Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015

Selvfølgelig har jeg opplevd det jeg skriver. Hvorfor skulle jeg ellers skrevet det?

Dattera mi har ikke blitt voldtatt da men dattera til en bekjent og en annen ble nesten drept.

Det betyr som jeg sier ikke at misliker alle muslimer, jeg kjenner mange hyggelige også, men det finnes jammen meg mange gærninger av dem også.

Ja, det gjør det nok. De finnes jo over alt.

Beklager at du har så negative erfaringer og opplevelser,

Voldtekt er noe av det verste man kan oppleve.

Fint at du holder hodet kaldt!

Takk for svaret.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Jeg tror helt ærlig at du ikke vil skjønner av hva vi snakker om.

Jeg liker ikke å bli sett ned på.

Jeg liker ikke å bli kalt hore fordi jeg ikke dekker meg til.

Jeg liker ikke tanken at dattera mi skulle bli beskylt for å være skyld i en voldtekt fordi hun ikke bruker burka. Kjekt å øve seg på de horene som ikke dekker seg til.

Og jeg liker ikke at min unge blir banket av muslimske unger fordi jeg er norsk og de har lært det hjemme at de ikke trenger å respektere nordmenn.

Og jeg liker ikke å bli beskylt for å være brun fordi jeg er redd for/ikke liker disse tingene.

Du kan jo flytte på Grønland/Grünerløkka/Tøyen eller Holmlia og se sjøl hvordan mange ser på nordmenn.

Og jeg er trøtt og er lei av hele diskusjonen for jeg tror mesteparten av de som skriver innlegg her ikke har peiling på hvordan hverdagen er for oss som bor steder hvor slike ting skjer.

Sånn er det. Visse opplevelser er så ille at folk ikke tror det. De har ikke lest det i avisen og ikke hørt om det, dermed er det ikke sant. De tror ikke på at media siler informasjon, selv om stortinget har gitt ordre skriftlig at det skal gjøres.

Eksperiment: send en historie om en stygg sak til avisene. Omhandler det bestemte minoritetspersoners brutale oppførsel, trakassering, trusler eller annet vi stadig oftere opplever i Oslo, så når aldri historien til avisene. De blir trenert.

Folk som dumper midt oppi det ufrivillig blir så lange i maska at den er nede på 5. knapphølet. De aner ikke hvordan situasjonen er blitt på veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beskylder deg altså ikke for å være brun, dorthe.

Men når det er sagt, tror jeg neppe du har opplevd alt det grusomme du refererer til, men at det er hypotetiske tilfeller som du ikke bør bruke i en debatt. Særlig ikke når du drar alle over en kam. (Se ordtaket ;-))

Jeg stiller meg ikke på ytterste kant og er moralist /snillist. Jeg prøver derimot å skille ting litt fra hverandre, ikke bli blind eller unyansert.

Men som sagt, jeg er _delvis_ enig.Men vokter meg vel for å kanalisere min motvilje mot alle enkeltmennesker. De er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Hvis helsevesenet skulle vært drevet på samme måte, så skal leger bare sitte og glede seg over de friske, ikke behandle sykdommer eller forske på hvorfor folk blir sjuke og hvordan de kan kureres/behandles. Vi andre skulle heller ikke snakke om sykdom eller syke. Syke finnes ikke, og media må ikke skrive om sykdommer, slik at folk tror de ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke du som leide ut?

Det var Glimtipper sitt innlegg jeg svarte på!(Eller sheba, det kan jeg jo sjekke...)

Er du et tohodet troll, eller leier du også ut til muslimsk mann som vil ha kona på sofaen under mensen? ;-)

Maken til fjolle-kverulering skal man lete lenge etter. Hva er det du ikke skjønner med at jeg ikke ville ønske å leie ut til et muslimsk par, rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å ha kvinneundertrykkelse i huset? Dette sa jeg til sheba, som kommentar på at hun desverre leier ut til en muslim at det slaget som burde hives på havet hvis det var mulig.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke!

Alle har noe med undertrykking.

Men nå svarer du på et svar jeg ga noen andre, med helt andre ting enn kvinneandelen i moskeene som bakrgrunn.

Jeg liker ikke harselering med folks (muskimske kvinners) intelligens og ei heller klappjakten der "finn flest feil på en muslim" har blitt en populær lek.

Vi må diskutere saker, og skille disse fra hverandre.

Ikke skjelle ut enkeltindivider man knapt har noe på eller tom. tyne en hel gruppe fordi man generaliserer.

