Gjest ganske ny mor Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør ting. Når kommer julepynten frem? 1 desember sammen med adventsstjerne og slikt? Hvilke faste aktiviteter har dere med barna? Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de? Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Julepynt: 23 desember, tidligst 22. Har adventstjerne, adventskrans, da. Og så begynner jeg å samle på noen fine, røde juleblomster etterhvert som jeg ser dem. Faste aktiviteter: Tenne julegate i sentrum, julekalender fra 1. des, bakinga og julepyntlaging starter ca 2. søndag i advent. Far og barn kjøper tre og nek i begynnelsen/midten av måneden. Fuglemat, sparketurer for å se adventsvindu, hemmeligheter osv er løpende aktiviteter. Om å gjøre å peke ut alt det fine med denne tida - ikke mørketiden, men Blåtiden som et lyst hode har foreslått! Vi leser litt julehistorier på sengekanten allerede nå, og øver på julesanger. Vasking og sånt gjør vi så mye vi rekker av uten å stresse for mye. Det er ikke DET jula handler om, selv om det er kjekt å ha det skikkelig reint. God førjulstid, da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Adventsstaken kommer frem første søndag i advent. Hver søndag drikker vi gløgg og koser oss sammen til barnetv, vi leser Karsten og Petras julebok hver dag og gjør noen av aktivitetene i den. Vi har aldri hatt stjerne eller stake med elektrisk lys i vinduet, sånt driver vi ikke med. Men i år har de fått stjerne av min mor, det er ikke lys i, men de er veldig fine, jeg tenker å gi de i kalenderen. Vi leser Snekker Andersen og Julenissen på svartjulaften, den tradisjonen har fra min far. Vi har aldri feiret jul hjemme før, så jeg vet ikke hvordan vi gjør med resten, men jeg har planer om å ha noen jule greier her i år. Vi baker pepperkaker en dag, men har ikke fast dag på det. Vi skal ikke ha juletre, jeg spyr av juletrær og syns det er skikkelig stygt så vi finner en anne løsning på det. Ja, også har vi alltid grener med kirsebær blomster på bordet, jeg kapper de noen dager før jul også blomstrer de til julaften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 #Når kommer julepynten frem?# Jeg liker nesten aller best førjulstida, det er koselig å glede seg til jul! Så hos oss tar vi fram adventstake og sånt første søndag i advent. Det blir gradvis mer av sånt etter som jula nærmer seg. Jeg liker best å ha bare noen få ordentlig fine juleting, i stedet for masse skrap alle steder. Ja, og så pyntes det naturligvis med sånne sjarmerende ting som barna har laget på skolen. #Hvilke faste aktiviteter har dere med barna?# Kakebaking, selvsagt pepperkaker, men også andre slag som varierer. De er med på å pynte til jul. De er også med på å pakke inn og sende gaver. Julekalender har de. Vi leser bøker, f.eks Julemysteriet av Jostein Gaarder, den leste vi for to år siden. Koselig! Lurer på å ta den fram igjen i år? #Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de?# Barna får noe de ønsker seg, vet ikke helt hva det blir i år. Muligens noe sportsutstyr. Vi pleier å lande på ca 1000,- per barn, pluss minus. #Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre?# Barna gir ikke egen gave. De er med på gaven fra oss foreldre. Vi har _stor_ familie og ikke råd til å gi egne gaver fra barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vi tar fram julepynten 1.søndag i advent. Og så tenner vi et lys når alt er klart. Har som regel flere bakedager med ungene før jul, litt pepperkaker, berlinerkranser, kakemenn og kokosmakaroner er det vanligvis. Så har vi dager der vi koser oss med å lage forskjellige juleting. Gleder meg i år siden minstemann er blitt 2 og kan delta litt mer en i fjor. 13.dager før jul så setter ungene en julesko ut i vinduet (ikke norsk tradisjon) og så leser vi om de forskjellige nissene (13 stk), ny nisse for hver kveld fram til jul. Så må mamma leke nisse når barna sover og gir dem en overraskelse i skoen. *hysj* tror hun elste begynner å mistenke at mamma leker nisse Og så pynter barna juletreet den 23.des. og spiser julekaker og julebrus etterpå. Gjerne med en ny innkjøpt julefilm... Veldig populær her i huset. Jente 8 år får nintendo ds spill, stooor kosebamse som hun ønsket seg, og