Gå til innhold

Er det en myte at det finnes overvektige som er fornøyd med kroppen sin?

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer.

Jeg er ikke slank, men prøver å spise sunt, trene og være glad i kroppen min.

Men er det en selvmotsigelse?

Hvor fornøyd kan man tillate seg å være med kroppen sin om man er 20 kilo fra å bli ansett som slank?

Fortsetter under...

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

8

• løvinne71

8

• tzatziki1365380058

7

• Babette

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest mange flotte...

Har en vennine som veier sikkert 30-40 kilo for mange.Hun er en ufatelig flott dame, har ingen plager med seg selv. Smiler når hun ser seg i speilet.

Jeg derimot har en helt normal vekt.Ganske blødt på majen,og misliker kroppen min sterkt.

Så er vel opp til hvær enkelt det der.

Gjest varierer

Det er vel opp til hver enkelt.

Det er vel ofte de rundt og samfunnsnormene generelt som er mer kritisk enn den overvektige selv..

Jeg kunne aldri vært overvektig selv, da jeg har en familie som kommenterer om jeg er noen kilo for mye. Egentlig er det greit, for jeg har lært meg å bli obs på det selv. Jeg er glad o god mat, og jeg hadde nok blitt overvektig om jeg ikke hadde tenkt over hva jeg putta i meg.

Vekta mi har gått litt opp og ned i løpet av årene. På det minste har jeg vært 66-68 kilo (jeg er jente og 1,66 cm høy), men da er jeg for tynn, rett og slett. Så vekta mi er litt "misvisende" sånn sett.

Nå veier jeg kanskje 78 kilo. Det er litt over hva jeg er helt fornøyd med. Men greia er at jeg liker å ha litt former. Hvis jeg ligger på 70 kilo, så mister jeg alt som heter pupper, etc.

Er flink å trene, trener minimum 1-2 ganger i uka. Men det gjør jeg like mye for personlig og mental velvære som den fysiske.

Så heller noen kilo for mye enn noen kilo for lite.

tzatziki1365380058

Tillate seg? Hva legger du egentlig i det?

Jeg synes det er flott at folk er fornøyd med seg selv og kroppene sine, uansett størrelse. Hvis man er overvektig og ikke ønsker eller klarer å forandre det, så er det beste man kan gjøre å elske kroppen sin og seg selv uansett!

Jeg synes forresten det er veldig mange "rare" i betydningen forskjellige, kropper ute og går, helt uavhengig av vekt. Jeg har sett pene og "rare" slanke kropper, og pene og "rare" store kropper.

Og jeg tror egentlig ikke vekt er så viktig for om man er fornøyd eller ei - det har mye mer med selvbildet ellers å gjøre.

Noen av de jeg kjenner som klager mest, er faktisk også de tynneste. De ser ikke ut til å bli fornøyd, uansett hvor tynne de blir. Da tenker jeg at vekten egentlig ikke er problemet, må ligge helt andre ting under.

Annonse

Gjest Jentemammaen

Det er vel opp til hver enkelt.

Det er vel ofte de rundt og samfunnsnormene generelt som er mer kritisk enn den overvektige selv..

Jeg kunne aldri vært overvektig selv, da jeg har en familie som kommenterer om jeg er noen kilo for mye. Egentlig er det greit, for jeg har lært meg å bli obs på det selv. Jeg er glad o god mat, og jeg hadde nok blitt overvektig om jeg ikke hadde tenkt over hva jeg putta i meg.

Vekta mi har gått litt opp og ned i løpet av årene. På det minste har jeg vært 66-68 kilo (jeg er jente og 1,66 cm høy), men da er jeg for tynn, rett og slett. Så vekta mi er litt "misvisende" sånn sett.

Nå veier jeg kanskje 78 kilo. Det er litt over hva jeg er helt fornøyd med. Men greia er at jeg liker å ha litt former. Hvis jeg ligger på 70 kilo, så mister jeg alt som heter pupper, etc.

Er flink å trene, trener minimum 1-2 ganger i uka. Men det gjør jeg like mye for personlig og mental velvære som den fysiske.

Så heller noen kilo for mye enn noen kilo for lite.

Kunne du aldri vært overvektig??? Du er jo overvektig! Med din vekt og høyde har du en BMI på over 28 - altså overvekt.

