Gjest En adoptivmor Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hei! Jeg må bare få lufte noe her inne som jeg har sett og undret meg over i lengre tid. Det gjelder dette med enslige og adopsjon. Jeg må si at jeg reagerer sterkt på holdninger som framkommer fra endel av de som er i prosessen eller venter på å sette igang. Nå sist var det et spørsmål på en av adopsjonsorganisasjonene sin spørsmålsside som virkelig fikk meg til å sperre opp øynene. Vedkommende som spurte mente i at det er organisasjonenes ansvar og jobb å sende søknadene til giverlaand etter rekkefølge som de har meldt seg som søkere, i stedet for å forholde seg til når de har blitt godkjent, som for alle andre søkere. Ja det skulle ta seg ut!! Hvor stort sekretariat tror de egentlig at organisasjonene har? Andre ganger har det vært klager og sutring på at en av organisasjonene har hatt kø etter godkjenning før søkerne får sende søknader ut av landet. (les: til Kina) Som om organisasjonene er synske og kan forutse nøyaktig hvor mange av de som setter igang prosess som blir godkjent. Tidligere år har det blitt sendt for få søknader fordi de ikke hadde bedt mange nok sette igang. Da kom det også klager selvsagt. Dette er jo ingen eksakt vitenskap. Og så har man holdningen til hva organisasjonene skal gjøre for å skaffe giverland til enslige søkere. Snakk om å snu ting på hodet! Det som må gjøres er jo å se etter foreldre til barn som trenger det, etter gjeldende lover og regler, ikke først og fremst å skaffe land som godtar enslige søkere. Det får da vitterlig komme i siste rekke. Sist men ikke minst: Jeg vet om bare i min mellomstore småby minst 3 enslige som levde som halvåpne lesbiske før adopsjonen, og som har kommet helt ut av skapet en stund etterpå. En av dem gadd ikke vente til etter hentereisen engang. Dette er etter at de har skrevet under på til kinesiske myndigheter at de er heterofile. Er dette OK? Jeg syns ikke det.Ikke i det hele tatt. Det er umoralsk og kan i neste runde sette en stopper for andre ensliges mulighet for å adoptere. Er det noen av dere enslige søkere der ute som kan tenke dere å kommentere noe av dette? Jeg personlig er ikke imot at enslige får adoptere, men jeg er imot holdningene jeg syns jeg ser, og kan ikke forstå annet enn at de enslige søkerne krever mye mer ressurser og arbeid fra organisasjonene enn antall adopsjoner de gjennomfører skulle tilsi. Og det går nødvendigvis også ut over noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254485-enslige-adoptanter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptivmor til tre Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Herlighet, noen har visst litt for lite å drive med i hverdagen! Personlig kjenner jeg mange ektepar som har adoptert og som er direkte uegnet og som har løyet for kuratorene som utredet dem - blant annet mht psykiske lidelser, jeg kjenner også flere tilfeller der paret har ventet med å ta ut separasjon til direkte etter hentereisen, slik at de har fått barnet hjem først. Hvilke holdninger er dette? Jeg tror ikke det kommer noe positivt eller konstruktivt ut av å diskutere på slike nivå som dette. De aller fleste adopsjoner er til gagn for barna som får en eller to foreldre. Det frigis et antall barn for adopsjon som står i forhold til antallet som søker - og foreløpig er det rikelig med barn tilgjengelig i verden. Bare fint at antall giverland øker - både generelt sett og spesielt slik at også enslige kan bli foreldre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254485-enslige-adoptanter/#findComment-2016407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jøssesxxx Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Herlighet, noen har visst litt for lite å drive med i hverdagen! Personlig kjenner jeg mange ektepar som har adoptert og som er direkte uegnet og som har løyet for kuratorene som utredet dem - blant annet mht psykiske lidelser, jeg kjenner også flere tilfeller der paret har ventet med å ta ut separasjon til direkte etter hentereisen, slik at de har fått barnet hjem først. Hvilke holdninger er dette? Jeg tror ikke det kommer noe positivt eller konstruktivt ut av å diskutere på slike nivå som dette. De aller fleste adopsjoner er til gagn for barna som får en eller to foreldre. Det frigis et antall barn for adopsjon som står i forhold til antallet som søker - og foreløpig er det rikelig med barn tilgjengelig i verden. Bare fint at antall giverland øker - både generelt sett og spesielt slik at også enslige kan bli foreldre! jøsses kjenner du flere? huff dette høres da urovekkende ut om så _virkelig_ er tilfelle! urovekkende om moralen ikke er høyere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254485-enslige-adoptanter/#findComment-2016772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jøssesxxx Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 jøsses kjenner du flere? huff dette høres da urovekkende ut om så _virkelig_ er tilfelle! urovekkende om moralen ikke er høyere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254485-enslige-adoptanter/#findComment-2016774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enestående adoptant Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Uff da - du kan ikke ha mye å bruke dagene dine på hvis det er dette som opptar deg mest?! Og du som selv er adoptivmor bør jo forstå hvor stressende det er å vente i en tilsynelatende evig adopsjonskø - enten det er her hjemme eller i giverlandet - og at det noen ganger er lett å miste humøret og kanskje mase litt for mye på adopsjonsforeningene. Dette gjelder spesielt dersom man mener at foreningene ikke "forvalter" sine enslige søkere på rett måte (jeg sier ikke at de ikke gjør det!). Andre adoptanter burde ha forståelse for at følelsen av maktesløshet og stillstand i prosessen av og til fører til at folk stiller litt selvsentrerte spørsmål på foreningenes spørsmåls-sider - for i denne prosessen er enhver seg selv nærmest. Også du, tydeligvis! De aller, aller fleste adoptanter - enslige som par - forstår at det er barnets beste som skal ivaretas i en adopsjon. Og enslige, kanskje til og med mer enn par, er inneforstått med hvor heldige vi er som faktisk får lov til å adoptere barn fra utlandet når vi ikke kan "produsere" dem selv. Enslige adoptanter er gjennom en MYE mer grundig og omfattende undersøkelse hos barnevernet (noe jeg mener er helt riktig!) enn par, og dersom noen som er uegnet "slipper gjennom" nåløyet er det faktisk barnevernets og Bufetats feil. Når det gjelder adoptanter som i ettertid har vist seg å være lesbiske, så er det ifølge norsk lovgivning ikke forbud mot at homofile skal få adoptere - det er et forbud mot at homofile PAR skal få adoptere. Det er helt riktig som du skriver at det er kinesiske myndigheter som krever en egenerklæring om at søkeren ikke er homofil. Og du kan nok sikkert ha rett i at det finnes noen få som har løyet i denne erklæringen - men dette mener jeg er en sak mellom Kina og den enkelte søker og dennes samvittighet. Det ville selvfølgelig være forferdelig synd dersom Kina stenger for alle enslige adoptanter fordi de finner ut at noen få er homofile og har løyet for dem... Men, når det er sagt så vil jeg si at det i Norge i dag er bare ca 100 personer som har adoptert som enslige. Dersom et par av disse har vært homofile, så er dette en forsvinnende liten andel av det totale antallet adoptanter i Norge. Jeg skjønner ikke at du gidder å bruker tid og krefter på å ergre deg over dette. For å være helt ærlig: jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare! Nei, jeg tar helg i stedet, jeg - og det håper jeg du gjør også. God helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254485-enslige-adoptanter/#findComment-2016856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.