Gå til innhold

forstoppelse??

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt barn er snart 3 år.

fra fødsel var det enormt masse gulp/oppkast. helt fram til 9mnd alder var på sykehus og fikk sonde ned i halsen. Defant ut at det var surt der og fikk noe for det. dette stoppet ved 10mnd alder.

Fikk morsmelk til ca 11 mnd.

Fikk ved 16mnd alder problemer med avføring blei hardt og med litt slim innimellom. avføring fram til dette hadde vært veldig tynt og ofte.

Får nå laktulose daglig etter avtale med sykehuset. har fått dette nå i over 1,5 år. Har prøvd å trappe ned på den men da stopper det opp og blir veldig stor klump og gjerne med slim.

får hun litt for mye laktulose blir det helt flytende.

Legene mener det er fordi hun holder seg fordi det en gang var vondt og holder seg nå og så blir det bare verre. ond sirkel

Spiser helt normal sunn mat. med grønnsaker og fiber.

De har tatt cøliaki test og melkeallergi prøver. kan det være noe som er galt med tarmene? kan de ta ultralyd evnt. røntgen for å utelukke noe?

MVH Bekymret mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254273-forstoppelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner barnet ditt har hatt refluks som er behandlet tilfredsstillende, men så er det kommet til fortstoppelse, som du behandler med Lactulose.

Jeg går ut fra at du også har forsøkt å endre på dietten i samråd med sykehuset for å gjøre tarminnholdet mykere og lette avføringen. Lacktulose kommer i tillegg til dette.

Lactulose holder på vann i avføringen og gjør den derved mykere. Du beskriver også godt hvoran mye Lactulse gjør den for tynn og motsatt, ved for lite blir den fast.

Det er riktig at baarn husker ubehangelig hendelser omkring avføring og derved kan holde seg, det gjør avføringen fastere og tregere. Det er derfor viktig av barnet også får " dotrening", at doseansene innøves med regelmesig mellomrum og at de får den tid de trenger, men mas og skjenn virker negativt.Das holder barnet seg.

Det er mange undersøkelser som kan gjøres av tarmen for å undersøke dens funksjon. Du nevner melkeintoleranse og cøliaci, de prøvene er tatt og var såvidt jeg skjønner negative.Avførings uregelmessigheter kan være et symptom ved disse tilstander.

Dersom barnet har uregelmessigheter med avføring vil ultralyd ikke gi så mye informasjon uten ved sterke smerter som ved kolikk, vanlig rtg. vil heller ikke si så mye, men brukes på samme indikasjon som ovenfor, inspeksjon av tarmen med med kikkehullsteknikk kan hos enkelte være aktuelt, men jeg tror at hos barnet ditt vil de observere utviklingen siden avføringen er rijmelig godt regulert med lactuose. Men det er reimelig at barnet kontrolleeres av lege fremover for å se på utikling av lengde og vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254273-forstoppelse/#findComment-2014216
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...