Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Det vedkommende mener er at kvinner iflg.1.Korinterbrev skal dekke til hodet sitt når de ber og profeterer der det er menn tilstede i menigheten. Det er en sak for menigheten, ikke for offentligheten!...

Jo for all del - eg har vel ikkje sagt noko anna? Det har i så fall ikkje vore min intensjon å framstille det som om det var eit gudommeleg påbud for kristne damer å dekke seg til 24/7 [svaret tok da også utgangspunkt i jentene i S.V. og forholdet til englane ;-) ]

Eg har berre gitt døme, eg, ettersom ulik praksis viser at ulike grupper tolkar desse tinga ulikt (også pga andre meir eller mindre relevante bibelvers). Eg klarer ikkje heilt å følge tråden med "om det er menn til stades eller ei": om det er meint på praksis i menigheten i Korint eller møtene i Smiths Venner - det går ikkje klart fram verken frå Bibelen, eller innlegget, og eg har aldri vore på eit slikt møte forøvrig, verken med eller utan mannfolk til stades ;-)

Men =gjesp= eg er i alle fall ikkje i stand til å tolke nokon ting midt på natta, tilbake til sengs med meg før eg må stå opp igjen... Vi har vel uansett bevegd oss eit godt stykke frå forbud mot burka :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Nei, det mener jeg da heller ikke, men en del av dem FØLER seg forflugt.

Det er nok sant. Akkurat som at de føler seg personlig angrepet når noen kødder med muhammed. Jeg synes IKKE vi skal ta hensyn til slike massepsykoser.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burka er en ting. hodeplagg noe annet.

her var det hodeplagg(skaut) jeg tenkte på først og fremst.

dessuten, et hodeplagg er et hodeplagg, da må man jo forby jødisk hodeplagg, lue osv også.

hvis ikke er det jo direkte diskriminerende og fientlig.

Burka er nå engang ikke et hodeplagg.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i Japan, sikkert også flere steder i Europa.

Jaja, jeg lurer nå på hvordan hybelverten vet at kona sover på sofaen når hun har mensen?

Uansett hvor teit det er, er det vel ikke sak som hybelverten kan bry seg med, annet enn som ev. venn. Neppe utkastelsesgrunn?

Han har selvsagt fortalt det.

Utkastelsesgrunn? Nei. Men jeg ville personlig ØNSKET å kaste ut slike leieboere, fordi jeg ikke ville ha noe som helst med slikt faenskap å gjøre - muslimer eller hva det måtte være.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i Japan, sikkert også flere steder i Europa.

Jaja, jeg lurer nå på hvordan hybelverten vet at kona sover på sofaen når hun har mensen?

Uansett hvor teit det er, er det vel ikke sak som hybelverten kan bry seg med, annet enn som ev. venn. Neppe utkastelsesgrunn?

Ellers synes jeg det er drøyt av deg å forsøke å latterliggjøre sheba for det hun skriver om dette.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Norge har vært "dumsnille" nok jeg, andre land ler av oss.

Har kommer innvandrerne og lever godt, de skal ha fri for å be x antall ganger pr døgn, de skal ha sykemeldinger for at de ikke kan jobbe når de ikke spiser, de gjennomfører tvangsekteskap og omskjæring selv om Norge forbyr dette. Det er ramaskrik om rasisme fordi folk må kjøre langt for å få tak i hallalkjøtt eller hva det nå enn heter.

Vi er Norge, vi kler oss slik og sånn, vi oppfører oss slik og sånn, vi kan ikke ditt og vi må datt.

Andre land har lover og regler som innflyttere må følge, hvorfor kan ikke Norge ha det?

Er enig i at det beste hadde vært om landet hadde vært "friere", men da måtte verden ha vært "friere" også, for slik vi holder på nå har jeg inntrykk av at svært mange kjenner Norge som "de dumsnille i det lille landet Norge".

Mulig jeg tar feil.