mobilsmykke, sudoko spill. Jente 4 år får playstation jungle buzz spill, stor kosebamse, vinduesmaling, og en dokke. Gutt 2 år får bilbane, en monster truck bil og en stor kosebamse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vi tar fram julepynten 1.søndag i advent. Og så tenner vi et lys når alt er klart. Har som regel flere bakedager med ungene før jul, litt pepperkaker, berlinerkranser, kakemenn og kokosmakaroner er det vanligvis. Så har vi dager der vi koser oss med å lage forskjellige juleting. Gleder meg i år siden minstemann er blitt 2 og kan delta litt mer en i fjor. 13.dager før jul så setter ungene en julesko ut i vinduet (ikke norsk tradisjon) og så leser vi om de forskjellige nissene (13 stk), ny nisse for hver kveld fram til jul. Så må mamma leke nisse når barna sover og gir dem en overraskelse i skoen. *hysj* tror hun elste begynner å mistenke at mamma leker nisse Og så pynter barna juletreet den 23.des. og spiser julekaker og julebrus etterpå. Gjerne med en ny innkjøpt julefilm... Veldig populær her i huset. Jente 8 år får nintendo ds spill, stooor kosebamse som hun ønsket seg, og mobilsmykke, sudoko spill. Jente 4 år får playstation jungle buzz spill, stor kosebamse, vinduesmaling, og en dokke. Gutt 2 år får bilbane, en monster truck bil og en stor kosebamse. Glemte å si at barna er med på gaven som vi gir til familie/venner... Men de gavene vi kjøper til barna deler vi opp litt. Slik at de får feks. 1 pakke fra mamma+pappa og 1 pakke fra søstkyn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Når kommer julepynten frem? 1 desember sammen med adventsstjerne og slikt? Legger det til første helg nærmest passert 1 desember. Det gjelder utelys og vindusbelysning. Nisser etc kommer litt senere. Hvilke faste aktiviteter har dere med barna? Noe gøttelaging, laging av julekort, litt julepynt kanskje. Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de? Har svært lite familie som gir barna gaver så jeg pleier å gi en god del til jul Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre? Barna gir til voksne alene. Evnt. noe sammen med de voksne, det kommer litt ann på pengesummen som er brukt/hva som er kjøpt. Men igjen så har vi lite familie så vi blir ikke ruinert av å handle til de svært få som står oss nære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 "Når kommer julepynten frem? 1 desember sammen med adventsstjerne og slikt?" 1.desember tar vi frem adventsstjerne i vinduet og adventskalenderen, kanskje utebelysning. Vi tar også frem adventsstaken med 4 lilla lys. Julefilmene tar vi frem 1.desember. Det andre får vente. "Hvilke faste aktiviteter har dere med barna?" Vi prøver å få til en pepperkakeseanse, ellers ser vi på kalenderen på nrk. Vi tenner adventslys. Det skjer så mye ellers i barnehagen/skolen/aktiviteter av vi ikke gjør så mye mer enn det. "Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de?" Har ikke bestemt oss for hva de får enda. Vurderer skøyter. Blir det lekeer, så tror jeg det blir lego. Pris? Ca i underkant av 1000,- "Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre?" Barna lager ting i barnehagen og skole/sfo som besteforeldre får. Vi kjøper en liten ting til søsteren/broren fra dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Adventsstaken kommer frem første søndag i advent. Hver søndag drikker vi gløgg og koser oss sammen til barnetv, vi leser Karsten og Petras julebok hver dag og gjør noen av aktivitetene i den. Vi har aldri hatt stjerne eller stake med elektrisk lys i vinduet, sånt driver vi ikke med. Men i år har de fått stjerne av min mor, det er ikke lys i, men de er veldig fine, jeg tenker å gi de i kalenderen. Vi leser Snekker Andersen og Julenissen på svartjulaften, den tradisjonen har fra min far. Vi har aldri feiret jul hjemme før, så jeg vet ikke hvordan vi gjør med resten, men jeg har planer om å ha noen jule greier her i år. Vi baker pepperkaker en dag, men har ikke fast dag på det. Vi skal ikke ha juletre, jeg spyr av juletrær og syns det er skikkelig stygt så vi finner en anne løsning på det. Ja, også har vi alltid grener med kirsebær blomster på bordet, jeg kapper de noen dager før jul også blomstrer de til julaften. Hva er "svartjulaften"? Kvelden på julaften? Har ikke hørt det uttrykket før... