Gjest Nassa Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Så stille det var her, da, om skytetragedien i Vestfold. Fordi han var norsk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Godt sagt..:=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Tja, hva vil du vi skal si? Det er vel den vanlige historien med skilsmisse, samværsnekt/-sabotering, en dose sjalusi og tilt. En ganske vanlig norsk historie. Avslutningen var hakket verre enn normalt. Det er mange gærne norske nordmenn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg har i grunn tenkt det samme. Det var så grusomt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg har i grunn tenkt det samme. Det var så grusomt! Hva da, at han var norsk eller at vi ikke har diskutert saken? *dårlig spøk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hva da, at han var norsk eller at vi ikke har diskutert saken? *dårlig spøk* Jeg forundret meg over at ingen har skrevet om den 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg synes dette er en så enormt stor tragedie uansett norsk eller ikke. Huff, jeg klarer ikke og orker egentlig heller ikke å sette meg så inn i hvordan resten av familien/vennene må ha det nå. Stakkars mennesker......... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Har en mistanke om at det finnes en sammenheng der ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nassa Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Tja, hva vil du vi skal si? Det er vel den vanlige historien med skilsmisse, samværsnekt/-sabotering, en dose sjalusi og tilt. En ganske vanlig norsk historie. Avslutningen var hakket verre enn normalt. Det er mange gærne norske nordmenn. Om man ser nøye på det, er det nok mange av disse skilsmisse/trusel om skilsmissedrapene begått av norske menn, som i bunn og grunn også dreier seg om ære. Man orker ikke leve videre med tanken på at naboer, slekt osv skal vite at ektefellen har forlatt en/vil forlate en for en annen mann. Det å drepe sin egen sønn. antakelig på grunn av forskrudd sjalusi osv - er jo en slags forskrudd æreshandling. Om man vil se slik på det. Jeg vet at nå bare gjetter vi, men jeg syns det er litt greit å slippe til slike tanker også. Og huske hvor kort det er tilbake til da det å "eie" sin familie/de du var glad i var det vanlige for menn. Jeg tenker på hvem det var som tjente pengene, hvem som sto oppført som ansvarlig for familien osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Om man ser nøye på det, er det nok mange av disse skilsmisse/trusel om skilsmissedrapene begått av norske menn, som i bunn og grunn også dreier seg om ære. Man orker ikke leve videre med tanken på at naboer, slekt osv skal vite at ektefellen har forlatt en/vil forlate en for en annen mann. Det å drepe sin egen sønn. antakelig på grunn av forskrudd sjalusi osv - er jo en slags forskrudd æreshandling. Om man vil se slik på det. Jeg vet at nå bare gjetter vi, men jeg syns det er litt greit å slippe til slike tanker også. Og huske hvor kort det er tilbake til da det å "eie" sin familie/de du var glad i var det vanlige for menn. Jeg tenker på hvem det var som tjente pengene, hvem som sto oppført som ansvarlig for familien osv. Stort sett all jævelskap i verden er jo laget av menn.........*min tanke er fri* Det er så klart verre når det utføres i "herrens navn" - enten han kalles Gud eller Allah. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest herreguuud Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Herregud! Er det mulig å bare komme på å spørre om noe sånt?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Om man ser nøye på det, er det nok mange av disse skilsmisse/trusel om skilsmissedrapene begått av norske menn, som i bunn og grunn også dreier seg om ære. Man orker ikke leve videre med tanken på at naboer, slekt osv skal vite at ektefellen har forlatt en/vil forlate en for en annen mann. Det å drepe sin egen sønn. antakelig på grunn av forskrudd sjalusi osv - er jo en slags forskrudd æreshandling. Om man vil se slik på det. Jeg vet at nå bare gjetter vi, men jeg syns det er litt greit å slippe til slike tanker også. Og huske hvor kort det er tilbake til da det å "eie" sin familie/de du var glad i var det vanlige for menn. Jeg tenker på hvem det var som tjente pengene, hvem som sto oppført som ansvarlig for familien osv. Jeg har ikke noe problem med å følge den tankegangen. Tap av ansikt/ære. Forskjellen er at vi ikke har noen tradisjon der lokalsamfunnet støtter eller forventer at vi tar livet av koner/døtre når noe "galt" blir gjort. Eller at landsbyhøvdingen beordrer offentlig massevoldtekt som straff for et eller annet vissvass. Sånn sett så er det mindre interessant å diskutere norske drap. De utføres stort sett på "normal" måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinteren Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Er nok fordi han er norsk, ja - dessverre. Han er var jo bare syk, mens muslimer er jo umenneskelig... ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Big little Brother Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Om man ser nøye på det, er det nok mange av disse skilsmisse/trusel om skilsmissedrapene begått av norske menn, som i bunn og grunn også dreier seg om ære. Man orker ikke leve videre med tanken på at naboer, slekt osv skal vite at ektefellen har forlatt en/vil forlate en for en annen mann. Det å drepe sin egen sønn. antakelig på grunn av forskrudd sjalusi osv - er jo en slags forskrudd æreshandling. Om man vil se slik på det. Jeg vet at nå bare gjetter vi, men jeg syns det er litt greit å slippe til slike tanker også. Og huske hvor kort det er tilbake til da det å "eie" sin familie/de du var glad i var det vanlige for menn. Jeg tenker på hvem det var som tjente pengene, hvem som sto oppført som ansvarlig for familien osv. Ja, du har rett i det. Det er få generasjoner siden mannen var den ansvarlige i hele familien. I boka 'Bokhandleren i Kabul' skiver Å.S. om hvordan ektemannen står juridisk ansvarlig for kriminelle handlinger som kone eller barn foretar. Mannnen må ta straffen. Klart det får følger for maktbalansen i familien. Ikke rart at dagens norske samfunn skaper en del familietrøbbel også. Omfattende endring er vanskelig. Om stillheten rundt den siste familietragedien skyldes norskheten vet jeg ikke. Vår faste skribent med innvandrerfobi har forøvrig vært inne ved 17-tiden og fått ut litt luft, ser jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Om man ser nøye på det, er det nok mange av disse skilsmisse/trusel om skilsmissedrapene begått av norske menn, som i bunn og grunn også dreier seg om ære. Man orker ikke leve videre med tanken på at naboer, slekt osv skal vite at ektefellen har forlatt en/vil forlate en for en annen mann. Det å drepe sin egen sønn. antakelig på grunn av forskrudd sjalusi osv - er jo en slags forskrudd æreshandling. Om man vil se slik på det. Jeg vet at nå bare gjetter vi, men jeg syns det er litt greit å slippe til slike tanker også. Og huske hvor kort det er tilbake til da det å "eie" sin familie/de du var glad i var det vanlige for menn. Jeg tenker på hvem det var som tjente pengene, hvem som sto oppført som ansvarlig for familien osv. Forskjellene er at man _taper_ all ære i norske kultur ved å utføre slike ugjerninger.Ikke stikk motsatt som i endel andre ukulturer, der det er omgivelsene som forlanger og forventer det. Den dagen du og dine likesinnede kan forstå denne helt essensielle forskjellen, kan vi også sikkert får slutt på slike idiotiske tråder som dette her, som forsøker å sammenligne det usammenlignbare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hihi, du har jammen rett ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Er nok fordi han er norsk, ja - dessverre. Han er var jo bare syk, mens muslimer er jo umenneskelig... ikke sant? Selvsagt. Muslimer kan ikke være mentalt psyke. De bare spiller, alle sammen - uten unntak. De som mener noe annet er naive :-) "......................................" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Herregud! Er det mulig å bare komme på å spørre om noe sånt?! Synes ikke du det er ganske påfallende, da? Det er daglig tråder her om "våre nye landsmenn", og trippeldrapet på Kalbakken blant annet var jo et hett samtaleemne her på DOL, og det var mye snakk om forskjell på kulturer, at det var æresdrap pga kjærlighetsforhod, osv. Så dreper en norsk mann tre mennesker. "Oi. Hva skal vi si nå, da? Vi kan jo ikke si "muslimene og deres æresdrap..." eller "muslimene og deres kultur"." Ser ut til at det ikke er lite interessant å "synse" når man ikke kan trekke en fremmed kultur inn i bildet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattea Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Godt sagt..:=) Drap er drap, uansett hvor drapsmann kommer fra er det like gale. Men å si at her i landet "æresdrap " utføres på normal måte synes jeg er litt feil sagt. Når ble et mord til normal ting i samfunnet? Og når det gjelder " Herres navn " ... det er ikke religion som kaller til mord, voldtekt osv men mennesker. Religion, uansett hvilken , kaller ikke til å drepe andre , det står ikke eneste ord om det verken i Bibelen eller i Koranen. Og når man setter seg litt i emne og sammenligner ting, så alle største religioner har like verdier når det gjelder å drepe, voldta osv. Det finnes til tross alt bare en Gud ,om den kalles Gud, Allah, eller hva enn jøder kaller Han. hvordan kan det da være lov til å drepe i en religion, men ikke i andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragazza Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Selvsagt. Muslimer kan ikke være mentalt psyke. De bare spiller, alle sammen - uten unntak. De som mener noe annet er naive :-) "......................................" Hva vet du egentlig om muslimer som gir deg lov å snakke sånn? Kjenner du noen i hele tatt? Har du noen som helst peiling om muslimske kultur eller tradisjon utenom det som blir fortalt av media? Synes ikke du burde uttale deg om ting du ikke har peiling om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.