Men jeg er enig i mangt og mye av det folk her mener er kritikkverdig og uønsket i Norge. Hvilke midler vi skal ta ibruk er derimot en vanskelig sak. Når folk så raskt tyr til forbud, får jeg assosiasjoner til regimer og land jeg ikke ønsker Norge skal sammenlignes med.

"Vi må diskutere saker, og skille disse fra hverandre. Ikke skjelle ut enkeltindivider man knapt har noe på eller tom. tyne en hel gruppe fordi man generaliserer."

90% av all voldskriminalitet i Oslo begås av noe man kan kalle en "gruppe": Folk fra muslimske kulturer.

Hvordan går det an å mene at man skal ignorere dette, og late som om det ikke er en overtydelig tendens knyttet DIREKTE til kultur/religion?

Du snakket om at man ikke kunne f.eks dømme "alle" sørlendinger eller noe i den duren, i den sedvanlige tomme duren som er vanlig blant enkelte når det gjelder dette. Og svaret til det er såre enkelt: Hvis 90% av alle voldsforbrytere i norske fengsler var sørlendinger, så var det SELVFØLGELIG en tendens knyttet DIREKTE til nettopp den "gruppen" mennesker. Og nei, da skulle vi absolutt ikke late som om det ikke var slik, i frykt for å tråkke på de 10% av sørlendingene som _ikke_ var voldsforbrytere.

INGEN påstår, eller har påstått, at hvert enkelt individ av "muslimsk-kulturell" avstamming er drittsekker, voldsmenn etc. Men det er en langt større andel av folk fra disse kulturene som er det, enn fra de fleste europeiske kulturer - her til lands, og i mange andre land. Dette er et faktum, og ved å late som om det ikke er slik i en slags misforstått snillisme og kulturrelativisme er nøyaktig det "alle" har gjort i et par tiår. Og har problemet blitt noe annet enn mangedoblet? Nei. Hjelper det? Nei, tvert imot.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres stygt ut, men det fins grunnlag for påstanden om at gjentatt innavl fører til tilbakestående individer.

"Det høres stygt ut, men det fins grunnlag for påstanden om at gjentatt innavl fører til tilbakestående individer."

Selvfølgelig gjør det det. Det er helt grunnleggende biologi. F.eks på landsbygda i Pakistan er dette visstnok ganske fremtredende. I mindre "rurale" strøk er det mindre vanlig.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ylvali1365381015

Hvis helsevesenet skulle vært drevet på samme måte, så skal leger bare sitte og glede seg over de friske, ikke behandle sykdommer eller forske på hvorfor folk blir sjuke og hvordan de kan kureres/behandles. Vi andre skulle heller ikke snakke om sykdom eller syke. Syke finnes ikke, og media må ikke skrive om sykdommer, slik at folk tror de ikke finnes.

Joda, de syke er der. Men de syke skal ikke sette standarden for vår omgang med de friske. Eller skal man gå utifra at alle er syke, inntil det motsatte er bevist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det høres stygt ut, men det fins grunnlag for påstanden om at gjentatt innavl fører til tilbakestående individer."

Selvfølgelig gjør det det. Det er helt grunnleggende biologi. F.eks på landsbygda i Pakistan er dette visstnok ganske fremtredende. I mindre "rurale" strøk er det mindre vanlig.

".........................................."

Det er ganske fremtredende i Oslo øst også. Og vi sliter med å finne fram til funksjonshemma som er resultatene av dette fenomenet. De blir gjemet inne og anses ikke så verdifulle i penger på ekteskapsmarkedet.

Det dreier også om hele familier som er tilbakestående og har arvelige defekter.

I tillegg kommer skammen foreldrene føler for sine barn , og skammen de føler over det å vise dem fram. Oppå der kommer avstanden til de vantro og lav tillit til foreninger og behandlere. Mange er også ulykkesskadet. En annen gruppe er de som kommer til Norge for å få behandling gratis de ikke får i hjemlandet.

De kommer ofte med skader og defekter som kan rettes med enkle midler. Men kompetanse mangler i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Maken til fjolle-kverulering skal man lete lenge etter. Hva er det du ikke skjønner med at jeg ikke ville ønske å leie ut til et muslimsk par, rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å ha kvinneundertrykkelse i huset? Dette sa jeg til sheba, som kommentar på at hun desverre leier ut til en muslim at det slaget som burde hives på havet hvis det var mulig.

"......................................."