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hva er "svartjulaften"? Kvelden på julaften? Har ikke hørt det uttrykket før... Glemte meg bort Svartjoleftan er det egentlig, uttrykket er fra Vest Telemark og betyr Lille Julaften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Når kommer julepynten frem? Adventsstaken, stjerne i vinduet og en julepost-sak tas fram 1. søndag i advent. Resten ca. lille julaften eller julaftens formiddag. Hvilke faste aktiviteter har dere med barna? Baking, marsipanproduksjon, laging av julegaver (se lenger ned), tilbud om lesing av julebøker (altså høytlesing for den yngste). Dessuten tar jeg fram glanspapir etc. slik at han kan lage noen papirlenker hvis han vil. Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de? De får vanligvis én stor ting hver fra oss foreldrene. Årets gaver er ikke bestemt. Gir dere egen gave fra barna til foreldre / besteforeldre / søsken / tante / onkel eller er de med på en fra dere foreldre? Til besteforeldre, tanter, onkler og faddere må de lage noe. Jeg kjøper det som trengs. Vi lager bare ting med nytteverdi eller som forsvinner (lys, godterier, såpe). Den eldste har penger, så hun kjøper til oss foreldre og broren selv. Minstemann samarbeider jeg med - noen ganger har han laget noe på SFO som pappaen eller søsteren kan få. Hvis ikke, ordner vi noe småtteri sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Har du ikke hatt noen juletradisjoner før du ble mor? Ingen fra hjemme? Det er du som bestemmer dette. Det burde ikke være nødvendig å spørre her :-) Men det var menge som hadde fine tips her, er jp mulig å ta med noen av dem også. Men adventstida er til for å kose seg. Lage juleverksted lete etter juletre, bake og åpne adventskalenderpakker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Glemte meg bort Svartjoleftan er det egentlig, uttrykket er fra Vest Telemark og betyr Lille Julaften. Oj, der lærte jeg noe nytt! Så morsomt uttrykk, da! Vet du hva ordet kommer fra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Adventsstaken kommer frem første søndag i advent. Hver søndag drikker vi gløgg og koser oss sammen til barnetv, vi leser Karsten og Petras julebok hver dag og gjør noen av aktivitetene i den. Vi har aldri hatt stjerne eller stake med elektrisk lys i vinduet, sånt driver vi ikke med. Men i år har de fått stjerne av min mor, det er ikke lys i, men de er veldig fine, jeg tenker å gi de i kalenderen. Vi leser Snekker Andersen og Julenissen på svartjulaften, den tradisjonen har fra min far. Vi har aldri feiret jul hjemme før, så jeg vet ikke hvordan vi gjør med resten, men jeg har planer om å ha noen jule greier her i år. Vi baker pepperkaker en dag, men har ikke fast dag på det. Vi skal ikke ha juletre, jeg spyr av juletrær og syns det er skikkelig stygt så vi finner en anne løsning på det. Ja, også har vi alltid grener med kirsebær blomster på bordet, jeg kapper de noen dager før jul også blomstrer de til julaften. Artig med kirsebærgreiner! Det har jeg aldri hørt om før :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muriel Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Vi gjør egentlig ikke så mye, her er det grøvste: -Når kommer julepynten frem? Til 1.12 eller første søndag i advent (det som kommer først) lager vi julevindu på kjøkkenet (julegardiner, snøspray, adventstjerne og engler) samtidig med adventstake i vinduet, og stake med fire adventlys. Kalendere tas fram til 1.12, de har pakkekalender til ut barneskolen. Når de begynner i ungdomsskolen, kjøper jeg flax-(eller i år:Yezz, for den var finere å se på)kalender til dem. I tillegg har vi en bok-kalender med juleevangeliet, tenner lys, spiser pepperkaker og leser en bok hver dag. (Bøkene er bittesmå, så hele seansen tar ikke mer enn 5-10 minutter). Det kommer gjerne fram litt julepynt etterhvert utover i desember, men full rulle er det først på lillejulaften. - Hvilke faste aktiviteter har dere med barna? Utenom det over? Svært få. Vi ser NRK-kalenderen sammen. Og jeg prøver å få meg en tur ut i julegatene med hver enkelt i løpet av desember, bare vi to. Da beundrer vi julelys og dekorasjoner, de kan kjøpe julegaver, og så går vi på kafè. Hvert år lager