Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sans for å diskutere noe som alle kan forstå uten debatt.

Hvis noen tror at folk går frivillig rundt uten å se noe, går rett på andre folk og telefonstolper, faller og slår seg halvt ihjel. Frivillig? Pakker inn hodet i 30 graders varme så de får livstruende heteslag, frivillig? Gudstroen, kulturen og mennene tvinger dem, da blir det forståelig, ikke ellers.

Mine to nabojenter gikk med hijab til de kom langt nok vekk fra mora, så tok de dem av seg. De var livende redde for at mora skulle se dem.

Flyvertinner er ganske vant til å se kvinner ta av seg skautet og noen ganger hive det i veggen når flyet begynner å røre på seg, noen ganger skylle det ned i do så den blir tett, andre ganger la det bli igjen i lomma på setet foran eller bruke det som bordduk.

Men alt slikt preller nok av på deg.

Herregud jeg har jo ikke sagt at jeg støtter burka heller da. Jeg liker ikke burka. Hvis du hadde fulgt med på spørsmålet mitt ville jeg ha dokumentasjon på at etnisk norske jenter blir tvunget til å gå med burka. Jeg har faktisk verken sett eller lest dette noe sted. Greit at dere ser dette, men jeg bor ikke i Oslo, men i nærheten og her jeg bor har jeg så godt som aldri sett en hvit norsk kvinne gå med hijab i f.eks. ungdomsskolen. Og siden dere sa det hadde vært så mye i media om dette må det da være mulig å gi meg noen linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Jeg tror ikke det er noen fare for det, hun er ganske oppegående og bestemt.

Men jeg tror kanskje at jeg hadde synes at jeg hadde mislykket i oppdragelsen.

Jeg syns jeg kan se trynet ditt om hun kom hjem med hijab. Du ville hatt min dypeste medfølelse. Men det er utenkelig.

Jeg syns en hver tilnærming til det absurde, intolerante, primitive og onde islam er et nederlag. Jeg blir fryktelig trist når jeg ser en klovn av en intolerant og foraktfull imam vise seg på TV og utgyte en porsjon med rent sludder. Det hadde vært bedre med en drita full og ondskapsfull gærning, han kan kanskje bli edru igjen, og adferden kan forklares med rus. Imamen har ikke den unnskyldningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sans for å diskutere noe som alle kan forstå uten debatt.

Hvis noen tror at folk går frivillig rundt uten å se noe, går rett på andre folk og telefonstolper, faller og slår seg halvt ihjel. Frivillig? Pakker inn hodet i 30 graders varme så de får livstruende heteslag, frivillig? Gudstroen, kulturen og mennene tvinger dem, da blir det forståelig, ikke ellers.

Mine to nabojenter gikk med hijab til de kom langt nok vekk fra mora, så tok de dem av seg. De var livende redde for at mora skulle se dem.

Flyvertinner er ganske vant til å se kvinner ta av seg skautet og noen ganger hive det i veggen når flyet begynner å røre på seg, noen ganger skylle det ned i do så den blir tett, andre ganger la det bli igjen i lomma på setet foran eller bruke det som bordduk.

Men alt slikt preller nok av på deg.

Og by the way. Det er ganske irriterende å snakke med folk som ikke følger med på hva du sier. Og for ikke å glemme folk som tror de kjenner deg bedre enn deg selv. Må si du er ganske så freidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men både trikiner, leverikte og hvalkveis er synlige, hvorfor ble grisen forbudt, og ikke fisken? Hvis det er snyltere som er årsaken til forbudet. Jeg får ikke dette til å stemme.

De hadde ikke vett til å forstå at fisken de spiste daglig hadde farlige snyltere, men griser er de eksperter på, enda den ikke fantes i området? Knapt nok noen den gangen hadde sett en gris i sitt liv.

Hvis det ikke var for at jødene senere hentet griser fra Europa og Asia for å selge til muslimer, og Muhammed ble uvenner med dem?

Ja, de utspekulerte jødene... Forkledde grisene som sauer!

Ler!

NT opphever ihvertfall disse gamle lovene, men fremdeles velger adventistene å følge noen av dem enda... Du kan ikke engang drikke kaffe med koffein, hvis du ønsker å bli døpt hos dem.

Jeg trodde ikke du kunne se trikiner. Det var trikinutbrudd i Danmark for ikke så lenge siden, men de mener det er utryddet i Norge. Tror det kommer av det man forer grisen med, men det vet jeg altså ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Ikke nødvendigvis. Det står mye om dette ulike steder.