Nuvel.

Fjollete?

Kverulering?

Jeg forsøker å formidle hva jeg mener, men det er vel uansett dumt å svare på et innlegg som henviser til hva andre har sagt eller drar inn diskusjon mellom to andre. Kan lett bli uoversiktlig og uklart i forhold til hvem som sa hva og til hvem man svarte.

Tror jeg heretter vil holde sheba og min diskusjon utenfor den vi to har.

Vil du spørre om eller kritisere det jeg har sagt, kan

du holde andre nick litt i periferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de syke er der. Men de syke skal ikke sette standarden for vår omgang med de friske. Eller skal man gå utifra at alle er syke, inntil det motsatte er bevist?

Finne ut graden av skade, så de kan rett behdling i rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

"Vi må diskutere saker, og skille disse fra hverandre. Ikke skjelle ut enkeltindivider man knapt har noe på eller tom. tyne en hel gruppe fordi man generaliserer."

90% av all voldskriminalitet i Oslo begås av noe man kan kalle en "gruppe": Folk fra muslimske kulturer.

Hvordan går det an å mene at man skal ignorere dette, og late som om det ikke er en overtydelig tendens knyttet DIREKTE til kultur/religion?

Du snakket om at man ikke kunne f.eks dømme "alle" sørlendinger eller noe i den duren, i den sedvanlige tomme duren som er vanlig blant enkelte når det gjelder dette. Og svaret til det er såre enkelt: Hvis 90% av alle voldsforbrytere i norske fengsler var sørlendinger, så var det SELVFØLGELIG en tendens knyttet DIREKTE til nettopp den "gruppen" mennesker. Og nei, da skulle vi absolutt ikke late som om det ikke var slik, i frykt for å tråkke på de 10% av sørlendingene som _ikke_ var voldsforbrytere.

INGEN påstår, eller har påstått, at hvert enkelt individ av "muslimsk-kulturell" avstamming er drittsekker, voldsmenn etc. Men det er en langt større andel av folk fra disse kulturene som er det, enn fra de fleste europeiske kulturer - her til lands, og i mange andre land. Dette er et faktum, og ved å late som om det ikke er slik i en slags misforstått snillisme og kulturrelativisme er nøyaktig det "alle" har gjort i et par tiår. Og har problemet blitt noe annet enn mangedoblet? Nei. Hjelper det? Nei, tvert imot.

"......................................."

Du leser statistikken feil dersom du tror at de 90% kriminelle som er muslimer (tviler), utgjør 90% av den totale muslimske befolkningen.

Det at såppas mange av de kriminelle skulle være muslimer betyr ikke at det bare er 10% av

innvandrere med muslimsk bakrgrunn som er lovlydige.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske fremtredende i Oslo øst også. Og vi sliter med å finne fram til funksjonshemma som er resultatene av dette fenomenet. De blir gjemet inne og anses ikke så verdifulle i penger på ekteskapsmarkedet.

Det dreier også om hele familier som er tilbakestående og har arvelige defekter.

I tillegg kommer skammen foreldrene føler for sine barn , og skammen de føler over det å vise dem fram. Oppå der kommer avstanden til de vantro og lav tillit til foreninger og behandlere. Mange er også ulykkesskadet. En annen gruppe er de som kommer til Norge for å få behandling gratis de ikke får i hjemlandet.

De kommer ofte med skader og defekter som kan rettes med enkle midler. Men kompetanse mangler i hjemlandet.

De er ikke så vanskelig å finne. Det er tre i bakgården her, 2 nabogården og jeg har to bekjente som har vært sammen med pakistanske menn som har hatt funksjonshemmede unger.

Nå tror jeg snart at folk tror jeg kødder, men det er faktisk sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Finne ut graden av skade, så de kan rett behdling i rett tid.

hehhe...

Jaja, doktor Tid, doktor Omsorg og doktor Hva-det-nå-var...

Jeg skjønner hvor du vil.

Er ikke sikker på at jeg følger deg i at alle har en grad av skade i sykleig forstand. Jeg velger iallefall å tro at de ikke er det inntil symptomene viser seg hos den enkelte.

Jeg får nesten lyst til å komme til en konsultasjon selv. Artig å høre hva du foreskrev meg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men nå er det jo ikke alle muslimske kvinner som blir banket om de ikke dekker til håret heller, da."

Hvor mange tror du det er som ikke risikerer nettopp det hvis de skulle nekte, tror du? Jeg tror du ville blitt overrasket hvis du fikk litt innsikt i nettopp det.

