Gå til innhold

Trenger man julenisse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har heller ikke hatt det, men nissen har vært på besøk alikevel da. Ett år dro han for langt ned pipa og la igjen sekken utenfor peisen i kjellerstua. ;o) Og året etter hadde han det så travelt at han bare rakk å ringe på, men votten hans lå igjen ved siden av sekken på trappa. Vi hang den på rekkverket så han kunne hente den på tilbakeveien om natten og om mogenen var den borte gitt! ;o)

Husker det var kjempestas når nissen kom da jeg var mindre.. Vil gjerne at nissen kommer med gaver til sønnen min til neste år, i år er han litt liten. Hvis ikke bestefar insisterer da.. :) men man MÅ ikke noe som helst. Synes lillemus sine ideer var gode. Da har han i hvert fall vært der ;)

Nei, selvsagt ikke. Jeg har vokst opp uten julenisse. Det eneste var at nissen som bodde på sætra til gården alltid ga oss en sjokolade og et julehefte i julegave. Men vi har aldri sett denne nissen.

Mannen min har vokst opp med nisse, så nå kommer nissen hit også.

Gjest nissekjerringa

Er dere ikke vant til det så trenger dere selvfølgelig ikke det.

Men hos oss er det ikke ordentlig julaften før nissen har vært der. Eldstemann tror ikke på nissen mer, minstemann er litt usikker, kjenner somregel igjen nissefiguren som kommer innom, men slipper allikevel ikke helt troen på nissen .... :) Barna hadde blitt kjempeskuffet hvis ikke nissen hadde kommet innom.

Annonse

Gjest trultemor26

Jeg er ikke vokst opp med nisse på julaften, men jeg trodde på nissen lenge for det.

Nissen (hjelperne hans da) kom nemlig gjennom pipa natt til julaften og fylte godteri og smågaver i strømpebuksa jeg og søstra mi hadde lagt frem.

Julaften-morgen så løp vi ned i stua og der var strømpebuksene våre stappet fulle og peis-gitteret sto som regel midt på gulvet eller noe, så det var tydlig at det var noen som hadde vært der ja! Kjempespennende!!

Vi hadde det aldri da jeg var liten. Vi har hatt det et par ganger etter at vi fikk barn - men det er ingen selvfølge hos oss.

Uansett - så er det jo så mange pakker at nissen ikke kan bære alle. Det hører med til julaften at alle pakkene bæres inn under juletreet julaften formiddag, slik at vi virkelig kan gleeeeede oss til kvelden og være spente!

Og det er jo fra kjente og kjære PERSONER pakkene er fra - ikke nissen?!

Vi hadde det aldri da jeg var liten. Vi har hatt det et par ganger etter at vi fikk barn - men det er ingen selvfølge hos oss.

Uansett - så er det jo så mange pakker at nissen ikke kan bære alle. Det hører med til julaften at alle pakkene bæres inn under juletreet julaften formiddag, slik at vi virkelig kan gleeeeede oss til kvelden og være spente!

Og det er jo fra kjente og kjære PERSONER pakkene er fra - ikke nissen?!

Nissen vår hadde med seg et lite utvalg som var fra Nissen - en liiiiten pakke til alle sammen. :o)

Jeg har levd et langt liv uten. Men julegaver har det ikke manglet på allikevel.

Barna mine har heller ikke sett noe til nissen på julaften - bortsett fra den eldste ett år. Da så hun pappaen sin kle seg ut som nisse for å besøke noen barn hun pleide å leke med lenger borte i husrekka :-|

Annonse

Nissen vår hadde med seg et lite utvalg som var fra Nissen - en liiiiten pakke til alle sammen. :o)

Sånn er det hos oss også, og da jeg vokste opp.

Det var alltid en pakke som det sto "fra julenissen" på, og som regel var det med pappas skrift... snodige greier...

Vi skremmer aldri barna med nissen på julaften. Han brukes som regel til romjulsunderholdning. Da trasker han litt rundt huset og vi flyr mellom vinduene for å se hva han foretar seg. Stor stas og skrekkblandet fryd. Og så slipper barna å hilse på han. Syns det var tragisk å måtte gjøre det sjøl da jeg var barn. Og mitt sterkeste nisseminne er fra en gang vi bare skimta han på ski i skogen med ei lykt i hånda. Dessverre fikk onkelen min aldri sett han, for han "sov middagskvil" akkurat da...

Nei dere trenger ikkje nisse, hvis dere ikkje er vant me det.

Husker fra da jeg var lita, noen juler hadde vi nisse, andre ikkje. Da vi feiret jul hos bestemor, brukte vi å gå ut på låven, å gi nissen julegrøt me sukker , kanel å smørøye på. Julenissen satt i høyet, å alle vi barna fikk en liten pakke hver. Synes det er en fin tradisjon, for ka e vell jula uten nissen da.. =)

Det er et hån mot den virkelig julenissen at feite folk drar på seg fake skjegg og topplue i rødt hver jævla jul.

Det er ingen som kler seg ut som Jesus og henger rundt på diverse kors i jula. Hvorfor ikke? Fordi det er blasfemi.

Samme greia med nissen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...