Så ergo: Du trives som overvektig!

ikke fast nick

Vekta sitter vel aller mest i hodet, tror jeg. Man kan faktisk være overvektig og samtidig være fornøyd med livet. Alt kommer an på hvordan en tenker om seg selv og ser på seg selv. Det kommer også an på hvor mye en lar andres negative kommentarer virke inn på psyken i det daglige.

ikke fast nick

Kunne du aldri vært overvektig??? Du er jo overvektig! Med din vekt og høyde har du en BMI på over 28 - altså overvekt.

Husk at bmi ikke tar hensyn til muskelmassen.

Gjest varierer

Nei, jeg er ikke det. Spør alle rundt meg.

Når jeg veier 66 kilo, er jeg altfor tynn.

BMI stemmer ikke på meg. Hvis du tror BMI svarer for alle, tar du temmelig feil, frøken..

Gjest Jentemammaen

Nei, jeg er ikke det. Spør alle rundt meg.

Når jeg veier 66 kilo, er jeg altfor tynn.

BMI stemmer ikke på meg. Hvis du tror BMI svarer for alle, tar du temmelig feil, frøken..

Er du toppidrettsutøver med masse muskelmasse, da? Hvis ikke_er_du overvektig. Selv om du er fornøyd med vekten!

Er du en av dem som "lurer seg selv" med tung benbygning?

Gjest varierer

Med sånne som deg - er det rart det er anorektikere i verden?

Jeg er sikkert overvektig mht. BMI når jeg er 66 kilo også..

Annonse

Gjest Jentemammaen

Med sånne som deg - er det rart det er anorektikere i verden?

Jeg er sikkert overvektig mht. BMI når jeg er 66 kilo også..

Du skriver følgende:

"Jeg kunne aldri vært overvektig selv, da jeg har en familie som kommenterer om jeg er noen kilo for mye. Egentlig er det greit, for jeg har lært meg å bli obs på det selv. Jeg er glad o god mat, og jeg hadde nok blitt overvektig om jeg ikke hadde tenkt over hva jeg putta i meg."

Jeg kommenterer de nakne fakta. Hvorfor skaper jeg anorektikere?

Gjest varierer

Er du toppidrettsutøver med masse muskelmasse, da? Hvis ikke_er_du overvektig. Selv om du er fornøyd med vekten!

http://www.dagbladet.no/dinside/2000/10/14/223712.html

Sjekka nettopp BMI ift da jeg var 70 kilo. Da er min BMI 25, ergo jeg er overvektig også da.

Det er dessverre ikke tilfelle. Jeg var slank da jeg var 70 kilo. Beklager å måtte skuffe deg, men jeg er ikke av de som narrer seg selv. Jeg er noen kilo for mye per idag, dvs. er på vei nedover nå. Men da jeg veide 70, var jeg slank. Men BMI viser at også da er jeg "overvektig". Jeg forstår at mange blir anorektikere..BMI er skumle greier..

Gjest varierer

Du skriver følgende:

"Jeg kunne aldri vært overvektig selv, da jeg har en familie som kommenterer om jeg er noen kilo for mye. Egentlig er det greit, for jeg har lært meg å bli obs på det selv. Jeg er glad o god mat, og jeg hadde nok blitt overvektig om jeg ikke hadde tenkt over hva jeg putta i meg."

Jeg kommenterer de nakne fakta. Hvorfor skaper jeg anorektikere?

Hva mener du?

Gjest Jentemammaen

Hva mener du?

Det er vel heller kommentarer fra familie og venner som skaper anoreksi. Ikke kalde fakta.

Men du har jo ettertrykkelig slått fast her at det finnes overvektige som er fornøyd med kroppen sin! ;-)

Gjest varierer

Det er vel heller kommentarer fra familie og venner som skaper anoreksi. Ikke kalde fakta.

Men du har jo ettertrykkelig slått fast her at det finnes overvektige som er fornøyd med kroppen sin! ;-)

Hva legger du i de kalde fakta?

Jeg er som sagt _ikke_ overvektig..Hadde du sett meg, hadde du vært enig med meg..

Er du overvektig?

Gjest varierer

Det er faktisk noe i det med tung benbygning da.

Du fpr tro hva du vil. Jeg vet jo hva som er sant hva gjelder meg.

Akkurat!! Og benmassen.

Likevel gir jo BMI en pekepinn på hva som er gjennomsnittlig normalvekt utifra høyde.

Og siden den ideelle BMI strekker seg fra 20-25, er det allerede lagt inn et godt slingringsmonn for hva som regnes som "normal" vekt i forhold til både benbygning og muskelmasse.

Unntakene du snakker om, gjelder nok først og fremst ekstremtilfeller som svært godt trente personer, eller folk med ekstrem spinkel bygning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...