Nå, så legen er beskjeden...:-)

Jeg vet det finnes uutømmelige kilder til kunnskap der ute, min venn. Bare så tidkrevende å oppdatere seg på alle fronter. Godt du kan referere til dine research, dr.Anker. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det høres ille ut. Det likte jeg ikke å høre.

En Oslo-skole, men det er kanskje unødvendig å skrive?

Jeg får ikke mer ut av dama, hun er redd det kan brukes mot henne. Miljøet på skolen blant lærerne er veldig korrekt og trår de feil, så ...

Det er direkte vondt å se sykepleierens dårlige samvittighet på TV når hun uttrykker sin bekymring for liv og helse når halvparten av de hun har ansvaret for ikke snakker norsk. Det eneste de forstår er "bra" og "ikke bra", "bra bra" betyr veldig bra. Hun er tydelig livredd for å virke rasistisk.

Pga taushetsplikten kan hun ikke snakke om de mange kvinnene som bærer tydelige spor av mishandling, men det fikk jeg høre på et seminar - på gangen. Bl a fødende med blåmerker er de redd kan være blødere, men når dama nekter å si hvordan merkene har kommet, og det er typiske mishandlingsmerker. Fem blåmerker på innsiden av begge armene og nakkesmerter er ikke tilfeldig, heller ikke på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og by the way. Det er ganske irriterende å snakke med folk som ikke følger med på hva du sier. Og for ikke å glemme folk som tror de kjenner deg bedre enn deg selv. Må si du er ganske så freidig.

Det var jammen synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de utspekulerte jødene... Forkledde grisene som sauer!

Ler!

NT opphever ihvertfall disse gamle lovene, men fremdeles velger adventistene å følge noen av dem enda... Du kan ikke engang drikke kaffe med koffein, hvis du ønsker å bli døpt hos dem.

Jeg trodde ikke du kunne se trikiner. Det var trikinutbrudd i Danmark for ikke så lenge siden, men de mener det er utryddet i Norge. Tror det kommer av det man forer grisen med, men det vet jeg altså ikke sikkert.

Ikke i Norge siden 1965, men det har vært flere i Finland også. Trikiner regnes ikke for å være særlig farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Oslo-skole, men det er kanskje unødvendig å skrive?

Jeg får ikke mer ut av dama, hun er redd det kan brukes mot henne. Miljøet på skolen blant lærerne er veldig korrekt og trår de feil, så ...

Det er direkte vondt å se sykepleierens dårlige samvittighet på TV når hun uttrykker sin bekymring for liv og helse når halvparten av de hun har ansvaret for ikke snakker norsk. Det eneste de forstår er "bra" og "ikke bra", "bra bra" betyr veldig bra. Hun er tydelig livredd for å virke rasistisk.

Pga taushetsplikten kan hun ikke snakke om de mange kvinnene som bærer tydelige spor av mishandling, men det fikk jeg høre på et seminar - på gangen. Bl a fødende med blåmerker er de redd kan være blødere, men når dama nekter å si hvordan merkene har kommet, og det er typiske mishandlingsmerker. Fem blåmerker på innsiden av begge armene og nakkesmerter er ikke tilfeldig, heller ikke på barn.

Jeg kjenner også en dame i Osloskolen som sier omtrent det samme. Og hun snakker arabisk og har bodd i Midt-Østen og er ganske forbannet over hvordan mulimer oppfører seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, så legen er beskjeden...:-)

Jeg vet det finnes uutømmelige kilder til kunnskap der ute, min venn. Bare så tidkrevende å oppdatere seg på alle fronter. Godt du kan referere til dine research, dr.Anker. ;-)

Dr Omsorg, Dr Pleie og Dr Tid. Mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i Norge siden 1965, men det har vært flere i Finland også. Trikiner regnes ikke for å være særlig farlig.

Fant dette:

Trikiner er innkapslede parasitter (ormer) som kan forekomme i kjøtt av f.eks. gris.

Vi mennesker kan få overført smitte ved at vi spiser trikinholdig svinekjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller stekt.

Trikiner forårsaker store muskelsmerter og høy feber. Det finnes ingen effektiv medisin.

I våre dager forekommer trikiner i svin meget sjelden, men fortsatt blir det tatt prøve av hver eneste gris som slaktes ved norske slakterier.

Trikinundersøkelse på hjemmeslakt:

Næringsmiddeltilsynet tar imot prøver for undersøkelse. Vi trenger en muskelprøve på minst 20 g fra mellomgolvet på grisen. Undersøkelsen koster kr. 30,-.

Kjøper du svinekjøtt direkte fra gård, så spør om kjøttet er undersøkt for trikiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også en dame i Osloskolen som sier omtrent det samme. Og hun snakker arabisk og har bodd i Midt-Østen og er ganske forbannet over hvordan mulimer oppfører seg her.