Helt enig, godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnene er mer moralistiske enn mennene i de kulturer som betrakter puritanisme som en viktig egenskap. Kvinnene er mye mer intolerante mot hverandre, og bruker puritanismen som et verktøy for å rivalisere og undertrykke.

I f eks Pakistan er det vanlig at svigermor er den mest voldelige og kontrollerende overfor svigerdatter.

Men det er selvsagt likevel som et direkte resultat av et voldelig, patriarkalsk samfunn. Det er også mange kvinner som tviholder på omskjæring der det forekommer, uten at det endrer det faktum at det i bunn og grunn, og i utgangspunktet og i essensen, er snakk om at menn undertrykker kvinner.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Men jeg sunes det er koselig å se ansiktet til folk... Og integrering blir definitivt ikke lettere!

Morsk er ikke interessert i integrering - det sier "han" jo selv her. Her er det snakk om at alle "mørtinger" skal ut av landet. Litt som denne tyskeren de kaller den nye hitler, egentlig. Integrering er en debatt som blir ødelagt av ekstremister på høyre- og venstresiden - her inne som i resten av samfunnet.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ørlite grann fremmedfrykt ute å går hos deg eller? som ms sophie sier, skal VI bestemme det? hva slags rett har vi til det?

Det der har faktisk ikke nødvendigvis noe med fremmedfrykt å gjøre. Du skjønner vel poenget med at det blir en smule vanskelig å legitimere en person man kun ser øynene på? Å bruke påstander om fremmedfrykt i dette tilfellet blir meningsløst, så lenge det ikke er snakk om hvem eller hva som skjuler seg, men nettopp det at man faktisk skjuler seg.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige at vi lever i et land med både ytringsfrihet og religionsfrihet. Og forby mennesker å ikle seg religiøse klesplagg/symboler vil være et brudd mot disse frihetene.

Så hvis jeg finner en kulturell eller religiøs unnskyldning for å gå rundt med finnlandshette, slik at ingen ser hvem jeg er, så skal det tillates når jeg f.eks skal i banken og ta ut penger?

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt under deres verdighet... hjelpes Dorthe, kjenner du ALLE muslimer ?

Denne tråden syder av en fremmedfrykt og generalisering som ikke er sann.

*rister på hodet*

Du - å komme å anklage folk som lever blant, kjenner og har kjent mange muslimer og andre folk fra den delen av verden i årevis, blir for dumt. Det Dorthe sier er, generellt sett, helt riktig.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner mange muslimer. og jeg er ikke redd dem, bortsett fra de som prøver å dytte til meg og true meg.

Jeg tror jeg kjenner både sihker, buddiskter og kristne også. Jeg bor midt på Grünerløkka og jeg liker å snakke med folk og kommer lett i kontakt med de fleste.

Men flaggermusdamene vil ikke ha kontakt, det er helt sikkert.

Dette er nok et eksempel på folk som ikke aner hva de snakker om, som enten slenger rundt seg med ord som "rasisme", "fremmedfrykt" etc., eller er som trekløveret her inne. Det spørs om de noen gang har sett en muslim annet enn på tv, i begge tilfellene.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Men jeg sunes det er koselig å se ansiktet til folk... Og integrering blir definitivt ikke lettere!

Vi kan ikke bare kaste folk ut av landet! Men jeg mener en god integreringspolitikk vil tjene alle parter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakten forteller deg det. Men da er det dine "meninger/holdninger" som formidler den beskjeden og ikke drakten selv.

Og du er med å på å hindre integrering når du bestemmer deg for å ikke ta kontakt med et menneske pga av et klesplagg!

For drakten formidler ingen slike beskjed til meg.

Det er bare en drakt for min del og jeg har ingen problemer med det.

