Gå til innhold

Kjønnsbestemte avdelinger i bhg. (Hjalli metoden)


Anbefalte innlegg

Frøkna har ny bhg plass fra januar og skal begynne i en fulltidsbarnehage som jobber etter Hjalli metoden (http://www.hjalli.is). Jeg har ingen erfaring med denne modellen og lurer derfor på om noen av dere har samt fordeler og ulemper.

Bhg lurer også på å dele bhg inn i kjønnsbestemte avdelinger, noen som har erfaring eller synspunkter på dette? Fordeler og ulemper.

På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

PS:

Når du skriver linken i parantes ødelegger du for å kunne direkteklikke på linken.

Har ikke hørt om akkurat denne metoden før, men jeg er generelt nokså skeptisk til kjønnssegregering. Jeg er også skeptisk til fleksibiliteten til barnehage, skoler eller hva det skal være som jobber etter helt spesielle metoder.

Alltid en fare for at de blir så forelsket i metodene for metodenes skyld at de blir blinde for det som ikke funker.

mvh

PS:

Når du skriver linken i parantes ødelegger du for å kunne direkteklikke på linken.

Har ikke hørt om akkurat denne metoden før, men jeg er generelt nokså skeptisk til kjønnssegregering. Jeg er også skeptisk til fleksibiliteten til barnehage, skoler eller hva det skal være som jobber etter helt spesielle metoder.

Alltid en fare for at de blir så forelsket i metodene for metodenes skyld at de blir blinde for det som ikke funker.

mvh

Takk for opplysningen, det har jeg ikke tenkt på før.

Jeg er også litt skeptisk til dette med for mange metoder, men denne går etter hva jeg har forstått ut på å møte barnet der det er i forhold til alder, kunnskap og utvikling. Det høres veldig riktig ut i mine ører, men jeg også er veldig skeptisk til segregering.

Takk for svar.

Takk for opplysningen, det har jeg ikke tenkt på før.

Jeg er også litt skeptisk til dette med for mange metoder, men denne går etter hva jeg har forstått ut på å møte barnet der det er i forhold til alder, kunnskap og utvikling. Det høres veldig riktig ut i mine ører, men jeg også er veldig skeptisk til segregering.

Takk for svar.

Slike metoder skriver seg ofte fra noen meget sterke grunn(hypo)teser.

Felles for alle pedagogiske retninger, grunntanker og hypoteser er at de ikke makter å favne alt. Før eller siden vil ikke kartet stemme overens med terrenget. Har man da et avslappet forhold til sine grunnmetoder, vil man mest sannsynlig se seg om etter andre måter å forstå og takle tingene på.

Hvis derimot barnehagens eksistens nærmest hviler på visse grunnsanheter, som følges med en nesten relegiøs overbevisning, er faren stor for at man forsøker å forandre terrenget framfor kartet. Den som rugger båten i en slik sammenheng vet ikke hvilket vepsebol h*n har stukket nevene inn i.

Nå avgjøres fleksibilitet kontra firkantethet ikke bare av filosofi og metoder, men i høyeste grad også av menneskene som er der.

Hva med å be om å få være flue på veggen en dag eller to for å se hvordan de jobber og hva de står for i praksiss?

mvh

amerikafareren

Slik jeg kjenner denne metoden går den ut på å jobbe med kjønnene atskilt når de jobber med å få jentene mere frampå og guttene til å fokusere på myke verdier. Også til å få lov å fokusere på jenteting og gutteting uten å bli forstyrret av det andre kjønn. Ikke at de skal være atskilte hele tiden. Jeg har stor tro på det. Jenter og gutter burde fått mye mere sjanser til å utfolde seg som individer, ikke som en masse.

Jeg har møtt henne som står bak denne pedagogiske retningen, og hun er en av de mest fantastiske pedagoger som finnes. Kreativ og intelligent til de grader. Dette går utpå mye mere enn kjønnssegrering.

Slik jeg kjenner denne metoden går den ut på å jobbe med kjønnene atskilt når de jobber med å få jentene mere frampå og guttene til å fokusere på myke verdier. Også til å få lov å fokusere på jenteting og gutteting uten å bli forstyrret av det andre kjønn. Ikke at de skal være atskilte hele tiden. Jeg har stor tro på det. Jenter og gutter burde fått mye mere sjanser til å utfolde seg som individer, ikke som en masse.

