Gå til innhold

Overdreven tørking etter toalettbesøk hos 5-6 åring.

Anbefalte innlegg

Min samboer har en seks år gammel datter som hvis mor har tvangstanker med renslighet, da spesielt toalett besøk. Jenta på seks år bruker ekstremt mye tid på toalettet hvor hun tørker seg seg til hun er helt tørr, som igjen fører til kløe og svie fordi hun ikke har noe fuktighet der nede. Dette er jo helt klart noe hun har lært av moren sin. En episode hvor moren ble sint fordi datteren på da fem år, hadde litt urin i trusa etter toalettbesøk, tror jeg er grunnen til at hun nå bruker minst 10 minutter på hver toalettbesøk. Dette er veldig frustrerende å være tilskuer til. Jenta selv nekter for at hun bruker langt tid på do eller at hun tørker seg mye. Hva kan man gjøre i slike tilfeller? Jeg og min samboer synes det er fryktelig vanskelig å vite hvordan vi kan prøve å få en slutt på denne overdrevne tørkingen der nede, man kan jo ikke si til barnet at moren tar feil, da jenta vil gjøre alt for moren sin. Hun gråter ofte fordi det svir og klør både i baken og i underlivet. Det er ikke et alternativ å snakke med moren til barnet, hun sier at hun har full forståelse for dette, da hun gjør det samme selv.

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke så lett å gi et godt råd som løser problemet for barnet, siden symptomene og atferden skyldes moren som induserer egne problemner i barnet. Det er naturlig at barnet vil tilfredsstille moren som hun nok føler seg bundet til. Dere må forsøke å snakke meg barnet og om mulig få henne til å sette ord på hva hun føler i forhold til rensligheten og moren.

Jeg synes dere skal ta kontakt med PP tjeneste for veiledning, helsestasjonen eller fastlegen vil kunne henvise henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...