Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Tja, hva som helst kan jo skjule seg under/bak en burka. En jalla med maskinpistol, f.eks.

Skal de bruke burka må vi innføre visse restriksjoner. Ingen bilkjøring, ikke jobb som lærer, lege, sykepleier, kundebehandler, etc. Inget pass/id kort.

Koranen sier at håret skal tildekkes (åpent for diskusjon det også), ikke ansiktet, så mussene kan ikke påberope seg religion i denne saken.

Jeg stemmer for å forby skiten. Tyrkia har gjort det for lenge siden.

Hijab er en helt annen sak.

Enig med deg. Tror det var det Nedelandske myndigheter også var inne på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Det er jo en grunn til at finlandshette er forbudt, så at man ønsker å forby andre plagg som dekker til ansiktet er ikke det minste rart! Dette har med vår alles sikkerhet å gjøre, særlig i disse tider hvor vi kan forvente oss terroraksjoner. Hadde gjerne sett at også hijaben ble forbudt.

Merkelig nok har ingen misbrukt det, enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange tror at burka er dette hodeplagget/skautet - det er det ikke. Burka er et TELT med et lite gitter for øynene - det gjør at de ikke kan få seg pass f.eks. Klart det bør forbys! Enhver kan jo da kle seg slik og komme unna med litt av hvert.

BURKA:http://www.evolvefish.com/fish/media/AfghanBurka.jpg

så har du en variant som heter

NIQAB - hvor man kan se øyepartiet - mange i Norge bruker det - jeg syns det bør forbys.

og til slutt den jeg syns er helt grei:

HIJAB:

http://www.emediawire.com/prfiles/2005/08/20/275312/THSIKEAHIJAB01.jpg

Takk for hjelpen med linkene, flisa!

Den nederste er OK, selv om jeg synes de kunne vise håret. De fleste har sååå nydelig tjukt hår...Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei! Fordi muslimene så kommer til å føle seg enda mer forfulgt i den vestlige verden.

De er da ikke forfulgt her i Norge?

Men å dekke seg til så du ikke aner hva som er under synes jeg er skremmende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er da ikke forfulgt her i Norge?

Men å dekke seg til så du ikke aner hva som er under synes jeg er skremmende...

Nei, men ekstreme islamister vil bruke dette som enda en unnskyldning for å hate vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ørlite grann fremmedfrykt ute å går hos deg eller? som ms sophie sier, skal VI bestemme det? hva slags rett har vi til det?

Kanskje litt...

Og svartkledde mennesker man ikke aner hva er, gjør det ikke mindre...

Ville du gått til en lege, du ikke fikk se ansiktet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab. Det er et skaut som dekker håret.

"........................................."

jo, men hva er det for? Pynt som andre bruker fine luer? Dekke for at andre ikke skal se håret? Hvorfor da i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er 30 år for sent ute til å gjøre noe med problemet. Derfor syns jeg egentlig et slik forbud er å stikke hodet i jorda som strutsen.

Mulig det. Men jeg sunes det er koselig å se ansiktet til folk... Og integrering blir definitivt ikke lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet og mye verre eksempel er omskjæring. Det er veldig ofte nettopp kvinnene som tviholder på denne bestialske skikken. Ubegripelig for oss, men det er et faktum.

Det stemmer vel ikke helt med det bildet vi har av de snille men akk så undertrykte kvinnelige vesnene - men mange av dem, særlig de eldre - er matriarker som sjefer mye over resten av familien.

Jeg syns det er unyansert å skylde på mannfolkene hele tiden.

Jeg skylder ikke på menn, men mener at burka ikke er forenlig hverken med Koranen eller norsk livsstil.

Jeg ser på burka som et menneskelig skjold, ville aldri turt å ta kontakt...Og det er vel ikke bra for integreringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men hva er det for? Pynt som andre bruker fine luer? Dekke for at andre ikke skal se håret? Hvorfor da i såfall?

Dekke til håret. Det er grunnlag i koreanen for at kvinner skal dekke til håret, for ikke å friste svake menn som ikke har kontroll over seg selv til å kaste seg over dem. Hvis så skjer, så er det kvinnens feil i mange kulturer.