"Hvordan skal loven formuleres, mener du?"

Kjære vene...jeg har ikke skreket om lov - jeg har forsvart angrepene mot forslaget, fordi absolutt alle som argumenterer mot det her gjør det med åpenbare kunnskapsmangler. Jeg ville nok være for et forbud mot slike ting, juridisk sett ut i fra et forbud mot å være helt tildekket (burka). Men jeg er ikke jurist, og kan selvfølgelig ikke mene noe om en evt. lovtekst på et idéstadie.

"......................................"

Når det gjelder burka er jeg enig med deg. Det bør være forbudt å gå rundt i burka, på grunn av at folk bør kunne identifiseres.

Når deg gjelder et tørkle på hodet, ser jeg ikke at det kan skade den som bærer det eller noen andre på noen som helst måte, dermed ser jeg ikke heller helt problemet med det.

Dessuten tror jeg det blir vanskelig å forby det uten at det går ut over min bestemor som også går med tørkle på hodet (uten å være muslim).

Det finnes ting man kan gjøre med sitt utseende som i mine øyne er langt mer grotesk og kvinneundertrykkende enn å ha et tørkle på hodet. Det finnes f.eks. kvinner som føler de må legge seg under kniven for å tilfredsstille det skjønnhetsidealet som vår kultur har skapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser statistikken feil dersom du tror at de 90% kriminelle som er muslimer (tviler), utgjør 90% av den totale muslimske befolkningen.

Det at såppas mange av de kriminelle skulle være muslimer betyr ikke at det bare er 10% av

innvandrere med muslimsk bakrgrunn som er lovlydige.

Skjønner?

Det er vel rimelig åpenbart, er det ikke? "Leser statistikken feil"...*ler*

Jeg orker ikke engang kommentere eller forklare slike åpenbare skrivefeil.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.

Fjollete?

Kverulering?

Jeg forsøker å formidle hva jeg mener, men det er vel uansett dumt å svare på et innlegg som henviser til hva andre har sagt eller drar inn diskusjon mellom to andre. Kan lett bli uoversiktlig og uklart i forhold til hvem som sa hva og til hvem man svarte.

Tror jeg heretter vil holde sheba og min diskusjon utenfor den vi to har.

Vil du spørre om eller kritisere det jeg har sagt, kan

du holde andre nick litt i periferien.

Jatt-jatt. Det er helt fantastisk hvordan du gang på gang presterer å glatt ignorere ethvert poeng, for å forsøke å presse inn et eller annet i et tilsynelatende desperat forsøk på å forsøke å ro deg i land. Direkte morsomt, er det :-)

Ikke lat som om du ikke skjønte nøyaktig hva jeg sa, og hva jeg mente med det, heh?.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jatt-jatt. Det er helt fantastisk hvordan du gang på gang presterer å glatt ignorere ethvert poeng, for å forsøke å presse inn et eller annet i et tilsynelatende desperat forsøk på å forsøke å ro deg i land. Direkte morsomt, er det :-)

Ikke lat som om du ikke skjønte nøyaktig hva jeg sa, og hva jeg mente med det, heh?.

"......................................."

Du er så sint du prozak, selv om du påstår at du ler og koser deg over mine innlegg.

"Jatt-jatt"? Saklig som vanlig??

Det er vel ikke vits i å fortsette å svare deg.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Er fullt klar over hva dere snakker om, men sånne diskusjoner har en tendens til å ende opp med å dra alle over en kam. Folk trekker fram alle de negative egenskapene til muslimer og virker som de mener alle muslimer. Ville bare vise at de fleste muslimer er akkurat som deg og meg.

Jeg synes du virker fornuftig.

Er iallefall ikke ute etter å få alle fragmenter til å passe inn i din forutbestemte kategori.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så sint du prozak, selv om du påstår at du ler og koser deg over mine innlegg.

"Jatt-jatt"? Saklig som vanlig??

Det er vel ikke vits i å fortsette å svare deg.

Ha en fin kveld.

Jepp. Jeg er veldig sint. Rasende. Jeg fråder. Helt sant. Jeg kødder ikke.

Og ja - du _jatter_, og svarer i hytt og pine helt uten sammenheng eller relevans. Det må du tåle å høre. Så får du bare forsøke med hersketeknikken ved å forsøke å fremstille meg som sint - den er så gammel at jeg tviler på om noen gidder å forsøke å svare på sånt.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...