Gå til innhold

Tenåringer, alkohol og grensesetting

Anbefalte innlegg

Min eldste sønn på 16 år har begynt på videregående skole og har en fin vennegjeng i lokalmiljøet (i en liten by). Med noen få unntak har alle smakt alkohol og det er også en del"hjemme alene fester" i helgene. Har alltid hatt åpent hus for alle barnas venner og tørr påstå at jeg kjenner de aller fleste ganske godt. ALLE er på fest, men veldig få forteller det hjemme. De later som om de ligger over her og der hos venner, og at de sitter oppe halve natta og ser film eller spiller på pc`n.

Jeg burde kanskje nektet min sønn å drikke da han ikke er gammel nok til å nyte alkohol ennå, men tror ganske sikkert det ville resultert i at han gjorde det samme som de andre, (kan jo ikke nekte en 16 åring å gå ut og overnatte hos venner innimellom).Jeg mener at om man kan være ærlige og ikke blir tatt i løgn, kan man også få frihet under ansvar. Derfor tillater jeg innimellom deltagelse på fest under forutsettning av at jeg vet hvem han er hos, at jeg uanmeldt kan dukke opp og faktisk finne han der. At han er tilgjengelig på mobil eller hus nr. og sist, men ikke minst at jeg henter han når festen er over.Tillater ikke overnattings gjester hos oss på fest dager, da jeg ikke vil ha ansvar for andres barn og selvfølgelig ikke gå bak ryggen på godtroende foreldre. Min tenåring "slipper" å lyve og ikke minst, han kommer trygt og godt hjem i egen seng og trygge forhold. Jeg har gått nattravn i mange år og lurer hver helg på hvor foreldre til disse overstadig berusede tenåringene er. Jeg, og mine søsken vokste selv opp i Oslo under de samme reglene og vi har alle sammen et meget sundt forhold til alkohol i dag. Det er kanskje ingen drømmesituasjon å måtte ut å kjøre om nettene,like lite som at de faktisk drikker, men ungdommene våre er snart voksne og jeg gjør det med glede for å kunne opprettholde et ærlig og fortrolig forhold. Når dette er sagt må jeg også få legge til at ungdom er forskjellige, og det er slett ikke sikkert at jeg kan være like tolerang med neste mann. Blir veldig glad for noen innspill, hvordan løser dere problematikken i deres hjem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255308-ten%C3%A5ringer-alkohol-og-grensesetting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier og gjør nøyaktig det samme med min 16 årige sønn! Godt å lese at jeg ikke er alene.

Jeg har ikke bil, så jeg får ikke hentet han, men jeg vet akkurat hvor han er, og jeg kan få tak i gutten. Jeg hverken kjøper eller gir han alkohol, og han har ikke fått ha noen fest her hjemme enda...

Så passer jeg på at det ikke blir festing hver helg, for det synes jeg blir for mye for en 16-åring. Han gir meg beskjed når og hvor de skal ha fest, og så får jeg koselig referat etterpå. Men det er jo rart å slippe dem løs også, må innrømme det.

Gjest Alkoholhater

Mannen min hadde ingen restriksjoner m.h.t. alkohol. Det høster vi resutatenen av nå:-( Han har hatt store problemer, og det var nære ved at jeg måtte ta med vesla og flytte. De siste mnd. har han fått hjelp, og er nå helt avholds.

Vil bare påpeke at alkohol kan skade myyyye.

Selv vokste jeg opp i et hjem med moderate mengder alkohol. Selv var jeg ute og testet litt, og jeg vet jo at mamma visste om det, men ho valgte å overse det. (Tror jeg kan være smart når ting foregår kontrollert)

Men jeg trodde jo ikke at ho visste, så jeg var veldig nøye med å komme hjem relativt edru. Vi snakket også mye om at ho alltid ville vite hvor jeg var, og når jeg kom hjem. Og også at jeg ALLTID kunne ringe henne om jeg eller noen andre kom opp i problemer. Det var en god trygghet for meg.

Men jeg ser jo i dag at resultatet av dette var at jeg drakk veldig lite, noe jeg synes er veldig fornuftig.

Men jeg er ikke i tvil om at dette er et vanskelig tema.

Bare noen tanker.....

Jeg har nok vært ganske tolerant når det gjelder mine to eldste. Eldstemann smakte ikke alkohol før han var 18 og han kom aldri full hjem så lenge han bodde hjemme i hvert fall.

Dattera mi begynte nok tidligere men fordi jeg latet som jeg ikke forsto det, drakk hun aldri mye fordi hun var redd for at jeg skulle forstå at hun hadde drukket.

