Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Høres sikkert ut som et veldig teit smprøsmål, men kan noen gi meg definisjonen på hva det vil si at noe er vanntett?

Jeg kjøpte en Allværsdress fra Reflex til poden på snart 5 år. Første gang han brukte den, gikk han fra huset vårt og til barnehagen. Det regnet da kraftig, men jeg tenkte at siden det var en "Allværsdress" så skulle den tåle det. Men ungen var søkkvåt fra topp til tå. En boblejakke hadde gjort samme nytten. Når jeg ringte til Reflex angående dette, sa hun først at det ikke gikk an at den ikke var vanntett. Så sa hun at den ikke tålte regn! Man skulle bruke den når det var overskyet evt duskregnet. Man bruker regntøy når det regner, sa hun. Ingen bruker allværstøy i regnvær. Hæ? Er det meg som er helt på trynet her? Mitt allværstøy tåler da regn??? Hvis det snør tett med skikkelig våt snø vil jo det også gå igjennom??

At det var vanntett betydde at de kunne bruke den til å seile på våt rutsjebane, og få sprut på seg ol. Jeg spurte da om hun kunne forklare meg forskjellen på vanntett og vannavstøtende da. Med vanntett dress kunne du rutsje igjen og igjen, med vannavstøtende ville regnet da til slutt gå igjennom..Eeeh?

Så sa hun at jeg fikk ikke byttet dressen, jeg fikk hente den igjen, også forsøke en gang til!! Hvis han ble våt igjen, så skulle hun sende den inn for vurdering!

Hun hadde hatt vann på den, og det prellet av, så det gikk ikke an at ungen var blitt våt. De lyver nok i barnehagen ja.

Noen som har erfaringer med denne dressen??

Blir så eitrande forbanna! Greit nok at 500 kr ikke er den dyreste dressen, men jeg har 6 barn å kjøpe til, så for meg er det mye for en dress jeg ikke kan bruke :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En "allværsdress" er et kompromissplagg, som skal være både behagelig å ha på seg, vindtett og relativt vannavstøtende.

Man kan ikke oppfylle alle disse betingelsene 100% - ihvertfall ikke til en pris som er ok for et barneplagg.

Når det gjelder hva som er vanntett - bruk google og søk på "vannsøyle", så finner du litt informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/#findComment-2012495
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg vil si at vannavstøtende innebærer at ved lett regn og fuktig vær (f eks snø) så vil vannet ikke trenge igjennom, men ved kraftig regn blir det vått. Vanntett innbærer for meg at plagget holder vannet helt ute, som regntøy. Jeg ville ikke forvente at en allværsjakke skulle holde barnet fullstendig tørt på samme måte som en regnjakke feks. Vi har i mange år brukt Reima-dress til våre barn, den har holdt barnet tørt i alle typer vær - unntatt regnvær. Jeg vil tro at Reflex-dressen fungerer på samme måte.

(nå synes jeg Reima-dressene har blitt unaturlig dyre og anbefaler et billigere merke, men det er en helt annen diskusjon).

(=

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/#findComment-2012624
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet at en allværsdress skulle være regntett i regnvær. Da må du kjøpe et Tec-produkt.

Jeg har kjøpt en todelt HellyHansen HellyTec til snuppa. Den holder helt tett, men kostet jo det dobbelte av det du betalte.

Jeg er kjempefornøyd med denne dressen. Ho har brukt det daglig siden vi kjøpte den. Og med et par Viking GoreTex joggesko er ho glad og fornøyd. OG TØRR.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/#findComment-2012635
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg vil si at vannavstøtende innebærer at ved lett regn og fuktig vær (f eks snø) så vil vannet ikke trenge igjennom, men ved kraftig regn blir det vått. Vanntett innbærer for meg at plagget holder vannet helt ute, som regntøy. Jeg ville ikke forvente at en allværsjakke skulle holde barnet fullstendig tørt på samme måte som en regnjakke feks. Vi har i mange år brukt Reima-dress til våre barn, den har holdt barnet tørt i alle typer vær - unntatt regnvær. Jeg vil tro at Reflex-dressen fungerer på samme måte.

(nå synes jeg Reima-dressene har blitt unaturlig dyre og anbefaler et billigere merke, men det er en helt annen diskusjon).

(=

poenget er at dressen er merket med at den er vanntett og har en vannsøyle på 5000 mm

For meg er def på vanntett at den holder vannet ute?

Jeg poengterte at jeg ikke vlla ha noe som var vannavstøtende. Her i Bergen er det veldig fuktig også når det er snø. Holder den ikke regnvær ute i mer enn 25 min, så vil jo slaps snø trekke inn også

Altså må man ha regntøy utenpå om vinteren? Poenget med en slik dress blir da???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/#findComment-2012657
Del på andre sider

Jeg har samme dressen til mine døtre på 5 og 3 år, og vi bor også i Bergen.

Er fornøyd med den dressen, vi da.

Bruker den selvsagt ikke i regnvær, da er det regntøy som tas på. Men sånn ellers når det er yr i luften eller fuktig på bakken etc. så fungerer dressen helt utmerket, er min erfaring iallefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/#findComment-2012717
Del på andre sider

Annonse

poenget er at dressen er merket med at den er vanntett og har en vannsøyle på 5000 mm

For meg er def på vanntett at den holder vannet ute?

Jeg poengterte at jeg ikke vlla ha noe som var vannavstøtende. Her i Bergen er det veldig fuktig også når det er snø. Holder den ikke regnvær ute i mer enn 25 min, så vil jo slaps snø trekke inn også

Altså må man ha regntøy utenpå om vinteren? Poenget med en slik dress blir da???

Da er jeg helt enig med deg: dressen holder ikke mål. Står det vanntett, så skal den være vanntett - på linje med regntøy. Merkelig å skrive det forresten, da har de jo feilmerket produktet.

Fikk ikke med meg om du hadde vært i butikken eller ringt produsent, men jeg ville i hvertfall ikke latt meg avspise med det svaret du fikk. Stå på ditt og ta evt kontakt med Forbrukerrådet, det pleier å hjelpe. Som du sier, 500 kr er jo ikke all verden, men det er nok av klær og utstyr som barna trenger i denne årstiden og da blir kr 500 bortkastet dyrt.

(=

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254184-allv%C3%A6rsdress/#findComment-2012834
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...