vi også et gedigent pepperkakehus. Ungene er med på baking og pynting, montering gjør jeg en kveld når de er i seng. På lillejulaften er det julegrøt til kvelds, den som får mandelen vinner en pose twist (som h*n må dele med oss andre ;-) og får dessuten bestemme hvem som er den heldige pepperkakehus-knuseren i år. Pepperkakehuset "slaktes" på nyttårsaften. Natt til julaften kommer nattnissen på besøk mens ungene sover. Han fyller opp julestrømpene deres. Det hender også at han er innom i løpet av desember, og legger en liten julesjokolade e.l under senga eller på nattbordet. Spesielt hvis ungene har vært flinke å legge seg om kvelden (hehe, effektivt!) - Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de? De får som regel leker. De største har også fått ting som discman, mobil, klær etc. Siden jeg er aleneforsørger, er det ikke så mye penger å ta av. Gavebudsjettet er på 1500 pr barn, og det skal dekke både jule- og bursdagspresang. (Med andre ord: Dess dyrere julegave, dess rimeligere bursdagspresang.) - Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre? Jeg gir fra oss samlet, såfremt ikke ungene ønsker å gi egen. Når de blir så store at de vil gi gave fra "bare" seg, så lager de gjerne noe. Eller bruker av lommepengene og kjøper en liten ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Når kommer julepynten frem? 1 desember sammen med adventsstjerne og slikt? Nei, julepynten kommer opp lille juleaften. Og det siste som blir pyntet da er juletreet! Om morgenen juleaften legges alle pakkene under treet. Hvilke faste aktiviteter har dere med barna? Tenker du på i tiden frem til jul? Vi tenner adventslysene hver dag til middag. Søndagene i advent synger vi også adventssangen. Vi baker pepperkaker. De store er gjerne med pappa'n og hugger ned juletreet. De er med og pynter til jul. Juleaften omtrent midt på dagen spiser vi risengrynsgrøt med mandel i. Den som får mandelen får en sjokolade (vi liker ikke marsipan så godt). På juleaften leser vi juleevangeliet. Feirer vi hjemme hos oss eller hos mor så går vi rundt juletreet. Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de? De varierer jo hva de får, men vi bruker et sted mellom 500,- og 1000,- på dem til jul. Stort sett ligger det på ca. 700,- Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre? De er med på den fra oss foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Oj, der lærte jeg noe nytt! Så morsomt uttrykk, da! Vet du hva ordet kommer fra? Nei, det gjør jeg ikke, men det skal jeg finne ut. Også kommer jeg tilbake til deg på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ganske ny mor Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Har du ikke hatt noen juletradisjoner før du ble mor? Ingen fra hjemme? Det er du som bestemmer dette. Det burde ikke være nødvendig å spørre her :-) Men det var menge som hadde fine tips her, er jp mulig å ta med noen av dem også. Men adventstida er til for å kose seg. Lage juleverksted lete etter juletre, bake og åpne adventskalenderpakker. Var ikke fordi jeg ikke hadde noen tradisjoner selv, men for å få litt tips til aktiviteter og høre hvordan andre gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 "Når kommer julepynten frem? 1 desember sammen med adventsstjerne og slikt?" Det lille jeg har av julepynt kommer frem toppen 1 uke før julaften. Eier ikke adventspynt, og særdeles ikke adventsstjerne eller syvarmet lysestake. (Det er det styggeste jeg veit om...) " Hvilke faste aktiviteter har dere med barna?" Har ingen enda, men håper å få til et juleverksted sammen med venner, der vi lager pepperkaker og har på nisseluer. "Hva får barna til jul og hvor mye ca bruker dere på de?" Jeg kjøper såpass mye til henne ellers i året at jeg lar andre ta seg av gaver til jul. Skal vel kjøpe litt når hun blir større og forstår mer. "Gir dere egen gave fra barna til foreldre/besteforeldre/søsken/ tante/onkel eller er de med på en fra dere foreldre?" Ingen av våre søsken (altså barnets tanter og onkler) får gave, ikke fra oss, ikke fra barnet. Til foreldrene våre skriver vi vel bare på navnet hennes tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255162-julen/#findComment-2023912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.