Still spørsmålet:

Hvem av dem er det som pakker sammen og reiser til Norge? Det er nødt til å være en overrepresentasjon av noe et eller annet. Det fins ALLTID en eller annen grunn som mange har felles.

At det er mange syke som vil ha gratis sykehus, det vet vi.

Utdannelse og jobb er ikke så ettertraktet, det ser vi på arbeidsdeltagelsen og på utdanningsnivået som er i fritt fall. Arbeidsløse analfabeter er det ganske mye av og øker bratt.

Skattebetalingsviljen er i fritt fall, det samme er anstendighet og toleranse. Dette må jo påvirke ungene på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

Trikiner er innkapslede parasitter (ormer) som kan forekomme i kjøtt av f.eks. gris.

Vi mennesker kan få overført smitte ved at vi spiser trikinholdig svinekjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller stekt.

Trikiner forårsaker store muskelsmerter og høy feber. Det finnes ingen effektiv medisin.

I våre dager forekommer trikiner i svin meget sjelden, men fortsatt blir det tatt prøve av hver eneste gris som slaktes ved norske slakterier.

Trikinundersøkelse på hjemmeslakt:

Næringsmiddeltilsynet tar imot prøver for undersøkelse. Vi trenger en muskelprøve på minst 20 g fra mellomgolvet på grisen. Undersøkelsen koster kr. 30,-.

Kjøper du svinekjøtt direkte fra gård, så spør om kjøttet er undersøkt for trikiner.

Er den dødelig? Jeg tror ikke det.

Leverikten og hvalkveisen er dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den dødelig? Jeg tror ikke det.

Leverikten og hvalkveisen er dødelig.

Ikke dødelig, men plagsom nok til at enhver gris blir sjekket på slakteriet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hverken bortforklarer eller benekter da det!?

Jeg synes imidlertid at det kan være forsøket verdt å stille meg selv i en tilsvarende situasjon.

Å snu på ting er selve syretesten, enten det gjelder kjønn, religion eller rase.

Gjør vi ikke et forsøk en gang, er det bare våre indoktrinerte og kulturkonservative normer som bestemmer. Slik vi anklager feks musliene for å være tankeløse offer for.

Det å skulle mene og tenke krever faktisk litt, i det minste burde det gjøre det.

Vi er jo,i motsetning til mange muslimer, tiltrodd evnen til å kognisere og være kritisk-

til oss selv og andre-

og stemme i demokratiske valg!

Da er det både sløvt og inkompetent å ikke bruke den (selv-)kritiske sansen vi er tiltrodd...

"Gjør vi ikke et forsøk en gang, er det bare våre indoktrinerte og kulturkonservative normer som bestemmer. Slik vi anklager feks musliene for å være tankeløse offer for."

I hovedmoskeen sitter et styre, det er 40 menn. Ingen kvinner.

Hvis jeg kritiserer det, henviser til prakisis i resten av det norske samfunnet og etterlyser kvinneandelen i styret, hva kan jeg da anklages for?

Må jeg bli så nyansert at jeg går over til å forsvare det?

Er det så inngrodd med kvinneundertrykking at det må anses umulig å rette på?

Eller er det rett og slett noe jeg ikke har noe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dødelig, men plagsom nok til at enhver gris blir sjekket på slakteriet...

Nytt spørsmål:

Hvalkveisen er farlig, og den finnes i nesten all villfisk.

Hvorfor bryr ingen seg om den? Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål:

Hvalkveisen er farlig, og den finnes i nesten all villfisk.

Hvorfor bryr ingen seg om den? Merkelig.

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om fisk...

Sushi har jeg aldri smakt og det frister ikke. Har vi fisk er det stort sett frossenfisk og ikke fersk.

Grunnen er vel at den ikke har tatt mange nok liv...? Jeg mener, folk fikk jo hetta angående kjøttdeigen, selv om god steking ikke medførte risiko.

Så du spør nok feil person,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev at de ble tvunget til det. Det er det jeg er nysgjerrig på. Har snakket med flere rundt meg som heller ikke har fått med seg dette. Dessuten må jeg jo få lov til å si min mening om burka selvom jeg ikke har fått med meg at norske jenter blir tvunget (som dere sier) til å gå med burka. Jeg vil veldig gjerne ha en link til artikler det er skrevet om dette.

Tja. Hvis man som etnisk norsk er en minoritet på skolen, og man blir utstøtt, kalt hore, og utsatt for trakassering av diverse art fordi man ikke bruker hijab e.l., så vil jeg absolutt kalle det "tvang".

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...