Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Du kan da ikke i fullt alvor mene at et manglende tøystykke på en kvinnes hode fører til voldtekt?

Tror du voldtektsmenn slutter å voldta hvis skaut på hodet blir forbudt?

"Tror du voldtektsmenn slutter å voldta hvis skaut på hodet blir forbudt?"

Hvis du ser på tilfeller hvor det å vise hår betyr at du er en hore, og dermed fritt kan voldtas, så er selvfølgelig svaret ja. Det skjønner selvsagt du også.

Nå er det (heldigvis) ikke så enkelt, men det er absolutt en sammenheng her.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Fordi det finnes noen forskrudde mennesker her i landet som tror de har rett til å voldta noen på grunnlag av hva de har på hodet, så mener du at folks hodeplagg bør lovreguleres?

Hvis en eller annen skrudd psykiatrisk pasient mener han har rett til å drepe alle som går med rød genser, ville du da ha foreslått å lovregulere fargen på genserene til folk?

Maken til tullete sammenlikning.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes blant kristne også, Dorthe.

Der jeg vokste opp var det en mann som nektet å bruke prevensjon når han hadde sex med kona si. Da hun fikk det åttende barnet og nesten døde under fødselen, sa legen stopp. Hun kunne ikke få flere barn nå. Mannen nektet, sa at de fikk de barna gud ville. Da sa legen: "Om hun dør, så er det du som må ta vare på ungene, vet du". Jammen meg brukte han ikke prevensjon etter det...

Her til lands er kristne fundamentalister i "sørgelig" mindretall sammenliknet med muslimer som har holdninger vi vil kalle ekstreme. Andre steder i verden er det større masser av gale kristne, men det er fint lite relevant all den tid det er islam som er hovedproblemet når det gjelder religion her til lands (og i store deler av europa).

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke den oppførselen du forklarer godtatt av alle muslimer heller, da.

I større grad faktisk, jo. Innenfor visse grenser, selvfølgelig. Vold og overgrep mot familiemedlemmer er vel omtrent på samme stadie av fortielse o.l. hos muslimer i dag, som den var hos folk flest på 60-tallet i bygårdene på Vålerenga. Det skal VELDIG mye til før noen sier i fra om slikt, selv om de vet at det foregår. Det er å "forstyrre æren", "blande seg inn i hellige familieanliggendet" etc.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsk er ikke interessert i integrering - det sier "han" jo selv her. Her er det snakk om at alle "mørtinger" skal ut av landet. Litt som denne tyskeren de kaller den nye hitler, egentlig. Integrering er en debatt som blir ødelagt av ekstremister på høyre- og venstresiden - her inne som i resten av samfunnet.

"..........................................."

Har ikke nevnt noe om å hive noen ut.

Lær deg å lese nekrogutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, men kan vel ikke si jeg kjenner mange troende muslimer. Men jeg kjenner jo en del folk av ulik bakgrunn og farge.

Kan du ikke da akseptere at Dorthe (og undertegnede, selv om du selvfølgelig må ignorere det hvis du ønsker) faktisk har mye erfaring, fra rundt, utenfor og til en viss grad innenfor muslimske miljøer? Dette blir nesten som disse idiotiske kriminologene som uttaler seg om muslimske miljøer uten å ha et fnugg av personlig og konkret kjennskap og erfaring.

Jeg er ikke muslimhater. Men jeg anser islam som et stort, stort problem, og en verkebyll på alle tanker og visjoner om likestilling, likeverd, fredelig eksistens etc. Det er fint at ikke alle muslimer er ekstreme, og at noen få ikke er så konservative som brorparten, men det er ikke nok så lenge det hersker så mye svineri, undertrykkelse og forkastelige holdninger innenfor det enkelte kaller "moderate" og "moderne" islam.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det er ganske vrient å formulere i en lov. Hva hvis det dukker opp en ny religion? Jeg kan danne en sekt hvor alle medlemmene kler seg i røde gensere. Da må jo røde gensere forbys, ikke sant?

Og hvordan skal røde gensere kunne brukes til å undertrykke noen på noe vis? Med mindre alle kvinnene i religionen tvinges til å kun gå med rødt, og blir banket hvis de ikler seg grønt?

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et eksempel på folk som ikke aner hva de snakker om, som enten slenger rundt seg med ord som "rasisme", "fremmedfrykt" etc., eller er som trekløveret her inne. Det spørs om de noen gang har sett en muslim annet enn på tv, i begge tilfellene.

"........................................."

Ja, jeg tviler på at det bor så mange muslimer på bygda bortsett fra en og annen familie som virkelig er intergrert i sammfunnet.