Dermed har jeg aldri hatt noen problemer med det. Jeg vet at mange foreldre har nulltoreranse for alkohol, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper. Men hadde de kommet hjem overstadige, så hadde jeg tatt det opp. Jeg har heller aldri kjøpt eller servert dem alkohol hjemme før de ble voksne nok, men jeg ser at ingen av dem er noe særlig glad i å drikke foran meg.

Gjest Alkoholhater

Jeg har nok vært ganske tolerant når det gjelder mine to eldste. Eldstemann smakte ikke alkohol før han var 18 og han kom aldri full hjem så lenge han bodde hjemme i hvert fall.

Dattera mi begynte nok tidligere men fordi jeg latet som jeg ikke forsto det, drakk hun aldri mye fordi hun var redd for at jeg skulle forstå at hun hadde drukket.

Dermed har jeg aldri hatt noen problemer med det. Jeg vet at mange foreldre har nulltoreranse for alkohol, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper. Men hadde de kommet hjem overstadige, så hadde jeg tatt det opp. Jeg har heller aldri kjøpt eller servert dem alkohol hjemme før de ble voksne nok, men jeg ser at ingen av dem er noe særlig glad i å drikke foran meg.

Godt skrevet.

Det var vel omtrent slik jeg prøvde å beskrive min ungdomstid.

Tror det er en fornuftig framgangsmåte når ungdommen da klarer å beherske seg. Men om de da ikke klarer å håndtere dette må man jo ta andre midler i bruk.

Annonse

Godt skrevet.

Det var vel omtrent slik jeg prøvde å beskrive min ungdomstid.

Tror det er en fornuftig framgangsmåte når ungdommen da klarer å beherske seg. Men om de da ikke klarer å håndtere dette må man jo ta andre midler i bruk.

Ja, hvis de ikke hadde håndtert det så hadde det blitt sanksjoner.

Men jeg opplevde det samme sjøl hjemme. Jeg fikk ikke vite før i fjor at faren min lå våken og ventet på meg når jeg var ute i helga og at de var klar over at jeg drakk noe. Jeg trodde faktisk at jeg hadde lurt dem :o)

Gjest Alkoholhater

Ja, hvis de ikke hadde håndtert det så hadde det blitt sanksjoner.

Men jeg opplevde det samme sjøl hjemme. Jeg fikk ikke vite før i fjor at faren min lå våken og ventet på meg når jeg var ute i helga og at de var klar over at jeg drakk noe. Jeg trodde faktisk at jeg hadde lurt dem :o)

Vi er mange som har trodd vi har lurt foreldrene våre ja. MEN det virket jo. Vi drakk lite:-)

Angela1365380318

Jeg synest du virker fornuftig! Er 22 år så det er ikke så lenge siden jeg selv var ung. Mamma var også slik, frihet under ansvar. Jeg fikk ikke drikke, men fikk gå på fest og hun ville vite hvor jeg var og ville hente meg for at jeg skulle komme meg trygt hjem.

Jeg er veldig taknemmelig for det, og det å la barna gå ut å utforske verden under ansvar håper jeg å kunne gi videre om jeg får barn. Hun klaget aldri over å måtte hente meg midt på natten.

Hun visste at det var mye fyll på stedene jeg var og sa at jeg måtte passe på, feks ikke la overberusende folk få sove i grøftekanten når det var minusgrader ol. Hun sa også at skjedde det noe slik at jeg ville plutselig hjem kunne hun alltid hente og jeg kunne også ringe henne etter hjelp.

Foreldre som gir barna sine alkohol begår en stor tabbe, alle studier peker på det.

Jeg tror nok årene du henter din sønn om natten og faktisk vet litt av hva som foregår i ungdomsmiljøet vil føre til at dere kan få et bedre forhold en mange andre foreldre som tror på overnatting og lekselesing.

Men husk han er ennå et barn og vil begå feil, du er voksen og har ansvar. Men man lærer av sine feil og det å tilgi og vise ny tilitt :-)

• 4 uker senere...

Dette virker ganske så likt sånn jeg hadde det da jeg var yngre.

Det førte til at vi fikk et åpent og ærlig forhold..jeg følte ikke at jeg måtte skjule noe. Ble det noe småproblemer på festen på en eller annen måte, så var det greit å snakke med mamma og pappa om det dagen etter.

De var glade jeg kunne åpne meg og være ærlig med de, og at de fikk innsikt i hva vi gjorde og hvordan alt foregikk..

Og jeg var glad jeg slapp å lyve og også fikk litt ansvar. Jeg ville ikke skuffe de når de hadde så god tro på meg.

Jeg bor på ei bygd og det går mye i hjemmebrent.. Og det er en god del bygdefester der hvor både foreldre og ungdommer er.