Tullprat. Prøv å nærme deg en kvinne i burka, og du vil raskt oppdage at et er helt riktig at det ikke finnes vilje, og sannsynligvis ikke kulturell mulighet, til kontakt.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er selvsagt likevel som et direkte resultat av et voldelig, patriarkalsk samfunn. Det er også mange kvinner som tviholder på omskjæring der det forekommer, uten at det endrer det faktum at det i bunn og grunn, og i utgangspunktet og i essensen, er snakk om at menn undertrykker kvinner.

"........................................"

Det er gruppetenking.

En gruppe undertrykker en annen, og denne andre underliggende danner en egen kultur og en egen undertrykking.

Hakkeorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gruppetenking.

En gruppe undertrykker en annen, og denne andre underliggende danner en egen kultur og en egen undertrykking.

Hakkeorden?

Selvfølgelig. Og det er overhodet ikke spesiellt for hverken muslimer eller noen andre. Forskjellen er bare at det er muslimer som dekker til kvinnene på en slik idiotisk og hysterisk måte.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så gjerne at merkeklær og moter forbys... Sunnere at folk selv velger sine klær uten press og særlig barn. Mine får ikke merkeklær, synes det er bortkastet penger, merkelig nok har ingen av mine tre barn blitt ertet!

Men for meg er burka faktisk enda verre enn moteklær! Selv om du har mange særdeles gode poenger.

Vanlig folkeskikk at man får et ansikt å prate til!

"Jeg så gjerne at merkeklær og moter forbys..."

Heh-heh. Ja, la oss forby menneskesinnet. Mote er ikke regler, det er påvirkning. Det har alltid eksistert, og vil aldri noensinne forsvinne. Og sammenlikningen mellom burka og moteklær som begrep er så lite smart at det er helt overflødig å kommentere det (ja, jeg vet det ikke var du som gjorde den).

"Sunnere at folk selv velger sine klær uten press og særlig barn."

Selvfølgelig er det det. Men det å oppleve et slags "press", eller i det minste en slags påvirkning, i en eller annen grad, i et eller flere tilfeller, er faktisk en del av læringsprosessen man må gjennom når man vokser opp. Det er kun negativt når det overskrider en viss grense.

"merkelig nok har ingen av mine tre barn blitt ertet!"

Det kommer jo an på hvor du bor. Bor du her hvor jeg bor, så ville ungene blitt utstøtt, ganske enkelt.

"Men for meg er burka faktisk enda verre enn moteklær! Selv om du har mange særdeles gode poenger."

Nei, det er ingen gode poenger der, kun misforstått snillisme og kulturrelativisme. JA, vi skal respektere andres kulturer og holdninger i utg.punktet. Men ikke for enhver pris, og til enhver konsekvens, slik som de som så gjerne vil være røde og intellektuelle forsøker på. Burka er overhodet ingenting annet enn ren og skjær undertrykkelse - uansett om du får islamske kvinner til å hevde at de ikke er undertrykte. (Hadde de sagt at de _var_ undertrykte, så ville de jo for faen ikke vært undertrykte.)

Å tro at vi bare kan la ting skje av seg selv, utviklingen gå i bedre retninger helt uten påvirkning, er mildt sagt blåøyd. ALL utvikling kommer som resultat av påvirkning og radikale tanker, i en eller annen grad og på et eller flere områder.

"Vanlig folkeskikk at man får et ansikt å prate til"

For ikke å si at man faktisk skal være i stand til å legitimere seg, og å bli identifisert.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diskriminerende i det øyeblikk kvinner blir tvunget til å bruke det. Det er overhodet ikke diskrimineredne hvis det bæres frivillig. Og det er det faktisk mange som gjør, noe vi ikke bør glemme.

Nei, sophie, det er det ikke. Det er en regel, og kvinnene bærer det "frivillig" fordi...hva skulle de ellers gjøre, all den tid det er en regel som kan straffes veldig hardt hvis den brytes? Og når de har gjort det i generasjoner? Det betyr ikke at det er riktig av den grunn.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...