Gå til innhold

Julekalender på skolen..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En skole jeg vet om har alternativ julekalender der de hver dag skal gi litt penger (en krone hver eller så), og så på slutten samles det sammen og så overrekker de det til en organisasjon som hjelper fattige eller sånn (feks Frelsesarmeen). Så lærer de underveis endel om barn i andre livssituasjoner/land enn dem selv.

Jeg syns dette er veldig positivt. I dette overflodssamfunnet vårt, der barn lærer opp til å bli supermaterialister, er det galskap at de læres opp til å forvente å skulle få en gave hver dag i adventstiden.

Noen klasser har pakkekalender. Hver elev tar med seg en liten ting til kalenderen. Erfaringen tilsier at ikke alle klarer det, eller det blir bare noe tull som pakkes inn. Jeg har mye bedre erfaring med pepperkakekalender. Har bakt det antallet som er i klassen og pyntet litt med glasur og hengt opp på ei oppslagstavle i klasserommet. Det trekkes hver dag om hvem som skal få.

Alternativt er en omvendt julekalender hvor ungene har med seg en ting hver, som pakkes inn og sendes til f.eks Frelsesarmeen.

Gjest nyutdannet lærer...

Kor mange elevar er det i klassen? Kan jo be kvar av elevane å kjøpe kvar sin småting til ein "venn" i klassen? Sånn blei gjort i den tida eg gjekk på barneskulen :-)

det er 15 elever i klassen ;) ja, det er ikke så dumt at de tar med seg en liten ting hver.. det trenger jo ikke koste så mye? 10 kr, eller er det litt lite/mye?

punky brewster

Hva med at de får hver sin tur til å lime hjerter eller klistremerker i et vindu som er teipet med rød juleteip.

pepperkaker som en annen skreiv er også et alternativ, eller at hver får hver sin tur å trekke en lapp med en aktivitet eller sang dere skal gjøre/synge.

Synes det er unødvendig med direkte gavekalender

Annonse

det er 15 elever i klassen ;) ja, det er ikke så dumt at de tar med seg en liten ting hver.. det trenger jo ikke koste så mye? 10 kr, eller er det litt lite/mye?

Enten noko rundt den pris klassen eller at dei tar med julekaker eller noko i den duren :-)

Eg er barne og ungdomsarbeidar. Me laga julekalender kun av småting, då eg jobba i skulen :-)

Laga kjeks og julepynt :-)

Eventuelt noe som får plass i en fyrstikkeske. Så setter man tall på eskene limer dem fast på noe og gjør det flott og julete.

mvh

Min eldste har vært gjennom flere forskjellige:

Et puslespill, noen biter pakket inn for hver dag. Loddtrekning på tur til å åpne. Den som åpner legger sammen bitene med de som evt er på plass fra før. Blir et bilde siste dagen.

Rød teip i vinduet, deles inn i 24 ruter. Alle elevene lager en tegning (eller flere). Heng opp en tegning i hver rute.

Den over har de også brukt med "glassmalerier". De laget bilder der de klippet ut biter av arket slik at det ble bare strimler igjen, og limte på silkepapir. Det gir en fin effekt når lyset skinner igjennom.

Jeg personlig er glad de ikke har hatt gavekalender. Hva skal man egentlig kjøpe til 10-15 kr? Bare dill. Og dill og dumme småting får man jammen mer enn nok av i desember.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...