Jeg har møtt henne som står bak denne pedagogiske retningen, og hun er en av de mest fantastiske pedagoger som finnes. Kreativ og intelligent til de grader. Dette går utpå mye mere enn kjønnssegrering.

Tusen takk for det. Hun skal komme til barnehagen å ha informasjon for alle foreldrene, så det blir spennende å høre greia bak fra henne selv.

Jeg har kikket litt på hjemmesiden til den aktuelle barnehagen og retningslinjene de jobber utifra virker veldig riktige for meg. Så får vi se hvordan det blir.

Annonse

Slik jeg kjenner denne metoden går den ut på å jobbe med kjønnene atskilt når de jobber med å få jentene mere frampå og guttene til å fokusere på myke verdier. Også til å få lov å fokusere på jenteting og gutteting uten å bli forstyrret av det andre kjønn. Ikke at de skal være atskilte hele tiden. Jeg har stor tro på det. Jenter og gutter burde fått mye mere sjanser til å utfolde seg som individer, ikke som en masse.

Jeg har møtt henne som står bak denne pedagogiske retningen, og hun er en av de mest fantastiske pedagoger som finnes. Kreativ og intelligent til de grader. Dette går utpå mye mere enn kjønnssegrering.

Jenteting og gutteting?! *Himler med øynene* Jeg hadde fått samtlige pigger ute om dette hadde vært vår eks-barnehage. Vi prøver hjemme etter beste evne å innpode i ungene at det ikke finnes jenteting og gutteting, i alle fall ikke når de er så små.

amerikafareren

Jenteting og gutteting?! *Himler med øynene* Jeg hadde fått samtlige pigger ute om dette hadde vært vår eks-barnehage. Vi prøver hjemme etter beste evne å innpode i ungene at det ikke finnes jenteting og gutteting, i alle fall ikke når de er så små.

Jeg håper at du aldri greier å få ungene dine til å bli helt "like". Regner ikke med at du og kjæresten din er helt like heller. Er du sikker på at du forstår hva Hjalli metoden går utpå?

Jenteting og gutteting?! *Himler med øynene* Jeg hadde fått samtlige pigger ute om dette hadde vært vår eks-barnehage. Vi prøver hjemme etter beste evne å innpode i ungene at det ikke finnes jenteting og gutteting, i alle fall ikke når de er så små.

Jeg har dessverre ikke satt meg inn i hva denne metoden går ut på, men... Det viser seg nå at guttene stiller dårligere enn jentene når de kommer på skolen... Blant annet har mange gutter dårligere utviklet finmotorikk... Dette kan gjøre det vanskelig mht skriveopplæring...

Jenter i bhg tegner, og "pusler" med ting, mens guttene ofte har mer fysisk lek... Det resulterer i at jentene utvikler finmotorikken bedre... Dessuten er det fare for at jentene blir mer sett i bhg - guttene er jo bare bråkete... (Satt på spissen og ikke min mening altså!)

Tenker at det som menes med "gutteting" og "jenteting" er at ved å dele barnegruppa, så blir guttene sett på lik lnje med jentene... De får drive med ting som interesserer dem - er mange gutter som ikke liker tegning, perler og veving...

I bhg hvor jeg jobber prøver vi nå å få en "guttegruppe" opp og gå... Nettopp av den grunn at de skal få holde på med ting de liker - og bli sett!! Vi har startet opp med snekkerverksted... Dette hjelper bla til å utvikle finmotorikken...

Jeg har dessverre ikke satt meg inn i hva denne metoden går ut på, men... Det viser seg nå at guttene stiller dårligere enn jentene når de kommer på skolen... Blant annet har mange gutter dårligere utviklet finmotorikk... Dette kan gjøre det vanskelig mht skriveopplæring...

Jenter i bhg tegner, og "pusler" med ting, mens guttene ofte har mer fysisk lek... Det resulterer i at jentene utvikler finmotorikken bedre... Dessuten er det fare for at jentene blir mer sett i bhg - guttene er jo bare bråkete... (Satt på spissen og ikke min mening altså!)

Tenker at det som menes med "gutteting" og "jenteting" er at ved å dele barnegruppa, så blir guttene sett på lik lnje med jentene... De får drive med ting som interesserer dem - er mange gutter som ikke liker tegning, perler og veving...

