Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Jeg er redd det ikke er nok plasser på psykiatriske da. Bor du sånn til at du kjenner mange muslimer? Veldig mange er hyggelige men det finnes for mange fundamentalister blandt dem. Også blandt kvinnene.

De finnes blant kristne også, Dorthe.

Der jeg vokste opp var det en mann som nektet å bruke prevensjon når han hadde sex med kona si. Da hun fikk det åttende barnet og nesten døde under fødselen, sa legen stopp. Hun kunne ikke få flere barn nå. Mannen nektet, sa at de fikk de barna gud ville. Da sa legen: "Om hun dør, så er det du som må ta vare på ungene, vet du". Jammen meg brukte han ikke prevensjon etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

De finnes blant kristne også, Dorthe.

Der jeg vokste opp var det en mann som nektet å bruke prevensjon når han hadde sex med kona si. Da hun fikk det åttende barnet og nesten døde under fødselen, sa legen stopp. Hun kunne ikke få flere barn nå. Mannen nektet, sa at de fikk de barna gud ville. Da sa legen: "Om hun dør, så er det du som må ta vare på ungene, vet du". Jammen meg brukte han ikke prevensjon etter det...

Jeg er helt klar over at det finnes mange nordmenn også som har uakseptabel adferd. Men den er i hvert fall ikke godtatt blandt andre nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klar over at det finnes mange nordmenn også som har uakseptabel adferd. Men den er i hvert fall ikke godtatt blandt andre nordmenn.

Nå er ikke den oppførselen du forklarer godtatt av alle muslimer heller, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Er det ikke en veldig slitsom jobb i lengden å skulle bortforklare\benekte at det faktisk _finnes_ noe som heter kulturelt betinget atferd?

Jeg hverken bortforklarer eller benekter da det!?

Jeg synes imidlertid at det kan være forsøket verdt å stille meg selv i en tilsvarende situasjon.

Å snu på ting er selve syretesten, enten det gjelder kjønn, religion eller rase.

Gjør vi ikke et forsøk en gang, er det bare våre indoktrinerte og kulturkonservative normer som bestemmer. Slik vi anklager feks musliene for å være tankeløse offer for.

Det å skulle mene og tenke krever faktisk litt, i det minste burde det gjøre det.

Vi er jo,i motsetning til mange muslimer, tiltrodd evnen til å kognisere og være kritisk-

til oss selv og andre-

og stemme i demokratiske valg!

Da er det både sløvt og inkompetent å ikke bruke den (selv-)kritiske sansen vi er tiltrodd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG skjønner hva du sier også, det høres ut som det er en vikarierende muslim du har i hus. Han velger selv hvilke forskrifter han følger...?

Men du skal vokte deg vel for å påstå at du ikke _liker muslimer_

på bakgrunn av denne fyren. Muslimer er jo så mangt, det er ganske drøyt av meg å påstå at jeg ikke liker kristne også... Selv om jeg er atteist, og mener enhver religion er avleggs, har jeg venner med mange kulturelle livssyn. Jeg liker dem fordi jeg har møtt dem med et åpent sinn, og blitt kjent med dem, på tross av at jeg tilhører et annet livssyn.

Det oppstår naturlig skiller mellom mennesker-kunstige skiller! Fordi vi naturlig nok kategoriserer. Denne mannen du har i hus kan godt være en dritt. Eller en patriarkalsk og dominerende dott. Men VET du det? Eller antar du det på bakgrunn av fordommer?

Kan det tenkes at etniske nordmenn i ditt nabolag begår større overtramp, uten at du mistenker det overhodet? Statistikk kan jo tyde på det.

Men du ville ikke være like snar til å anta noe klandreverdig om dine "norske" naboer - ville du?

jeg har mange muslimer i nabolaget samt kristne, ikke troende osv...

men muslimer skiller seg ut ganske ofte, synes det er skremmende hvordan holdninger og handlinger blir praktisert av de fleste av dem.. de jeg kjenner personlig er kjempehøflige osv, men det er om du unskylder meg en dypere holdning blant dem som er skremmende sett fra vestlige øyne... jeg mener at er de først kommet hit bør de respektere vårt levesett..

