Gå til innhold

amming når man trenger medikamenter.

Anbefalte innlegg

Gjest utholdende, men lei!

Jeg er en mor med et barn på 5 måneder som jeg ikke lenger ammer fordi han ikke vil ta brystet lenger. Men jeg pumper meg endel da, og gir morsmelka på flaske. Nå er det sånn at jeg sliter litt med nerver, og bruker i den forbindelse fluanxol ved behov. Behovet dukker gjerne opp 2-6 ganger i løpet av måneden. Da tar jeg 1,5 mg. av nevnte medikament, og dette forbruket gjør at jeg holder meg frisk. Det vil si at episoder med nerver ikke får lov å utvikle seg videre til værre problemer som vil kunne komme til å kreve antideppresiva. Har vært der før... Nå har jeg undersøkt med farmasøyt at fluanxol bruker laaang tid på å komme ut av systemet igjen, og at medikamentet går over i morsmelka. Slik jeg ser det vil det kunne bety at etter inntak av medisin burde jeg ikke tilby barnet mitt morsmelk på ett par døgn etterpå. Først da er melka "ren". Vet det er små mengder som går over i melka, men har fått høre at langtidseffekten av dette medikamentet ikke er kjent... Hva betyr det, at dersom jeg gir barnet morsmelk med fluanxolrester, kan barnet om 20 år plutselig vise seg å ha skader på sentralnervesystemet som følge av morsmelk med medikament i???

Har hørt at ikke alle mødre bør amme, nettopp når det er snakk om sykdom, og mor må ta sterke medisiner... Er dette et slikt tilfelle??

Mister motivasjonen til å holde på med all denne pumpingen dersom jeg stadig må holde på å kaste melka i vasken fordi den ikke kan brukes! Synes også at det er mye stress med denne pumpingen, og jeg sliter endel med plager som er knyttet til stress for tiden... Derfor lurer jeg på om det kanskje hadde vært best for alle parter om jeg ga meg helt nå. Samtidig sliter ungen med en litt stygg hoste for tiden, og dette gjør at jeg føler at han heller burde få mer morsmelk enn å slutte med den.

Hva sier ekspertisen til dette???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254809-amming-n%C3%A5r-man-trenger-medikamenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette i Felleskatalogen! Ville hørt med legen din, men det er jo svært små doser du tar...

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Høye doser i siste trimester kan medføre langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser av ekstrapyramidal art hos barnet. Atferdslære- og motoriske forstyrrelser hos avkommet kan ikke utelukkes. Skal bare brukes under graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Går over. Beregnet dose barnet får i seg er mindre enn 0,5% av den vektrelaterte dosen i mg/kg fra moren. Kan brukes under amming hvis fortsatt behandling vurderes som viktig. Det anbefales da at barnet observeres nøye.

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære utholdende, men lei.

Først av alt det er viktig at du holder deg frisk, det er absolutt av første prioritet både for deg og barnet.Bruk av medisiner i svangerskapet har sterkere innvirkning på fosteret da mor og barn har felles blodomløp, enn bruk av medisiner under amming. Noen typer medisiner går lett over i morsmelken mens andre går i liten grad over. Den type medikament du bruker er betegnet som lavdoseantipsykotium og overgang til morsmelk er minimal.Risiko for påvirkning av barnet ved amming er trolig liten ved terapeutiske doser. De mengdene du bruker kan sammenlignes med teraputeiske doser eller lavere. Kilden er www.legemiddelhandboka.no som er det anbefalte oppslagsverket for helsepersonell og farmakologer når man vurdere bruk av legemiddler generellt og legemidler og amming spesiellt. Det skulle ikke være noen grunn til å kaste morsmelken selv om du har tatt medisiner. Hvis det fortsatt uroer deg å kombinere amming og bruk av medisiner,er barnet ditt så gammelt nå at du kan redusere morsmelken og begynne med annen fast føde i form av grøt blandet med morsmelkerstatning eller grønnsaker. Men dersom du føler at pumping blir stressende for deg er det viktig å ta hensyn til disse signalene. Tenk at du har holdt på i 5 måneder, det der kjempeflott! Barnet har fått mye antistoffer gjennom melken som har gitt han beskyttelse her og nå, men også en god start som har betydning for han videre i livet. Det viktigste er at dere to har det godt isammen med eller uten pupp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...