I praksis er det nok i stor grad snakk om kulturell tilhørighet nå som det er et så inngrodd element i kulturen(e). Men opprinnelig er det det samme som at gode kristne kvinner ikke viste legger, skuldre etc.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei! Fordi muslimene så kommer til å føle seg enda mer forfulgt i den vestlige verden.

Muslimer "forfulgt" i vesten? Er du seriøs?!?! Det finnes INGEN minoriteter - eller religioner i det hele tatt - som vi i vesten tar så mye hensyn til som muslimer. Muslimer er IKKE forfulgt noe sted i verden, og de har heller aldri vært det.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener nei! Fordi muslimene så kommer til å føle seg enda mer forfulgt i den vestlige verden.

Muslimer "forfulgt" i vesten? Er du seriøs?!?! Det finnes INGEN minoriteter - eller religioner i det hele tatt - som vi i vesten tar så mye hensyn til som muslimer. Muslimer er IKKE forfulgt noe sted i verden, og de har heller aldri vært det.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteller meg mer om makt muslinmske menn har, denne norske jenta er 34 år gml.. hun hadde aldri før vært sammen med en mann, dro til tyrkia på ferie og endte opp som dette...

Jeg ser tydelig hvor arrogant han er overfor det meste her i norge, alt er jo så meget bedre i tyrkia... Håper hun får øynene opp før de 3 årene er gått..!

Muslimer ønsker jeg så absolutt ikke velkommen, mange mener sikkert annerledes enn meg, men det er jo heldigvis fullt lovlig og ha sin egen mening om ting her i norge..

Iallfall for en stund til;)

Ikke alle muslimske kvinner er totalt under mannens makt, heldigvis.

Og at en norsk kvinne lar seg undertrykke av en tyrker, sier vel mer om henne enn han...

Men jeg ville aldri latt min datter gifte seg med en muslim. Såpass kan jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekke til håret. Det er grunnlag i koreanen for at kvinner skal dekke til håret, for ikke å friste svake menn som ikke har kontroll over seg selv til å kaste seg over dem. Hvis så skjer, så er det kvinnens feil i mange kulturer.

I praksis er det nok i stor grad snakk om kulturell tilhørighet nå som det er et så inngrodd element i kulturen(e). Men opprinnelig er det det samme som at gode kristne kvinner ikke viste legger, skuldre etc.

"......................................."

Okey, da tror jeg deg på at det i dag går mest på tilhørighet, for når de unge jentene går i syltrange olabukser, små topper etc. så kan det vel knappt kalles å dekke seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige at vi lever i et land med både ytringsfrihet og religionsfrihet. Og forby mennesker å ikle seg religiøse klesplagg/symboler vil være et brudd mot disse frihetene.

Burka er ikke et religiøst plagg og står ikke omtalt i Koranen.

Og jeg synes det er mye kosligere å se et ansikt og burkaen virker lammende på meg... Ville aldri tatt kontakt med en slik person. Og det hjelper vel ikke på integreringen heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke liberalt å gå inn for forbud av et kontroversielt klesplagg. Per definisjon.

Men det er jo liberalt,politisk, å tale de konservative midt imot. Om man anser kvinner i burka som undertrykte ofre for en konservativ overmakt, kan det kanskje anses som liberalt... Men det er kun vår samtidige og normative holdning, den forandrer seg over tid.

Liberalt eller ikke- jeg aner ikke hvor jeg står selv. Vanskelige spørsmål, idet de er prinsippielle og dermed ikke bør være kun emosjonelle.

Personlig vil jeg like å se folks ansikter, hår og habbit.

Men er det riktig av meg å prøve å forby andre å gjemme slike personlige uttrykk?

Hmmm... Skal jammen tenke på det! Og det håper jeg også andre gjør, ikke bare utifra sin første innskytelse.

Et særdeles godt innlegg!

Jeg lar meg nok styre av emosjonelle følelser. Og det faktum at burka ikke er et religiøst plagg, men kulturelt betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Kva er den prinsipielle skilnaden på å pålegge kvinner å gå med burka (som i Afghanistan under Taliban) og å forby dei å gjere det?

Kvifor er det eine forkasteleg og det andre prisverdig?

Intensjonen er nok i stor grad god, men kan ein løyse problemet med tvang (åpent eller fordekt) og manglande integrasjon mm. på andre måtar enn å forby?

Mvh,

Og der er du klar i ditt svar. Og det respekterer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...