Og det har jeg også satt pris på. Kunne sitte å ta meg en øl sammen med foreldrene mine. Så åpent og greit.

I begynnelsen var d vin som gjaldt..;) Fikk vin av mamma, og skulle holde meg til den. Hvis jeg ikke hadde fått av henne, ville jeg nok fått hjemmebrent hos resten av vennene mine. Nå visste hun akkurat hva jeg drakk.

Jeg har et greit forhold til alkohol i dag. Jeg drikker sjeldent, og ikke så mye. Men glad i å ta meg en fest av og til. Var senest i går på bygdefest der foreldrene mine også var! ;) Jeg er nå 23 år .

Jeg har venner som alltid har skjult det for foreldre, og som ikke turte å si ifra om d når de ble både 20 og 23 år også. Foreldrene trodde jo d beste om de. De ville ikke skuffe de nå.

De har ikke så åpent forhold til foreldrene..og de drikker gjerne mer. Men om dette har sammenheng eller ikke aner jeg ikke..

Men jeg og de som har hatt d som meg, har det på samme måte i dag.

Og jeg skal følge dette eksemplet når jenta mi blir eldre .

• 2 uker senere...
Sommerfugl i vinterland

Vet jeg kanskje beveger meg ut på dypt vann her, men å kjøpe eller servere alkohol til mindreårige (barn under 18) er ulovlig. Burde du ikke ta ansvar og kalle de andre foreldrene til et møte? Er det mulig at de er blinde alle sammen? Det er faktisk utrolig mange alkoholikere i landet her, og med dagens drikkevaner er det skremmende å se hva som etterhvert er akseptabelt blant voksne, tror dere ikke dette påvirker barnas alkoholvaner? De fleste går nå ut for å røyke på terrassen, men vinglasset på en onsdagskveld står åpenlyst. Jeg er fryktelig glad for at jeg ikke har barn som er ute når du går natteravn. Trodde liksom de skulle være de som ordnet opp jeg. Jeg er ikke avholds selv altså, men jeg liker ikke at barn drikker. Jeg var selv 17 (en måned før jeg fylte 18) da jeg smakte øl første gangen, og har etter det fått mange kommentarer for min holdning til alkohol. Tror nok at de som "ertet" den gangen syns det er helt greit å være edru på fest nå. Jeg får fremdeles kommentarer for dette, men jeg har sett hva alkoholen kan gjøre med folk. Jeg gikk i klasse med bl.a ei som hadde en alkoholisert mor, jenta bodde i fosterhjem og hennes søsken i to andre hjem. Er dette greit? Vil du at ditt barn skal få slike problemer? Svaret ditt er sikkert nei. Så si også klart i fra til tenåringen hvor grensen går, og for all del, den går der loven går. Håper alle skjønner min holding til alkohol som jeg forøvrig har arvet fra moren min. Hun har aldri nektet meg å drikke, men har aldri nytt alkohol foran oss barna før vi ble voksne, det tror jeg har ført til at vi oppfattet det som at alkohol var noe voksne hadde på fester, ikke noe man drakk på hverdagen hvis man ikke var avhengig. Tror ikke det kunne falt meg inn å drikke på en hverdag, men så er jeg også glad i friheten til å kjøre bil når jeg vil, og det gjør jeg kun upåvirket. Jeg er ingen tørrpinn som nekter andre noe altså, men jeg syns bare at det blir opplyst for lite om skadevirkningene. Alle har vel sett Anette Hoff sin tolkning av Juni Anker-Hansen som fyllik. Alle som har sett dette skjønner at det ikke er for moro skyld de har tatt dette med i serien, men for å belyse problemet. Men for all del jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men håper du likevel tar til deg mine råd om hva du bør gjøre.

Det er altfor mange slappe foreldre her i landet. Hvordan er det mulig å sitte hjemme og ikke "vite" at ungene drikker? Er dere tette eller? Hvorfor er det ikke flere alkoholfrie arrangementer? Hadde jeg hatt barn på den alderen selv så hadde jeg i alle fall sørget for å ikke late som jeg var blind.

• 2 uker senere...

Syns det virker som du har funnet DIN løsning og det er bra. Vi skal gjøre noe likt når sønnen vår blir litt eldre. Nå er han 12 år og får lov til å smake og tilbys av og til et LITE glass vin til maten. Det takker han alltid nei til. Vi har snakket mye om fyll, om hvorfopr det er farlig. Også har vi alt nå fortalt at om han eller vennene trenger hjelp kan de alltid komme. Alkohol er så problematisk og forhold til det må læres.

