Gå til innhold

Løfte tungt når man er gravid..?

Anbefalte innlegg

Er det bare en myte at man ikke skal løfte tungt når man er gravid, eller er det en realitet ?

Og hva er tungt ???

Jeg er gravid (12+5), og svigermor maser stadig om "å nei, du må ikke løfte - du er jo gravid"......

Men hva er det jeg ikke kan løfte - hvor tungt begynner vi å snakke om ????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255885-l%C3%B8fte-tungt-n%C3%A5r-man-er-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at du ikke skal løfte/bære for tunge ting når du er gravid. Men hva som er for tungt; ja det er vel noe individuelt, vil jeg tro. Jeg ville vært forsiktig mht bl.a. bekkenløsning.

Du kan jo spørre legen din, men er det så tungt at du må ta ordentlig i, er det bedre å hente assistanse.

Lykke til

først: GRATULERER!

Hvis alt er helt i orden er det ingen fare for abort ved å løfte tungt.

Hvis noe allerede er "på gang", kan det kanskje fremskynde en abort.

Men, å være forsiktig med å bære tungt er fornuftig fordi man kan få trøbbel i forbindelse med bekkenløsningen(som alle gravide har for å kunne føde til slutt:-)

Tungt er jo like individuelt for gravide som ikke gravide:-D

Men når du f.eks. har vært i butikken er det fornuftig å fordele varene i to lettere poser for å bære en i hver hånd, i stedet for EN litt tyngre. Poenget er å unngå skjeiv belastning når du først må. Dette blir selvfølgelig viktigere etterhvert som du blir større. Men igjen- for å unngå/ikke provosere bekkenløsningsvondt, det skader ikke babyen din.

Lykke til videre!

Dersom du ikke har noen "vondter" eller andre problemer kan du løfte normalt, men det er vel ikke nå du begynner å buksere komfyrer og garderrobeskap rundt omkring. De fleste som har barn fra før når de blir gravide med nr. 2 eller 3 bærer jo også rundt på disse barna, og de veier jo for 15kg +. Går fint det.

Annonse

Gjest trultemor26

Hva som er tungt er vel individuelt. Jeg driver jo og løfter på datteren min på 12 kilo hele dagen lang, men når vi kjøpte ny TV og den skulle i hus, ville jeg ikke bidra med løftehjelp, den veier 60 kilo (nei, ikke flatskjerm).

Tenk også på løfteteknikk når du skal løfte noe. jeg fikk skikkelig strekk i ryggen så jeg var ganske så invalid resten av dagen da jeg skulle løfte snuppa opp fra andre siden av en grind, med rette ben og bøyd rygg. Løft med bena!

Der jeg trener er det også gravide som trener. De har snakket med både trenere og fysioterapeut her, og fått beskjed om at det bare er å trene videre.

MEN de skal unngå langvarig opphetning. (Spinning o.l.) + unngå de tyngste vektene. Bedre å løfte 12-15 repetisjoner.

Gjest Persille

Hva som er tungt er vel individuelt. Jeg driver jo og løfter på datteren min på 12 kilo hele dagen lang, men når vi kjøpte ny TV og den skulle i hus, ville jeg ikke bidra med løftehjelp, den veier 60 kilo (nei, ikke flatskjerm).

Tenk også på løfteteknikk når du skal løfte noe. jeg fikk skikkelig strekk i ryggen så jeg var ganske så invalid resten av dagen da jeg skulle løfte snuppa opp fra andre siden av en grind, med rette ben og bøyd rygg. Løft med bena!

Eh, 60 kg? Hva slags tv er det??

Gjest trultemor26

Eh, 60 kg? Hva slags tv er det??

Det er en kjempesvær widescreen-TV, masse tommer. Nå sover min sambo ellers skulle jeg fortalt deg hvor mange tommer og hva slags TV det er.. hehe.. den slags er ikke mitt felt.

Men 60 kilo veier den ja.

Vel, jeg har flere 28" her, og de veier ikke mer enn at jeg klarer å løfte dem alene...

Bare syntes det hørtes så vanvittig stort ut :)

Vi har en gammel 32 tommers wide screen billedrørs-tv, og tror nok den veier i omtrent samme skiktet, ja.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...