beklager, men orker ikke ta denne debatten lengre, gjør jeg det kommer jeg til og bli utestengt fra dol pga uheldige uttalelser, jeg mener det jeg gjør, kan hende tar jeg feil, men det får være opp til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren min er født muslim, selvom han ikke finnes praktiserende. Moren min er norsk. Og jeg er ateist. Kjenner overhode ikke igjen noe av det som snakkes om her. Dere har en tendens til å dra alle over en kam uansett. Både pappa, broren min og jeg er så norske som man kan få blitt. Broren min fikk barn før han gifta seg. Jeg har samboer etc. Både jeg og broren min spiser svinekjøtt. Mener t.o.m. at jeg har sett pappa spise det. Og han lager alltid pølser til mamma. Jeg røyker. Faren min drikker alkohol og det gjør både jeg og broren min. Kjenner ikke mange muslimer selv, men hadde en venninne fra Bosnia hvor det er mange muslimer. Hun var muslim og helt normal. Husk at det finnes masse "hvite" muslimer også. Virker av og til som det er de mørke dere ikke liker. (Uten å være sikker på dette). Har selvfølgelig truffet familien min som er veldig internasjonal. Traff tanta og onkelen min som er fra Pakistan nettopp. + fetteren min som bor i Sveits. Kjenner ikke igjen noe av det dere sier. De er jo akkurat som oss. Satt faktisk og tenkte på det da jeg traff dem. Om motsetningene mellom dem og oss, men ble litt overraska over hvor like de var oss.

Så konklusjonen er at ikke alle er slik. Selvom dere som nevnte det her har vært borti noen situasjoner er ikke det synonymt med at alle er slik.

Jeg skiller ikke på mørkhudet eller hvit, du sier selv din far ikke praktiserer, men gift deg med en praktiserende muslim samtidig som du er en normalt fritenkende jente.... det er dette jeg synes er skremmende når det kommer til det tilfellet jeg snakker om her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

jeg har mange muslimer i nabolaget samt kristne, ikke troende osv...

men muslimer skiller seg ut ganske ofte, synes det er skremmende hvordan holdninger og handlinger blir praktisert av de fleste av dem.. de jeg kjenner personlig er kjempehøflige osv, men det er om du unskylder meg en dypere holdning blant dem som er skremmende sett fra vestlige øyne... jeg mener at er de først kommet hit bør de respektere vårt levesett..

beklager, men orker ikke ta denne debatten lengre, gjør jeg det kommer jeg til og bli utestengt fra dol pga uheldige uttalelser, jeg mener det jeg gjør, kan hende tar jeg feil, men det får være opp til meg!

Jaja, vanskelig å svare deg på det, så lenge du ikke føler du kan utdype hvor du står.

Du har vel dine grunner, og jeg håper du er reflektert og veloverveid. Muslimhatet brer om seg i visse deler av samfunnet, og det ser vi tom her på dol.

Jeg liker ikke polarisering i debatter, det er så forenklende. Hva dine personlige erfaringer angår kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg, på langt nær kommme med noen bastante uttalelser om en stor gruppe mennesker.

Det håper jeg også du er klar over, selv om din erfaring er dårlig. Kanskje trekker du slutninger instinktivt, det gjør jo alle, egentlig. Menneskelig! Som mange muslimer gjør vis-a-vis nordmenn, vi må bare la innskytelsene gå via intellektet.

Så får de fastlåste sørge for fortsette kampanjene. Jeg har derimot tro på dialog.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Kva er den prinsipielle skilnaden på å pålegge kvinner å gå med burka (som i Afghanistan under Taliban) og å forby dei å gjere det?

Kvifor er det eine forkasteleg og det andre prisverdig?

Intensjonen er nok i stor grad god, men kan ein løyse problemet med tvang (åpent eller fordekt) og manglande integrasjon mm. på andre måtar enn å forby?

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Smiths venner er i kirken, må de bruke hodeplagg for de skal ikke være vakrere enn englene. Har jeg hørt. Kan ikke gå god for sannheten i det.

Mista nikket,

Det er nesten rett. Om du har ein bibel tilgjengeleg kan du slå opp i Paulus' Første Brev til Korinterne, kapittel 11 der det står om tildekking av hovudet. (Dersom du ikkje har ein bibel tilgjengeleg, er det like greit å slå opp på http://www.bibelen.no/ forøvrig.)

Det er vanleg i ein del anabaptistiske menigheter i junaiten - også å gå med det heile tida (a la Amish), gjerne saman m "enkel" klesstil forøvrig.

Det har forøvrig vore tradisjon å dekke hovudet i kyrkja også for oss katolikkar, men det er svært lite vanleg i våre dagar unntatt i enkelte kulturar som har halde på det også etter 1960-talet.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Mista nikket,

Det er nesten rett. Om du har ein bibel tilgjengeleg kan du slå opp i Paulus' Første Brev til Korinterne, kapittel 11 der det står om tildekking av hovudet. (Dersom du ikkje har ein bibel tilgjengeleg, er det like greit å slå opp på http://www.bibelen.no/ forøvrig.)

Det er vanleg i ein del anabaptistiske menigheter i junaiten - også å gå med det heile tida (a la Amish), gjerne saman m "enkel" klesstil forøvrig.