I bhg hvor jeg jobber prøver vi nå å få en "guttegruppe" opp og gå... Nettopp av den grunn at de skal få holde på med ting de liker - og bli sett!! Vi har startet opp med snekkerverksted... Dette hjelper bla til å utvikle finmotorikken...

Det er denne delingen av kjønn jeg reagerer på - mine har alltid kommet godt overens med begge kjønn (fordi jeg har en av hvert?) og jeg ville syntes det var synd om de i deler av barnehagetiden skulle være helt adskilt.

Lærer de ikke av å se på hverandre også da?

Jeg håper at du aldri greier å få ungene dine til å bli helt "like". Regner ikke med at du og kjæresten din er helt like heller. Er du sikker på at du forstår hva Hjalli metoden går utpå?

Selvfølgelig blir de ikke helt like, det har de aldri vært, men dette med kjønnsdeling får meg til å grøsse når jeg tenker på min egen tid på barneskolen (siste halvdel av 70-tallet). Da hadde vi jentene håndarbeide fra august til uti mars mens guttene hadde sløyd og så byttet vi. Guttene kom fra sløyden og hadde laget pianokrakker og greier! Vi fikk lage fiskesnøreholdere og brødfjøler...

Likedan var det på ungdomsskolen også - og jeg hatet det! Jeg ville ha sløyd, men fordi jeg var jente måtte jeg ha håndarbeide da ingen av guttene ville bytte.

Annonse

Jeg ville ikke hatt ungen min i en kjønnsdelt barnehage - begge mine har lekt med begge kjønn da de gikk i barnehagen og jeg ser ikke noe annet enn positivt i det.

Jeg vil også gjerne at barna skal være sammen på avdelingen på tvers av kjønn, og sånn vil det også bli for min datter siden hun er en av de som skal på skolen til neste høst. De snakker om å ha deling på 3 og 4 åringene, og 0-3 åringene blir også "blandede" grupper.

Jeg forstår veldig godt hva du mener med gutteting og jenteting, sånt eksisterer ikke her i huset. Og denne pedagogikken går, etter hva jeg har forstått, på å leke med nøytrale leker som ikke representerer så mye i seg selv, men som kan bygges eller formes som det man vil at det skal være.

Det jobbes vist med at jentene skal bli bedre grovmotorisk og gutta finmotorisk, grovt sett. Hvilke verktøy de bruker til dette vet jeg ikke. Jeg skal på observasjon der en dag (etter tips fra PieLill) for å kikke litt, for å se om det er noe for Mis.

Det finnes en video om dette, heter bare Hjalli tror jeg. Du kan jo låne den på biblioteket kanskje, så får du mer innsyn i hva det handler om.

Tusen takk for tips, dette skal jeg sjekke ut.

Jeg har også fått lov å komme å være flue på veggen en dag, så det skal bli spennende å se om det er noe for oss.

Jeg vil også gjerne at barna skal være sammen på avdelingen på tvers av kjønn, og sånn vil det også bli for min datter siden hun er en av de som skal på skolen til neste høst. De snakker om å ha deling på 3 og 4 åringene, og 0-3 åringene blir også "blandede" grupper.

Jeg forstår veldig godt hva du mener med gutteting og jenteting, sånt eksisterer ikke her i huset. Og denne pedagogikken går, etter hva jeg har forstått, på å leke med nøytrale leker som ikke representerer så mye i seg selv, men som kan bygges eller formes som det man vil at det skal være.

Det jobbes vist med at jentene skal bli bedre grovmotorisk og gutta finmotorisk, grovt sett. Hvilke verktøy de bruker til dette vet jeg ikke. Jeg skal på observasjon der en dag (etter tips fra PieLill) for å kikke litt, for å se om det er noe for Mis.

Jeg er litt skeptisk til slike ideologier, men dersom det funker så...

Alikevel er jeg veldig glad for at mine to gikk i verdens beste, tradisjonelle barnehage. :o)

Jeg har dessverre ikke satt meg inn i hva denne metoden går ut på, men... Det viser seg nå at guttene stiller dårligere enn jentene når de kommer på skolen... Blant annet har mange gutter dårligere utviklet finmotorikk... Dette kan gjøre det vanskelig mht skriveopplæring...

