Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Burka? Like dumt som snørte føtter i Kina. Men hvem skulle man straffe ? Personene som bar dette , eller de voksne som påla barna skikken?

Høyhælte spisse sko i vesten skaffer pasienter til det norske helsevesen. Vi andre betaler prisen. Hvem bør ta ansvar her? De unge kvinnene, foreldrene, moteindusrien?

Et tankevekkende innlegg!

Jeg vil ikke ha straff for at de bruker burka, men jeg tror en lovendring likevel forandrer mye bare i kraft av seg selv. Se på røykeloven, vi følger den som engler, selv om mange skrek høyt at de aldri kom til å følge den... Nå sammemligner keg ikke bruk av burka med røyking, så det er sagt. Bare forbudet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Da er vi egentlig litt sent ute...

Men det burde være forbudt å dekke hele hodet.

Ellers ser vi snart en burkakledd bankrøver, som er umulig å identifisere...

...forbudt?!? Å dekke hodet? Kun for muslimer da eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er et steg tilbake at også norske jenter blir tvunget til å dekke seg til for å få være i fred. Og at de attpåtil skal få skylda hvis noe skjer med dem fordi de ikke har gjort det.

Det er et vanskelig spørsmål og det ser ikke ut til å gå den rette veien, det er fler og fler som dekker seg til også i redsel for hva andre muslimer sier.

Vi godtar ikke nynaziske uttalelser heller selv om vi bor i et land med ytringsfrihet.

Hold deg fast: lærere påstår nå oftere at norske gutter er like ille til å sextrakassere som våre nye. Dette sier de for å "nærme seg problemet på en nyansert måte". Et nytt problem som da melder seg er at norske gutter ikke vil ha det på seg, og de vet sannheten like godt som jentene. De velmenende, men akk så feige lærerne blir da anklaget for å lyve for å beskytte overgripere. De fornekter seg aldri. De røde og korrekte i NRK tør ikke lenger filme i skolegårder og barnehager i Oslo øst, noen kunne bli sjokkert over å oppdage at det nesten ikke er en norsk å se lneger.

En bekjent fra Nordland ble temmelig lang i maska da hun skulle begynne som lærer i høst. I klassen hennes var det ikke EN etnisk norsk, og halvparten kunne ikke snakke norsk i det hele tatt. Hun måtte ha tolk med seg i alle timene. Og som undersøkelser viser: halvparten av de som ikke snakket norsk hadde gått i barnehage og var født i Norge.

Det hadde ikke vært så ille, om de bare hadde snakket norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke på sånt før jeg leser om det. Er sikker på at det hadde kommet i avisen hadde det vært sant.

"Er sikker på at det hadde kommet i avisen hadde det vært sant."

Der tar du meget grundig og skammelig feil. Media skjuler problemene bevisst, det skyldes en stortingsproposisjon nr 74 forfattet av Gro's regjering. Det gjøres en massiv undertrykking av nyheter og en grundig desinformasjon. Politikere og andre blir sjokkert gang på gang når de får se ting med egne øyne. Selv politirapporter når ikke fram. Opplysningene om antall gjengmedlemmer og beslaglagte våpen måtte komme via et anonymt brev via en partiavis for å nå fram. Politikerne i justiskommiteen trodde ikke på det. Men da de ba politiet direkte om bevis, så fikk de det, og jaggu var det riktig gitt. Ingen har turt å røpe situasjonen av redsel for jobben og karrieren.

Sykehusene turde ikke fortelle at de faktisk er bekymret for alle minoritetspasientene (opptil 40% i noen avdelinger) hvor bl a halvparten ikke snakker norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget troverdig menneske som fortalte meg det, en doler faktisk og hun synes ikke det spilte noen rolle :o)

Vi har firmaer i Oslo med opptil 50 ansatte, ingen kvinner, og ingen etniske nordmenn. Det er ikke tilfeldig. Det danner seg store paralellsamfunn. Det hører selvsagt med at mange av de ansatte er i slekt.

Gårdeiere oppdager stadig flere ulovlige bruksendringer av lokaler, folk flytter inn i lagerlokaler og kontorer, med seng, primus og alt. Når folk begynner å tenne bål på gulvet inne, da begynner de å bli grinete. Skjønner ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva som helst kan jo skjule seg under/bak en burka. En jalla med maskinpistol, f.eks.

Skal de bruke burka må vi innføre visse restriksjoner. Ingen bilkjøring, ikke jobb som lærer, lege, sykepleier, kundebehandler, etc. Inget pass/id kort.

Koranen sier at håret skal tildekkes (åpent for diskusjon det også), ikke ansiktet, så mussene kan ikke påberope seg religion i denne saken.

Jeg stemmer for å forby skiten. Tyrkia har gjort det for lenge siden.

Hijab er en helt annen sak.