Det har forøvrig vore tradisjon å dekke hovudet i kyrkja også for oss katolikkar, men det er svært lite vanleg i våre dagar unntatt i enkelte kulturar som har halde på det også etter 1960-talet.

Mvh,

:-) Takk for opplysende og supplerende opplysninger!

Vi glemmer gjerne slikt, dersom vi i det hele tatt vet om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Dette hodeplagget...her jeg bor er det mange unge jenter og damer som bærer dette.

Samtidig har de unge jentene supertrange olabukser på, skjørt, sko ol. som andre unge jenter på deres alder.

Jeg vil da påstå at supertrange olabukser og snertne sko trekker blikk til kroppen det også eller?

Har ikke skjønt ennå jeg hvorfor det er så viktig å dekke til hodet/håret når kroppen "vises" såpass som iallefall jeg mener det gjør.

Noen som kan opplyse meg?

Det er ikke BURKA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mange tror at burka er dette hodeplagget/skautet - det er det ikke. Burka er et TELT med et lite gitter for øynene - det gjør at de ikke kan få seg pass f.eks. Klart det bør forbys! Enhver kan jo da kle seg slik og komme unna med litt av hvert.

BURKA:http://www.evolvefish.com/fish/media/AfghanBurka.jpg

så har du en variant som heter

NIQAB - hvor man kan se øyepartiet - mange i Norge bruker det - jeg syns det bør forbys.

og til slutt den jeg syns er helt grei:

HIJAB:

http://www.emediawire.com/prfiles/2005/08/20/275312/THSIKEAHIJAB01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er født muslim, selvom han ikke finnes praktiserende. Moren min er norsk. Og jeg er ateist. Kjenner overhode ikke igjen noe av det som snakkes om her. Dere har en tendens til å dra alle over en kam uansett. Både pappa, broren min og jeg er så norske som man kan få blitt. Broren min fikk barn før han gifta seg. Jeg har samboer etc. Både jeg og broren min spiser svinekjøtt. Mener t.o.m. at jeg har sett pappa spise det. Og han lager alltid pølser til mamma. Jeg røyker. Faren min drikker alkohol og det gjør både jeg og broren min. Kjenner ikke mange muslimer selv, men hadde en venninne fra Bosnia hvor det er mange muslimer. Hun var muslim og helt normal. Husk at det finnes masse "hvite" muslimer også. Virker av og til som det er de mørke dere ikke liker. (Uten å være sikker på dette). Har selvfølgelig truffet familien min som er veldig internasjonal. Traff tanta og onkelen min som er fra Pakistan nettopp. + fetteren min som bor i Sveits. Kjenner ikke igjen noe av det dere sier. De er jo akkurat som oss. Satt faktisk og tenkte på det da jeg traff dem. Om motsetningene mellom dem og oss, men ble litt overraska over hvor like de var oss.

Så konklusjonen er at ikke alle er slik. Selvom dere som nevnte det her har vært borti noen situasjoner er ikke det synonymt med at alle er slik.

Det er jo ikke deg man snakker om her heller - man snakker om middelalderen og syke menn og heldekkende telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke deg man snakker om her heller - man snakker om middelalderen og syke menn og heldekkende telt.

Er fullt klar over hva dere snakker om, men sånne diskusjoner har en tendens til å ende opp med å dra alle over en kam. Folk trekker fram alle de negative egenskapene til muslimer og virker som de mener alle muslimer. Ville bare vise at de fleste muslimer er akkurat som deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over hva dere snakker om, men sånne diskusjoner har en tendens til å ende opp med å dra alle over en kam. Folk trekker fram alle de negative egenskapene til muslimer og virker som de mener alle muslimer. Ville bare vise at de fleste muslimer er akkurat som deg og meg.

Det vet vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at finlandshette er forbudt, så at man ønsker å forby andre plagg som dekker til ansiktet er ikke det minste rart! Dette har med vår alles sikkerhet å gjøre, særlig i disse tider hvor vi kan forvente oss terroraksjoner. Hadde gjerne sett at også hijaben ble forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller ikke.

Her i vesten identifiserer vi oss med utseende. Hvem som helst kan ta på seg en burka og nekte villt for bankran f. eks.

Eller de bruker falske pass. Husk: Ingen har lov å se dem uten burka, bortsett fra ektemannen...

ørlite grann fremmedfrykt ute å går hos deg eller? som ms sophie sier, skal VI bestemme det? hva slags rett har vi til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over hva dere snakker om, men sånne diskusjoner har en tendens til å ende opp med å dra alle over en kam. Folk trekker fram alle de negative egenskapene til muslimer og virker som de mener alle muslimer. Ville bare vise at de fleste muslimer er akkurat som deg og meg.

godt skrevet. den der påminnelsen der tror jeg det er godt du kom med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...