nikket,

Det er nesten rett. Om du har ein bibel tilgjengeleg kan du slå opp i Paulus' Første Brev til Korinterne, kapittel 11 der det står om tildekking av hovudet. (Dersom du ikkje har ein bibel tilgjengeleg, er det like greit å slå opp på http://www.bibelen.no/ forøvrig.)

Det er vanleg i ein del anabaptistiske menigheter i junaiten - også å gå med det heile tida (a la Amish), gjerne saman m "enkel" klesstil forøvrig.

Det har forøvrig vore tradisjon å dekke hovudet i kyrkja også for oss katolikkar, men det er svært lite vanleg i våre dagar unntatt i enkelte kulturar som har halde på det også etter 1960-talet.

Mvh,

Det står om tildekking av hodet ja, men ikke hele tiden.

Kvinner skulle ha noe på hodet når de skulle tale i forsamlinger hvor det ikke var menn som kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen benekter at ikke alle kan dras over én kam. Men vær så snill - 90% av all voldskriminalitet i Oslo begås av folk med muslimsk bakgrunn. Kom ikke å si at vi ikke har _helt klare_ tendenser her, selv om selvfølgelig ikke alle muslimer fra alle verdensdeler er negative individer.

"......................................."

Nei benekter ikke noe som helst. Og hvis statistikken er som du sier er det veldig synd. Det er rart at muslimer i andre land enn sitt eget frenstår som så voldelige. På meg virker det som muslimer i eget lang er veldig fredelige. Tror mye av greia går på dårlig integrasjon, ikke nettopp det at de er muslimer. Uansett, er selv motstander av burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg i det. For meg er det garantert umulig å prate med noen med hijab ;-)

Jeg tenker selvsagt at dette er et problem for oss, men vet ikke om problemet for oss å se dem _med_ hijab er større enn det det vil være for dem å gå _uten_ hijab...

Er det umulig å prate med noen med et skaut på hodet?

Alvorlig?

Har aldri merket det som et problem jeg... har jobbet med muslimer med skaut på hodet, ser da ingen problem med å snakke med dem...

Snakk om å gjøre ting vanskelig da... det er et skaut vi snakker om, ikke heldekkende afghansk blå burka med gitter foran øynene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burka er ikke et religiøst plagg og står ikke omtalt i Koranen.

Og jeg synes det er mye kosligere å se et ansikt og burkaen virker lammende på meg... Ville aldri tatt kontakt med en slik person. Og det hjelper vel ikke på integreringen heller!

Vel, jeg ville tatt kontakt med et slikt menneske.

Så hvem som hindrer integrering her da?

Kjære vene, det er jo et menneske bak drakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det må være enhver sin rett til å bruke de plaggene de måtte føle for.

Om de er tvunget til å bruke dem er en annen sak og bør møtes på en annen måte enn å forby burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fryktelig vanskelig spørsmål. Jeg har ikke noe i mot den vanlige muslim, det er som smurf78 skrev i går at de er som oss.

Men jeg tror jeg står over de ekstreme, de fører alt for mange problemer med seg.

Ja jeg er helt enig med deg der. Den vanlige muslim er veldig fredelig, men så er det alltid disse ekstremistene som skal ødelegge for ALLE. Jeg er dritt lei av dem og håper de snart forsvinner fra jordas overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det må være enhver sin rett til å bruke de plaggene de måtte føle for.

Om de er tvunget til å bruke dem er en annen sak og bør møtes på en annen måte enn å forby burka.

Jeg synes det er et uverdig fremmedelement som er forhistorisk og totalt meningsløst...

Og at det overhodet ikke hjelper integreringen synes jeg er grunn nok til å forby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville tatt kontakt med et slikt menneske.

Så hvem som hindrer integrering her da?

Kjære vene, det er jo et menneske bak drakten!

Jo men den drakten forteller meg "hold avstand", men jeg skulle gjerne kjent personen inni.

De må gjerne dekke til håret, for da har jeg et ansikt å forholde meg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er et uverdig fremmedelement som er forhistorisk og totalt meningsløst...

Og at det overhodet ikke hjelper integreringen synes jeg er grunn nok til å forby..

DU syntes det ja.

Men bor du i disse landene hvor dette brukes? Nei.

Du bor i Norge.

Det blir for dumt at DINE og ANDRES vestlige meninger skal styre hva folk fra andre land skal bruke av klær.

Igjen sier jeg, om det er snakk om tvang, så må dette møtes på en annen måte enn å forby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men den drakten forteller meg "hold avstand", men jeg skulle gjerne kjent personen inni.

De må gjerne dekke til håret, for da har jeg et ansikt å forholde meg til...

Drakten forteller deg det. Men da er det dine "meninger/holdninger" som formidler den beskjeden og ikke drakten selv.

Og du er med å på å hindre integrering når du bestemmer deg for å ikke ta kontakt med et menneske pga av et klesplagg!

For drakten formidler ingen slike beskjed til meg.

Det er bare en drakt for min del og jeg har ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU syntes det ja.

Men bor du i disse landene hvor dette brukes? Nei.

Du bor i Norge.

Det blir for dumt at DINE og ANDRES vestlige meninger skal styre hva folk fra andre land skal bruke av klær.

Igjen sier jeg, om det er snakk om tvang, så må dette møtes på en annen måte enn å forby.

Nå diskuterer vi vel egentlig burke og hijabbruk i Norge?

I muslimske land er det ingen som vil nekte noen å bruke hijab og burka. Derimot vil nok noen land nekte oss og gå ut uten å dekke oss til av resekt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig med deg der. Den vanlige muslim er veldig fredelig, men så er det alltid disse ekstremistene som skal ødelegge for ALLE. Jeg er dritt lei av dem og håper de snart forsvinner fra jordas overflate.

Det ser ut som vi er ganske enig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU syntes det ja.

Men bor du i disse landene hvor dette brukes? Nei.

Du bor i Norge.

Det blir for dumt at DINE og ANDRES vestlige meninger skal styre hva folk fra andre land skal bruke av klær.

Igjen sier jeg, om det er snakk om tvang, så må dette møtes på en annen måte enn å forby.

Gi meg gjerne en bedre løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om tildekking av hodet ja, men ikke hele tiden.

Kvinner skulle ha noe på hodet når de skulle tale i forsamlinger hvor det ikke var menn som kunne gjøre det.

Korleis tar eg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...