Jeg bodde der du bodde før og å flytte ned hit for 17 år siden var som å komme til en annen verden. Da fantes det kun en pakistansk familie der, familien til Iram, hun som spilte i Borettslaget, og hun stakk av til Barnevernet da foreldrene ville gifte henne bort da hun var 16. Her bodde det den gangen 30% muslimer, det har faktisk blitt mindre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de gjør det frivillig?

Ingen går med f eks stein i skoen eller sand i øya frivillig, hvis de ikke har en skrue løs oppe i hodet.

Ups. Det fins visst noen som pisker seg sjøl.

Tving noen til å gjøre noe bestemt hele livet - gjerne i generasjon etter generasjon - og gi dem grisebank hvis de ikke gjør det. Ganske snart vil du oppleve at de gjør det "frivillig". Og med generasjonene vil de lære avkommene at det er slik de skal gjøre det - alt annet er galt. Og avkommende vil jo ikke gjøre det som er så galt, og fortsetter dermed "frivillig".

Dette er så elementært logisk at man MÅ nesten stille spørsmålstegn ved evnen til å tenke ordentlig gjennom saken hos de som fortsatt bruker "frivillig" som et argument for både burka og hijab.

Når det gjelder et forbud, så er det derimot ikke sikkert at det er det smarteste å gjøre.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om norske jenter som blir tvunget til å gå med verken det ene eller det andre. Hvor har du dette fra? Og kan du bevise at de blir tvunget til det og at de ikke tar det på seg frivillig? Nå ble jeg nysgjerrig.

Der forsvant seriøsiteten helt. Hvorfor i all verden diskuterer du dette når du ÅPENBART ikke vet noe om det, eller har fått med deg noe særlig om det? Norske skolejenter som mer eller mindre "tvinges" til å begynne å kle seg etter muslimske regler har det vært skrevet mye om. Og når noen sier at de selv har opplevd det - hvilken _rett_ har du til å stille spørsmålstegn ved det?

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo for all del - eg har vel ikkje sagt noko anna? Det har i så fall ikkje vore min intensjon å framstille det som om det var eit gudommeleg påbud for kristne damer å dekke seg til 24/7 [svaret tok da også utgangspunkt i jentene i S.V. og forholdet til englane ;-) ]

Eg har berre gitt døme, eg, ettersom ulik praksis viser at ulike grupper tolkar desse tinga ulikt (også pga andre meir eller mindre relevante bibelvers). Eg klarer ikkje heilt å følge tråden med "om det er menn til stades eller ei": om det er meint på praksis i menigheten i Korint eller møtene i Smiths Venner - det går ikkje klart fram verken frå Bibelen, eller innlegget, og eg har aldri vore på eit slikt møte forøvrig, verken med eller utan mannfolk til stades ;-)

Men =gjesp= eg er i alle fall ikkje i stand til å tolke nokon ting midt på natta, tilbake til sengs med meg før eg må stå opp igjen... Vi har vel uansett bevegd oss eit godt stykke frå forbud mot burka :-D

:) Ja vi er nok et stykke unna burka'n nå, men likevel interessant å se at konservativv muslimsk praksis faktisk av og til kan sammenlignes med konservativ kristen prakis :)

God natt! (Eller - det var kanskje i går natt du skrev... ja, ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til tullete sammenlikning.

"......................................."

Jeg synes ikke den er så skrudd. Hvis man går rundt og tror at man har "rett til" å voldta noen på grunnlag av hva de har eller ikke har på hodet, ja da synes jeg nesten man hører hjemme på en eller annen institusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal røde gensere kunne brukes til å undertrykke noen på noe vis? Med mindre alle kvinnene i religionen tvinges til å kun gå med rødt, og blir banket hvis de ikler seg grønt?

"........................................"

Men nå er det jo ikke alle muslimske kvinner som blir banket om de ikke dekker til håret heller, da.

Hvordan skal loven formuleres, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ylvali1365381015

Jeg så gjerne at merkeklær og moter forbys... Sunnere at folk selv velger sine klær uten press og særlig barn. Mine får ikke merkeklær, synes det er bortkastet penger, merkelig nok har ingen av mine tre barn blitt ertet!

Men for meg er burka faktisk enda verre enn moteklær! Selv om du har mange særdeles gode poenger.

Vanlig folkeskikk at man får et ansikt å prate til!

Jajaja, jeg er da vel enig i det!

Det med merkeklær var et forsøk på å være litt vittig oppi det hele, selv om jeg mener man bør tenke grundig gjennom de forbud og påbud samfunnet skal innføre.