Koranen sier ikke at håret skal tildekkes. Den sier at begge kjønn skal kle seg anstendig, uten å definere hva som skal dekkes til. Kvinners påkledning er ikke spesifisert.

De fleste muslimer vet forunderlig lite om deres egen religion. Bare 1-2% kan arabisk så de kan lese koranen. Alle oversettelser er "falske". De som kan arabisk har en sterk tendens til å "fritt oversette" og utelate de stygge tekstene.

F eks i den norske oversettelsen står det at de vantro skal "slås over nakken" i den arabiske står det "hugg hodet av dem". I mitt "atlas" over islam er de stygge tekstene, hatet og intoleransen fullstendig utelatt. Medina-tekstene er f eks for stygge og truende til å gjengi korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koranen sier ikke at håret skal tildekkes. Den sier at begge kjønn skal kle seg anstendig, uten å definere hva som skal dekkes til. Kvinners påkledning er ikke spesifisert.

De fleste muslimer vet forunderlig lite om deres egen religion. Bare 1-2% kan arabisk så de kan lese koranen. Alle oversettelser er "falske". De som kan arabisk har en sterk tendens til å "fritt oversette" og utelate de stygge tekstene.

F eks i den norske oversettelsen står det at de vantro skal "slås over nakken" i den arabiske står det "hugg hodet av dem". I mitt "atlas" over islam er de stygge tekstene, hatet og intoleransen fullstendig utelatt. Medina-tekstene er f eks for stygge og truende til å gjengi korrekt.

Derfor godtar muslimene bare Koranen på arabisk, alle andre oversettelser er ikke godkjent av dem, og regnes derfor ikke som "hellige"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at for muslimer er svinekjøtt like uaktuelt og urent som kattekjøtt for oss. Det kan være en fin øvelse å snu om på ting-finne ut hvordan vi ville reagert dersom våre største tabuer ble eksponert for oss...

Men jeg skjønner jo også ditt ståsted, som huseier. Du skal ikke behøve å omlegge dine vaner til fordel for en leietaker. Da burde de heller finne annet tilholdssted.

"for muslimer er svinekjøtt like uaktuelt og urent som kattekjøtt for oss."

Det er på ingen måte sammenlignbart. Grisen er demonisert, vi anser ikke katter for å være urene. Kattekjøtt er vanvittig seigt og smaker visst som selkjøtt.

Med grisen er det snakk om en ren "religiøs forbannelse" uten noe grunnlag i virkeligheten. Svin er noe av det mest velsmakende , magreste og sunneste vi kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor godtar muslimene bare Koranen på arabisk, alle andre oversettelser er ikke godkjent av dem, og regnes derfor ikke som "hellige"...

Flere som snakker arabisk har besøkt hovedmoskeen i Oslo, og ingen av barna som pugget koranen kunne noe arabisk. De pugget bare lydene, det er alt de gjør. Bare et par prosent av de besøkende i moskeen forstår hva imamen leser fra koranen, men mange kan lydene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

"for muslimer er svinekjøtt like uaktuelt og urent som kattekjøtt for oss."

Det er på ingen måte sammenlignbart. Grisen er demonisert, vi anser ikke katter for å være urene. Kattekjøtt er vanvittig seigt og smaker visst som selkjøtt.

Med grisen er det snakk om en ren "religiøs forbannelse" uten noe grunnlag i virkeligheten. Svin er noe av det mest velsmakende , magreste og sunneste vi kan spise.

Ja, det er det. Men leste et sted at det ikke var uten grunn at motviljen mot svinekjøtt er forholdsvis utbredt i verden. Den skiller ut et stoff fra urinen som setter seg i kjøttet (toxiner??), og for lenge siden var det vanskelig å få utført prosessen fra levende dyr til mat på riktig måte. Derfor mente man det var best med et realt forbud. (slik enkelte andre her på dol mener ;-))

Mat og moral er forøvrig sammenblandet på så mange måter, og man ser det i alle samfunn, selv om svinekjøtt-dealen er litt spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Liberalt eller ikke- jeg aner ikke hvor jeg står selv. Vanskelige spørsmål, idet de er prinsippielle og dermed ikke bør være kun emosjonelle."

Dette er faktisk ikke kun et prinsippielt spørsmål. Som andre sier her, så kan man ikke late som om det ikke er en umulighet med identifikasjon etc. Det er et plagg som er identisk med å forkle seg for at ingen skal gjenkjenne deg. Religions/kulturfrihet blir egentlig en sekundær faktor her.

"......................................"

Det er en av mennenes måter å usynliggjøre kvinner.

Mange har skrevet at kvinner fra islamsk kultur ofte er understimulerte. Veldig mange har en psyke og adferd som en 15-åring når de er 30, der mennene er normale.

