Gå til innhold

Vil ned i vekt - ikke opp.

tusseline

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trener/trimmer regelmessig med stavgang, salsa og vanlige turer. Har gjort det de siste 2-3 årene. Er vel i aktivitet 2-4 ganger i uka. Kostholdet er som "det alltid har vært", dvs. ingen slankekur. Det jeg føler, er at jeg allikevel gradvis går OPP i vekt, og at de vanlige klærne mine snart ikke passer lengre. Kan det ha noe med kostholdet å gjøre, alderen (40), eller er det dette med at muskler veier mer enn fett? Hvis så: da skulle jeg vel ikke følt meg større??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke veid deg da? Du skriver at "du føler" du går opp i vekt.....

:-) Ok; talemåte...

Jeg har gått opp i vekt gradvis. Det sniker seg på, og jeg skjønner ikke hvorfor. Bare 1 kg det siste året, men... tilsammen fler og fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde vært lurt

:-) Ok; talemåte...

Jeg har gått opp i vekt gradvis. Det sniker seg på, og jeg skjønner ikke hvorfor. Bare 1 kg det siste året, men... tilsammen fler og fler.

Vel, vet at man kan gå opp noen kg hvis stoffskiftet er for lavt (hypothyreose). Har du sjekket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vet at man kan gå opp noen kg hvis stoffskiftet er for lavt (hypothyreose). Har du sjekket det?

Nei, det har jeg ikke - ikke tenkt på det - men burde kanskje sjekke, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje så enkelt som at du faktisk får i deg bittelitt flere kalorier enn du forbrenner.

Kanskje du klarer en liten endring i kostholdet, eller at du klarer å trene litt mer?

Ettersom det er snakk om veldig lite, vil jeg tro at en veldig liten endring vil gjøre utslaget. (Dvs. ikke sukker i teen, magrere dressing, magrere pålegg, bittelitt mindre mat, litt mindre karbohydrater+litt mer grønnsaker e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel kanskje så enkelt som at du faktisk får i deg bittelitt flere kalorier enn du forbrenner.

Kanskje du klarer en liten endring i kostholdet, eller at du klarer å trene litt mer?

Ettersom det er snakk om veldig lite, vil jeg tro at en veldig liten endring vil gjøre utslaget. (Dvs. ikke sukker i teen, magrere dressing, magrere pålegg, bittelitt mindre mat, litt mindre karbohydrater+litt mer grønnsaker e.l.)

Det er nok det som er tingen, jeg vil vel bare ikke innse at forbrenningen kanskje endrer seg sakte med årene?? Har alltid kunnet spise "alt".. og det å ikke kunne gjøre det lengre... jah..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det som er tingen, jeg vil vel bare ikke innse at forbrenningen kanskje endrer seg sakte med årene?? Har alltid kunnet spise "alt".. og det å ikke kunne gjøre det lengre... jah..

Kan også hende at du har endret matvaner litt med årene også. Eller at treningen ikke er fult så intensiv.

Uansett så tror jeg nok du klarer å snu trenden om du vil.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke - ikke tenkt på det - men burde kanskje sjekke, ja..

Man kan faktisk spise mindre jo eldre man blir. 1 kilo på et år, da ville jeg absolutt ikke tenkt på stoffskifte. Det blir nesten å plage legen med uvesentligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det kan ha med kostholdet ditt å gjøre. Det er stort sett alltid kostholdet som er skyld i økt vekt.

Du er også eldre enn du var (de flest blir gjerne det ...), og selv om du tidligere f.eks. var av den typen som kunne spise hva du ville uten å legge på deg, eventuelt spise som du gjør nå uten å legge på deg, er det ganske sikkert noe som har forandret seg med årene.

Uten å vite hvordan du spiser er det umulig å si noe om hva du gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er klart det kan ha med kostholdet ditt å gjøre. Det er stort sett alltid kostholdet som er skyld i økt vekt.

Du er også eldre enn du var (de flest blir gjerne det ...), og selv om du tidligere f.eks. var av den typen som kunne spise hva du ville uten å legge på deg, eventuelt spise som du gjør nå uten å legge på deg, er det ganske sikkert noe som har forandret seg med årene.

Uten å vite hvordan du spiser er det umulig å si noe om hva du gjør feil.

Vel, jeg spiser et par brødskiver til frokost, det samme til lunsj. Pålegg; alt fra lettost, skinke - til vanlig ost, salami.

Drikker et par liter vann om dagen, kaffe/te uten sukker, et glass rødvin sånn ca. hver kveld. Drikker stort sett aldri brus.

Til middag er det mye forskjellig... en del kylling og ris, fisk,. Vi har alltid grønnsaker til middag, og jeg drikker vel et glass juice om dagen, pluss en frukt/grønnsak. Mellommåltid kan være en brødskive eller knekkebrød - og er enten mellom lunsj/middag eller til kvelds.

Jeg prøver å "kun" spise godt i helgen, dvs. kanskje to dager i uka? Da blir det gjerne en pose med tacochips eller ostepop.. Spiser sjelden søtsaker.

Vel, det var litt av hva jeg spiser - sånn omtrent :-)

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg spiser et par brødskiver til frokost, det samme til lunsj. Pålegg; alt fra lettost, skinke - til vanlig ost, salami.

Drikker et par liter vann om dagen, kaffe/te uten sukker, et glass rødvin sånn ca. hver kveld. Drikker stort sett aldri brus.

Til middag er det mye forskjellig... en del kylling og ris, fisk,. Vi har alltid grønnsaker til middag, og jeg drikker vel et glass juice om dagen, pluss en frukt/grønnsak. Mellommåltid kan være en brødskive eller knekkebrød - og er enten mellom lunsj/middag eller til kvelds.

Jeg prøver å "kun" spise godt i helgen, dvs. kanskje to dager i uka? Da blir det gjerne en pose med tacochips eller ostepop.. Spiser sjelden søtsaker.

Noen tips?

Nja, ikke grusomt mange tips. Vet ikke helt hva målene dine er heller.

Men sånn generelt: Middagen ser fin ut, men jeg ville forsøkt å begrense brødinntaket. Det er ikke nødvendigvis det du har på brødet som er problemet, men brødet i seg selv. Og jeg ville nok forsøkt meg på noe mer proteinrikt i stedet for brød med et eller annet pålegg som stort sett veier nada og inneholder like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest donaldine

Noen tips?

Dette kostholdet synes ikke jeg det er noe å si på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke grusomt mange tips. Vet ikke helt hva målene dine er heller.

Men sånn generelt: Middagen ser fin ut, men jeg ville forsøkt å begrense brødinntaket. Det er ikke nødvendigvis det du har på brødet som er problemet, men brødet i seg selv. Og jeg ville nok forsøkt meg på noe mer proteinrikt i stedet for brød med et eller annet pålegg som stort sett veier nada og inneholder like mye.

Ok - da er det her utfordringen kanskje ligger? Takker for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...