Jenter i bhg tegner, og "pusler" med ting, mens guttene ofte har mer fysisk lek... Det resulterer i at jentene utvikler finmotorikken bedre... Dessuten er det fare for at jentene blir mer sett i bhg - guttene er jo bare bråkete... (Satt på spissen og ikke min mening altså!)

Tenker at det som menes med "gutteting" og "jenteting" er at ved å dele barnegruppa, så blir guttene sett på lik lnje med jentene... De får drive med ting som interesserer dem - er mange gutter som ikke liker tegning, perler og veving...

I bhg hvor jeg jobber prøver vi nå å få en "guttegruppe" opp og gå... Nettopp av den grunn at de skal få holde på med ting de liker - og bli sett!! Vi har startet opp med snekkerverksted... Dette hjelper bla til å utvikle finmotorikken...

Fy, så forbannet jeg hadde blitt som barn hvis bare guttene hadde fått drive med snekkerverksted. Og hvis jeg hadde blitt tvunget til å leke bare med jentene.

Like sint hadde jeg derfor blitt som mor hvis barnehagen hadde satt igang noe slikt.

Gjest også en mamma

Jeg har ikke erfaring med dette, og kjenner ikke opplegget i detalj. Men jeg kjenner at jeg deler skepsisen til blant andre Lillemus i denne tråden.

Jeg mener at barna lærer mye (mest?) av å omgås andre barn. Deler man dem i avdelinger etter kjønn så mener jeg at man mister mye av den naturlige samleken på tvers av kjønn, og man bidrar til å forsterke ideen om at det er så mye forskjell på gutter og jenter.

Vår barnehage deler inn avdelingene i grupper en dag i uka, og da deles de gjerne etter alder og/eller kjønn. Det er ikke til å komme forbi at "guttegrupper" har en annen kjemi enn "jentegrupper".

Ja, det er forskjell på gutter og jenter, men å bidra til å øke forskjellen mellom dem ved å understreke at de er så forskjellige at de ikke en gang kan sitte ved samme bord og tegne, det er jeg i mot.

Jeg har også en gutt og ei jente, og selv om de mange ganger leker med forskjellige ting, så er det jammen meg mye de gjør sammen også.

Så dette ville jeg vært sterkt i mot, både i barnehage og på skolen.

amerikafareren

Selvfølgelig blir de ikke helt like, det har de aldri vært, men dette med kjønnsdeling får meg til å grøsse når jeg tenker på min egen tid på barneskolen (siste halvdel av 70-tallet). Da hadde vi jentene håndarbeide fra august til uti mars mens guttene hadde sløyd og så byttet vi. Guttene kom fra sløyden og hadde laget pianokrakker og greier! Vi fikk lage fiskesnøreholdere og brødfjøler...

Likedan var det på ungdomsskolen også - og jeg hatet det! Jeg ville ha sløyd, men fordi jeg var jente måtte jeg ha håndarbeide da ingen av guttene ville bytte.

Jeg husker også denne urettferdigheten, og det er den Hjalli metoden går ut på å motarbeide. Jenter og gutter for samme muligheter, men de blir jobbet med på forskjellige måter. F.eks. å få guttene til å vise omsorg og sette ord på ting hvor de ofte blir tapere og jentene i å bli mere frempå.

Det er slik i barnehager og skoler at guttene tar mest tid fordi de krever mest oppmerksomhet, og det er mange jenter som lider fordi de er så stille og ingen ser dem.

Jeg hadde lyst å ha sløyd også, men jeg kan ikke huske at jeg hadde lyst å ha gym med guttene. Vi drev med sportsaktiviteter i fritiden sammen og det var greit.

Det med sløyd og håndarbeid er heldigvis en svunnen tid som aldri kommer tilbake.

amerikafareren

Fy, så forbannet jeg hadde blitt som barn hvis bare guttene hadde fått drive med snekkerverksted. Og hvis jeg hadde blitt tvunget til å leke bare med jentene.

Like sint hadde jeg derfor blitt som mor hvis barnehagen hadde satt igang noe slikt.

Dette har ingenting med snekker- eller syverksted å gjøre i det hele tatt. Det har med det å gjøre at begge kjønn skal ha like muligheter til å utvikle seg som hele individer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...