Annonse

ylvali1365381015

Vi er mange som har trodd vi har lurt foreldrene våre ja. MEN det virket jo. Vi drakk lite:-)

Vel, min mor var veldig streng ifht mange andres foreldre. Jeg måtte ringe hjem og "stemple" kl ni, elleve og halv ett når jeg var på fest, og måtte innfinne meg hjemme kl halv to. Da satt mamma oppe og ville se at jeg var ved mine fulle fem, og helst at jeg var klinke edru. ;-)

Hun trodde jeg var på skråplanet helt fra jeg begynte på videregående, jeg traff venner hun ikke kjente fra før, oppholdt meg lite hjemme og forlangte at hun ikke blandet seg i skolearbeidet mitt osv...

Dette førte til at hun var overbevist om at jeg drev med stoff og at alle de nye vennene mine var oppsop fra dårlige hjem.

Hvilket var en absurd beskyldning, tatt i betraktning hva som var realitetene.

Jeg drakk meg ofte full på fest, men dett var dett.

Hun visste uansett lite om hva jeg gjorde og hva jeg inntok, foreldre vet bare en liten brøkdel om barnas liv når de kommer oppi tenåra. Det er utrolig hvordan man kan ta seg sammen dersom det trengs, og også den naiviteten enkelte foreldre lever i når det gjelder egne barn. Som lærer var nok dette et kjent fenomen for henne, men hun overdrev den andre veien, og innbilte seg de verste ting.

Da jeg var sytten forholdt jeg meg ikke til det lenger, og begynte å drite jamt i hva hun måtte mene om mitt alkoholinntak. Min mor var nok for kontrollerende og viste meg i grunnen mistillit. Det slo ikke heldig ut det heller, jeg måtte bryte løs for å kunne bli meg selv og finne egne grenser, ta ansvar og oppleve konsekvenser - stå til rette for meg selv og ikke bare henne.

Jeg fikk en krasjlanding da jeg flyttet for meg selv som syttenåring, men det var nødvendig.

Viktig at dere har tillit til barna deres, men tro uansett ikke at dere hverken ser eller vet fullt ut hvem de er eller hva de gjør. De presenterer dere et velvalgt utsnitt, og slik skal det være. Det går jo som regel meget bra med de fleste! :-)

Gjest Alkoholhater

Vel, min mor var veldig streng ifht mange andres foreldre. Jeg måtte ringe hjem og "stemple" kl ni, elleve og halv ett når jeg var på fest, og måtte innfinne meg hjemme kl halv to. Da satt mamma oppe og ville se at jeg var ved mine fulle fem, og helst at jeg var klinke edru. ;-)

Hun trodde jeg var på skråplanet helt fra jeg begynte på videregående, jeg traff venner hun ikke kjente fra før, oppholdt meg lite hjemme og forlangte at hun ikke blandet seg i skolearbeidet mitt osv...

Dette førte til at hun var overbevist om at jeg drev med stoff og at alle de nye vennene mine var oppsop fra dårlige hjem.

Hvilket var en absurd beskyldning, tatt i betraktning hva som var realitetene.

Jeg drakk meg ofte full på fest, men dett var dett.

Hun visste uansett lite om hva jeg gjorde og hva jeg inntok, foreldre vet bare en liten brøkdel om barnas liv når de kommer oppi tenåra. Det er utrolig hvordan man kan ta seg sammen dersom det trengs, og også den naiviteten enkelte foreldre lever i når det gjelder egne barn. Som lærer var nok dette et kjent fenomen for henne, men hun overdrev den andre veien, og innbilte seg de verste ting.

Da jeg var sytten forholdt jeg meg ikke til det lenger, og begynte å drite jamt i hva hun måtte mene om mitt alkoholinntak. Min mor var nok for kontrollerende og viste meg i grunnen mistillit. Det slo ikke heldig ut det heller, jeg måtte bryte løs for å kunne bli meg selv og finne egne grenser, ta ansvar og oppleve konsekvenser - stå til rette for meg selv og ikke bare henne.

Jeg fikk en krasjlanding da jeg flyttet for meg selv som syttenåring, men det var nødvendig.

Viktig at dere har tillit til barna deres, men tro uansett ikke at dere hverken ser eller vet fullt ut hvem de er eller hva de gjør. De presenterer dere et velvalgt utsnitt, og slik skal det være. Det går jo som regel meget bra med de fleste! :-)

Ja, denne historien bekrefter jo litt det jeg tenker. Tillat en del. Ikke si alt du forstår. MEN hold et greit øye til barna.

ylvali1365381015

Ja, denne historien bekrefter jo litt det jeg tenker. Tillat en del. Ikke si alt du forstår. MEN hold et greit øye til barna.

:-) Min plan for de årene som kommer...

Håper jeg lykkes i å la morsarven ligge på dette feltet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...