Gå til innhold

Hva gjør dere 1. juledag?

Anbefalte innlegg

Inspirert av innleggene lenger nede ble jeg litt nysgjerrig på hvordan dere løser 1. juledag.

Vi har i år besøk av svigers, som skal overnatte her i romjula. Julaften er det alltid sent, og man går trøtt og sliten i seng - for så å vokne til de små dagen etter.

Så da er det opp og lage frokost til svigers da. Når kan de forvente at den står på bordet? Tenkte å lage litt ekstra, med hjemmelaga salater, pate og aspiksalat, ostefat osv - en del av dette må jeg tilberede om morgen. Er det da greit å vente litt utpå formiddagen før man serverer? Eller bør man ta dette som lunsj og ha vanlig skive kl 08? Syns det hadde vært kosligere med felles god frokost denne ene dagen, men er redd de syns det er sent å få frokost i 10-11-tida? Hva gjør dere da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255277-hva-gj%C3%B8r-dere-1-juledag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss spiser vi hva vi vil, så tar vi felles frokost/lunsj/middag når folk står opp ;)

Vi spiser ferske rundtstykker, kaldt pinnekjøtt og diverse godt pålegg. Drikker kakao. Middagen droppes denne dagen, så det er det felles måltidet vi har :)

Annonse

1. juledag er det brunch hos faren min med naboene hjemmefra og familien deres. Vi pleide å være 4 generasjoner der, men det er få gamliser igjen nå, dessverre.

Begynner aldri før 12.00

Tidligere hadde vi det hos besteforeldra mine, da var alltid fatter og jeg i den engelske kirken først. :)

Første juledag er koooosedag. Hvis vi har overnattingsgjester eller har ligget over noe sted, koser ungene seg sammen om morgenen, med gavene fra julaften og barneTV, og det er helt sikkert noe godt igjen på bordet også. Etterhvert står de voksne opp, tar en kaffekopp i hånda mens praten går, og så setter vi frem en god brunch med rester av julemat, brød og godt pålegg sånn utpå formiddagen en gang, gjerne så sent som i 12-tida.

Hvis noen er så sultne at de holder på å forgå kan de ta seg en brødskive på lemmen, og det gjelder barna også.

Sånn gjør vi det :-)

Nå begynte jeg å glede meg til jul ;-)

Annonse

Både jeg og mannen har vokst opp med stor førstedagsfrokost. Dvs. det blir dekket et vanvittig rikholdig bord. "Frokosten" begynner ca. kl. 12-13 og varer nesten hele dagen. Det er lov til å ta seg en liten bit å spise før vi setter oss til bordet.

På bordet er det kald ribbe, mengder kjøttpålegg, syltetøy, grønnsaker, salater, oster, grovbrød, rundstykker, lefser. Til drikke er det melk, juice, te og kaffe.

Barna går til og fra bordet. Vi voksne sitter og koser oss og skravler.

Etter at maten er ferdig (ca 15-16-tiden!) leker vi med de nye lekene, leser nye bøker, spiller nye spill.

Vi har penklær på oss også førstedag.

Det blir ikke noen stor middag førstedag!

Kaker og kaffe på kvelden.

Vi koser oss hjemme med god mat og masse godterier:o)

Vi sover lenge denne dagen etter en sen julekveld, så frokosten har vi i 10-11-tida.

Barna leker med nye ting de har fått i julegave, vi ser på tv og vi voksne leser juleblader og løser kryssord.

Gjest Kitty Cat 82

Tidligere var jeg med i et kor, og vi sang alltid i kirken på julotte gudstjenesten kl 8. Da kom jeg hjem igjen ca kl 9 til julefrokost. I fjor var første jul uten synging, og da spiste vi frokost kl 9. Vi bruker alltid ha noe lett til middag på 1 dag, og lager slike små fiskeboller i hvit saus oppi terteskjell med reker oppå. Herlig! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...