Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Vel, jeg ville tatt kontakt med et slikt menneske.

Så hvem som hindrer integrering her da?

Kjære vene, det er jo et menneske bak drakten!

Sannsynligheten for at de ville ha kontakt med deg er svært liten. Det er langt under deres verdighet.

De marokkanske venninnene til min marokkanske venninne ville ikke komme på besøk til henne hvis jeg var der. Og de gikk dersom jeg kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Nå diskuterer vi vel egentlig burke og hijabbruk i Norge?

I muslimske land er det ingen som vil nekte noen å bruke hijab og burka. Derimot vil nok noen land nekte oss og gå ut uten å dekke oss til av resekt for dem.

Snakker om i Norge ja.

Det er her vi snakker om frihet til å bruke de klærne vi vil.

Greit nok at noen muslimske land påtvinger de som bor i det, enten vestlige eller innfødte, å dekke oss til.

Men skal Norge være like ille som de landene da? Det er jo det som er poenget her.

Når man begynner å forby ulike klesplagg her i Norge, så er det steg tilbake i friheten spør du meg og ikke fremover.

Da følger vi strenge muslimske land sine eksempler, istede for å fremme frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at de ville ha kontakt med deg er svært liten. Det er langt under deres verdighet.

De marokkanske venninnene til min marokkanske venninne ville ikke komme på besøk til henne hvis jeg var der. Og de gikk dersom jeg kom.

Langt under deres verdighet... hjelpes Dorthe, kjenner du ALLE muslimer ?

Denne tråden syder av en fremmedfrykt og generalisering som ikke er sann.

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakten forteller deg det. Men da er det dine "meninger/holdninger" som formidler den beskjeden og ikke drakten selv.

Og du er med å på å hindre integrering når du bestemmer deg for å ikke ta kontakt med et menneske pga av et klesplagg!

For drakten formidler ingen slike beskjed til meg.

Det er bare en drakt for min del og jeg har ingen problemer med det.

Jeg kan ikke se en eneste positiv side ved å bruke et slik plagg...

Og det forligger ikke en god grunn til at noen kvinner på denne jord, skal bære et slikt plagg, bortsett fra menns lystende blikk. Nå er ikke det heller en grunn, for noen menn tenner på slike utilnærmelige kvinner....

Jeg synes det er så trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskerte mennesker er i det hele tatt litt skummelt. Frivillig maskert?

Og hvordan skal døve kunne lese på munnen?

Hvordan skal de spise på restaurant?

I f eks Afganistan var det slett ikke uvanlig at burkadamer datt på trynet, ned i huller i bakken, gikk rett på telefonstolper osv. Det er nesten litt komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklarte jeg det ikke nettopp?

Eg trur nok du prøvde på det, men eg forstod det ikkje heilt. Eg er litt spreiddt i tankane i dag så du får bære over med å forklare litt meir nøyaktig kva det er du reagerer på.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om i Norge ja.

Det er her vi snakker om frihet til å bruke de klærne vi vil.

Greit nok at noen muslimske land påtvinger de som bor i det, enten vestlige eller innfødte, å dekke oss til.

Men skal Norge være like ille som de landene da? Det er jo det som er poenget her.

Når man begynner å forby ulike klesplagg her i Norge, så er det steg tilbake i friheten spør du meg og ikke fremover.

Da følger vi strenge muslimske land sine eksempler, istede for å fremme frihet.

Men det er et steg tilbake at også norske jenter blir tvunget til å dekke seg til for å få være i fred. Og at de attpåtil skal få skylda hvis noe skjer med dem fordi de ikke har gjort det.

Det er et vanskelig spørsmål og det ser ikke ut til å gå den rette veien, det er fler og fler som dekker seg til også i redsel for hva andre muslimer sier.

Vi godtar ikke nynaziske uttalelser heller selv om vi bor i et land med ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt under deres verdighet... hjelpes Dorthe, kjenner du ALLE muslimer ?

Denne tråden syder av en fremmedfrykt og generalisering som ikke er sann.

*rister på hodet*

Jeg kjenner mange muslimer. og jeg er ikke redd dem, bortsett fra de som prøver å dytte til meg og true meg.

Jeg tror jeg kjenner både sihker, buddiskter og kristne også. Jeg bor midt på Grünerløkka og jeg liker å snakke med folk og kommer lett i kontakt med de fleste.

Men flaggermusdamene vil ikke ha kontakt, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det må være enhver sin rett til å bruke de plaggene de måtte føle for.

Om de er tvunget til å bruke dem er en annen sak og bør møtes på en annen måte enn å forby burka.

Jeg synes Norge har vært "dumsnille" nok jeg, andre land ler av oss.

Har kommer innvandrerne og lever godt, de skal ha fri for å be x antall ganger pr døgn, de skal ha sykemeldinger for at de ikke kan jobbe når de ikke spiser, de gjennomfører tvangsekteskap og omskjæring selv om Norge forbyr dette. Det er ramaskrik om rasisme fordi folk må kjøre langt for å få tak i hallalkjøtt eller hva det nå enn heter.

Vi er Norge, vi kler oss slik og sånn, vi oppfører oss slik og sånn, vi kan ikke ditt og vi må datt.