De ansatte i UDI kan fortelle (hvis de tør) at overraskende mange kvinner som de intervjuer fra disse kulturene er direkte tilbakestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som snakker arabisk har besøkt hovedmoskeen i Oslo, og ingen av barna som pugget koranen kunne noe arabisk. De pugget bare lydene, det er alt de gjør. Bare et par prosent av de besøkende i moskeen forstår hva imamen leser fra koranen, men mange kan lydene.

Det samme som ble gjort når de nektet å la folk lese bibelen, fordi de ikke var i stand til å tolke den selv...Og all gudstjeneste foregikk på latinsk, som igjen bare et fåtall lærde kunne..

Et fåtall skal tolke for alle! Middelaldersk, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som ble gjort når de nektet å la folk lese bibelen, fordi de ikke var i stand til å tolke den selv...Og all gudstjeneste foregikk på latinsk, som igjen bare et fåtall lærde kunne..

Et fåtall skal tolke for alle! Middelaldersk, ja!

Tilbakestående og primitive mennesker lar seg lure. Derfor er det så viktig med vitenskap og utdannelse, slik at de har et dokumenterbart grunnlag.

Mange trodde nordlyset var noe overnaturlig fra guden, men det viste seg at det også lot seg dokumentere greit. Mange tror enda at folk oppe i bane rundt jorda er "vektløse". Men når de lærer fysikk, så forstår de sammenhengen.

Det er frsitende å lage kvasivitenskaper for å skaffe forklaringer og dermed makt. Når de først tror på en gud, så er det lett å få dem til å tro på andre forklaringer som relateres til guden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der forsvant seriøsiteten helt. Hvorfor i all verden diskuterer du dette når du ÅPENBART ikke vet noe om det, eller har fått med deg noe særlig om det? Norske skolejenter som mer eller mindre "tvinges" til å begynne å kle seg etter muslimske regler har det vært skrevet mye om. Og når noen sier at de selv har opplevd det - hvilken _rett_ har du til å stille spørsmålstegn ved det?

"........................................"

Dorthe skrev at de ble tvunget til det. Det er det jeg er nysgjerrig på. Har snakket med flere rundt meg som heller ikke har fått med seg dette. Dessuten må jeg jo få lov til å si min mening om burka selvom jeg ikke har fått med meg at norske jenter blir tvunget (som dere sier) til å gå med burka. Jeg vil veldig gjerne ha en link til artikler det er skrevet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det. Men leste et sted at det ikke var uten grunn at motviljen mot svinekjøtt er forholdsvis utbredt i verden. Den skiller ut et stoff fra urinen som setter seg i kjøttet (toxiner??), og for lenge siden var det vanskelig å få utført prosessen fra levende dyr til mat på riktig måte. Derfor mente man det var best med et realt forbud. (slik enkelte andre her på dol mener ;-))

Mat og moral er forøvrig sammenblandet på så mange måter, og man ser det i alle samfunn, selv om svinekjøtt-dealen er litt spesiell.

Veterinæren på slakteriet der søstra mi jobba, sa at det ikke finnes noen vitenskapelig grunn for ikke å spise svinekjøtt i Norge. Det med urinen er helt ukjent, en myte, grisen har velfungerende nyrer. Den svetter ikke gjennom huden, men det betyr ikke noe for kjøttets kvalitet.

Derimot er det folk som mener de har "matallergi", mens de høyst sannsynlig ikke er friske i hodet sitt. Kroppen kan gjøre oss syke på mange måter, psykiske sykdommer/årsaker er en av dem. Ei jeg kjenner tør bare spise havregrøt av redsel for "stoffer" i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev at de ble tvunget til det. Det er det jeg er nysgjerrig på. Har snakket med flere rundt meg som heller ikke har fått med seg dette. Dessuten må jeg jo få lov til å si min mening om burka selvom jeg ikke har fått med meg at norske jenter blir tvunget (som dere sier) til å gå med burka. Jeg vil veldig gjerne ha en link til artikler det er skrevet om dette.

Hele land blir tvunget, holder det?

http://www.jp.dk/login?url=udland/artikel:aid=3735754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Veterinæren på slakteriet der søstra mi jobba, sa at det ikke finnes noen vitenskapelig grunn for ikke å spise svinekjøtt i Norge. Det med urinen er helt ukjent, en myte, grisen har velfungerende nyrer. Den svetter ikke gjennom huden, men det betyr ikke noe for kjøttets kvalitet.

Derimot er det folk som mener de har "matallergi", mens de høyst sannsynlig ikke er friske i hodet sitt. Kroppen kan gjøre oss syke på mange måter, psykiske sykdommer/årsaker er en av dem. Ei jeg kjenner tør bare spise havregrøt av redsel for "stoffer" i maten.

jaja. Stakkars, et smaksfattig liv da.

Asiatene har jo aversjon mot melk, tror det kan bli nermest allergiske raksjoner dersom et folkeslag avstår fra en type mat i århundrer. Kan de ikke utvikle en type intoleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...