Ikke minst når disse gjelder folks klær!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg prøvde å slå et slag for integrering og foreslå at vi i Norge burde innføre en ny lov om at giftermål kun kan inngås når både bruden, brudgommen og deres foreldre må samtykke. Det som en tilnærming til og legitimering av arabisk/asiatisk kultur.

Da får vi slutt på tvangsekteskap og svigers med sin erfaring får mer innflytelse på ektskapet. Da kan de avise evt ubrukelige kandidater, og ingen kan tvinges til å gifte seg.

Se det, er en god tanke!

Bør sørge for å få den lovfestet!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg forsøkte faktisk ikke være morsom. Dagbladet postet en godt dokumentert artikkel om innavl og konsekvensene av søskenbarnekteskap her for et par uker siden. Det var ingen som sa den imot.

Skal se om jeg finner den på nett etterpå, men jeg leste den i papirutgaven og er ikke sikker på om den finnes på nett.

Og ja: De kongelige ble også nevnt.

Synes nå det er bra drøyt å så tvil om muslimske kvinners generelle mentale evner likevel jeg.

Spark oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

"Jeg så gjerne at merkeklær og moter forbys..."

Heh-heh. Ja, la oss forby menneskesinnet. Mote er ikke regler, det er påvirkning. Det har alltid eksistert, og vil aldri noensinne forsvinne. Og sammenlikningen mellom burka og moteklær som begrep er så lite smart at det er helt overflødig å kommentere det (ja, jeg vet det ikke var du som gjorde den).

"Sunnere at folk selv velger sine klær uten press og særlig barn."

Selvfølgelig er det det. Men det å oppleve et slags "press", eller i det minste en slags påvirkning, i en eller annen grad, i et eller flere tilfeller, er faktisk en del av læringsprosessen man må gjennom når man vokser opp. Det er kun negativt når det overskrider en viss grense.

"merkelig nok har ingen av mine tre barn blitt ertet!"

Det kommer jo an på hvor du bor. Bor du her hvor jeg bor, så ville ungene blitt utstøtt, ganske enkelt.

"Men for meg er burka faktisk enda verre enn moteklær! Selv om du har mange særdeles gode poenger."

Nei, det er ingen gode poenger der, kun misforstått snillisme og kulturrelativisme. JA, vi skal respektere andres kulturer og holdninger i utg.punktet. Men ikke for enhver pris, og til enhver konsekvens, slik som de som så gjerne vil være røde og intellektuelle forsøker på. Burka er overhodet ingenting annet enn ren og skjær undertrykkelse - uansett om du får islamske kvinner til å hevde at de ikke er undertrykte. (Hadde de sagt at de _var_ undertrykte, så ville de jo for faen ikke vært undertrykte.)

Å tro at vi bare kan la ting skje av seg selv, utviklingen gå i bedre retninger helt uten påvirkning, er mildt sagt blåøyd. ALL utvikling kommer som resultat av påvirkning og radikale tanker, i en eller annen grad og på et eller flere områder.

"Vanlig folkeskikk at man får et ansikt å prate til"

For ikke å si at man faktisk skal være i stand til å legitimere seg, og å bli identifisert.

"........................................"

Gjør deg klar for legitimering, prozak!

Du må kunne bli identifisert!

:-)

Snillisme meg herfra til helvete-

er du ikke lei av det ordet?

Det blir så tomt når begreper som facist, snillist, rasist, psykopat osv blir tynne i kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Men det hjelper jo tydeligvis ikke å la dem kle seg slik de ønsker heller. De fjerner seg jo mer og mer fra den vanlige nordmann.

Men som jeg har sagt er det vanskelig. Mange er helt vanlige, andre er helt forskjellig.

Nei, fjerner de seg fra den jevne nordmann i klesveien er det kun ett som gjelder : forbud!

;-P

Synes det minner sterkt om noe ubehagelig jeg mener å ha lest om eller...kanskje drømt? (Usj!) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Burka er nå engang ikke et hodeplagg.

"......................................"

Motenes vei er uransakelige!

Dessuten kommer det an på hvordan du ser på det...Den er jo festet til hodet, i det minste!? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burka? Like dumt som snørte føtter i Kina. Men hvem skulle man straffe ? Personene som bar dette , eller de voksne som påla barna skikken?

Høyhælte spisse sko i vesten skaffer pasienter til det norske helsevesen. Vi andre betaler prisen. Hvem bør ta ansvar her? De unge kvinnene, foreldrene, moteindusrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...