Andre land har lover og regler som innflyttere må følge, hvorfor kan ikke Norge ha det?

Er enig i at det beste hadde vært om landet hadde vært "friere", men da måtte verden ha vært "friere" også, for slik vi holder på nå har jeg inntrykk av at svært mange kjenner Norge som "de dumsnille i det lille landet Norge".

Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskerte mennesker er i det hele tatt litt skummelt. Frivillig maskert?

Og hvordan skal døve kunne lese på munnen?

Hvordan skal de spise på restaurant?

I f eks Afganistan var det slett ikke uvanlig at burkadamer datt på trynet, ned i huller i bakken, gikk rett på telefonstolper osv. Det er nesten litt komisk.

Uff da! Tenkte aldri på at det faktisk kan være farlig for egen person.. Enda en god grunn, den beste faktsik.

Vi forbyr det for å forhindre at mennesker skader seg selv! Og for at de kan spise på restaurant, selvsagt...

Jeg hadde ikke ledd høyt, men jeg hadde ledd, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er et steg tilbake at også norske jenter blir tvunget til å dekke seg til for å få være i fred. Og at de attpåtil skal få skylda hvis noe skjer med dem fordi de ikke har gjort det.

Det er et vanskelig spørsmål og det ser ikke ut til å gå den rette veien, det er fler og fler som dekker seg til også i redsel for hva andre muslimer sier.

Vi godtar ikke nynaziske uttalelser heller selv om vi bor i et land med ytringsfrihet.

Har aldri hørt om norske jenter som blir tvunget til å gå med verken det ene eller det andre. Hvor har du dette fra? Og kan du bevise at de blir tvunget til det og at de ikke tar det på seg frivillig? Nå ble jeg nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da! Tenkte aldri på at det faktisk kan være farlig for egen person.. Enda en god grunn, den beste faktsik.

Vi forbyr det for å forhindre at mennesker skader seg selv! Og for at de kan spise på restaurant, selvsagt...

Jeg hadde ikke ledd høyt, men jeg hadde ledd, ja!

Og de gjør det frivillig?

Ingen går med f eks stein i skoen eller sand i øya frivillig, hvis de ikke har en skrue løs oppe i hodet.

Ups. Det fins visst noen som pisker seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om norske jenter som blir tvunget til å gå med verken det ene eller det andre. Hvor har du dette fra? Og kan du bevise at de blir tvunget til det og at de ikke tar det på seg frivillig? Nå ble jeg nysgjerrig.

Jeg har hørt om arbeidsgivere som nekter jenter jobb som ikke bruker hodeplagg.

Men norske jenter på videregående gjør det nok frivillig men jeg tror ikke jeg synes det er riktig. Jeg hadde i vært fall daua hvis dattera mi kom hjem med hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om arbeidsgivere som nekter jenter jobb som ikke bruker hodeplagg.

Men norske jenter på videregående gjør det nok frivillig men jeg tror ikke jeg synes det er riktig. Jeg hadde i vært fall daua hvis dattera mi kom hjem med hijab.

Regner med du snakker om etnisk norske jenter her? Ikke norsk-pakistanere f.eks.? Har aldri hørt om arb.givere som nekter å ansette jenter uten hodeplagg. Har du en link? Var dette en innvandrerbutikk e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du snakker om etnisk norske jenter her? Ikke norsk-pakistanere f.eks.? Har aldri hørt om arb.givere som nekter å ansette jenter uten hodeplagg. Har du en link? Var dette en innvandrerbutikk e.l.?

Det var etnisk norske jenter. Jeg har ikke noen link for jeg har ikke lest det noen steder. Noen som fortalte meg det. Og det var ikke i en innvandrerforretning men i et vaskefirma, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de gjør det frivillig?

Ingen går med f eks stein i skoen eller sand i øya frivillig, hvis de ikke har en skrue løs oppe i hodet.

Ups. Det fins visst noen som pisker seg sjøl.

Skyldfølelse og dårlig samvittighet plager vi oss med flere ganger om dagen...

Er vi rett og slett en gjeng med selvpinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var etnisk norske jenter. Jeg har ikke noen link for jeg har ikke lest det noen steder. Noen som fortalte meg det. Og det var ikke i en innvandrerforretning men i et vaskefirma, tror jeg.

Tror ikke på sånt før jeg leser om det. Er sikker på at det hadde kommet i avisen hadde det vært sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på sånt før jeg leser om det. Er sikker på at det hadde kommet i avisen hadde det vært sant.

Et meget troverdig menneske som fortalte meg det, en doler faktisk og hun synes ikke det spilte noen rolle :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder ikke på menn, men mener at burka ikke er forenlig hverken med Koranen eller norsk livsstil.

Jeg ser på burka som et menneskelig skjold, ville aldri turt å ta kontakt...Og det er vel ikke bra for integreringen!

Jeg er enig i det du sier, det er absolutt et hinder for integrering. Et totalforbud syns jeg likevel er unødvendig drastisk. Men jeg syns det skal være lov å nekte dem å bruke ansiktslør i gitte situasjoner, som f.eks på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...